Wii U bara knappt bättre än floppkonsolen Virtual Boy

Robot
Wii U bara knappt bättre än floppkonsolen Virtual Boy
Medlem
Wii U bara knappt bättre än floppkonsolen Virtual Boy

Oj. Detta förvånade mig faktiskt. Fick uppfattningen av att Wii U sköt i höjderna (nåja sålde mer iaf) nu när flera storspel släppts till den. T.ex. Smash bros.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Fan va klantigt av Nintendo egentligen. Hade de bara kallat konsolen Wii 2 hade siffran troligtvis varit 5-10x högre just nu.

Medlem

Enorm dosa och gammal hårdvara ligger nog till grund för det resultatet. Wii sålde bra därför att den hade ett helt nytt sätt att styra spelen på samt bra spel. N64 hade 3D spel och många roliga spel. Wii u har inget riktigt unikt förutom dosan med skärm och då är den så stor så barnen har svårt att nå alla knappar på den. Spelen känns också lite sådär.

Medlem

Ganska relevant information direkt från källan som ni kanske borde ta med i nyheten: "Hardware data is shipment provided by Nintendo itself as of March 2014". Alltså ett datum före både Mario kart 8 och Super smash bros släpptes. Källa: http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=963700

Medlem

Ööö Frost måste haft lite och göra. Info'n är ju från March 2014!!

Medlem

"Knappt bättre än Virtual Boy" känns som lite väl hårda ord. Enligt tabellen så har den sålt 500% av vad VB sålde och lever än.

Däremot är den väldigt långt ifrån Nintendos storsäljare.

Medlem
Skrivet av Thunde:

Enorm dosa och gammal hårdvara ligger nog till grund för det resultatet. Wii sålde bra därför att den hade ett helt nytt sätt att styra spelen på samt bra spel. N64 hade 3D spel och många roliga spel. Wii u har inget riktigt unikt förutom dosan med skärm och då är den så stor så barnen har svårt att nå alla knappar på den. Spelen känns också lite sådär.

Wii U har grymma spel, Krossar faktiskt xbox one/ps4's utbud. Däremot har ju Wii U varit ute längre så man tycker de borde kommit tidigare. Men spel som mario kart 8 och smash bros är galet bra titlar, snart nya zelda också!

Medlem

Så går det när man släpper en konsol alldeles för tidigt i en konsolgeneration, som sedan är marginellt bättre än 360/ps3.

Sen att du har en skärm på kontrollen/konsollen(?!) gör det inte bättre, det är en floppkonsol och jag hoppas Nintendo skärper sig.

Medlem
Skrivet av Bennii:

"Knappt bättre än Virtual Boy" känns som lite väl hårda ord. Enligt tabellen så har den sålt 500% av vad VB sålde och lever än.

Däremot är den väldigt långt ifrån Nintendos storsäljare.

Man måste ju tänka på att fler köper konsoler och spel nu än förr. Så när en konsol idag endast säljer 6 miljoner exemplar är det antagligen motsvarande 1 miljon exemplar förr i tiden.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Skägg.
10 Chambers

Finns obekräftade uppgifter att WiiU nu är uppe i cirka 10 men vi får nog vänta på nästa årsrapport för info.


signatur
Medlem

Ja men WiiU har ju inte sålt klart än, det är några år kvar på denna generation. WiiU kommer sälja över 20miljoner, bra mycket bättre än Virtual boy....

Medlem

"Knappt bättre" när de har sålt mer än fem gånger så mycket?!


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

När Star Fox släpps till Wii U så blir det nog ett köp för mig!

Medlem

Dålig marknadsföring, klen hårdvara, en handkontroll som kostar lika mycket som själva enheten. Det är tråkigt, men jag är heller inte förvånad över de dåliga siffrorna.

Inaktiv

Jag har en och gillar den men att ha den som "main"-konsol skulle vara otänkbart. Kanske bara den och en PC iofs men bara en Wii U skulle inte täcka behovet.

Men det finns ett gäng trevliga spel och ett par riktigt intressanta på g.

Medlem

Wii U-spelen är helt klart det som gör konsolen intressant, bra spel säljer hårdvara.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Dålig marknadsföring, klen hårdvara, en handkontroll som kostar lika mycket som själva enheten. Det är tråkigt, men jag är heller inte förvånad över de dåliga siffrorna.

Fast handkontrollen ingår ju när man köper och man kan endast använda en med display samtidigt så den köper man ju inte. Klena hårdvaran hindrade inte Wii från att bli en riktig säljsuccé.

Däremot har du 100% rätt i att dålig marknadsföring förmodligen är den största faktorn. Folk förstår inte skillnaden mellan gamla Wii, och förstår inte att handkontrollen bara är en handkontroll och att det inte är en bärbar konsoll osv. Det är ett unikt koncept de kör på och då måste man marknadsföra och informera så folk fattar grejen, och det har de totalt floppat med. Tror inte jag sett en enda annons kring konsollen, och de kan inte heller leva på hype då den inte revolutionerade lika mycket som Wii gjorde med Wiimoten.

