Elite: Dangerous något att rekommendera?

Medlem
Elite: Dangerous något att rekommendera?

Så som titeln beskriver.
Jag älskar rymdspel, varit fram och tillbaka i Eve Online senaste 4åren, Gamla Elite II satt man och kolla på när brorsan körde.

Jag gillar harmoniska rymdspel där man kan njuta av stunden och inte behöva ta fram laservapen varje sekund man rör sig. Så tänkte om någon kan svara på några frågor:

1. Hur är lärningskruvan?
2. Är det bra med Eve Online erfarenhet?
3. Finns det hjälpsamma guider eller community för folk som är helt nya?
4. Är spelet så mycket sandlåda som alla recensenter säger att det är?
5. Hur mycket action orienterat är det?
6. Hur många karriärer finns det att välja på i spelet?

Medlem
Skrivet av Ferren:

Så som titeln beskriver.
Jag älskar rymdspel, varit fram och tillbaka i Eve Online senaste 4åren, Gamla Elite II satt man och kolla på när brorsan körde.

Jag gillar harmoniska rymdspel där man kan njuta av stunden och inte behöva ta fram laservapen varje sekund man rör sig. Så tänkte om någon kan svara på några frågor:

1. Hur är lärningskruvan?
2. Är det bra med Eve Online erfarenhet?
3. Finns det hjälpsamma guider eller community för folk som är helt nya?
4. Är spelet så mycket sandlåda som alla recensenter säger att det är?
5. Hur mycket action orienterat är det?
6. Hur många karriärer finns det att välja på i spelet?

1. Det finns definitivt en inlärningskurva då spelet inte förklarar särskilt mycket. Det finns träningsuppdrag där man lär sig att flyga och skjuta, och på deras hemsida finns det en väldigt begränsad guide som går igenom grundprinciperna. Spelmekaniker och termer får man dock lista ut själv (eller fråga).
2. Nja, det är väl bra i det att man uppenbarligen inte kommer tappa intresset efter 5 minuter för att man inte förstår någonting. Den som vill sätta sig in i spelet kan dessutom ha nytta av att föra spreadsheets och anteckningar över saker och ting. Utöver det är spelet ganska annorlunda EVE Online.
3. http://www.reddit.com/r/EliteDangerous är extremt hjälpsamma och välkomnande. Till höger hittar du dessutom en mängd olika länkar som kan hjälpa dig att komma igång.
4. Nu har jag förvisso inte läst några recensioner om spelet, men ja; spelet är ganska mycket sandlåda. När du startar spelet finns det ingenting som säger åt dig specifikt vad du ska eller bör göra. Du är fri att göra precis vad du vill från första ögonblicket. Det är viktigt att man tänker på att man själv sätter upp mål istället för att vänta på att spelet ska göra det åt dig.
5. I dagsläget är det inte så mycket storslagna krig med flertalet inblandade fordon (det finns, men det är sällsynt), utan det är främst en mot en, eller möjligtvis en mot två. Det är dock inte svårt att hitta någon att slåss mot.
6. Grundkarriärerna är Bounty Hunter, Pirate, Smuggler, Trader, Miner och Explorer. Man är aldrig bunden till något specifikt yrke, utan det går att hoppa fram och tillbaka fritt mellan dessa. Det går dessutom att hitta på egna saker att göra - såsom eskortera Miners/Traders, döda allt och alla med målet att bli ökänd eller få en så stor efterlysning som möjligt, eller bara åka omkring och se vad man kan stöta på. (Ett tips är att besöka Sol - vårat solsystem)


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Ville bara inflika att det finns ingen karriär så som en class som du väljer, utan du är det du vill vara. Vill du pirata, så kan du antingen hoppa på folk och försöka få deras last, eller fildela ( ). Vill du vara en köpman är det bara att kartlägga systemen och vad de behöver och var du kan få tag i det billigt, räkna bränslekostnad mot vinst osv osv.

Du är vad du vill från dag 1. Inget levlande och den enda skickligheten är vad du har själv som spelare. Ingen RNG, bara ren skicklighet.

Att tillägga: Spelet har ingen som helst story för tillfället, utan det är det du gör det. För story junkies som mig är det svårt att komma igång, men bara friheten att lulla runt och se på rymden/planeter/stjärnor är kul.

Sen att de använt äkta astronomisk data för att återskapa galaxen är sjukt kul.


signatur

I drank what?

Medlem

Tackar för insikten, blev ett köp av ED och en Joystick tidigare idag

Medlem

Grattis till ett (enligt mig) mycket bra köp

Har man tålamod och lite fantasi så är ED helt underbart, även i sitt nuvarande skick trots att mycket innehåll blivit framflyttat till senare uppdateringar!

Får man fråga vad det blev för joystick?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Tränat hela dagen på Travel, docking och launching.

Bestämt mig för att köra trade, men måste lära mig galaxy menyn först, finns bara massa bounty i varje station man är på

Medlem

Det är ett roligt spel! Ja vad blev det för Joystick?

Här är den officiella manualen:

http://hosting.zaonce.net/elite/website/assets/ELITE-DANGEROU...


signatur

Niet.

Medlem

Blev en plastig sak, Logitech Extreme 3D Pro.
Men den gör sitt jobb för 500-klassen. Riktigt roligt att navigera.

Men spelet är så jäkla avancerat, och det komiska är att detta var standard för 15-20år sedan..
Snacka om att man har själv blivit fördummad av dagens spel.

Theade: Jag tackar och bockar, något att läsa innan man går och lägger sig.

Medlem
Skrivet av Ferren:

Men spelet är så jäkla avancerat, och det komiska är att detta var standard för 15-20år sedan..
Snacka om att man har själv blivit fördummad av dagens spel.

Dagens sanning, broder.. dagens sanning.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

helvete!!! Fan köper skiten nu! hinner lira någon timme imorgon innan jag drar till fjälen haha =D

Medlem
Skrivet av vuze2143:

helvete!!! Fan köper skiten nu! hinner lira någon timme imorgon innan jag drar till fjälen haha =D

Jag är en förespråkare av ogenomtänkta impulsköp
Så kör hårt!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:
Skrivet av vuze2143:

helvete!!! Fan köper skiten nu! hinner lira någon timme imorgon innan jag drar till fjälen haha =D

Jag är en förespråkare av ogenomtänkta impulsköp
Så kör hårt!

Jag med! Har bränt ett antal lappar genom åren på impulsköp.


signatur

Niet.

1
Skriv svar