Svensk politik har blivit en fars

Medlem
Svensk politik har blivit en fars

Så var det klart - det blir inget nyval 2015.

Stefan Löfven måste vara Sveriges mest opålitliga statsminister någonsin. Innan höstens val kunde han inte ge besked om politiken eftersom han inte visste (eller inte ville berätta) vad de rödgröna kommit överens om. En röst på S kunde alltså lika gärna vara en röst på MP eller V. Ingen visste i förväg vilka frågor de skulle komma överens om, och detta avslöjades aldrig innan valet.

Efter valet stod det klart att MP bjöds in till regeringsställning, och att V låstes ute. Då börjar Sjöstedt prata om att de kommer bli oppositionsparti, och ingen kunde nog undgå hans enorma missnöje med Löfvens beslut att stänga V ute från en regering. Bara några veckor senare agerar V återigen stödparti åt S, och oppositionsattityden var som bortblåst.

Löfven vill förstås inte förlora makten trots att hans budget föll. Han utlyser nyval, varpå SD går starkt framåt i flera mätningar - upp till 17 %. Löfven får kalla fötter när han ser siffrorna och inser att SD kommer gå starkt fram om det blir ett val 2015. Vad gör karln då? Jo, han drar tillbaka nyvalet, och ändrar regelverket för att stänga ute SD. För det är väl ingen som på fullaste allvar tror att det fanns en annan anledning att ändra på reglerna i sista sekund?

Det känns som att Löfven vänder kappan efter vinden, och i tider då det blåser friskt innebär det att han ändrar sig varannan vecka. I januari har han säkert ändrat sig igen om något.

Hela den här röran beror uteslutande på att inget parti vill förhandla med SD som vuxna människor. Jag kan förstå att man inte vill förhandla om invandringen, det vore lika konstigt som om S skulle förhandla skatter med M. Men varför inte diskutera andra frågor där man faktiskt är mer eller mindre överens? Men nej, den politiska teatern, vuxenmobbningen och ansiktet mot media är viktigare. Det är denna smått sjuka inställning som gör svensk politik till en fars av sällan skådat slag.

Om en politiker får frågan:

"Gillar du köttbullar"?

Och personen då svarar ja, varpå reporten säger "Åkesson gillar också köttbullar, det betyder ju att ni tycker om samma mat iaf".

Då kommer den tillfrågade politikern att upprört skaka på huvudet och dementera att han skulle gilla samma sorts köttbullar som Åkesson.

Det är precis på den här dagisnivån som svensk politik befinner sig idag. SD är svarte petter, och det parti som har svarte petter kommer drabbas av oändlig olycka eller liknande.

Jag kan inte ta svensk politik seriöst när man utlyser nyval, drar tillbaka det, ändrar regelverken och kommer överens med nästan alla partier att de som förlorar ska lägga ner sina röster vid en budgetomröstning. Allt för att stänga ute ett parti - inte bara från invandringsfrågan - utan från alla frågor som finns.

De flesta statsvetare dömer redan ut taktiken och spår att SD kommer växa ännu mer. Det går inte att sopa problem under mattan och låtsas om som att de inte finns.

#blogg

Medlem
Svensk politik har blivit en fars

Väl och korrekt skrivet, Sossarna kommer få betala för det här i framtiden när dom kört Sverige i botten, igen.

Medlem

För det första togs det aldrig ett beslut om att nyval skulle äga rum så inget har dragits tillbaka. För det andra skulle ett nyval inte löst någonting då vi hade varit i samma sits som nu då inget av de tre blocken hade nått upp i egen majoritet.

Det är den cementerade blockpolitiken som är problemet. Och även orsaken till att ett främlingsfientligt parti kan bli Sveriges tredje största pga politikerförakt och proteströster.

Tvärt om vad somliga verkar tro var det normala att genom förhandlingar bilda regering först efter valet. Alliansen har spelat ut sin roll och lär falla samman när kd, fp och c byter ledare. Det blir bättre för samtliga inblandade SD undantaget.

Medlem

Jag kommer ihåg när Finland höll riksdagsval 2011. De populistiska och konservativa Sannfinländarna gick starkt fram och knep 19,1% av rösterna. De övriga partiledarna gick fram och gratulerade Timo Soini till den enorma valframgången hans parti hade gjort. Det är otänkbart här att frysa ut hela partier för att de har avvikande åsikter, det underminerar liksom hela tanken med flerpartisystem.

Att Sannfinländarna sedan har en hel del rasister i sina led och arbetar aktivt för att minska svenskans ställning i Finland är något som löser sig självt när man bjuder in dem till öppen diskussion. Det hoppar grodor ur munnen på dem med jämna mellanrum och väljarna har börjat tröttna på dem. Just nu ligger de på 14,3%.

Jag tror Sveriges situation går att bota på samma sätt. Låt SD yttra åsikter om annat än invandringen så folk får se hur inkompetenta de är som politiker. Förr eller senare svalnar folkets intresse för dem.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Löfven är nog Sverigaste svinigaste statsminister någonsin. Vilka jävla lögnare, ljuger ju gång på gång och kan fan knappt prata engelska ens.