Dessutom har de inte tryckt nog hårt på den allra största fördelen - att gamla handkontrollerna fungerar. Bara det faktum att man måste köpa till handkontroller för 2000 spänn om man köper en PS4:a jämfört med att bara använda Wiimotesen som många redan har liggande tycker jag är ett tungt argument för Wii U, och en anledning till att jag en dag kommer ha ett Wii U bredvid PS4:an.

Medlem
Skrivet av Lidodido:

Däremot har du 100% rätt i att dålig marknadsföring förmodligen är den största faktorn. Folk förstår inte skillnaden mellan gamla Wii, och förstår inte att handkontrollen bara är en handkontroll och att det inte är en bärbar konsoll osv.

Jag har hört det här påståendet förr men jag har aldrig fått den uppfattningen av att folk tänker så när man snackat om konsolen i verkliga livet eller på internet och då undrar jag vad du baserar påståendet på? Säger inte att du har fel, fullt möjligt att det är så. Den första E3:annonseringen var minst sagt förvirrande...men det var nåt år sedan. Folk borde ha fått lite mer koll nu.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Köpte en för lite familjespelande, och det jag avskyr mest är strykbrädan som man i princip måste ha till allt, oavsett om man vill eller inte. Lägg till ett riktigt sugit UI (stoppa i ett spel och kör? ånej!) samt idiotiska beslut som att t ex inte ha riktiga arena pvp banor i Mario Cart 8, utan istället får åka runt och leta efter sina motståndare på vanliga banor med motiveringen att: Det är ju så KUL att uppleva dom igen, baklänges!
Rayman hade varit roligt ifall man slapp strykbrädan och enbart kunde köra med de 2 extra kontrollerna jag köpte, men NEJ, det är så kul och innovativt för någon att sitta och interagera fe att man MÅSTE använda eländet.

Det som irriterar mest är antagligen att Wii U hade kunnat vara jättekul, med familjespelen som man är van med och vill ha ifall inte Nintendo hade tvingat på en allt jävla skit som dom bestämt sig för att du ska tycka är kul och bara krånglat till allt istället.

Medlem

Wii U är ju hur grymt som helst, fast om man vill ha en all round konsol att tex spela Battlefield eller GTA å¨så kan man ju glömma Wii U. Kör man däremot Mario spelen så är det en helt egen nivå för sig, och det är den bästa party konsolen om man är flera.

Medlem

WiiU är helt ärligt den konsolen som Wii skulle ha varit när den släpptes, det är just nu utan tvekan den bästa konsolen med de bästa spelen på marknaden. Varken PS4 eller Xbone har i närheten så bra spel som WiiU har. Man får hoppas att deras nästa konsol inte bygger på någon fånig gimmick som deras förbannade skräp kontroller de har just nu. Gamepaden är MYCKET bättre än deras wiimotes är och den är fortfarande sämre än konkurrenternas standard kontroller, Pro är ännu bättre men fortfarande kass i jämförelse.

Medlem

Sorgligt att det inte går bättre för den oavsett hur det nu egentligen går för den. Nintendo wiimote var suverän för sin tid. Även idag jämfört med Move och Kinect tar jag wiimote vilken dag som helst. Annorlunda, i vissa fall helt fantastiska, spel vars like man inte ser på de andra plattformarna är ytterligare en anledning att sörja att det inte går bättre.
Minns att jag hade(har) Force unleashed för PC, Wii och PS3. Wii var helt klart jävligt kul att spela, men såg för jävligt ut och saknade mycket material, så helt berättigat skrek fans efter bättre hårdvara. Nintendo levererade tyvärr för sent, men fasen... skulle inte slänga ut min gamla Wii trots att jag inte startat den på ett par år nu. Det är en social partymaskin utan like. (även om Guitar hero och Singstar kunde leverera på sin tid med tillräckligt med alkohol).
Har aldrig någonsin spelat tillsammans med någon (i samma rum) på andra maskiner (borträknat spelen ovan), men Wii spelade jag sällan utan någon annan. Som vanligt: Räkna inte ut Nintendo än. (Men ok, Wii U kan vi nog räkna ut.)

Men härligt att se så helt ofattbart olika åsikter om Wii/WiiU.

Medlem

En viktig skillnad är att Wii Un har rätt mycket mer konkurrens än vad Virtual Boyen hade.

Och att folk är konstiga och hellre köper dåliga pc-lådor med massa dussin AAA-spel än en maskin med roliga spel men men men alla är vi olika

Medlem
Skrivet av Rocky Dennis:

En viktig skillnad är att Wii Un har rätt mycket mer konkurrens än vad Virtual Boyen hade.

