Playstation-hackarna: "Vi gjorde det för skojs skull"

Inaktiv
Skrivet av Pholiage:

Kan vi sluta kalla dessa IT-terrorister för "hackare"? Fan jag skickade mass mail när jag gick i högstadiet. Är jag en ex-hacker nu?

Kan ni sluta kalla det för terrorister, de är snarare vandaler. Folk verkar ju ja blivit helt trasiga av terrorpropagandan.

Medlem

Xbox live krånglade lite under kvällen igår när jag skulle spela Halo multiplayer. Samtliga Xbox live tjänster var offline eller gick inte ens att ladda men det gick igång rätt snabbt igen. Vet inte om det var strul eller snabb reboot från MS sida, eller något liknande


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Pholiage:

Kan vi sluta kalla dessa IT-terrorister för "hackare"? Fan jag skickade mass mail när jag gick i högstadiet. Är jag en ex-hacker nu?

Kan ni sluta kalla det för terrorister, de är snarare vandaler. Folk verkar ju ja blivit helt trasiga av terrorpropagandan.

Personligen anser jag att terrorism innefattar bombhot riktade mot kommersiella flygplan, hyllningar (kan ifrågasättas) till ISIS samt de problem som större delen av Telias kunder kände av tidigare i december.

Det återstår att se vad som sker nu när en liten ödla har visat sig offentligt. Amerikanska myndigheter kan vara intresserade av att finna personer bakom hot om mord av civila invånare.

Det känns som att LS har svårt att se helheten i vad de sysslar med samt de konsekvenser detta i slutändan innebär.


signatur

Constants and variables

Inaktiv

Jag önskar, som någon annan ovan, att det fanns ett annat vedertaget uttryck som beskriver de personer som endast förstör för sitt höga nöjes skull. Jag tycker det är trist att ordet "hacker" blir synonymt med rena jävla trollfasoner.

Jag hoppas innerligt idioterna åker fast. Samtidigt kan jag hålla med "Ryan" om att Sony och MS verkligen borde ha bättre IT-säkerhet än vad de uppenbarligen har.

Medlem

Tycker det är synd att så pass stora företag som Sony och Microsoft inte har resurser att klara av en sådan här attack. Och det som stör mig mest är att det är så otroligt svårt att spåra de som gjorde det här.
För jag lever enligt devisen "if you can do the crime you can do the time".
Skulle Sony eller Microsoft få tag i någon ansvarig så skulle skadeståndet för utebliven inkomst bli enorm. Att tänka på är att det var julhelg, dvs folk shoppar som galningar.
Jag tror och hoppas att personer som utför dåd för att skada andra någon gång stöter på rättvisan.

Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det är inte bara "spel" framför konsolen, vi tänkte kolla film tillsammans på viaplay eller netflix, inte funkade det utan PSN anslutning inte.

Ryan eller vad han kallar sig är inte tillräckligt smart för att förutspå alla konsekvenser och varför folk skulle ge han pungsparkar.

Man kollektivbestraffar inte om man ska ge sig på företag, skulle folk få veta vem han är skulle han förmodligen ligga i något dike nånstans. Folk använder dessa för att koppla av från jobbet och slippa hjärtattack, en del lägger ner pengar på spel, auktioner osv, medans andra sitter och använder konsolen som mediamaskin...

Men som sagt, detta är säkerligen en bunt med fjortisar som inte har en aning om konsekvenserna, om de nu är så tuffa kan de fäll komma fram face-to-face framför alla drabbade så folk kan utdela sina pungsparkar.

Jag kollade på en hel del filmer på Netflix genom PS4:an i helgen. Hur gick det till?

Inaktiv

Har dom siktat in sig på EA Games också? För battlelog har varit nere minst 4 timmar varje dag sen julafton.

Medlem

Idiotjävlar.

Medlem

Pajasfasoner.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Inaktiv

Kan de inte göra någonting vettigt istället som att radera allas CSN-lån eller nått?

