"E-sport borde vara med i OS"

Medlem

Vad ska vi med OS till, vi har ju Dream Hack


signatur

MattiAceGaming

Medlem

dom ska verkligen inte vara med wtf

Medlem

Dreamhack > OS

Medlem
Skrivet av Natrium:

Visst dom är duktiga på det dom gör, men jag ser aldrig att sitta spela spel på proffs nivå detsamma som att vara proffs på riktig sport.

Inte?
Gäller det även schack, bowling, dart m fl.?

Medlem

Även om jag ser E-sport som vilken annan sport som helst så kan jag inte se det som en Olympisk sådan. Olympiska spelen har alltid handlat om "atletiska" sporter, och bör fortsätta med det, punkt.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Ett par stenåldersgenerationer måste dö ut först.

Fast någonstans måste det ju ändå finnas en gräns. Vi kan ju inte börja kalla E-sport "brottning" bara för att några gamla fundamentalister sitter och bestämmer att brottning är brottning.

E-sport är ingen fysisk sport, och just fysiska sporter är iallafall något som jag förknippar med OS. Dem som vill ha en motsvarighet får väl hitte-på OES (Olympiska E-Spelen) istället för att förvandla något befintligt till vad det inte är.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Newklear:

Ett par stenåldersgenerationer måste dö ut först.

Fast någonstans måste det ju ändå finnas en gräns. Vi kan ju inte börja kalla E-sport "brottning" bara för att några gamla fundamentalister sitter och bestämmer att brottning är brottning.

E-sport är ingen fysisk sport, och just fysiska sporter är iallafall något som jag förknippar med OS. Dem som vill ha en motsvarighet får väl hitte-på OES (Olympiska E-Spelen) istället för att förvandla något befintligt till vad det inte är.

Det argumentet dras upp gång på gång, men om ni hade läst vad som skrivits någon gång så hade ni ju sett att det argumentet inte funkar. Det börjar bli lite småjobbigt att skriva samma sak gång på gång på gång...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Sara Kollin:

Finns det inte regler i OS som säger att det måste röra sig om idrott - alltså något om kräver fysisk aktivitet? Samma orsak som att F1 inte är med i OS eftersom det är motorsport där bilen gör största jobbet och inte människans kropp.

Även om F1 blivit lite mindre krävande de senaste åren så krävs det rejäl fysik för att klara ett lopp.

Förarna ligger ganska nära maxpuls i upp till två timmar. De utsätts för ganska rejäla G-krafter. Vid varje lite kraftigare inbromsning ska bromspedalen pressas ned med ett tryck på ca 150 kg (lite mindre nu då bakbromsarna sköts av automatiska system). Koncentrationen måste vara på topp hela tiden.

Jag tror Fernando Alonso har något slags inofficiellt rekord då han en gång tappade ca 6 kg i vikt under ett lopp.

Inte bara kraftiga bromsningar. Att kunna ta kurvor i extremt hög hastighet samt bromsa och gasa samtidigt kräver att föraren är i bra kondition och klarar av 3-4 G i pressade situationer.

Men det flesta tänker väl att köra runt i F1 kräver inte mer av föraren än att fickparkera på Ica.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Nabyran:

e-Sport behöver ett eget OS, eller en officiell liga. Nu är det bara en massa företagssponsrade tävlingar.

Nej, skapa en global e-sports organisation så som FIFA eller IIHF och jobba vidare därifrån.

Utan korruption hoppas jag

Medlem

Tycker snarare man borde ta bort grenar som inte har att göra med fysisk aktivitet primärt från OS, och isf skapa en ren tävlingsfestival med allehanda grenar - allt från esport till pistolskytte.

Tävlingsmomentet har ju alla, men det känns som om OS har sitt ursprung i kroppens aktivitet, inte hjärnans.

Det gör ju även att man får fler events att se fram emot. Dessutom så tycker jag inte att OS som evenemang mår särdeles bra idag, det är alldeles för stort i den mån att det lämnar ett stort avtryck i landet det kommer till, för att bara sedan lämna spillrorna efter sig. Det är ju egentligen fullständigt absurdt att prestige rankas högre än ett lands förmåga att husera spelen. Så en till anledning för mig att sprida ut, så att säga.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Problemet jag ser är att i OS så tävlar länder mot varandra i E-sport så har många lag olika nationaliteter.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av joffjoff:

Problemet jag ser är att i OS så tävlar länder mot varandra i E-sport så har många lag olika nationaliteter.

Det är lätt ordnat. Med nationalitet så antar jag att du menar "medborgare i"? eller?

