Ny rapport: "Ingen länk mellan spelvåld och ungdomsvåld"

Robot
Ny rapport: "Ingen länk mellan spelvåld och ungdomsvåld"
Medlem
Ny rapport: "Ingen länk mellan spelvåld och ungdomsvåld"

När jag lyssnar på dödsmetall känner jag ibland att jag vill offra söta hundvalpar till Belsebub. Farliga grejer det där!

Medlem

Så inget mer Surgeon Simulator för mig då?

Medlem

Det blir lite spretigt med alla undersökningar som säger mot varandra, så man vet inte riktigt vilka/vilken man ska lita på. Vardera sida kommer att peka på den undersökning som stärker deras argument.

Personligen tror jag fortfarande att en gedigen och kärleksfull uppfostran avstyr det mesta våldet.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Varje gång jag lyssnar på rockmusik offrar jag allt levande jag kan hitta till Satan. Den där jävla rockmusiken!


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Anwest:

Det blir lite spretigt med alla undersökningar som säger mot varandra, så man vet inte riktigt vilka/vilken man ska lita på. Vardera sida kommer att peka på den undersökning som stärker deras argument.

Personligen tror jag fortfarande att en gedigen och kärleksfull uppfostran avstyr det mesta våldet.

Mera Astrid Lindgren till förorterna!

Medlem

Det här har jag sagt länge. Och det finns fler rapporter som drar samma slutsats. Och sen finns det minst lika många rapporter som visar hur farligt spelvåld är. Ingen sida kommer övertyga den andra om vad som är rätt. Det enda vi kan hoppas på är någon ny underhållningsform som vi kan börja beskylla för allt ont i världen.

Skrivet av nils45:
Skrivet av Anwest:

Det blir lite spretigt med alla undersökningar som säger mot varandra, så man vet inte riktigt vilka/vilken man ska lita på. Vardera sida kommer att peka på den undersökning som stärker deras argument.

Personligen tror jag fortfarande att en gedigen och kärleksfull uppfostran avstyr det mesta våldet.

Mera Astrid Lindgren till förorterna!

Astrid Lindgren främjar rasism. Det finns bara vita människor i Nangiala och Pippis pappa är negerkung.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Astrid Lindgren främjar rasism. Det finns bara vita människor i Nangiala och Pippis pappa är negerkung.

Dummaste jag hört på länge


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Vilken tur, jag som skjutit och dödat varje dag i Planetside 2 och Far Cry trodde det var nåt fel på mig, jag slår ju inte ens folk på käften.


signatur

MattiAceGaming

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Bennii:

Astrid Lindgren främjar rasism. Det finns bara vita människor i Nangiala och Pippis pappa är negerkung.

Dummaste jag hört på länge

Om man inte har någonting annat att säga kan man alltid slunga fram rasism-argumentet. Fungerar alltid av någon märklig anledning.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Anwest:

Det blir lite spretigt med alla undersökningar som säger mot varandra, så man vet inte riktigt vilka/vilken man ska lita på. Vardera sida kommer att peka på den undersökning som stärker deras argument.

Personligen tror jag fortfarande att en gedigen och kärleksfull uppfostran avstyr det mesta våldet.

Mördar du någon för att du spelar ett spel så finns det med stor sannolikhet ett par eller ett paket skruvar lösa innan du startade spelet.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Och sitter vi och tittar på när aftonbladet, DN och andra hemsidor hemsidor inte bryr sig ett dugg om denna rapport.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av joffjoff:

Och sitter vi och tittar på när aftonbladet, DN och andra hemsidor hemsidor inte bryr sig ett dugg om denna rapport.

Denna rapport eller alla andra rapporter som redan har gjorts på ämnet som alla visar att det inte finns någon länk. Men det är inte aktuellt längre för alla vet ju att spel skapar sexism... EEEEEEEEEEEEEELLER INTE!

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Bennii:

Astrid Lindgren främjar rasism. Det finns bara vita människor i Nangiala och Pippis pappa är negerkung.