Detta bekräftar bara ytterligare att SD är enda oppositionspartiet och att man egentligen bara väljer mellan att rösta SD, Vänstern och de andra

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

För det första togs det aldrig ett beslut om att nyval skulle äga rum så inget har dragits tillbaka. För det andra skulle ett nyval inte löst någonting då vi hade varit i samma sits som nu då inget av de tre blocken hade nått upp i egen majoritet.

Det är den cementerade blockpolitiken som är problemet. Och även orsaken till att ett främlingsfientligt parti kan bli Sveriges tredje största pga politikerförakt och proteströster.

Tvärt om vad somliga verkar tro var det normala att genom förhandlingar bilda regering först efter valet. Alliansen har spelat ut sin roll och lär falla samman när kd, fp och c byter ledare. Det blir bättre för samtliga inblandade SD undantaget.

Fast alla var ju inställda på att det skulle bli nyval, och Löfven själv sade att han skulle utlysa det i slutet av december.

Sedan undrar jag två saker: dels hur du vet att det är proteströster och politikerförakt som för att SD lockar väljare, och dels vad "främlingsfientlig" innebär? Om jag inte vill släppa in en främling som knackar på min dörr, är jag främlingsfientligt då?

Skrivet av Pjotor:

Jag kommer ihåg när Finland höll riksdagsval 2011. De populistiska och konservativa Sannfinländarna gick starkt fram och knep 19,1% av rösterna. De övriga partiledarna gick fram och gratulerade Timo Soini till den enorma valframgången hans parti hade gjort. Det är otänkbart här att frysa ut hela partier för att de har avvikande åsikter, det underminerar liksom hela tanken med flerpartisystem.

Att Sannfinländarna sedan har en hel del rasister i sina led och arbetar aktivt för att minska svenskans ställning i Finland är något som löser sig självt när man bjuder in dem till öppen diskussion. Det hoppar grodor ur munnen på dem med jämna mellanrum och väljarna har börjat tröttna på dem. Just nu ligger de på 14,3%.

Jag tror Sveriges situation går att bota på samma sätt. Låt SD yttra åsikter om annat än invandringen så folk får se hur inkompetenta de är som politiker. Förr eller senare svalnar folkets intresse för dem.

Grejen är ju att de svenska politkerna vet att SD kan bli farliga (för dem) om de bjuds in i finrummet för att visa upp sig, därför vill man inte ge dem chansen. Det handlar bara om rädsla, att inte våga lita på att folket röstar "rätt" om de får chansen.

Medlem

Känns som att antingen går luften ur SD eller så gör de ett superval 2018.

Medlem
Skrivet av Sara Kollin:

Fast alla var ju inställda på att det skulle bli nyval, och Löfven själv sade att han skulle utlysa det i slutet av december.

Sedan undrar jag två saker: dels hur du vet att det är proteströster och politikerförakt som för att SD lockar väljare, och dels vad "främlingsfientlig" innebär? Om jag inte vill släppa in en främling som knackar på min dörr, är jag främlingsfientligt då?

Jag upplevde då inte att nyvalet var hugget i sten. Man hade till 30 dec på sig att utlysa nyval, vilket aldrig gjordes.

1. Det är inte svårt att misstänka att de röster som SD har tagit främst från M beror på missnöje med sittande regering (vilket uppstår när någon har suttit på makten länge nog) och brist på alternativ för högerväljarna. TIdigare har M-väljare kunnat rösta på KD eller FP "i protest". Nu finns inte det alternativet. Endast SD.

2. Det är upp till var och en vem man vill släppa in genom sin dörr men om den som knackar är på flykt tycker jag man visar bristande medmänsklighet och empati om man slår igen dörren i ansiktet på dem om man själv har det gott ställt.

Fast nu handlar detta om vår gemensamma dörr som 87% vill hålla öppen och 13% är beredd att sabotera en demokratisk process för att slå igen.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:
Skrivet av Sara Kollin:

Fast alla var ju inställda på att det skulle bli nyval, och Löfven själv sade att han skulle utlysa det i slutet av december.

Sedan undrar jag två saker: dels hur du vet att det är proteströster och politikerförakt som för att SD lockar väljare, och dels vad "främlingsfientlig" innebär? Om jag inte vill släppa in en främling som knackar på min dörr, är jag främlingsfientligt då?

Jag upplevde då inte att nyvalet var hugget i sten. Man hade till 30 dec på sig att utlysa nyval, vilket aldrig gjordes.

1. Det är inte svårt att misstänka att de röster som SD har tagit främst från M beror på missnöje med sittande regering (vilket uppstår när någon har suttit på makten länge nog) och brist på alternativ för högerväljarna. TIdigare har M-väljare kunnat rösta på KD eller FP "i protest". Nu finns inte det alternativet. Endast SD.

