Läcka visar hur Microsoft trimmar Xbox One-prestandan

Robot
Läcka visar hur Microsoft trimmar Xbox One-prestandan

Läckta utvecklingsverktyg avslöjar hur Microsoft trimmar Xbox One-prestandan – och att det har ett pris.

#microsoft, #grand-theft-auto-v, #assassins-creed-unity


Medlem
Läcka visar hur Microsoft trimmar Xbox One-prestandan

Försöker ni få mig att tro att något flyter bättre på xbone än ps4?

Inaktiv

Jag vill se PC-Specs för GTAV nångång, De har ju officiellt inte kommit ut, så undrar om spelet verkligen kommer 27 Jan?! :/

Inga teasers/trailers, nada från PC versionen än, och det e bara 22? dagar kvar för release... mkt skeptisk!


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Medlem

De har ju sagt att det ska vara bra optimerat, men det återstår att se hur det blir med det.

Medlem
Skrivet av Spiff:

Försöker ni få mig att tro att något flyter bättre på xbone än ps4?

Det är väl flera spel som har haft bättre flyt på Xbox One än Ps4? Så förstår inte varför det skulle anses chockerande..

Förövrigt så "snurrar" väl Xbox One processor aningen snabbare.

Medlem

Ett femte alternativ kanske - bra kvalitet på hårdvaran.

De bildjämförelser jag såg mot PS4 blev X1 klar vinnare. Men alla dessa rapporterade hårdvaruproblem fortfarande - folk är inne på 3-4:e konsollen och det dyker upp nytt i refurbished enheter de får tillbaks. Samma familj flera konsoller samma problem.

Jag väntar då på mark II av X1 om något år eller två om inte PS4 droppar allt jag vill av titlar innan dess..

Medlem
Skrivet av Emsa:
Skrivet av Spiff:

Försöker ni få mig att tro att något flyter bättre på xbone än ps4?

Det är väl flera spel som har haft bättre flyt på Xbox One än Ps4? Så förstår inte varför det skulle anses chockerande..

Förövrigt så "snurrar" väl Xbox One processor aningen snabbare.

Har inte riktigt sett ut så, men det är främst för att xbox one kör med betydligt sämre grafik-processor. (1.31 vs ps4's 1.84 teraflops) och därför har oftast de spel som rullat på bättre varit de som körts i lägre upplösning. Däremot är processorn något starkare i xbox one men det är betydligt mindre skillnad jämnfört med grafiken (1.75 vs 1.6ghz). Det tillsammans med ps4ans snabbare minne gör rätt stor skillnad. Jämnför man därför spel som faktist körs i 1080p så har oftast (int alltid) xbox one presterat sämre.

Medlem

Bara de inte har för bråttom att "ge tillbaka" prestanda till spelutvecklarna då den inte går att ta tillbaka sedan. Sony gjorde misstaget att "slimma" sitt OS ganska rejält förra generationen och gav all den prestandan till utvecklarna. När sedan spelare ville ha nya och fler funktioner så fanns det ingen kraft kvar att göra detta med.

Medlem

Fortfarande glad att jag inte spelar på konsol

Medlem
Skrivet av GRiZZLYFiRE:

Jag vill se PC-Specs för GTAV nångång, De har ju officiellt inte kommit ut, så undrar om spelet verkligen kommer 27 Jan?! :/

Inga teasers/trailers, nada från PC versionen än, och det e bara 22? dagar kvar för release... mkt skeptisk!

Håller med, det är verkligen lustigt att det fortfarande inte finns minsta lilla material för PC-versionen. Kanske är PC-versionen mycket snyggare än konsolversionen och de inte vill göra konsolfolket bittra? Eller ser det kanske identiskt ut och i så fall inte vill göra PC-folket bittra?

Hur om helst så lär jag skaffa PC-versionen. Skiter egentligen i grafiken, jag vill ha tillgång till moddar.

Medlem
Skrivet av GRiZZLYFiRE:

Jag vill se PC-Specs för GTAV nångång, De har ju officiellt inte kommit ut, så undrar om spelet verkligen kommer 27 Jan?! :/

Inga teasers/trailers, nada från PC versionen än, och det e bara 22? dagar kvar för release... mkt skeptisk!

