Hur kom du på ditt nickname?

Medlem
Hur kom du på ditt nickname?

Hej! Jag är student och upp till axlarna i att undersöka hur vi identifierar oss med våra nicks inom spel och därför är jag nyfiken på hur det gick till när ni kom på era. Vad du tänkte på? Hur mycket, eller lite, som namnet betyder för dig. Ni kan antingen svara här i tråden eller ännu hellre i ett litet Google formulär som vi har HÄR.

Så hur kom du på ditt nickname?
Vad betyder det för dig?
Hur tror du att det uppfattas av andra?

Tack! Hoppas på intressanta saker här nu.

Medlem
Skrivet av Wega:

Hej! Jag är student och upp till axlarna i att undersöka hur vi identifierar oss med våra nicks inom spel och därför är jag nyfiken på hur det gick till när ni kom på era. Vad du tänkte på? Hur mycket, eller lite, som namnet betyder för dig. Ni kan antingen svara här i tråden eller ännu hellre i ett litet Google formulär som vi har HÄR.

Så hur kom du på ditt nickname?
Vad betyder det för dig?
Hur tror du att det uppfattas av andra?

Tack! Hoppas på intressanta saker här nu.

1. Vet faktiskt inte, det bara poppade upp i huvudet. I raden sedan jag började med smeknamn i spel för ca 30 år sedan är det faktiskt bara det 5e i ledet.
2. Just detta betyder ingenting, bara fräckt.
3. Ingen aning. Tror inte folk bryr sig, namnet är ganska "grått". Det enda roliga jag hört om det var i War of the Vikings efter jag dödade en kille och han sa "Killed by a mirage "


signatur

I drank what?

Medlem

1. Det började med att min syster kallade mig Kimpur när jag var yngre, hon tyckte det lät kul när man satt "pur" efter sitt namn.
2. Har blivit kallad detta IRL ett par gånger och det relaterar till mitt eget namn Kim, så var det ganska unikt på internet.
3. Ingen aning.


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

1. Behövde något namn för en barbar i Diablo2 som lät lite barbariskt. Tog två saker ur mitt rum. Nas delen vet jagi nte vart jag fick ifrån. Der kommer från tysk textfrån en förpackning (tyska Der helt enkelt). Kombinerade dem "Nasder" och tyckte det lätt rätt schysst.
2. Det används så ofta att jag funderat på att lägga till det som ett mellannamn. Så det började som ett fåningt namn på en karaktär som jag burit med mig extremt länge. Jag är Nasder.
3. Tror ingen tolkar det på något sätt, folk ser det nog som ett screen-name och inte mer än så. Det betyder ingenting egentligen vad jag vet.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

1. Klasskompisar i mellanstadiet kallade mig joffjoff vilket jag började använda mig av i spel. Ändra dock sedan Joffe då joffjoff var upptaget i många spel. Ändrade innan jag blev medlem på FZ så jag har ingen aning om varför jag har joffjoff just här.

2. Har blivit som ett namn för mig. Många av mina kompisar som inte bryr sig om spel kalla mig Joffe.

3. Tror inte att någon bryr sig om det.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Jag ligger runt en del. Sen är det ganska coolt med Z istället för S.

Medlem

mitt vanligaste nick är vXVirus, bland mina favorit filmer är filmen, The Rock, när jag var yngre när den kom så tittade jag på den många gånger, i filmen så kallar dom den biologiska gasen dom ska släppa ut för VX poisen gas, Så eftersom vi vet att vill man ha ett nick oftast online har någon annan tagit det före dig, så då ville jag gärna ha något jag kan sätta framför mina nick så att jag kan oftast ha det nick jag vill utan att få error, så då vart det vXVirus, eller något med (vX) framför ialla fall.

Mitt nick betyder egentligen inte så mycket för mig, men jag tar gärna vXVirus om jag kan ta det, och ofc om det passar in i spelet jag spelar.