På vissa sätt har du väldigt rätt. VB var en unik produkt på alla vis. Den hade ingen konkurrens och att den sålde dåligt var för att Nintendo gjort en produkt som ingen ville ha. Wii var också en unik produkt men med skillnaden att folket ville ha den. WiiU tar ett steg närmre en traditionell konsol och deltar därför mer i matchen på samma villkor.

Skrivet av Kleptoman:
Skrivet av Bennii:

"Knappt bättre än Virtual Boy" känns som lite väl hårda ord. Enligt tabellen så har den sålt 500% av vad VB sålde och lever än.

Däremot är den väldigt långt ifrån Nintendos storsäljare.

Man måste ju tänka på att fler köper konsoler och spel nu än förr. Så när en konsol idag endast säljer 6 miljoner exemplar är det antagligen motsvarande 1 miljon exemplar förr i tiden.

Finns två fel med det du påstår. För det första så säljs inte 6 gånger så många konsoler idag som i mitten av 90-talet så att göra det antagandet du gör är inte korrekt. För det andra så är VB en död konsol som inte sålde mer än drygt 1 miljon ex under sin korta livstid. WiiU är en aktuell produkt som fortfarande säljs. Därför kan du inte jämföra försäljningssiffrorna rakt av. Därav min kommentar tidigare om att WiiU fortfarande lever.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Fan va klantigt av Nintendo egentligen. Hade de bara kallat konsolen Wii 2 hade siffran troligtvis varit 5-10x högre just nu.

Om nintendo bara hade haft lite stora spel när den kom ut så?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Skiter i vilket statistik kan säga vad den vill, spelar mer på Wii U än på PS4 eller XBONE.
Klart roligaste konsolen som är aktuell nu.

Medlem

Jag kommer köpa en lagom till Zelda kommer ut!


signatur

40-årig tjock och matälskande ninja från västkusten.

Medlem
Skrivet av Lidodido:
Skrivet av Bojkott:

Dålig marknadsföring, klen hårdvara, en handkontroll som kostar lika mycket som själva enheten. Det är tråkigt, men jag är heller inte förvånad över de dåliga siffrorna.

Fast handkontrollen ingår ju när man köper och man kan endast använda en med display samtidigt så den köper man ju inte. Klena hårdvaran hindrade inte Wii från att bli en riktig säljsuccé.

Däremot har du 100% rätt i att dålig marknadsföring förmodligen är den största faktorn. Folk förstår inte skillnaden mellan gamla Wii, och förstår inte att handkontrollen bara är en handkontroll och att det inte är en bärbar konsoll osv. Det är ett unikt koncept de kör på och då måste man marknadsföra och informera så folk fattar grejen, och det har de totalt floppat med. Tror inte jag sett en enda annons kring konsollen, och de kan inte heller leva på hype då den inte revolutionerade lika mycket som Wii gjorde med Wiimoten.

Dessutom har de inte tryckt nog hårt på den allra största fördelen - att gamla handkontrollerna fungerar. Bara det faktum att man måste köpa till handkontroller för 2000 spänn om man köper en PS4:a jämfört med att bara använda Wiimotesen som många redan har liggande tycker jag är ett tungt argument för Wii U, och en anledning till att jag en dag kommer ha ett Wii U bredvid PS4:an.

Ja den ingår, men när konsolen släpptes så kostade den 4000kr. Hade de skippa gamepaden så hade de kanske kunnat pressa ner priset till 2500kr och kanske haft en prislapp på under 2000kr idag. Gamepaden gör enheten för dyr. Det är en rolig finess och jag har haft nytta av den många gånger då TV varit ockuperad, men den är inte motiverande för majoriteten. De flesta vill ha en traditionell handkontroll, så som den alltid har varit.

Jag personligen hoppas att de satsar på en renodlad och kraftfull spelkonsol nästa gång. De får gärna sälja en massa gimmicks som tillbehör, men att tvinga på en säregen spelupplevelse blir sällan en succé. Wii lyckades tack vare att det var träningshysteri när den släpptes, men Gamepaden var några år för sen. De skulle ha släppt Wii U i samma veva som Ipad släpptes för att öka chanserna till att bli en succé.

Jag tror att om de ska sälja nästa konsol med en gimmick så måste det bli senast nästa år och då är det återigen VR som gäller. VR-hysterin som råder just nu är dock ingen garanti till succé för Nintendo, men närmare succé än så kommer de nog inte om de ska fokusera på en gimmick, såvida de inte har något skithäftigt i rockärmen

Medlem

Jag förstår inte varför FZ tar fram hittepå-statistik från något forum när det går att se på Nintendo officiella sida. http://www.nintendo.co.jp/ir/en/sales/hard_soft/index.html att Wii U har sålt 7.29 miljoner enheter fram till och med september 2014. Det vill säga 579% av Virtual Boy.

Hur ni nu får det till en Aftonbladetrubrik med "bara knappt bättre" kan man fråga sig.

12
Skriv svar