Dummaste jag hört på länge

Ja, men det är ungefär lika sant som mycket av det som utmålas som självklart gällande spelvåld.

Inaktiv

Är du störd kan du hitta anledningar att strypa farmor i vad som helst. Kan vi friska få spela och lyssna på vad vi vill tack?

Medlem

Ibland inbillar jag mig själv att det går snabbare att ta sig in till jobbet och kommer sen på att nej.. detta är ju inte quake längre..


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Bennii:

Astrid Lindgren främjar rasism. Det finns bara vita människor i Nangiala och Pippis pappa är negerkung.

Dummaste jag hört på länge

Ja, men det är ungefär lika sant som mycket av det som utmålas som självklart gällande spelvåld.

Antar att du menar "och", och inte "men", och att du var sarkastisk i första inlägget...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Vadå ny? Har det någonsin funnits en rapport med annat resultat till att börja med?

Medlem
Skrivet av Bennii:

Det här har jag sagt länge. Och det finns fler rapporter som drar samma slutsats. Och sen finns det minst lika många rapporter som visar hur farligt spelvåld är. Ingen sida kommer övertyga den andra om vad som är rätt. Det enda vi kan hoppas på är någon ny underhållningsform som vi kan börja beskylla för allt ont i världen.

Skrivet av nils45:
Skrivet av Anwest:

Det blir lite spretigt med alla undersökningar som säger mot varandra, så man vet inte riktigt vilka/vilken man ska lita på. Vardera sida kommer att peka på den undersökning som stärker deras argument.

Personligen tror jag fortfarande att en gedigen och kärleksfull uppfostran avstyr det mesta våldet.

Mera Astrid Lindgren till förorterna!

Astrid Lindgren främjar rasism. Det finns bara vita människor i Nangiala och Pippis pappa är negerkung.

Tack för skrattet :D.

Medlem

Att denna diskussion fortfarande ens pågår... självklart blir vissa individer påverkade av att se våld, utföra våld i spel etc och självklart blir vissa individer INTE påverkade av att se våld, utföra våld i spel.

Människor är såpass unika att det går inte dra alla över en kam. Att fela är mänskligt, att kategorisera är mänskligt... går inte kategorisera allting, ibland måste saker ses ur individnivå.

Exempel som "forskare" gärna låtsas forska på:
Steroider - Bra eller dåligt? (anabola - ajabaja, Kortison - Jättebra!!!)
Rökning - Bra eller dåligt? (vissa får lungcancer och dör, andra bara luktar illa efter en cigg)

Känner att jag bara blir irriterad och måste skriva av mig... så. Nu släpper jag den här skiten och käkar lite choklad.

Medlem
Skrivet av CarniFlex:

Exempel som "forskare" gärna låtsas forska på:
Steroider - Bra eller dåligt? (anabola - ajabaja, Kortison - Jättebra!!!)

Men där har du inte helt rätt. Både steroider och kortison används inom sjukvården, godkänt av läkemedelsverket, ordinerat av läkare för att hjälpa människor. Men när däremot Kalle Svensson, helt utan utbildning, får för sig att buffa musklerna med steroider från Ryssland så blir det olämpligt av flera anledningar.

Medlem
Skrivet av Xepheros:

Vadå ny? Har det någonsin funnits en rapport med annat resultat till att börja med?

Absolut.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Ja, precis som detta inte rapporterats om tidigare på fz. Måste det verkligen skrivas om detta varje gång någon kommer fram till exakt samma sak?

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av CarniFlex:

Exempel som "forskare" gärna låtsas forska på:
Steroider - Bra eller dåligt? (anabola - ajabaja, Kortison - Jättebra!!!)

Men där har du inte helt rätt. Både steroider och kortison används inom sjukvården, godkänt av läkemedelsverket, ordinerat av läkare för att hjälpa människor. Men när däremot Kalle Svensson, helt utan utbildning, får för sig att buffa musklerna med steroider från Ryssland så blir det olämpligt av flera anledningar.

Jo jag vet. Poängen är dock att när människor försöker generalisera något blir det ofta fel slutresultat. När det gäller våldsdebatter så försöker alltid någon få det till svart eller vitt och världen ser inte ut sån.