Ja vad kan man säga, folk tror kanske man är en riktigt giftig sak på det man gör
Nä men finns väl någon gång som folk har sagt något roligt som att sprid inte viruset vidare etc, eller dom har trott jag varit Rysk för att dom på något vänster inte förstått hur dom ska "utala" mitt nick, så dom har trott jag varit rysk helt enkelt för det är vXVi(rus)
hur nu folk kan få det att bli det har jag ingen aning om men det har hänt.

Medlem

Så hur kom du på ditt nickname?
Jag gillar bandet Puscifer, och på den vägen är det. Jag har ofta tagit mina namn från band och artister jag tycker mycket om. Puscifer råkar vara en av mina absoluta favoriter, så det har blivit det namn jag använder mest.

Vad betyder det för dig?
Jag lyssnade enbart på Puscifer under en viss period, så namnet har för mig blivit synonymt med just den perioden.

Hur tror du att det uppfattas av andra?
Jag tror att folk som känner till bandet uppfattar mig som ett Puscifer-fan direkt.
De som inte känner till bandet ser förmodligen en sorts koppling mellan "Pussy" och "Lucifer". BDSM-fanatiker, kanske?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Zlampan:

Jag ligger runt en del. Sen är det ganska coolt med Z istället för S.

Det blir extra coolt med den där avataren. Jag antar att det är du på bilden?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Puscifer:

[
Hur tror du att det uppfattas av andra?
Jag tror att folk som känner till bandet uppfattar mig som ett Puscifer-fan direkt.
De som inte känner till bandet ser förmodligen en sorts koppling mellan "Pussy" och "Lucifer". BDSM-fanatiker, kanske?

Jag ryser av mys varje gång jag läser namnet Puscifer. Kan vara i symbios med att jag alltid ser en bild på en pömsig katt när jag läser det.

Förövrigt.

1. Jag gick på högstadiet och har alltid varit lite av en pajas. Jag ville ha något namn där skämtsamt blandar allvarligt för att skapa en lite "kontroversiell" reaktion och på den tiden tyckte man ju apor var roligt att skämta om.

2. Jag associerar alltid Fz med detta namnet så det har ett visst bond skulle jag väl tycka.

3. Vissa tror säkert bara att det är ett random namn jag kommit på, andra kanske tror att jag har ett politiskt budskap bakom det.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Så hur kom du på ditt nickname?
Benni blev mitt smeknamn på jobbet efter att en kund kallat mig det flera gånger. Mitt riktiga namn är Dennis men kunden hörde fel och kallade mig Benni. Varje gång jag rättade honom kallade han mig Dennis en gång innan det blev Benni igen. Efter ett tag slutade jag rätta honom när han sa fel eftersom det tydligen inte hjälpte. Det här är ungefär 8 år sen och kort därefter började jag använda Bennii som nick. Det extra i-et tillkom mest för att sticka ut lite.

Vad betyder det för dig?
Det är en komisk referens till en händelse i mitt arbetsliv men jag vill inte påstå att det egentligen betyder något för mig. Men det är kort, lättläst och lätt att komma ihåg så det passar bra som nick.

Hur tror du att det uppfattas av andra?
Det är inte stötande på något vis och uppfattas troligtvis inte på något speciellt sätt. Vid något enstaka tillfälle har jag fått frågan om jag egentligen heter Benny och bara skrivit om namnet lite, men så är alltså inte fallet.

Medlem

Hittade mitt på ett glass paket!

Medlem

Man har väl haft ett antal nicks under årens lopp, just här på FZ blev det mycket fantasilöst då jag från första början bara skapade ett konto för att vara med i någon tävling för att sedan fastna för sidan

Online i spel minns jag att jag hade Amgigh som det första vedertagna nicket. Baserade sig på en person i bokserien Grottbjörnens folk. Ett barn som dör kort efter födseln och jag tänkte att jag på något vis skulle föra namnet vidare plus att betydelsen av namnet vad blod om jag minns rätt och det är ju ascoolt när man är tonåring!

Såhär i efterhand ett ganska jobbigt val av namn då folk aldrig visste hur det skulle uttalas (mig inkluderat)

Nästa nick jag kan dra mig till minnes är Azzaa, vill minnas att det var så enkelt att en person i klassen fick dille på att säga detta i tid och otid och det fastnade i huvudet på mig.