Gissar på att de kommer skjuta spelsläppet än en gång. Rockstar Games sitter säkert ångestfyllda och skapar en trailer för PC utgåvan där det står att det släpps mellan maj och juni då Star Wars Battlefront och The Witcher 3 troligen släpps. Allt för att få försäljningssiffror. Dum gissning kanske. Men det dyker säkerligen upp någon information om PC versionen innan den 27:e. Antingen är det systemspecifikationer eller så skriver de att det blir uppskjutet... igen.

Medlem

Klart det flyter bättre när man kör i 320x240.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Spelar inte så stor roll om de kraft från kinect och röststyrningen då vi fortfarande inte har röststyrning i Sverige och de inte ens verkar ha några framtida planer på några kinect spel eller kinect funktioner i kommande spel...

Jag är väldigt besviken på denna generationen, istället för att ta ett steg framåt verkar det mer som om de tagit tre bakåt.

Medlem

X1 är nu snabbare än PC.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

X1 är nu snabbare än PC.

Obvious troll is obvious.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Spiff:

Försöker ni få mig att tro att något flyter bättre på xbone än ps4?

PS4-Nuthugger?

Inte konstigare än att vissa spel flyter bättre på en AMD konstra Intel/Nvidia

Inaktiv

Ja oj de är så jädra bra och häftiga dessa "nextgen" konsoler men man kan inte ens köra 2 mot 1 i Fifa om man sitter tre pers online. Eller köra Driveclub i privat race. Eller hoppa in med 12 polare i destiny och köra en privat lobby och spela ensamna.

Mycket som är sämre och handikappat i "nya" generationen.

Inaktiv
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av GRiZZLYFiRE:

Jag vill se PC-Specs för GTAV nångång, De har ju officiellt inte kommit ut, så undrar om spelet verkligen kommer 27 Jan?! :/

Inga teasers/trailers, nada från PC versionen än, och det e bara 22? dagar kvar för release... mkt skeptisk!

Håller med, det är verkligen lustigt att det fortfarande inte finns minsta lilla material för PC-versionen. Kanske är PC-versionen mycket snyggare än konsolversionen och de inte vill göra konsolfolket bittra? Eller ser det kanske identiskt ut och i så fall inte vill göra PC-folket bittra?

Hur om helst så lär jag skaffa PC-versionen. Skiter egentligen i grafiken, jag vill ha tillgång till moddar.

Samma här, trött på PS3, x360 versionen nu!

Skrivet av Freffo:
Skrivet av GRiZZLYFiRE:

Jag vill se PC-Specs för GTAV nångång, De har ju officiellt inte kommit ut, så undrar om spelet verkligen kommer 27 Jan?! :/

Inga teasers/trailers, nada från PC versionen än, och det e bara 22? dagar kvar för release... mkt skeptisk!

Gissar på att de kommer skjuta spelsläppet än en gång. Rockstar Games sitter säkert ångestfyllda och skapar en trailer för PC utgåvan där det står att det släpps mellan maj och juni då Star Wars Battlefront och The Witcher 3 troligen släpps. Allt för att få försäljningssiffror. Dum gissning kanske. Men det dyker säkerligen upp någon information om PC versionen innan den 27:e. Antingen är det systemspecifikationer eller så skriver de att det blir uppskjutet... igen.

Om R* skjuter upp ska de ha stryk!


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Medlem

Varför får vi inget gamecube 2? Bästa konsolen av dom alla! Ahhh den kontrollen <3

Medlem

För er som vill veta vad de faktiskt har gjort så:

"The documents reportedly reveal that since October, Microsoft opened up access to 50 to 80 percent of a seventh processing core (of the console’s eight) to developers.

The seventh is one of the two cores previously reserved for background system operations, similar to the PlayStation 4. The publication reports that to access the seventh core, developers will need to forgo using custom, game-specific voice commands and that infra-red and depth functionality of Kinect 2.0 is disabled.

Scheduling tasks will also cause headaches as the amount of CPU time for developers fluctuates and the operating system doesn't report how much CPU time is available to them. Microsoft will address these issues in a future update. Voice commands also automatically take up 50 percent of the core’s activity, potentially overriding assigned tasks."

länk: http://www.ign.com/articles/2015/01/05/xbox-one-developers-gi...

