Sony frestar med 15 konsolexklusiva PS4-spel

Medlem
Skrivet av TryNotDo:

Jag förstår inte hur man kan tycka att exklusiva spel är positivt alls ur en konsumentsynvinkel.

Största fördelen är att spelen optimeras.
Tittar vi på exklusiva spel till PS3 så är spelen jävligt snygga även om hårdvaran på konsolen är föråldrad.
Tittar vi på spel som släppts till både 360 och PS3 är det väldigt få spel som är snygga. GTA V är enda jag kommer på.

Skillnaden mellan PS4 och X1 är inte stor så det kommer inte vara lika stor skillnad. Men vi har ju redan sett att PS4 verkar ha ett litet övertag i prestanda vilket inte kommer vara en begränsning när exklusiva titlar som Uncharted 4 släpps.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Kimpur:

Härligt! 1st spel som är intressant 2015, får hoppas på åtminstone 2st 2016!

Då undrar jag - Vad har du för spelsmak? Vore intressant att höra.

Medlem

Vem bryr sig om konsolexklusiva spel.... allt jag behöver under 2015 är Witcher 3.

Medlem
Skrivet av sith:

Jag spelar allt oavsett plattform.
Dock hatar jag exklusivitet. Så jävla muppigt av utgivarna - ett hån mot oss gamers...!1

Det finns två sorters exklusivitet så som jag ser det. En handlar om att knyta till sig spel som redan kommer produceras oavsett, i någon form. Tänk Assassin's Creed eller GTA.

Den andra handlar om att utvecklare ges utrymme att skapa något de annars inte hade kunnat göra, då de ställs under en stor aktör som t.ex. Sony. Det sistnämnda tycker jag inte kan ses som negativt, det är naivt att förutsätta att spel så som Uncharted, God of War eller Crash Bandicoot definitivt skulle få utrymme att existera om de inte vore plattformsexklusiva.

Vi måste alltså skilja på material som skapas från scratch och situationer då någon bara har öppnat plånboken och köpt rättigheterna till ett redan existerande varumärke.

Alla aktörer vill ha killer apps på sina system och i grunden är det positivt då det driver dem (i synnerhet Sony och Nintendo) till att utveckla och pusha egna varumärken som associeras med plattformen och driver försäljning.

Det hade varit värre om plattformsägarna i princip bildat kartell och kommit överens om att inga exklusiva spel ska finnas, för då finns det färre incitament för att inte producera skitspel då de ändå inte lockar fler köpare av plattformen.

Jag tycker att vi i grunden ska vara glada över att plattformarna erbjuder olika upplevelser. Annars kan man ju göra som svenska politiker och ingå överenskommelser som omöjliggör konkurrens mellan huvudaktörerna.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

jävlar vad lite spel.....

Jag tror det är 15 exklusiva spel för att det är 2015... Är rätt säker på att det finns fler exklusiva spel som ska släppas under året

Gissar att Sony kommer släppa en '16 exklusiva spel' video nästa januari.

Medlem

Bloodborne från from software tror jag stenhårt på.
Efter den något sämre uppföljaren till dark souls (kändes som de vill nå ut till så många casual gamers som möjligt den här gången) så tror jag bloodborne kommer ge oss utmaning som heter duga igen


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av furzinate:
Skrivet av Kimpur:

Härligt! 1st spel som är intressant 2015, får hoppas på åtminstone 2st 2016!

Då undrar jag - Vad har du för spelsmak? Vore intressant att höra.

Jag provspelar det mesta.. Uncharted är det enda säkra kortet, så där blir det ett köp..


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Jag ser fram mot att få se lite mer från Alienation. Housemarques shooters brukar vara fantastiska samtidigt som de är små tekniska underverk.

Medlem
Skrivet av Dominus:
Skrivet av IceMan:

15? Haha förlåt men till pc kan väll den siffran tusenfaldigas ^^

Varför ska det alltid vara någon som kommer och jämföra konsoler med pc? Rätt tröttsamt faktiskt och då spelar jag för det mesta på pc.

väl*

Därför att folk jämför alltid konsoler med varandra. Om man kan det ser jag inga problem att göra jämförelsen konsoler kontra PC.

Inaktiv
Skrivet av marcus8958:

Väldigt många kommentarer av personer som inte äger konsolen och ändå klagar en massa.

Inget nytt här på FZ.

Vi ser ju allt klagande på Xbox One, MS och Xbox live fast dom inte använder detta.

Medlem

Mycket trevliga spel för vi som är Playstation-ägare. Det mest spännande inför nästa år är alla spel vi inte vet om, fast så är det nästan alltid

Medlem
Skrivet av Kimpur:
Skrivet av furzinate:
Skrivet av Kimpur:

Härligt! 1st spel som är intressant 2015, får hoppas på åtminstone 2st 2016!

Då undrar jag - Vad har du för spelsmak? Vore intressant att höra.

Jag provspelar det mesta.. Uncharted är det enda säkra kortet, så där blir det ett köp..