Ytterst fantasilöst och tråkigt nick som inte hängde med speciellt länge.

Efter det kom nicket 1.618 in i bilden och det var helt enkelt baserat på följande http://en.wikipedia.org/wiki/Golden_ratio

Man ville ju vara unik och hipp, ett ganska udda nick som inte heller det användes under så lång tid.

Sedan kom nicket Silvercoin, inspirerades av en Diablo 2 spelare vid namn Cracked Sash och tyckte att det var en rolig ide att ta namnet från spelet och då från ett vanligt och enkelt föremål. Då spelet för mig var World of Warcraft så valde jag Silvercoin för att symbolisera strävan efter att hela tiden bli bättre, att man alltid ska försöka nå högre och utvecklas. Att helt enkelt försöka gå från Silver till Guld, nåt sånt iallafall. Kan tillägga att jag även skapade en karaktär vid namn Coppercion lägre fram.

Här har vi nog det nicket jag trivts bäst med, kanske främst pga de glada minnena jag förknippar med WoW. Nackdelen är att det är lite långt och clunky för folk att skriva till en i chat / whispers och dylikt.

Därefter ansåg jag mig för vuxen för barnsliga nick och använde mig av mitt vanliga namn Tony... vilket kändes rätt i vissa spel men konstigt i andra.

När sedan Diablo 3 släpptes vad det dags igen, ville ha något som var kort och catchy som relaterade till spelet.
Landade på Zod efter den mycket eftertraktade Zod-runan från Diablo 2. Gillar att det är kort, lätt att skriva och lätt att minnas.

Kom sedan in i MMO svängen en vända igen och gick då tillbaks till Silvercoin.

I dagsläget spelar jag inte speciellt mycket och det lilla som blir är mest single player där nicket spelar mindre roll. kan bli lite vad som helst beroende på spel och humör

Min resa har gått från att ha varit ute efter ett coolt nick med någon flummig betydelse till att alltmer vilja ha ett nick som är praktiskt. om jag skulle börja spela på allvar igen så är jag ärligt talat inte helt säker på vad nicket skulle bli, jag har under skrivandet av detta inlägget kommit underfund med att jag verkar vara en person som väljer namn beroende på vilken sorts spel det är jag spelar.

Medlem

Det började formas tidigt när BF2 var nytt och joinade "OldBastards clan" Amerikansk engelsk BF2 clan.
Mitt jobb var att stoppa och ta ner coppers så suport med mg. Var bra på det så de kallade mig chopperstop. O på den vägen är det. Det är långt att hojta u TS så det blev chopper oftast. Här på FZ blev det chopper.
Har nickat som Oldbastard, Badnoob men alltid gått tillbaka till chopperstop.

Blev senare kontakt man för BF2 claner i alla typer av ligor och bokade clan matcher. På den tiden visste alla vem chopperstop var så det blev min identitet på nätet. Chopperstop är fortfarande oftast ledigt som nick så det blir nog kvar så länge jag spelar. För det är jag online.

Hur andra uppfattar det. Vet faktiskt inte. Men några tänker nog att har inte han slutat spela än (Är 58 år) av de som känner igen mig. Många yngre har frågat om mitt nick och en del har sagt deras storebror spelade med en ofta med de nicket och de undrar om det är jag det är kul.
Oftast har det varit positivt så är det så andra ser det är det ok.
Nicket stöter nog ingen men alla vet att chopperstop avskyr alla former av fusk på en server.

I'm chopperstop...


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Så hur kom du på ditt nickname?
Mina kompisar och jag böt nick hela tiden när vi lanade CS 1.6 när vi var små. En gång när jag skulle byta nick så kom jag att tänka på Oddjob för jag hade nyligen sett massa Bond filmer och tyckte det passade så det stannade kvar

Vad betyder det för dig?
Inte nåt speciellt, tyckte bara det var ett bra nick.