Våldet som en polis utövar i sitt yrkes vägnar är ju knappast jämförbart med när lillebror kastar en plastspade i huvet på storebror i sandlådan. Även om vi skulle göra kopplingen att polisen är lillebror som vuxit upp så är våldet I ena fallet befogat och i andra ej. Samma person, två olika situationer och två olika utgångspunkter för diskussion.

Slutknorr på inlägget så är våldspel inte bra... för vissa... som slår näven i tangentbordet så det går sönder eller kastar musen i väggen.

Medlem

Efter ett par veckor med WoW gick jag hem till min chef tillsammans med ett gäng kompisar och slogs.

Boss fighting ruined my job. :/

Medlem
Skrivet av CarniFlex:

Att denna diskussion fortfarande ens pågår... självklart blir vissa individer påverkade av att se våld, utföra våld i spel etc och självklart blir vissa individer INTE påverkade av att se våld, utföra våld i spel.

Människor är såpass unika att det går inte dra alla över en kam. Att fela är mänskligt, att kategorisera är mänskligt... går inte kategorisera allting, ibland måste saker ses ur individnivå.

Exempel som "forskare" gärna låtsas forska på:
Steroider - Bra eller dåligt? (anabola - ajabaja, Kortison - Jättebra!!!)
Rökning - Bra eller dåligt? (vissa får lungcancer och dör, andra bara luktar illa efter en cigg)

Känner att jag bara blir irriterad och måste skriva av mig... så. Nu släpper jag den här skiten och käkar lite choklad.

Det är en social/psykologisk studie. Klart man kan dra korrelationer om man använder ett tillräckligt stort urval. Människor är inte "unika små snöflingor", för hade vi varit det hade inte psykologi haft någon bas att stå på. Enligt studien har våld minskat med inkomst av våldsfilmer och spel. Har våldet minskat p.g.a dessa? Kanske, men det kan också vara på grund av en högre säkerhet vi har fått på senaste tiden med annan teknik. Vad som dock kan sägas är att våldet inte har ökat, och det är inte att dra alla över en kam. Det är en observation på majoriteten. Med denna observation kan man dra slutsatsen att folk som inte har en brist på någon våldsrelaterad psykologisk spärr inte kommer att gå ut och slå folk med en kofot för att de sett det i ett spel.

Medlem

Kan personen snedtända tror jag inte det spelar någon roll som helst vilket medium det sker igenom, utan det är ju personen som behöver hjälp.

Medlem

Helt fel.

Alla vet att Charlie Chaplin och T-Rex Stalin spelade för mycket Battlefield vilket ledde till andra världskriget...

Medlem

Eftersom det här tycks vara en korrelationsstudie så säger den absolut ingenting. Ungefär lika lämpligt som att påstå:

1) Antalet brödrostar har ökat i västvärlden sedan 1950-talet
2) Antalet bilolyckor har också ökat sedan 1950-talet
=> Brödrostar orsakar bilolyckor.

Finns en rad andra determinanter som är mer viktiga för generella våldstendenser i samhället. Det säger dock inget om den unika inverkan som spel kan ha - bara att det inte tycks ha fördärvat hela samhället som sådant (vilket kan innebära att effekten är liten, men likväl att andra våldskopplade faktorer förändrats - vilket är mer troligt).

Om någon läst undersökningen mer noggrant får de gärna rätta mig. Det finns ju annars en belagd koppling mellan spel och aggressioner, men inte just mellan spelvåld och aggressioner. Mer kopplat till andra faktorer i spel, framför allt huruvida spelet är tävlingsinriktat eller ej.

Jag tror faktiskt det har lite med att spel låter en ta ut aggresioner på ett för det mesta säkert och kontrollerat sätt, hur många har inte varit irriterade men har börjat härja runt på tex GTA för att sen faktiskt må lite bättre.

Sen så sitter ju mer ungdomar inne och spelar idag istället för att drulla runt ute på stan och slåss.

12
Skriv svar