2. Det är upp till var och en vem man vill släppa in genom sin dörr men om den som knackar är på flykt tycker jag man visar bristande medmänsklighet och empati om man slår igen dörren i ansiktet på dem om man själv har det gott ställt.

Fast nu handlar detta om vår gemensamma dörr som 87% vill hålla öppen och 13% är beredd att sabotera en demokratisk process för att slå igen.

Fast 87% av svenskarna vill inte ha denna massinvandring vi har i dagens läge.

Förövrigt så är det konstigt att man säger att man ska utlysa nyval om man sedan bara hipp som happ ångrar sig.

Förövrigt så är ju knappast de flyktingar som kommer till Sverige de som har det sämst eller du menar att alla fattiga har råd att betala människosmugglare 50 000 kr eller betalar för att hyra ett privatjet?

Medlem
Skrivet av Sara Kollin:
Skrivet av RiddarKatig:

För det första togs det aldrig ett beslut om att nyval skulle äga rum så inget har dragits tillbaka. För det andra skulle ett nyval inte löst någonting då vi hade varit i samma sits som nu då inget av de tre blocken hade nått upp i egen majoritet.

Det är den cementerade blockpolitiken som är problemet. Och även orsaken till att ett främlingsfientligt parti kan bli Sveriges tredje största pga politikerförakt och proteströster.

Tvärt om vad somliga verkar tro var det normala att genom förhandlingar bilda regering först efter valet. Alliansen har spelat ut sin roll och lär falla samman när kd, fp och c byter ledare. Det blir bättre för samtliga inblandade SD undantaget.

Fast alla var ju inställda på att det skulle bli nyval, och Löfven själv sade att han skulle utlysa det i slutet av december.

Sedan undrar jag två saker: dels hur du vet att det är proteströster och politikerförakt som för att SD lockar väljare, och dels vad "främlingsfientlig" innebär? Om jag inte vill släppa in en främling som knackar på min dörr, är jag främlingsfientligt då?

Jag tror att SD är ett resultat av samma fenomen som har setts i i de flesta europeiska länder där partierna har rört sig mot mitten för att locka till sig den växande skaran av mittenväljare. Detta gör att de inte längre framstår som lika klara alternativ, och de har ju märkts på de senaste årens politiska debatter i Sverige som fokuserat alldeles för mycket på skattesatser och pengar i plånboken och knappt alls på vilken typ av samhälle vi ska leva i och hur vi principiellt ska fördela våra resurser. Det ger utrymme för nya partier att dyka upp på höger- och vänsterkanten som kan skopa upp de väljare som anser sig övergivna av sina gamla partier, som ju närmat sig mitten. Man kan titta på nästan vilket land som helst i Europa och se samma tendenser sedan 1990-talet.

Men, SD säger sig ha tolkingsföreträde för vad som utgör svensk kultur och vem som får tillhöra den svenska nationen, och menar på att så kallad svenskfientlighet bör motarbetas av staten. De vill skilja på "rätt" och "fel" sorts svensk medborgare och driva en politik som gynnar främst de enligt SD definierade äkta svenskarna. Jag tycker inte att främlingsfientligheten kan bli tydligare. Att göra en liknelse med främlingar som knackar på dörrar trivialiserar det faktum att SD förespråkar en jämförelsevis extrem nationalism och en främlingsfientlighet som mest påminner om Balkan och Jugoslavien. Knappast en åtråvärd förebild.

Medlem

Vad menar du med att Löfven ändrar regelverket? Alliansen lägger ner sina röster då de har nått en överenskommelse. Hur tror du de fick genom sina förslag 2010-2014 som minoritetsregering?

Men visst, håller med om att det kan vara svårt att ta politiken seriöst. Själv har jag svårt för all onödig hyperbol som infekterar debatten på alla nivåer - från riksdag till twitter.

Medlem

Vilket regelverk har de ändrat? Så vitt jag vet har man kommit överens i centrala frågor och därför kan man tänka sig att samarbeta. Det är väl ändå inget märkligt. Varför ska han utlysa extraval trots att budgeten nu går igenom? Inget parti hade gjort det.

Att V stöder regeringen beror helt enkelt på samma sak, de har förhandlat och fått igenom tillräckligt för att gå med på en uppgörelse. Kan man inte få det bästa så får man ta det näst bästa och så vidare.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av Cane:

Fast 87% av svenskarna vill inte ha denna massinvandring vi har i dagens läge.

Hur tänker du nu? 87% röstade ju på andra partier än SD, de var alla mycket tydligare med att de inte ville begränsa invandringen som SD ville.

Skrivet av Cane:

Förövrigt så är det konstigt att man säger att man ska utlysa nyval om man sedan bara hipp som happ ångrar sig.

Varför inte? Samtliga partier visste att ett nyval inte skulle lösa några som helst problem. När alliansen vägrar förhandla blev ju snacket om ett möjligt nyval en eld i baken på dem. Det kallas för politik. Det är ju knappast så att folket ifråntogs möjligheten att säga sitt. Låt mig säga det nu: SD hade INTE fått mer att säga till om efter ett nyval.