Hur tror du att det uppfattas av andra?
Ingen aning, tror inte det uppfattas på nåt speciellt sätt.
Det är ett bra nick för dom som blir irriterade på en när man spelar bättre än vad dom gör, för då kan dom snabbt dra till med att kalla en "blowjob" för att ventilera deras frustrationer

phi
Medlem

Jag har inget nick längre i spel utan det blir att jag bara skriver något barnsligt och gärna provokativt random nick som inte har någon betydelse överhuvudtaget. Ibland tar jag andra kända spelares nick och beter mig som en douchebag bara för att jag kan.

Nicket som jag använder här på FZ är en förkortning av ett gammalt nick som jag använde i några år men som nu endast används här och ingen annanstans.

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Zlampan:

Jag ligger runt en del. Sen är det ganska coolt med Z istället för S.

Det blir extra coolt med den där avataren. Jag antar att det är du på bilden?

Givetvis. Vem skulle det annars vara?

Medlem

Så hur kom du på ditt nickname?
Ohem - e = Ohm

Tagen från två ursprung, dels "Resistance is futile" och den elektriska relevansen R = U / I

Vad betyder det för dig?
Något enkelt, men främst personligt.

Hur tror du att det uppfattas av andra?
Det händer att folk missuppfattar nicket vid läsning och säger "Omen" istället för "Ohem".


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Jag skrev randomly på tangentbordet. bytte ett Ö mot ett O sen var det klart!...

Inaktiv

Världens bästa film, Lucky Number Slevin. Gogo.

den bästa filmen

Medlem

Så hur kom du på ditt nickname?
Depeche Mode b-sida.

Vad betyder det för dig?
Inget speciellt, den instrumentalla låten är faktiskt ganska konstig, men innehåller en del spännande ljud.

Hur tror du att det uppfattas av andra?
Händer att folk tror att jag är arab.. inte så vanligt i Sverige men på internationella sidor.

Medlem

Så hur kom du på ditt nickname?
Vad betyder det för dig?
Hur tror du att det uppfattas av andra?

Mitt nick har jag haft så länge så jag knappt kommer ihåg =P B.la. betyder Vuze raket på turkiska, det är också namnet på ett torrent program, med mera =P 2143 kommer ifrån "vuze2142" då battlefield 2142 var populärt =P Dock så kunde jag inte använda 2142 så det fick bli 2143.

Betyder väl ganska mycket, många kompisar som kallar mig Vuze etc. Taggade det på någon byggnad när man var en skit unge också...

Uppfattas utav andra? Inte en aning, mer än att det e ett nick som alla utalar fel, eller olika =P

Inaktiv

Brukar se pa diverse dumheter pa Youtube och kollade pa puckon som fjuttade pa sina fisar, sen tankte man att FireFart later moget sa valet var enkelt .

Medlem

Tack så mycket för alla era svar! Många intressanta saker. Är det någon mer som vill berätta om sitt nick?

Medlem

Så hur kom du på ditt nickname?

Det var faktiskt Luftman här på FZ som gav mig det namnet. Blir lätt irriterad och arg när jag spelar.
Var någon gång vi spelade och han sa typ "Du är bara arg och hatar, du som är Mr Hatisk?" och efter det har det fastnat.

Vad betyder det för dig?

Betyder väl inte egentligen något speciellt för mig. Var väl mest en "kul" grej som fastnade.

Hur tror du att det uppfattas av andra?

Folk som är svenskar har otroligt svårt att uttala det. Blir alltid kallad Hatsik av någon anledning.
Varför s och i byter plats har jag ingen aning om.

Medlem

Har ett flertal beroende på spel och plattform. Jag tycker nick är viktigt jag kan roa mig med att sitta och läsa olika spelares nick som är med på en server eller dylikt och förundras över hur de kom på sina namn. En del har roliga namn så man skrattar till. Mitt Steamnick är AB_Attack vilket är taget rakt av från en spelare jag mötte i antingen Counterstrike eller Day of Defeat för många år sen. Jag tänkte det betydde "Aktiebolaget Attack" vilket jag tyckte var väldigt fyndigt, men i efterhand så har jag funderat över om den personen kanske bara använde AB för att hamna högst upp i playerlistings på den tiden, eller om det stod för något annat. Jag vet inte om andra gör samma association när de ser AB. Och "Attack" är egentligen missvisande eftersom jag normalt har en väldigt defensiv spelstil :).

