200 timmar med Destiny

Flakmonkey
200 timmar med Destiny

Jag kontrollerade det här precis på Bungie.net och jag har 200 timmar loggade i #Destiny utspritt på tre olika gubbar (en för varje klass). Nu är det verkligen inte effektiv speltid då jag ofta låtit det stå på utan att jag gjort någonting under några timmar, men oavsett så är det extremt (iaf med min mått mätt) många timmar det handlar om. Innebär det att spelet är superduperbäst? Nej det gör det inte, skulle jag gör aen lista över mina favoritspel så skulle Destiny inte komma alltför högt men ändå så spelar jag det alltså väldigt mycket.

I grunden är det ju inte mycket mer än en mycket välgjord shooter. Man kan verkligen inte klaga på hantverket och det märks verkligen att det är Bungie som ligger bakom både kring presentation och "vapenkänsla". Hade jag inte vetat att de låg bakom skulle jag förmodligen gissat på det ändå. Sen har man ett MMO-element på verklig lightnivå där man får spendera en massa tid med att levla upp karaktären, samla vapen, rustning och andra prylar som gör att du kan köpa nya prylar samt levla upp de du har. Och ovanpå det har du då klassisk PvP i arenor och raider där du verkligen måste spela tillsammans med ett gäng som är på samma bana.

Tar man de här delarna var för sig så är det inte något att hänga högst upp i julgranen men jag tror att för mig är det kombon som gör det till ett närmast perfekt spel just nu för mig. Jag är en samlare av naturen så det här med att grinda för att levla upp och få tuff utrustning passar mig som handen i handsken. Speciellt då man kan göra det på ett väldigt avslappnat sätt samtidigt som du ändå måste vara lite på tårna eftersom det faktiskt är ett FPS där du måste sikta ordentligt. Det är bara att hoppa in och spela lite när man har tid över och det finns alltid någon ny (återupprepande) uppgift att ta tag i för att få lite extra XP.

Den avgörande faktorn är emellertid den rent sociala biten. Vi är ett gäng på runt 10 pers som spelar och det finns i princip alltid någon man kan spela och snacka skit med. Jag sitter och gör det nu tex när. Vi lirar olika saker men vi sitter ändå och pratar goja. Sen hjälps man åt när det behövs och ska vi ta oss an någon riktig utmaning så är det bara att raida. Det kräver ju dock lite mer planering vad gäller tid men det är fantastiskt kul när man väl har tiden som krävs för att lyckas, även om nu gott om tid verkligen inte är någon garanti för att man ska klara det.

Hade jag inte haft kompisarna där hade jag definitivt inte spelat det lika mycket som jag gör och jag hade säkerligen slutat spela för länge sen. Antar att det är lite som när jag spelade Unreal Tournament-serien som mest fast på en avsevärt "lägre" ambitionsnivå. Bättre anpassad till livet som man lever nu helt enkelt.

Nog om detta nu. Dags att börja ta sig an expansionens story-uppdrag med Warlocken!

#blogg

Medlem
200 timmar med Destiny

hehe inte för att vara den men jag har ca 4200+ timmar i dota 2, men har också låtit det stå på flera gånger, men säg dra av 1000 för det. shit altså

Medlem
Skrivet av Ghoetic:

hehe inte för att vara den men jag har ca 4200+ timmar i dota 2, men har också låtit det stå på flera gånger, men säg dra av 1000 för det. shit altså

Är ju nästan 2 års arbetstid i ett spel. Skulle du flippa burgare p McDonalds skulle du ha nästan 400'000kr på banken.

EDIT2: Om det är steam som säger att du har 4200 timmar spelade så stämmer det sällan. Steam ljuger något så satan om en del spel jag har för att anti cheats, launchers och annat körs i bakgrunden även när man inte spelar.

EDIT:
Som jag sagt tidigare är Destiny inget superbra spel men det är bästa shootern som släppts och helt klart bättre än Titanfall.
Spelmekaniskt är det bättre än tex. Borderlands som hyllas så friskt. Enda Destiny saknar från Borderlands är humorn.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Ytterst ovanligt att jag lyckas komma upp i 200 timmar. Vid något enstaka tillfälle kan jag klocka in på 100+ timmar, då vanligtvis med RPG-titlar. Sen finns ju undantag med tusen+ timmar men då är det ofta äldre spel, utspritt över lång tid.

Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Ghoetic:

hehe inte för att vara den men jag har ca 4200+ timmar i dota 2, men har också låtit det stå på flera gånger, men säg dra av 1000 för det. shit altså

Är ju nästan 2 års arbetstid i ett spel. Skulle du flippa burgare p McDonalds skulle du ha nästan 400'000kr på banken.

Och spelet är väl inte ens två år gammal så han har spelat mer än en heltidstjänst i Dota 2.

Flakmonkey
Skrivet av Ghoetic:

hehe inte för att vara den men jag har ca 4200+ timmar i dota 2, men har också låtit det stå på flera gånger, men säg dra av 1000 för det. shit altså

Det förvånar mig inte att man kan vara uppe i den mängden timmar. 200 är som sagt extremt mycket för mig nu, det var det inte tidigare när man gejmade som mest. Är glad att timmarna inte räknades i UT2003/UT2004 för då hade det nog blivit extrema siffror. Framförallt om man lägger in alla de timmar man la ner på det som inte hade med rent spelande att göra

Skrivet av marcus8958:

Som jag sagt tidigare är Destiny inget superbra spel men det är bästa shootern som släppts och helt klart bättre än Titanfall.
Spelmekaniskt är det bättre än tex. Borderlands som hyllas så friskt. Enda Destiny saknar från Borderlands är humorn.

Titanfall har jag faktiskt inte spelat men Borderlands fastnade jag i på ett liknande sätt eftersom jag är just en samlare, men eftersom man lirade det själv så höll det inte alls lika länge.

Det jag tycker Destiny skulle kunna göra mycket bättre är att bygga vidare på storyn betydligt oftare med nya uppdrag pö om pö istället för i "stora" expansioner. Det är ju allmänt känt att de fick kapa bort mycket för att hålla deadline vilket verkligen märks, men jag tycker ändå att det finns något mycket intressant där bakom som de gärna får bygga vidare på. Vidare tycker jag att de tyvärr gjort det lite väl lätt nu att få tag på vissa prylar och att de då skilde mer mellan varandra. Visst är det skillnad på sakerna nu också, men det mesta går att köpa om man bara har tålamod och alla har samma "poäng" och "light" när du når en viss nivå. De hade kunnat göra det betydligt roligare genom att ge en extra bonus om du en viss kombination av prylar...

Sen har vi ju laddningstiderna innan man kommer till platserna... och att man inte kan hoppa över cutscenes även om man sett dem 100 gånger.... men men kan inte klaga alltför mycket, har ju varit värt pengarna flera gånger om med tanke på hur många timmars underhållning det levererat redan nu.

1
Skriv svar