Inaktiv

Eller så kan de stänga ner organisationer som faktiskt är 100% genom-onda, som Radiotjänst i Kiruna.

Medlem

Det är larvigt att hacka skojj skull


signatur

Jari Viinanen

Medlem

First World Problems ya'll!


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Ömskar att det kunde vara något roligt istället för hindrande istället, det blir iaf litet mindre dumt.

Extra synd är det att DDos är alldeles för enkelt att utföra och för svårt att stoppa. det kommer nog i slutändan leda till 1984 i större utsträckning.

Inaktiv

Dem borde onekligen titta bort åt Steams håll hoppas jag..

Medlem

Fan vilken patetisk individ. Hoppas de åker dit och får leva i personlig konkurs resten av sina "liv". Det ser jag endast som positivt.

Medlem

Polisen i Finland vet vem den Finländska hackaren är, som deltog i attackerna mot PSN och Xbox Live.. Saken utreds nu om mannen har begått något brott i Finland.

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/12/28/ckp-utreder-om-sony-...

Tydligen har även Kim Dotcom varit med och fredsmäklat med Lizards Squad.

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/12/28/kim-dotcom-avstyrde-...

Se mina länkar för nyhetsartiklar om händelserna

Inaktiv
Skrivet av Nuckan:
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Pholiage:

Kan vi sluta kalla dessa IT-terrorister för "hackare"? Fan jag skickade mass mail när jag gick i högstadiet. Är jag en ex-hacker nu?

Kan ni sluta kalla det för terrorister, de är snarare vandaler. Folk verkar ju ja blivit helt trasiga av terrorpropagandan.

Personligen anser jag att terrorism innefattar bombhot riktade mot kommersiella flygplan, hyllningar (kan ifrågasättas) till ISIS samt de problem som större delen av Telias kunder kände av tidigare i december.

Det återstår att se vad som sker nu när en liten ödla har visat sig offentligt. Amerikanska myndigheter kan vara intresserade av att finna personer bakom hot om mord av civila invånare.

Det känns som att LS har svårt att se helheten i vad de sysslar med samt de konsekvenser detta i slutändan innebär.

Vad du personligen anser har iofs noll betydelse. Terrorism handlar om våldsamma politiska attentat, ofta mot civila, så självklart är man inte terrorist bara för att man hyllar ISIS. Sen är det ju så att ISIS slåss mot stater och dödar och avrättar civila. Det gör USA också, kallar du dem terrorister? Anledningen till att jag undrar är för att förstå hur selektiv du är med din definition av terrorist.

Att bara förstöra för att det är kul är vandalism. Detta skulle alltså snarare falla inom ramen av vandalism. Egentligen är inte detta ens en diskussion som borde behöva tas, för det är helt enkelt inte terrorism. Känner du dig rädd för att gå ut på Xbox Live nu eller? Tror du MS är rädda för att fortsätta driva Xbox Live för att de fruktar för sina liv på nåt sätt? Nej! Självklart inte. Folk är bara irriterade på några vandaliserande snorungar, de fruktar inte för sina liv.

ELF
Medlem

Eh, bara att dra igång lite singleplayer tills det är över.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av eatem:

Eller så kan de stänga ner organisationer som faktiskt är 100% genom-onda, som Radiotjänst i Kiruna.

Vet inte om jag tycker att de är så onda. Fick hem en räkning för ett par månader sen, ringde o sa att jag inte ägde någon TV. Räkningen makulerades.

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Nuckan:
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Pholiage:

Kan vi sluta kalla dessa IT-terrorister för "hackare"? Fan jag skickade mass mail när jag gick i högstadiet. Är jag en ex-hacker nu?

Kan ni sluta kalla det för terrorister, de är snarare vandaler. Folk verkar ju ja blivit helt trasiga av terrorpropagandan.

Personligen anser jag att terrorism innefattar bombhot riktade mot kommersiella flygplan, hyllningar (kan ifrågasättas) till ISIS samt de problem som större delen av Telias kunder kände av tidigare i december.