Skrivet av Cane:

Förövrigt så är ju knappast de flyktingar som kommer till Sverige de som har det sämst eller du menar att alla fattiga har råd att betala människosmugglare 50 000 kr eller betalar för att hyra ett privatjet?

Så du menar att det kommer hit stenrika miljonärer? Vad bra, det borde ju gynna vår ekonomi.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:
Skrivet av Cane:

Fast 87% av svenskarna vill inte ha denna massinvandring vi har i dagens läge.

Hur tänker du nu? 87% röstade ju på andra partier än SD, de var alla mycket tydligare med att de inte ville begränsa invandringen som SD ville.

Skrivet av Cane:

Förövrigt så är det konstigt att man säger att man ska utlysa nyval om man sedan bara hipp som happ ångrar sig.

Varför inte? Samtliga partier visste att ett nyval inte skulle lösa några som helst problem. När alliansen vägrar förhandla blev ju snacket om ett möjligt nyval en eld i baken på dem. Det kallas för politik. Det är ju knappast så att folket ifråntogs möjligheten att säga sitt. Låt mig säga det nu: SD hade INTE fått mer att säga till om efter ett nyval.

Skrivet av Cane:

Förövrigt så är ju knappast de flyktingar som kommer till Sverige de som har det sämst eller du menar att alla fattiga har råd att betala människosmugglare 50 000 kr eller betalar för att hyra ett privatjet?

Så du menar att det kommer hit stenrika miljonärer? Vad bra, det borde ju gynna vår ekonomi.

Snälla säg att du bara trollar. Vägrar tro att du är på riktigt

Medlem

Nejdå. Inget troll. Möjligen ironi på slutet. Har du inga motargument att komma med istället för tröttsamma trollanklagekser?

Medlem

Hur kan jag ens bemöda mig med motargument när du påstår att 87% vill ha nuvarande massinvandring bara för de ej röstade SD. Med samma logik hatar 93% naturen och 98% skiter i kvinnor.

Du förstår väl själv att du framstår som ett dåligt troll

Medlem

ok. så du menar att 87% stödjer SD's politik genom att INTE rösta på dem? Det låter ju inte klokt med det är ju faktiskt det du säger.

Det ligger ju närmare att anta att 87% snarare vill ha dubblerad invandring eftersom de röstade på partier som står bakom dagens invandringspolitik, vilket SD inte gör.

EDIT:
Låt mig förtydliga mig eftersom du inte verkar förstå ironi och sarkasm...

Du verkar utgå ifrån att en majoritet av väljare är emot dagens "massinvandring", även om de inte vill rösta på SD - det enda parti som vill skärpa invandringen.

Jag undrar bara hur du kommer till den slutsatsen? Om man nu röstar på ett parti med en viss politik i en fråga så ställer man sig antingen bakom partiets hållning, eller håller man inte med men tycker samtidigt att frågan inte är viktig nog att byta parti för.

Medlem
Skrivet av Cane:

Hur kan jag ens bemöda mig med motargument när du påstår att 87% vill ha nuvarande massinvandring bara för de ej röstade SD. Med samma logik hatar 93% naturen och 98% skiter i kvinnor.

Du kan ju inte motbevisa motsatsen medan partiernas egna partiprogram, vid sidan av SD, inte innehåller antisemitism, nationalism, rasbiologi etc

Logiskt sätt och rent statistiskt sätt så är fler människor för integrationspolitiken vi har än emot, annars hade SD varit ett majoritetsparti. Dina personliga anekdoter och vad ni diskuterar i fikarummet är inget vettigt motargument.

Medlem

För att få lite mer substans i sina uttalanden kan de vara bra att kunna skilja på ett ev. extraval och nyval. Det var extraval det handlade om.

Nu fick "demokratin" segra till politikernas och medias förtjusning Dock ej till folkets vilja

Det ekas i korridorerna i Rosenbad
Ut med razisterna, faszisterna, nassisterna!
In med den Svamp(en)!

Det kommer krävas en riktigt bra desinficeringsmedel att få bort den klåda som uppkommit nu och som befläckar svensk parlamentarism.

Det är lika bra att skendemokratin i Sverige blottas en gång för alla, tydligare kan det inte bli och att den tidigare dagdrömmande individen inte sätter sin tilltro till ett korrupt och falskt spel och börjar engagera sig etablissemangskritiskt.

Den globala eliten med sina mål och agenda står över alla politiker och får igenom sina ärenden på ett sätt eller annat som nu.

Det är inte förvånande heller att Reinfeldt ligger bakom skapandet av denna Svamp heller. Och som belöningen för han inlett än mer förstörandet av den tidigare nationalstaten Sverige, blir det ett toppjobb på FN.

Det historiska 2 partisystemet sattes i spel 27 December 2014, 7-partiet kontra SD.

