Angående GOG

Medlem
Angående GOG

Är det bara jag som tycker att GOG numera består av 90% trams.

Det var från början en fantastisk idé, och jag har varit registrerad kund hos dem sedan tiden då sidan fortfarande var i beta stadiet.

Då älskade jag den för vad den gjorde, den gav mig tillgång till spel jag hade älskat tidigare, ofta anpassade till att fungera på nyare datorer frekvent via DOSbox.

Nu känns det mer som att sidan borde byta namn till Indie Central.

Visst, de gamla storspelen finns fortfarande där, men för att hitta dem nuförtiden så måste man praktiskt taget veta vad man letar efter redan i förväg, eftersom det nuförtiden känns som att för varje gammal AAA titel de har lagt upp i sin shop, så finns där ett dussin indiespel som de flesta av oss aldrig har hört talas om innan, och kanske ett par obskyra filmer ovanpå detta.

Kort sagt, även om jag fortfarande ofta besöker sidan, så gillar jag inte hur den har utvecklats.
Är det bara jag som tycker såhär eller håller ni med


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

De släpper spel, både nya och gamla, med enkel installation och utan DRM. Finns inte direkt någon anledning att ogilla dem. Att de har en hel del mindre kända titlar är bra. Ju fler distributionskanaler som finns för små studios desto bättre.

Det du skriver om att man måste veta vad man letar efter för att hitta det tycker jag stämmer oavsett var man köper spel. Jag hittar inget varken på Steam, Origin, Webhallen eller min lokala fysiska spelbutik om jag inte vet vad jag letar efter. Det är nackdelen med ett stort utbud.

Medlem

Jag tycker att sidan ser sämre ut nu, men annars är det inget fel.
Jag skaffar spel där bara för att slippa DRM, så det går lika bra som förut.
Utbudet är definitivt inte det bästa, men de kan väl inte slänga upp vilka spel som helst utan utgivarnas godkännande? Det borde vara huvudanledningen till att de inte har så många AAA-titlar i förhållande till Steam.

Medlem
Skrivet av Bennii:

De släpper spel, både nya och gamla, med enkel installation och utan DRM. Finns inte direkt någon anledning att ogilla dem. Att de har en hel del mindre kända titlar är bra. Ju fler distributionskanaler som finns för små studios desto bättre.

Det du skriver om att man måste veta vad man letar efter för att hitta det tycker jag stämmer oavsett var man köper spel.

Låt mig klargöra en sak: Jag gillar grundkonceptet med GOG, det finns trots allt en anledning till varför jag registrerade mig på sidan redan när den var i beta stadiet.
Det jag försöker säga, antar jag, att jag på ett personligt plan tyckte att det var enklare att bara "browsa" runt (ursäkta svengelskan) förr, innan det blev så nerkluddat med alla dessa "okända" indiespel. Om jag ville kolla om etn gammal favorit från 2002 hade ploppat upp, så behövde jag inte använda sökfunktionen, utan det var snabbt och smidigt bara att scrolla igenom katalogen. På det viset hittade jag dessutom ibland "nya" titlar, som därefter impulsköptes.
Detta händer aldrig nuförtiden.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Portalen känns litet rörig men utbudet av gamla spel tycker jag är förstklassigt!

Förmodligen har de litet svårare att få in äldre spel nu, så det är ng mycket därför de expanderar med indie- och nya speltitlar i större grad.

Medlem

Äh, tycker inte det är så mycket att gnälla om - men visst kan de kännas lite som dem förlorar fokus.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Sidan måste "förlora" fokus för att överleva, samma med steam. Eftersom indiespel är så stora tillsammans så går det inte att utesluta, det är därför steam, gog och alla andra säljer det mer och mer.

Alla älskar ju Minecraft, Terraria, Fez, Hotline etc och dom spelen är ju bra definitioner på indiespel.

Själv köper jag knappt indiespel, köper mest gamla spel och jag skulle uppskatta om t ex gog hade ett filter, så man kunde sortera bort allt på sidan som är efter 2004 typ. Sedan skulle jag även uppskatta om sidor som steam hade hade två releasedatum på alla fixade nyversioner av gamla spel, t ex Duke Nukem och Chaos Engine, orginalet och det nyas.

Lite som en sidonotering, men gamla spel, det finns ett begränsat antal och dom blir inte fler, sedan är det ju inte många AAAspel som kommer utan DRM, indiespel gör ju det, annars är det svårt att få ut dom.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Själv köper jag knappt indiespel, köper mest gamla spel och jag skulle uppskatta om t ex gog hade ett filter, så man kunde sortera bort allt på sidan som är efter 2004 typ. Sedan skulle jag även uppskatta om sidor som steam hade hade två releasedatum på alla fixade nyversioner av gamla spel, t ex Duke Nukem och Chaos Engine, orginalet och det nyas.

GoG har ett sånt filter går man in i spel så finns det ett filter "release" "pre 1995" "1995-2005" "after 2005"

Medlem

Handlar där ganska ofta men tycker att det har dykt upp lite väl många nya spel på sistone. Spel som Outlast, Age of Wonders 3, FEZ m.m. Jag förstår att de vill få in så mycket pengar som möjligt för att kunna hålla sidan vid liv och samtidigt göra den bättre, men GOG står trots allt för Good Old Games, och då tycker jag att det ska vara det och inte spel som släppts i år.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Handlar där ganska ofta men tycker att det har dykt upp lite väl många nya spel på sistone. Spel som Outlast, Age of Wonders 3, FEZ m.m. Jag förstår att de vill få in så mycket pengar som möjligt för att kunna hålla sidan vid liv och samtidigt göra den bättre, men GOG står trots allt för Good Old Games, och då tycker jag att det ska vara det och inte spel som släppts i år.

Minns du den gången fragzone inte var fz...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Det är långt mellan bra spel nu. De borde försöka skaffa fler klassiker. Det känns som om de står och stampar.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag gillade det på den tiden det var Good old Games, men sen dom blev bara "GOG" tycker jag som har tappat mycket. Nu känns det mer som Steam och då handlar jag hellre på Steam så alla mina spela hamnar på samma ställe.


signatur

40-årig tjock och matälskande ninja från västkusten.

Medlem

Det bra med GoG enligt mig är att de har kvalitetskontroll köper du spel där så är du säker på att det fungerar och man kan vara säker att ingen drm hindrar dig från att spela spelet. Tycker även att det är bra att det fortsätter att utvecklas och inte bara släpper klassiker utan även nyare spel.

Undrar vad galaxi projektet kommer leda till. Som jag förstod det är det en klient för att göra att multiplayer enklare.

1
Skriv svar