Det återstår att se vad som sker nu när en liten ödla har visat sig offentligt. Amerikanska myndigheter kan vara intresserade av att finna personer bakom hot om mord av civila invånare.

Det känns som att LS har svårt att se helheten i vad de sysslar med samt de konsekvenser detta i slutändan innebär.

Vad du personligen anser har iofs noll betydelse. Terrorism handlar om våldsamma politiska attentat, ofta mot civila, så självklart är man inte terrorist bara för att man hyllar ISIS. Sen är det ju så att ISIS slåss mot stater och dödar och avrättar civila. Det gör USA också, kallar du dem terrorister? Anledningen till att jag undrar är för att förstå hur selektiv du är med din definition av terrorist.

Att bara förstöra för att det är kul är vandalism. Detta skulle alltså snarare falla inom ramen av vandalism. Egentligen är inte detta ens en diskussion som borde behöva tas, för det är helt enkelt inte terrorism. Känner du dig rädd för att gå ut på Xbox Live nu eller? Tror du MS är rädda för att fortsätta driva Xbox Live för att de fruktar för sina liv på nåt sätt? Nej! Självklart inte. Folk är bara irriterade på några vandaliserande snorungar, de fruktar inte för sina liv.

Citat:

Vad du personligen anser har iofs noll betydelse.

Du menar att endast din åsikt är av betydelse...? Jag finner det svårt att ta dig på allvar efter denna öppning..

Personligen var jag inte ombord på det bombhotade flygplanet vars passagerare bestod av en stor mängd civila människor, men vore jag det hade jag känt en viss del oro. Därmed anser jag att ett bombhot, som kan resultera i död av alla ombordvarande människors liv klassas som ett möjligt terroristattentat med politisk agenda. Inte kallar jag det vandalism.


signatur

Constants and variables

Inaktiv
Skrivet av Nuckan:
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Nuckan:
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Pholiage:

Kan vi sluta kalla dessa IT-terrorister för "hackare"? Fan jag skickade mass mail när jag gick i högstadiet. Är jag en ex-hacker nu?

Kan ni sluta kalla det för terrorister, de är snarare vandaler. Folk verkar ju ja blivit helt trasiga av terrorpropagandan.

Personligen anser jag att terrorism innefattar bombhot riktade mot kommersiella flygplan, hyllningar (kan ifrågasättas) till ISIS samt de problem som större delen av Telias kunder kände av tidigare i december.

Det återstår att se vad som sker nu när en liten ödla har visat sig offentligt. Amerikanska myndigheter kan vara intresserade av att finna personer bakom hot om mord av civila invånare.

Det känns som att LS har svårt att se helheten i vad de sysslar med samt de konsekvenser detta i slutändan innebär.

Vad du personligen anser har iofs noll betydelse. Terrorism handlar om våldsamma politiska attentat, ofta mot civila, så självklart är man inte terrorist bara för att man hyllar ISIS. Sen är det ju så att ISIS slåss mot stater och dödar och avrättar civila. Det gör USA också, kallar du dem terrorister? Anledningen till att jag undrar är för att förstå hur selektiv du är med din definition av terrorist.

Att bara förstöra för att det är kul är vandalism. Detta skulle alltså snarare falla inom ramen av vandalism. Egentligen är inte detta ens en diskussion som borde behöva tas, för det är helt enkelt inte terrorism. Känner du dig rädd för att gå ut på Xbox Live nu eller? Tror du MS är rädda för att fortsätta driva Xbox Live för att de fruktar för sina liv på nåt sätt? Nej! Självklart inte. Folk är bara irriterade på några vandaliserande snorungar, de fruktar inte för sina liv.

Citat:

Vad du personligen anser har iofs noll betydelse.

Du menar att endast din åsikt är av betydelse...? Jag finner det svårt att ta dig på allvar efter denna öppning..