Effekterna kan bli än värre i och med detta tydliga ställningstagande från de som styr gentemot de som väljer och få bägaren att rinna över, tryckkokaren explodera, det kommer bli otroligt intressant att följa farsen.

Lugn med Lövén i rodret kan det bara bli fritt fall:)

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

För det första togs det aldrig ett beslut om att nyval skulle äga rum så inget har dragits tillbaka. För det andra skulle ett nyval inte löst någonting då vi hade varit i samma sits som nu då inget av de tre blocken hade nått upp i egen majoritet.

Det är den cementerade blockpolitiken som är problemet. Och även orsaken till att ett främlingsfientligt parti kan bli Sveriges tredje största pga politikerförakt och proteströster.

Tvärt om vad somliga verkar tro var det normala att genom förhandlingar bilda regering först efter valet. Alliansen har spelat ut sin roll och lär falla samman när kd, fp och c byter ledare. Det blir bättre för samtliga inblandade SD undantaget.

Vadå togs det aldrig ett beslut? Om det inte togs ett beslut hur kommer det sig då att alla tidningar skrev om det?

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

En tweet som jag läste på som jag tycker är ganska bra.

"Kinberg-Batra är okänd för svenska folket, Björklund ogillas av väljarna och Hägglund balanserar på 4%. Klart att hotet om extra val skrämde" - https://twitter.com/PezhmanFivrin

Så alliancen hade mycket att förlora på detta och S hade inte vunnit något då de fortfarande skulle vara i minoritet

Löfven har också sagt att han är öppen för samarbete för att undvika extra val om ni har glömt den detaljen så är det lite fel att säga att han ljög.

Samt att säga att regeringen är pajas och inte säga att SD är de, är lite dubbel moral. Det röstar på alliansens budget när sossarnas stämmer mer överens med deras politik.

Jag kan också vara ärlig och säga att jag tycker alla partier leker pajas. Och ja, jag röstade på S stod mellan dem och ett litet nytt parti.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Cane:

Hur kan jag ens bemöda mig med motargument när du påstår att 87% vill ha nuvarande massinvandring bara för de ej röstade SD. Med samma logik hatar 93% naturen och 98% skiter i kvinnor.

Logiskt sätt och rent statistiskt sätt så är fler människor för integrationspolitiken vi har än emot, annars hade SD varit ett majoritetsparti. Dina personliga anekdoter och vad ni diskuterar i fikarummet är inget vettigt motargument.

Nu känns det som att du med flit missuppfattar honom/henne. Som väljare är man ofta illa tvungen att i sitt val av parti ställa sig bakom många förslag man inte alls håller med om för att få igenom dem man prioriterar högst.

Det kan mycket väl förhålla sig så att det finns en större mängd människor som om möjligheten gavs skulle ställa sig bakom en mer restriktiv invandringspolitik, t.ex. genom en folkomröstning.

Här har du t.ex. en Sifo-undersökning från i våras:
http://www.svt.se/nyheter/val2014/fler-tycker-sverige-tar-emo...

44% tyckte att vi tagit emot för många, 36% att det är lagom och 10% att vi har tagit emot för få.

Att resonera som du gör är som att jag skulle påstå att svenskar inte bryr sig om integritetsfrågor bara för att de inte röstar på Piratpartiet. Det håller inte.

Ett parti representerar MÅNGA olika frågor och vi kan inte och bör inte dra godtyckliga slutsatser om vad som gör att en individ röstar som de gör utan att förslagsvis fråga dem och undersöka närmare.

Medlem

Ett gemensamt drag hos SD-sympatisörer verkar vara att de tillämpar selektiv läsning. Svårt att diskutera med dem när de väljer att helt enkelt inte se de fakta och argument som presenteras.

Må vara att det politiska klimatet i Sverige har stelnat, men att en stor grupp väljare vägrar att föra en relevant debatt, med relevant fakta, är ett större problem. Ett problem som, till synes, SD-sympatisörer är synnerligen bra på att vara del av.

P.S.
Cred till RiddarKatig, som orkar ta en debatt så många tröttnat på att försöka starta.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Jag upplevde då inte att nyvalet var hugget i sten. Man hade till 30 dec på sig att utlysa nyval, vilket aldrig gjordes.

1. Det är inte svårt att misstänka att de röster som SD har tagit främst från M beror på missnöje med sittande regering (vilket uppstår när någon har suttit på makten länge nog) och brist på alternativ för högerväljarna. TIdigare har M-väljare kunnat rösta på KD eller FP "i protest". Nu finns inte det alternativet. Endast SD.

2. Det är upp till var och en vem man vill släppa in genom sin dörr men om den som knackar är på flykt tycker jag man visar bristande medmänsklighet och empati om man slår igen dörren i ansiktet på dem om man själv har det gott ställt.

Fast nu handlar detta om vår gemensamma dörr som 87% vill hålla öppen och 13% är beredd att sabotera en demokratisk process för att slå igen.

