Top 25 miljarder bästa låtarna: #22,949 153 629

Medlem
Top 25 miljarder bästa låtarna: #22,949 153 629

Vi skriver januari 2015 i kalendern och ute råder vintermörker. Därför ska vi skapa lite jovialisk stämning med ytterligare en låt i listan som i sig själv lätt är med på listan över de 25 miljarder bästa listorna. Den här gången bjuds ni på en lingvistisk klassiker från 1999. Hela musikvideon går ut på att sångerskan kör omkring i ett majsfält med ett paraply som skydd medans ett flygplan bombarderar fältet (och därför henne) med vad som får antas vara någon form av bekämpningsmedel. Halvbra premiss kanske, två av fem för det genomförandet. Det är dock inte videon som gjort låten känd, utan för en av de kanske sämsta styckena text i mänsklighetens musikaliska historia. Nämligen den här fina biten:

"I'm afraid of the dark,
'specially when I'm in a park
And there's no-one else around,

Ooh, I get the shivers
I don't want to see a ghost,
It's a sight that I fear most
I'd rather have a piece of toast
And watch the evening news"

När jag kontemplerar den texten så kommer en bild till mig, där jag ser sångerskan sittandes i köket framför en gammal skrivmaskin som hon kämpat med i månader för att producera en habil låttext. Inspirationen vägrar att infinna sig och till slut får hon skohorna in det rostade bröd hon precis konsumerat i brist på kreativitet. Hade man fått in ett till rim på "toast" så hade låten troligtvis konkurrerat om sistaplatsen på den här listan. Skönt att man kunde ducka den kulan i alla fall.

spotify:track:5LGqFIVBf3ZUeFBpc87CFS

#blogg


signatur

Burn in the light.

Medlem
Top 25 miljarder bästa låtarna: #22,949 153 629

Jag längtar till den dagen du skriver om låt #1. Är så nyfiken på vilken det kan vara!


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Toffelfabriken:
Skrivet av Apministern:

Jag längtar till den dagen du skriver om låt #1. Är så nyfiken på vilken det kan vara!

Det är säkert den här: https://www.youtube.com/watch?v=dQw4w9WgXcQ

Neeeej du förstörde 2 års planering :/


signatur

Burn in the light.

Inaktiv
Skrivet av Toffelfabriken:
Skrivet av Apministern:

Jag längtar till den dagen du skriver om låt #1. Är så nyfiken på vilken det kan vara!

Det är säkert den här: https://www.youtube.com/watch?v=dQw4w9WgXcQ

Det låten är faktiskt inte så dålig rent objektivt utan jag tror mer det är på samma sätt som att alla pissar på Nickleback och säger att de är världens sämsta band när det helt klart finns många som är sämre på alla sätt och vis.

Tramsig låt, tramsig text, men bra melodi (?) Det är nog det enda.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Tramsig låt, tramsig text, men bra melodi (?) Det är nog det enda.

Precis, den skulle kanske passa i bakgrunden när man är koncentrerad på något annat.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av grollo_92:
Skrivet av Toffelfabriken:
Skrivet av Apministern:

Jag längtar till den dagen du skriver om låt #1. Är så nyfiken på vilken det kan vara!

Det är säkert den här: https://www.youtube.com/watch?v=dQw4w9WgXcQ

Det låten är faktiskt inte så dålig rent objektivt utan jag tror mer det är på samma sätt som att alla pissar på Nickleback och säger att de är världens sämsta band när det helt klart finns många som är sämre på alla sätt och vis.

Men det här är en lista över de 25 miljarder bästa låtarna. Nummer ett på den här listan kommer alltså med stor sannolikhet att vara världens bästa låt.

Medlem

Härlig lista, spännande!

Den här gamla dängan med des'ree har ju faktiskt knipit en oficiell förstaplats i sämsta engelska låttext genom tiderna.
Tror då kampen stog emot Snap med rhythm is a dancer. Som har textraden, - I'm serious as cancer, when I say rhythm is a dancer.

Ser fram mot resten av listan, svårt nu när det börjar dra ihop sig mot toppen.

1
Skriv svar