Du verkar ha en god smak! Tearaway och Bloodborne känns som säkra kort också. Det finns en lista som nämner 87 exklusiva spel, så jag hoppas du hittar några fler roliga i år!

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Fast nu var ju det här inte alla konsolexklusiva spel som släpps till PS4. Jag såg exempelvis inget Grim Fandango, Planetside 2, EverQuest Next, Kill Strain, Ratchet & Clank, Wild m.m. Det här var bara 15 konsolexklusiva spel under 2015.

Fast nu är ju de du nämner inte exklusiva till PS4. Tvärtom har en del redan funnits ett bra tag på PC:
Tex Planetside 2 finns redan på PC, Grim Fandango är gammalt klassiskt spel som enbart fått en mindre grafikupdatering och även remaken släpps på PC. Everquest Next släpps på PC. Fler orkar jag inte kolla upp åt dig, men kolla gärna fakta själv innan du postar.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av HYBRiS:
Skrivet av Bojkott:

Fast nu var ju det här inte alla konsolexklusiva spel som släpps till PS4. Jag såg exempelvis inget Grim Fandango, Planetside 2, EverQuest Next, Kill Strain, Ratchet & Clank, Wild m.m. Det här var bara 15 konsolexklusiva spel under 2015.

Fast nu är ju de du nämner inte exklusiva till PS4. Tvärtom har en del redan funnits ett bra tag på PC:
Tex Planetside 2 finns redan på PC, Grim Fandango är gammalt klassiskt spel som enbart fått en mindre grafikupdatering och även remaken släpps på PC. Everquest Next släpps på PC. Fler orkar jag inte kolla upp åt dig, men kolla gärna fakta själv innan du postar.

Den här nyheten handlar om konsolexklusiva spel. Alltså att den enda konsolen som spelen släpps till är PS4. T.ex. så är ju inte The Vanishing of Ethan Carter exklusivt till PS4, men det är konsolexklusivt.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av HYBRiS:
Skrivet av Bojkott:

Fast nu var ju det här inte alla konsolexklusiva spel som släpps till PS4. Jag såg exempelvis inget Grim Fandango, Planetside 2, EverQuest Next, Kill Strain, Ratchet & Clank, Wild m.m. Det här var bara 15 konsolexklusiva spel under 2015.

Fast nu är ju de du nämner inte exklusiva till PS4. Tvärtom har en del redan funnits ett bra tag på PC:
Tex Planetside 2 finns redan på PC, Grim Fandango är gammalt klassiskt spel som enbart fått en mindre grafikupdatering och även remaken släpps på PC. Everquest Next släpps på PC. Fler orkar jag inte kolla upp åt dig, men kolla gärna fakta själv innan du postar.

Den här nyheten handlar om konsolexklusiva spel. Alltså att den enda konsolen som spelen släpps till är PS4. T.ex. så är ju inte The Vanishing of Ethan Carter exklusivt till PS4, men det är konsolexklusivt.

Vilket är ju att göra spelen en direkt otjänst. Sämre hårdvara, sämre allt.


signatur

Åsikter är åsikter, fakta är fakta. Fakta bryr sig inte om dina känslor.

Medlem

Konsolexklusivt har tidigare varit synonymt med att det varit exklusivt för just sagda konsol och heller inte släppts till datorn. Andra innebörder av ordet torde vara efterkonstruktioner... :S


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av employed:
Skrivet av Dominus:
Skrivet av IceMan:

15? Haha förlåt men till pc kan väll den siffran tusenfaldigas ^^

Varför ska det alltid vara någon som kommer och jämföra konsoler med pc? Rätt tröttsamt faktiskt och då spelar jag för det mesta på pc.

väl*

Därför att folk jämför alltid konsoler med varandra. Om man kan det ser jag inga problem att göra jämförelsen konsoler kontra PC.

Nu handlade ju dock artikeln om exklusiva PS4-spel och inte exklusiva PS4-spel kontra exklusiva PC-spel.
Hade den gjort det hade jag inte haft några invändningar om en PC-fanboy hade inflikat med att det minsann finns x antal fler exklusiva spel till PC.

Nu gjorde den som sagt inte det, så då blir det bara löjligt när man börjar tala om hur bra PC är.

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

Konsolexklusivt har tidigare varit synonymt med att det varit exklusivt för just sagda konsol och heller inte släppts till datorn. Andra innebörder av ordet torde vara efterkonstruktioner... :S

Finns många olika sorters exklusiviteter idag
Exklusivt = Bara en plattform.
Tidsexklusivt = Bara exklusivt under en begränsad tid.
Konsolexklusivt = Exklusivt på bara en konsol + PC.
Sony/Nintendo/Microsoft-exklusivt = Exklusivt till fler av dessa företags konsoler, t.ex. PS3+PS4.

Medlem

Köper nog Uncharted 4. No Man's Sky verkade intressant men spelas nog bättre på PC.

Medlem
Skrivet av IceMan:

15? Haha förlåt men till pc kan väll den siffran tusenfaldigas ^^

yes facebook spel ftw yo!


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Alienation kände jag inte till, det ser coolt ut


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

12
Skriv svar