Men han aviserade ett nyval, och då är det klart att de flesta förväntade sig ett sådant, särskilt när han dessutom upprepande gånger sade att det inte var troligt att nyvalet skulle avblåsas.

Jomen det kan jag hålla med om. Alla sju partier är i princip överens i flyktningfrågan, och gillar man inte deras linje finns bara ett annat alternativ. Det är därför någon av de sju skulle tjäna på att komma med lite konstruktiv flyktingpolitik, men vi såg ju vad som hände när KD försökte nyss - folket gillade det, men förslaget totalsågades av alla partier. Säger också en del om hur långt ifrån folket partierna står när det gäller flyktingfrågan.

Så du skulle alltså ta emot en främling som kom från ett krigshärjat land och som ville bo hos dig för att det inte fanns några asylboendet eller Bert Karlsson-lägenheter kvar?

Och jag ställer frågan igen, vad är "främlingsfientlig" för något?

På slutet där har du fel. Det är långt ifrån 87 % av svenska folket som vill hålla dörren öppen för alla som vill komma hit. Däremot röstar man inte efter invandringsfrågan då de flesta anser att det finns betydligt viktigare saker som skola och jobb.

Skrivet av vetebulle:

Jag tror att SD är ett resultat av samma fenomen som har setts i i de flesta europeiska länder där partierna har rört sig mot mitten för att locka till sig den växande skaran av mittenväljare. Detta gör att de inte längre framstår som lika klara alternativ, och de har ju märkts på de senaste årens politiska debatter i Sverige som fokuserat alldeles för mycket på skattesatser och pengar i plånboken och knappt alls på vilken typ av samhälle vi ska leva i och hur vi principiellt ska fördela våra resurser. Det ger utrymme för nya partier att dyka upp på höger- och vänsterkanten som kan skopa upp de väljare som anser sig övergivna av sina gamla partier, som ju närmat sig mitten. Man kan titta på nästan vilket land som helst i Europa och se samma tendenser sedan 1990-talet.

Men, SD säger sig ha tolkingsföreträde för vad som utgör svensk kultur och vem som får tillhöra den svenska nationen, och menar på att så kallad svenskfientlighet bör motarbetas av staten. De vill skilja på "rätt" och "fel" sorts svensk medborgare och driva en politik som gynnar främst de enligt SD definierade äkta svenskarna. Jag tycker inte att främlingsfientligheten kan bli tydligare. Att göra en liknelse med främlingar som knackar på dörrar trivialiserar det faktum att SD förespråkar en jämförelsevis extrem nationalism och en främlingsfientlighet som mest påminner om Balkan och Jugoslavien. Knappast en åtråvärd förebild.

Jag tror det beror på att det inte finn någon opposition när det gäller flyktingpolitiken. Det finns oppositioner när det gäller alla andra frågor, men inte denna. Då är det klart att det enda partiet som har en alternativ politik växer - särskilt när fler och fler, från kommuner till vanliga invånare, märker att det börjar knaka i fogarna.

Jag gillar inte heller att SD ska definiera vad som är svensk kultur för alla andra, vilket de har en tendens att vilja göra. Dock ogillar jag precis lika mycket folk som vill att svenskarna ska framstå som tomma, identitetslösa skal som väntar på att fyllas med mångkultur från hela världen. Eller att Sverige inte ens har en egen kultur, att det inte finns något som kallas svenskar osv. Skulle du lägga fram sådana argument i många flyktingars hemländer i Mellanöstern och Afrika skulle de sparka ut en omgående.

Och jag frågar dig också, vad är främlingsfientlighet för något? Rent konkret nu alltså.

Vet inte hur många tecken ett inlägg klarar av, så jag börjar med detta!

Medlem
Skrivet av joffjoff:

En tweet som jag läste på som jag tycker är ganska bra.

"Kinberg-Batra är okänd för svenska folket, Björklund ogillas av väljarna och Hägglund balanserar på 4%. Klart att hotet om extra val skrämde" - https://twitter.com/PezhmanFivrin

Så alliancen hade mycket att förlora på detta och S hade inte vunnit något då de fortfarande skulle vara i minoritet

Löfven har också sagt att han är öppen för samarbete för att undvika extra val om ni har glömt den detaljen så är det lite fel att säga att han ljög.

Samt att säga att regeringen är pajas och inte säga att SD är de, är lite dubbel moral. Det röstar på alliansens budget när sossarnas stämmer mer överens med deras politik.

Jag kan också vara ärlig och säga att jag tycker alla partier leker pajas. Och ja, jag röstade på S stod mellan dem och ett litet nytt parti.

". Det röstar på alliansens budget när sossarnas stämmer mer överens med deras politik."

Nej, det är osanning. SD var ett stödparti för alliansen i många, många frågor:
http://blogg.dn.se/sundellssiffror/2014/08/27/hur-har-sverige...

