Vad är ett troll?

Medlem
Vad är ett troll?

Jag har börjat irritera mig på hur begreppet troll används. I tidernas begynnelse, och om man slår upp begreppet på Urban Dictionary, betydde det följande:

Citat:

One who posts a deliberately provocative message to a newsgroup or message board with the intention of causing maximum disruption and argument

Nyckelordet här är deliberately, dvs att man medvetet försöker provocera snarare än att bara leverera sin åsikt. Men om man tittar runt lite, t ex här på FZ, kan man se att många idag snarare använder ordet med följande betydelse:

Citat:

Jag håller inte med dig

Eller kanske:

Citat:

Jag ogillar hur du agerar eller vad du säger.

T ex en sån här kommentar:

http://www.fz.se/forum/artikelkommentarer/scrolls-350998/post-3313266

Så... vad är ett troll för dig?

Medlem

Såsom du säger är ett troll en som, med målet att göra andra förbannade, skriver provocerande eller annan text på forum mm. Dagens betydelse har blivit alldeles för utvattnad då den används på i stort sett allt och även i situationer som är direkt felaktiga.

Annars är detta min definition på troll
http://sv.wikisource.org/wiki/Ett_gammalt_bergtroll#mediaview...
(trolololol)


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Såsom du säger är ett troll en som, med målet att göra andra förbannade, skriver provocerande eller annan text på forum mm. Dagens betydelse har blivit alldeles för utvattnad då den används på i stort sett allt och även i situationer som är direkt felaktiga.

Vad Kleptomaniac skrev. Begreppet är lika urvattnat som att kalla någon rasist.


signatur

I drank what?

Medlem

För mig är troll en "joker", en clown. En person som kan snappa upp en kommentar, mening, bild, ljud eller vad som helst gör göra det till något roligt. En person som kan provocera andra men genom att få dom att skratta.

Näthatare däremot är något som jag tycker blandas in väldigt mycket på troll, folk som bara skriver för att göra folk irriterade eller arga, det är inte okej.

Hellre delar jag ett skratt än ett stort hat.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem

Av en händelse så häller jag som bäst på att läser en bok av David Weber som heter "The apocalypse troll"
Enligt denna så är definitonen för ett troll följande: A cyborg fighting machine of the Shirmaksu Empire.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Kleptomanic gav ett bra svar. Personligen så tycker jag att många också blandar ihop troll och näthatare.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Troll, trollar, är en person som är en skojjare, som skojjar till det på andras bekostnad, som ofta använder ironi, där det kan vara svårt och se. Som exempel på Youtube, där en kille skrev om hans kontakt med Gud/Jesus på ett kristet video klipp och slutade sin seriösa mening med att använda Will Smith's slutnigsfras i Fresh Prince Belair intro sång.

Det är i min mening ett sätt att trolla. Även memen för troll visar att trollning har bus bakom sig http://todaymade.com/blog/wp-content/uploads/2013/03/troll-fa...

Men troll här på FZ använts rätt så ofta när två personer argumenterar allvarligt och den ena personen tycker att den andra pratar bara en massa skit och vägrar inse att han har fel, då kan uttrycket "sluta trolla" användas, även så när en person tycker en annan bara rent av har fel eller har skrivit en felaktig dålig kommentar. I dessa sammanhang tycker jag det är fel att använda troll.

Folk har ju självklart också olika mål med sina trollningar, vissa trollar med humor som baktanke medans vissa kan trolla genom att ringa SWAT på live streamare, som är lite mer grymmare och allvarligare.

Medlem

För mig är ett troll på ett forum, någon som dyker upp från ingenstans och börjar bombadera en eller flera trådar med tvivelaktiga inlägg.


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem

Intressant fråga.

Tyvärr har troll börjat stämplas på alla som har avvikande åsikter idag, då man tror att dessa individer har avvikande åsikter i enda syfte att provocera. Det gör att debatten tappar rikedom och istället kanske folk blir rädda att prata om sådant de vill, men kanske inte får.

För mig är ett troll en person som bara vill förstöra för andra. Någon som hela tiden är elak och trycker ner människor.

Medlem

Tjena

https://www.youtube.com/watch?v=3vEl6Ey8Gdc

I denna video finns en kille som skriver en kommentar som heter "SwedishSpeedPainter" och skriver Nice fact: surströmming is basically rotten fish. And nobody here in sweden eats it, do not ever think that!!

Om man sen läser igenom så ser man en kille som heter "I AM IRONCLAW!"

Han påstår att 90 % av alla som köper surströmming gör det för att göra videos/olika vad osv.
Att ingen Svensk gillar surströmming på riktigt.

Han är svensk själv.
Så trots att många svenskar svarar och säger att dom älskar surströmming, hur många dom känner äter det regelbundet osv. Så fortsätter Ironclaw hävda att otroligt få svenskar faktiskt gillar surströmming.

Någon sa att ca 100 000 burkar surströmming säljs om året (osäker om det är riktiga siffror) men Ironclaw vägrar ge med sig.

För mig är han ett troll. Trots väldigt många lägger fram argument och fakta om motsatsen så vägrar han inse det och fortsätter hävda att 90 % svenskar köper surströmming för det är ett vad eller för att göra en video på nätet.

edit: Sen vet jag en annan sak som är rätt vanligt speciellt gällande GoT.
Folk skriver längre inlägg osv och sen från ingenstans mitt i hela upplägget slänger dom in en spoiler. Typ (spoilervarning) att joffrey dör. Och det gör dom för att retas och jävlas med andra människor. För att trolla dom.

1
Skriv svar