Personligen var jag inte ombord på det bombhotade flygplanet vars passagerare bestod av en stor mängd civila människor, men vore jag det hade jag känt en viss del oro. Därmed anser jag att ett bombhot, som kan resultera i död av alla ombordvarande människors liv klassas som ett möjligt terroristattentat med politisk agenda. Inte kallar jag det vandalism.

Du missförstår. Det handlar inte om vad du eller jag anser, utan vad ordet terrorism betyder. Precis som att jag inte kan säga att jag anser att demokrati betyder äktenskap med en häst.

Bombhot är ett allvarligt brott, men det innebär inte att det är terrorism. Och det fanns ingen bomb, och de sa aldrig att de hade en bomb, och viktigast av allt, det finns inga bevis för att något attentat någonsin skulle ha planerats. Det finns helt enkelt inga terrorister här.

Det som gruppen har gjort sig skyldiga till är DDoS:ande. Vad det faller under enligt lag i olika länder vet jag inte. Det kanske inte ens är ett lagbrott.

Medlem
Citat:

Den värsta konsekvensen enligt Ryan var att ett antal barn fick spendera högtiden med sina familjer istället för med sina konsoler, något han bara ser som positivt.

Det kan ju vara så att ett antal av dessa barn har föräldrar som knegar som IT-support hos PSN eller MS
och kanske fick tillbringa julen utan mamma/pappa för hen var tvungen att jobba.

Stackars barn...

Inaktiv
Skrivet av employed:

Varför är det ingen här som reagerar på hur två företag som omsätter flera miljarder per år, kan få sina tjänster nedstängda av några hackers med en svenssonårslön? Om något så borde man vara förbannad på företaget som tillåter dessa hål i dess säkerhet. Om ens bank vart hackad och ens pengar vart stulna så hade man fått ersättning av banken. Var är ersättningen från Sony och MS?

Ddos kräver ungefär lika mycket kunskap som att ta på sig strumpor. Finns ingen "hacking" alls i sånt här, bara tillgång till ett botnät som gör allting åt dig.

Medlem

Ett rejält kok stryk är vad som saknas :/

Medlem

Finländare heter det, inte finnländare.
Vilken skam att en landsman har gjort det här (om det nu stämmer att han är från Finland).


signatur

1700X | NH-D15 | GTX 1070 Ti Strix | 16GB DDR4 | 500GB SSD | 2TB HDD

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Kan vi sluta kalla dessa IT-terrorister för "hackare"? Fan jag skickade mass mail när jag gick i högstadiet. Är jag en ex-hacker nu?

Order hacker har används fel länge nu. En Hacker är historiskt sätt en programmerare som "hackar kod", d v s jagar buggar. En Cracker är någon som avkrypterar och hittar lösenord. En Phreaker är någon som exploaterar framförallt telefonsystem.

En som skickar massmail är en Spammer alternativt Script kiddie. Välj vilket av de sistnämnda som du tycker mest om.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Sara Kollin:

Hackare gör det alltid för skojs skull eftersom de ser det som en utmaning.

Förr var det nog det, nu för tiden så är det ofta pengar inblandade. T.ex. så kör vissa med utpressning "ge oss si och så mycket annars stänger vi ner era servrar" typ.

Inaktiv

Jäkla Greenpeace metoder, vi skall inte behöva upprätta säkerhet på personuppgifter och kärnkraft.


signatur

Panta burkar är klimatsmart men vi har inget system för det, vi tar en i taget, går det för fort då säger maskinen stop!

Medlem
Skrivet av Ducci:
Skrivet av vuze2143:

Mest på skoj när någon sätter en pistol mellan deras jäkla ögon... Fan hatar människor som lever på andras lidande!!!

Lugn nu, så illa är det ju inte.
Det är ju bara tv spel vi pratar om ingen lider i detta.
Går miste om något möjligt men jag är rätt säker på att det kommer tillbaka.

Personliga uppgifter? Betaluppgifter?
Tror nog folk "lider" av att hackare stjäl information.

123
Skriv svar