Mitt PSN är TeamBubblegum som jag kommit på själv och haft sedan början av PS3-eran och är väldigt nöjd med och fått flertal mess om att andra uppskattat namnet. Tanken är lite "I came here to chew bubblegum and to kick ass... and I'm all out of bubblegum". Bubblegum är samtidigt ganska fånigt och "rosa" liksom, så det blir lättsamt, och så "team" på det för att verka som en seriös maskin i positiv bemärkelse

Paddington tog jag för att jag ville ha en avatar som skulle utstråla mysighet och lugn för att bryta av mot många andras ganska hårda avatarer. Namnet fick komma efteråt och jag ville att bild och namn skulle matcha. Jag funderade först på Consuela som är städerskan i Family Guy men det hade bara varit humor och jag hade sett någon annan på annat forum använda just detta.

Skrivet av Nasder:

Tog två saker ur mitt rum. Nas delen vet jagi nte vart jag fick ifrån. Der kommer från tysk textfrån en förpackning (tyska Der helt enkelt). Kombinerade dem "Nasder" och tyckte det lätt rätt schysst.

Så gjorde jag när jag skulle skapa konto på Gamespot och inte brydde mig. Jag tittade mig omkring bland papper jag hade på bordet och så blev mitt nick bostadskontrakt. "Då ser de att jag är Svensk iafa" tänkte jag, och det är ju lite roligt ändå. Minimal insats

Oftast har jag faktiskt tagit, eller kopierat med min egen touch, andras idéer eller nick för flertal konton som emailadresser och forumanvändare. Eftersom de varit tillgängliga så har uppenbarligen inte "upphovsmannen" eller kvinnan brytt sig så hårt eller funnits i samma kretsar. Men i fallet Consuela så hade det blivit alldeles för plagierat i kombination med att det inte gav riktigt det intryck jag ville.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

1. Priapsism är när man lider av kroniskt stånd, och när jag var yngre tyckte jag att det var ashäftigt. Behöver knappast påpeka att jag är rätt barnslig, men jag upptäckte dessutom att det var ett unikt namn som jag aldrig behövde ändra på i olika sammanhang, så det har hängt kvar.

2. Det betyder ingenting för mig, utan är mest praktiskt nuförtiden. Mina polare behöver inte fundera på vem jag är när vi spelar olika spel.

3. Aldrig någon som reagerat på det eftersom det är en egen version av en sällsynt åkomma, så ingen vet vad det betyder. Jag hade ett nick när jag spelade SWG som var Phaedo, men alldeles för många idioter trodde att det hade något med pedofili att göra, så det funkade sådär. Det är i själva verket en referens till Platon.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av Priapsi:

1. Priapsism är när man lider av kroniskt stånd, och när jag var yngre tyckte jag att det var ashäftigt. Behöver knappast påpeka att jag är rätt barnslig, men jag upptäckte dessutom att det var ett unikt namn som jag aldrig behövde ändra på i olika sammanhang, så det har hängt kvar.

2. Det betyder ingenting för mig, utan är mest praktiskt nuförtiden. Mina polare behöver inte fundera på vem jag är när vi spelar olika spel.

3. Aldrig någon som reagerat på det eftersom det är en egen version av en sällsynt åkomma, så ingen vet vad det betyder. Jag hade ett nick när jag spelade SWG som var Phaedo, men alldeles för många idioter trodde att det hade något med pedofili att göra, så det funkade sådär. Det är i själva verket en referens till Platon.

Jag kommer aldrig kunna ta dina inlägg på allvar igen när jag vet var ditt namn kommer från.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag kommer aldrig kunna ta dina inlägg på allvar igen när jag vet var ditt namn kommer från.

Haha, fan oxå.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

12
Skriv svar