Det är därför det är enklare för högern att säga att de bör öppna dörren för SD:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20080998.ab

Medlem
Skrivet av Sara Kollin:

Och jag frågar dig också, vad är främlingsfientlighet för något? Rent konkret nu alltså.

Nu är jag medveten om att frågan inte var riktad mot mig men främlingsfientlighet är ett ord som missbrukas å det grövsta.

"Främlingsfientlighet, alternativt xenofobi, är en stark eller irrationell motvilja eller rädsla för människor från andra länder, eller en oskälig rädsla eller hat mot främlingar eller det som är främmande eller konstigt."

Det finns gott om personer i Sverige som skulle kunna beskrivas med ovanstående men det finns många fler som sannolikt ser problem med invandringspolitiken och dess relaterade kostnader, inte invandrare i sig själva. Det kan inte ses som irrationellt att göra en avvägning om hur samhällets resurser ska allokeras, snarare tvärtom, i värsta fall skulle man kunna anklagas för att vara självisk om det är ens egen plånbok som ska räddas.

Samtidigt vet vi inte vad individerna som ställer sig kritiska till t.ex. asylinvandringen skulle vilja göra med pengarna istället. Huruvida man upplever att Agda, 88, skulle ha bättre nytta av pengarna än en person som söker ett bättre liv i Sverige är högst subjektivt, uppenbarligen.

Så min gissning är att för den stora majoriteten handlar det inte om irrationell motvilja eller rädsla för "människor från andra länder" utan snarare att man har andra prioriteringar. Det råkar bara vara så att det är väldigt enkelt och bekvämt att kladda epitet och egenskaper på varandra istället för att sakligt diskutera och jämföra alternativ och hur mycket samhällsnytta de genererar.

Egentligen borde det inte vara så svårt att förstå att en över tid ökande kostnadspost kan påverka budgetutrymmet för andra områden många bryr sig om (skola, sjukvård, pensioner, miljö m.m.) negativt. Det handlar inte om främlingsfientlighet, det handlar om vad man som individ väljer att prioritera.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av joffjoff:

En tweet som jag läste på som jag tycker är ganska bra.

"Kinberg-Batra är okänd för svenska folket, Björklund ogillas av väljarna och Hägglund balanserar på 4%. Klart att hotet om extra val skrämde" - https://twitter.com/PezhmanFivrin

Så alliancen hade mycket att förlora på detta och S hade inte vunnit något då de fortfarande skulle vara i minoritet

Löfven har också sagt att han är öppen för samarbete för att undvika extra val om ni har glömt den detaljen så är det lite fel att säga att han ljög.

Samt att säga att regeringen är pajas och inte säga att SD är de, är lite dubbel moral. Det röstar på alliansens budget när sossarnas stämmer mer överens med deras politik.

Jag kan också vara ärlig och säga att jag tycker alla partier leker pajas. Och ja, jag röstade på S stod mellan dem och ett litet nytt parti.

". Det röstar på alliansens budget när sossarnas stämmer mer överens med deras politik."

Nej, det är osanning. SD var ett stödparti för alliansen i många, många frågor:
http://blogg.dn.se/sundellssiffror/2014/08/27/hur-har-sverige...

Det är därför det är enklare för högern att säga att de bör öppna dörren för SD:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20080998.ab

I länken så står det bara om hur SD har röstat tidigare och när de röstade då kanske stämde deras politik bättre M vilket de troligen gjorde. Men i själva budgeten så stämde deras egna budget bättre överens med regeringens.

Bara för att det oftast är så betyder inte att det alltid är så. Efter som SD gav löften för att locka väljare vilket som liknande det S och MP hade. Det var tre stora områden som i regeringens budget som SD hade som vallöften.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Främlingsfientlighet är ytterst normalt hos många som röstar på SD. Har nyligen lagt till en SD röstare och det är extremt mycket "svart man gjorde X, Y, Z.." (man kollektiviserar skulden på stora folkgrupper, som om alla var ansvariga) omval för att slänga ut "packet", mångkulturens fel att allt går åt skogen, felaktiga siffror om våldtäkter osv. Och det är inte bara enstaka individer utan man kan hoppa in på andras FB sidor o läsa vad de skriver där. Samtidigt så lyckas många av dem stå för humanism men sedan så trycker de gilla på kommentarer som t.ex. att en man bör skickas till Syrien och att man inte bryr sig om han får skott i pannan.

Kostnaderna osv är ofta inget annat än rationaliseringar... det är annat som ligger bakom. Som t.ex. att man inte längre känner igen sig i landet... det har blivit så pass annorlunda.

Men, förstås så har inte alla denna syn. Men läser man dessa kommenterar under några månader från ett stort antal människor så blir man rätt övertygad om att mycket handlar om bevara sverige svenskt, övriga är icke-svenskar, kapitalister som Bert Karlsson bör skjutas för att han bygger flyktingförläggningar, övriga som inte står på SDs sida har helt tappat vettet, är svenskfientliga, tycker inte rätt och ska inte helst av få bidrag för att utrycka sina åsikter. På något sätt sä har SD folk klurat ut vem som är den där äkta svensken och dessa positiva drag ska man pusha på så mycket man bara kan. Dessutom så har man en övertro på att om SD kommer till makten så ska allt fixa sig...