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av NoiizeR:
Skrivet av joffjoff:

Problemet jag ser är att i OS så tävlar länder mot varandra i E-sport så har många lag olika nationaliteter.

Det är lätt ordnat. Med nationalitet så antar jag att du menar "medborgare i"? eller?

Som det brukar vara i andra sporter, har en förälder som är ifrån lander eller medborgare.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Newklear:

Ett par stenåldersgenerationer måste dö ut först.

Fast någonstans måste det ju ändå finnas en gräns. Vi kan ju inte börja kalla E-sport "brottning" bara för att några gamla fundamentalister sitter och bestämmer att brottning är brottning.

E-sport är ingen fysisk sport, och just fysiska sporter är iallafall något som jag förknippar med OS. Dem som vill ha en motsvarighet får väl hitte-på OES (Olympiska E-Spelen) istället för att förvandla något befintligt till vad det inte är.

Meh guuuuuuuuud vad trist om saker aldrig fick utvecklas från ursprungsprototypen.
Då skulle världen stanna......

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Sara Kollin:

Finns det inte regler i OS som säger att det måste röra sig om idrott - alltså något om kräver fysisk aktivitet? Samma orsak som att F1 inte är med i OS eftersom det är motorsport där bilen gör största jobbet och inte människans kropp.

Det där faller ju platt iom bågskytte t.ex, eller ridsport, bordtennis eller curling.

En avsaknad av fysisk aktivitet är inte anledningen till att e-sporten inte får vara med. Ett par stenåldersgenerationer måste dö ut först.

Du menar alltså att det krävs noll fysisk aktivitet i dessa grenar? Har du aldrig spelat pingis själv och tror att man står helt stilla och spelar i slowmotion?

Skytte och exempelvis dressyr kan dock räknas som i samma anda som e-sport. Dvs tävlingar, men långt ifrån riktiga sporter.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Dunder:

Ett par stenåldersgenerationer måste dö ut först.

Fast någonstans måste det ju ändå finnas en gräns. Vi kan ju inte börja kalla E-sport "brottning" bara för att några gamla fundamentalister sitter och bestämmer att brottning är brottning.

E-sport är ingen fysisk sport, och just fysiska sporter är iallafall något som jag förknippar med OS. Dem som vill ha en motsvarighet får väl hitte-på OES (Olympiska E-Spelen) istället för att förvandla något befintligt till vad det inte är.

Det argumentet dras upp gång på gång, men om ni hade läst vad som skrivits någon gång så hade ni ju sett att det argumentet inte funkar. Det börjar bli lite småjobbigt att skriva samma sak gång på gång på gång...

Ehm, sorry, har inte läst igenom tråden så noggrant, så ifall du sagt något som gav en bra förklaring till formuleringen jag reagerade på så ber jag om ursäkt. Vill dock understryka att jag själv (som jag skrev ovanför inlägget jag citerade) anser att e-sport ÄR en sport, bara att den har lika lite i OS att göra som schack, motorsport eller wrestling.

Medlem
Skrivet av sith:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Newklear:

Ett par stenåldersgenerationer måste dö ut först.

Fast någonstans måste det ju ändå finnas en gräns. Vi kan ju inte börja kalla E-sport "brottning" bara för att några gamla fundamentalister sitter och bestämmer att brottning är brottning.

E-sport är ingen fysisk sport, och just fysiska sporter är iallafall något som jag förknippar med OS. Dem som vill ha en motsvarighet får väl hitte-på OES (Olympiska E-Spelen) istället för att förvandla något befintligt till vad det inte är.

Meh guuuuuuuuud vad trist om saker aldrig fick utvecklas från ursprungsprototypen.
Då skulle världen stanna......

Jag hoppas iallafall att du är ironisk...svårt att veta i dessa forum

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Sara Kollin:

Finns det inte regler i OS som säger att det måste röra sig om idrott - alltså något om kräver fysisk aktivitet? Samma orsak som att F1 inte är med i OS eftersom det är motorsport där bilen gör största jobbet och inte människans kropp.

Det där faller ju platt iom bågskytte t.ex, eller ridsport, bordtennis eller curling.

En avsaknad av fysisk aktivitet är inte anledningen till att e-sporten inte får vara med. Ett par stenåldersgenerationer måste dö ut först.

Och jag som hade för mig att bågskytte var ett samspel mellan kropp och sinnen, som kräver både styrka och uthållighet.

Så dumt av mig.

Medlem

Repeterar det dom flesta skriver, e-sport har inget i os att göra.