Personligen så hoppas jag att det faktiskt blir jobb o bostäder så krymper missnöjespartiet i storlek. På 90-talet så var det otänkbart att högern skulle växa till sig så, men visst 17 sker det. Och av den anledningen så känns framtiden allt mer osäker, och även vad som verkar bli ett nytt kallt krig..

Medlem
Skrivet av joffjoff:
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av joffjoff:

En tweet som jag läste på som jag tycker är ganska bra.

"Kinberg-Batra är okänd för svenska folket, Björklund ogillas av väljarna och Hägglund balanserar på 4%. Klart att hotet om extra val skrämde" - https://twitter.com/PezhmanFivrin

Så alliancen hade mycket att förlora på detta och S hade inte vunnit något då de fortfarande skulle vara i minoritet

Löfven har också sagt att han är öppen för samarbete för att undvika extra val om ni har glömt den detaljen så är det lite fel att säga att han ljög.

Samt att säga att regeringen är pajas och inte säga att SD är de, är lite dubbel moral. Det röstar på alliansens budget när sossarnas stämmer mer överens med deras politik.

Jag kan också vara ärlig och säga att jag tycker alla partier leker pajas. Och ja, jag röstade på S stod mellan dem och ett litet nytt parti.

". Det röstar på alliansens budget när sossarnas stämmer mer överens med deras politik."

Nej, det är osanning. SD var ett stödparti för alliansen i många, många frågor:
http://blogg.dn.se/sundellssiffror/2014/08/27/hur-har-sverige...

Det är därför det är enklare för högern att säga att de bör öppna dörren för SD:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20080998.ab

I länken så står det bara om hur SD har röstat tidigare och när de röstade då kanske stämde deras politik bättre M vilket de troligen gjorde. Men i själva budgeten så stämde deras egna budget bättre överens med regeringens.

Bara för att det oftast är så betyder inte att det alltid är så. Efter som SD gav löften för att locka väljare vilket som liknande det S och MP hade. Det var tre stora områden som i regeringens budget som SD hade som vallöften.

SD är ett socialkonservativt parti som har mycket mer gemensamt med högern än vänstern. Vi vet att de flesta skulle antingen välja KD om de inte kunde välja SD och att det stora andelen röster kommer från M. Man har helt enkelt långt fler gemensamma åsikter. Och man märker också vilka SD folket hatar mest, och det är "PK-vänstern".

Medlem
Skrivet av Sara Kollin:

Men han aviserade ett nyval, och då är det klart att de flesta förväntade sig ett sådant, särskilt när han dessutom upprepande gånger sade att det inte var troligt att nyvalet skulle avblåsas.

Möjligt att de flesta förväntade sig nyval. Men inga regelvidrigheter har ägt rum och det som nu skedde är enligt mig det bättre alternativet. Inget skulle ha lösts av ett nyval.

Skrivet av Sara Kollin:

Jomen det kan jag hålla med om. Alla sju partier är i princip överens i flyktningfrågan, och gillar man inte deras linje finns bara ett annat alternativ. Det är därför någon av de sju skulle tjäna på att komma med lite konstruktiv flyktingpolitik, men vi såg ju vad som hände när KD försökte nyss - folket gillade det, men förslaget totalsågades av alla partier. Säger också en del om hur långt ifrån folket partierna står när det gäller flyktingfrågan.

Självklart ska man få diskutera frågan utan att bli hängd. Men det där om att "folket" står långt ifrån partierna köper jag inte.

Skrivet av Sara Kollin:

Så du skulle alltså ta emot en främling som kom från ett krigshärjat land och som ville bo hos dig för att det inte fanns några asylboendet eller Bert Karlsson-lägenheter kvar?

Nej, men jag vill gärna att mina skattepengar går till fler asylboenden. Och innan någon kommenterar det, jo - vi har råd att hjälpa både pensonärer, sjuka OCH flyktingar. Här är en lösning: Låt "Husky, 58", inte "Agda 88" betala för "Ahmed, 16". Det har han råd med. Då kan dessutom inte "Jimmie, 35" hetsa svaga grupper mot varandra längre.

Skrivet av Sara Kollin:

Och jag ställer frågan igen, vad är "främlingsfientlig" för något?

Det är när man är fientligt inställd, rädd för eller på annat sätt fördömmande mot någon som man inte känner som beter sig / ser ut på ett annat sätt än man är van vid.

Skrivet av Sara Kollin:

På slutet där har du fel. Det är långt ifrån 87 % av svenska folket som vill hålla dörren öppen för alla som vill komma hit. Däremot röstar man inte efter invandringsfrågan då de flesta anser att det finns betydligt viktigare saker som skola och jobb.

Kanske det. Ibland är det bra med representativ parlamentarism.

12
Skriv svar