Och du som skriver att isf har bågskytte, bordtennis osv inte heller är kvalificerade os-grenar. Sätt dig in i hur mycket dessa idrottare tränar fysiskt. Tror inte det är någon större skillnad på en bordtennisspelare och vanlig tennisspelare i träningsmängd eller fysik.

Medlem

e-sport har ingenting att göra i os.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Newklear:

Ett par stenåldersgenerationer måste dö ut först.

Fast någonstans måste det ju ändå finnas en gräns. Vi kan ju inte börja kalla E-sport "brottning" bara för att några gamla fundamentalister sitter och bestämmer att brottning är brottning.

E-sport är ingen fysisk sport, och just fysiska sporter är iallafall något som jag förknippar med OS. Dem som vill ha en motsvarighet får väl hitte-på OES (Olympiska E-Spelen) istället för att förvandla något befintligt till vad det inte är.

Det argumentet dras upp gång på gång, men om ni hade läst vad som skrivits någon gång så hade ni ju sett att det argumentet inte funkar. Det börjar bli lite småjobbigt att skriva samma sak gång på gång på gång...

Ehm, sorry, har inte läst igenom tråden så noggrant, så ifall du sagt något som gav en bra förklaring till formuleringen jag reagerade på så ber jag om ursäkt. Vill dock understryka att jag själv (som jag skrev ovanför inlägget jag citerade) anser att e-sport ÄR en sport, bara att den har lika lite i OS att göra som schack, motorsport eller wrestling.

Tar du inte bort ridsport och skytte t.ex. (finns fler) från OS så kan du inte använda det argumentet. Punkt.
Folk kopierar på tok för mycket vad andra säger utan att själv kolla upp fakta.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

nej ingen som rör sig fysiskt så nä.

Medlem
Skrivet av Nabyran:

e-Sport behöver ett eget OS, eller en officiell liga. Nu är det bara en massa företagssponsrade tävlingar.

Nej, skapa en global e-sports organisation så som FIFA eller IIHF och jobba vidare därifrån.

Kan inte göra annat än att hålla med dej. E-sporten borde gå sin egen väg och låta dinosaurie organisationerna med pensionärer som styr högst upp ha sitt. FIFA och OS-kommittéerna är redan korrupta som fan.

Inaktiv
Skrivet av Zero303:

nej ingen som rör sig fysiskt så nä.

Till skillnad från pistolskytte t.ex?

Medlem
Skrivet av Zero303:

nej ingen som rör sig fysiskt så nä.

Som sagt, dummaste argument man kunde kommit på.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Avstängd
eld
Medlem

Historiskt sett så är det väl inte olympiska spel om idrottarna inte är nakna grekiska män insmorda med olivolja så vi kan nog se över vad som är vad (eftersom det ändrats en hel del i historien)

Har sagt det tidigare och säger det igen: konstigt att så många är grovt emot tanken i på en hemsida som har sina grunder i e-sporten.

Har alla som satt på fragzone nästan 20 år sen försvunnit?

Medlem

"In order for a sport or discipline to be considered for inclusion in the list of Summer Olympics sports, it must be widely practiced in at least 75 countries, spread over four continents."

"Sports that depend primarily on mechanical propulsion, such as motor sports, may not be considered for recognition as Olympic sports"

Just saying. Och till alla er som säger att skytte inte är en sport. Har ni någonsin skjutit en hel serie?

Medlem
Skrivet av eld:

Historiskt sett så är det väl inte olympiska spel om idrottarna inte är nakna grekiska män insmorda med olivolja så vi kan nog se över vad som är vad (eftersom det ändrats en hel del i historien)

Har sagt det tidigare och säger det igen: konstigt att så många är grovt emot tanken i på en hemsida som har sina grunder i e-sporten.

Har alla som satt på fragzone nästan 20 år sen försvunnit?

Jag är kvar.

Medlem
Skrivet av joalan90:

"In order for a sport or discipline to be considered for inclusion in the list of Summer Olympics sports, it must be widely practiced in at least 75 countries, spread over four continents."

"Sports that depend primarily on mechanical propulsion, such as motor sports, may not be considered for recognition as Olympic sports"

Just saying. Och till alla er som säger att skytte inte är en sport. Har ni någonsin skjutit en hel serie?

Mmm... Och "widely practiced" är ju väldigt specifikt... Datorspelande är nog mer utbrett än de flesta sporterna på deras idrottslista.

Och att stå rätt upp och ner och skjuta är ju säkert jättejobbigt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

123
Skriv svar