Medlem

[/quote]

Gissar på att de kommer skjuta spelsläppet än en gång. Rockstar Games sitter säkert ångestfyllda och skapar en trailer för PC utgåvan där det står att det släpps mellan maj och juni då Star Wars Battlefront och The Witcher 3 troligen släpps. Allt för att få försäljningssiffror. Dum gissning kanske. Men det dyker säkerligen upp någon information om PC versionen innan den 27:e. Antingen är det systemspecifikationer eller så skriver de att det blir uppskjutet... igen.[/quote]

Jag är ganska säker att de har sagt att SW Battlefront kommer i December

Medlem
Skrivet av Freffo:
Skrivet av GRiZZLYFiRE:

Jag vill se PC-Specs för GTAV nångång, De har ju officiellt inte kommit ut, så undrar om spelet verkligen kommer 27 Jan?! :/

Inga teasers/trailers, nada från PC versionen än, och det e bara 22? dagar kvar för release... mkt skeptisk!

Gissar på att de kommer skjuta spelsläppet än en gång. Rockstar Games sitter säkert ångestfyllda och skapar en trailer för PC utgåvan där det står att det släpps mellan maj och juni då Star Wars Battlefront och The Witcher 3 troligen släpps. Allt för att få försäljningssiffror. Dum gissning kanske. Men det dyker säkerligen upp någon information om PC versionen innan den 27:e. Antingen är det systemspecifikationer eller så skriver de att det blir uppskjutet... igen.

Battlefront kommer i december har jag för mig

Medlem

Fler bra spel är vad både ps4 och xb1 behöver för att jag ska känna att det är värt att investera i någon av dem. Prestanda har aldrig varit ett bra säljargument för konsoler

Medlem

Det känns som att sony och ms slafsade ihop sina konsoler utan någon närmare eftertanke ?

Medlem
Skrivet av marcus8958:

X1 är nu snabbare än PC.

Absolut! Avsevärt snabbare än min gamla Pentium 3:a på 1 GHz, däremot bra mycket långsammare än min i7:a 4770K på 3,5 GHz. Hoppas du är medveten om att Xbone motsvarar en budget PC i mellanklassen. Om inte kanske du skulle läsa på lite

Medlem
Skrivet av Emsa:
Skrivet av Spiff:

Försöker ni få mig att tro att något flyter bättre på xbone än ps4?

Det är väl flera spel som har haft bättre flyt på Xbox One än Ps4? Så förstår inte varför det skulle anses chockerande..

Förövrigt så "snurrar" väl Xbox One processor aningen snabbare.

mjo kör man i 720p istället för 1080p kan det nog ses som bättre flyt i xbox one...

Medlem
Skrivet av Eztra:

Det känns som att sony och ms slafsade ihop sina konsoler utan någon närmare eftertanke ?

Jo, det känns som det stressades fram och båda sidor var rädda att bli tvåa.

Det minsta man väntade sig var ju att konsollerna skulle fixa 60 fps i 1080p och ha massa kraft kvar.

Medlem
Skrivet av Vioche:
Skrivet av Emsa:
Skrivet av Spiff:

Försöker ni få mig att tro att något flyter bättre på xbone än ps4?

Det är väl flera spel som har haft bättre flyt på Xbox One än Ps4? Så förstår inte varför det skulle anses chockerande..

Förövrigt så "snurrar" väl Xbox One processor aningen snabbare.

mjo kör man i 720p istället för 1080p kan det nog ses som bättre flyt i xbox one...

Precis. Man bör ju tänka på upplösningen. PS4 håller oftast högre upplösning i spel än Xbone.

Medlem
Skrivet av LariosoDog:
Skrivet av Eztra:

Det känns som att sony och ms slafsade ihop sina konsoler utan någon närmare eftertanke ?

Jo, det känns som det stressades fram och båda sidor var rädda att bli tvåa.

Det minsta man väntade sig var ju att konsollerna skulle fixa 60 fps i 1080p och ha massa kraft kvar.

Det har inget med hårdvaran att göra. Spelutvecklare tycker helt enkelt det är viktigare med snygg grafik än snabb framerate.
Skulle ms och Sony slängt in 4st gtx 980 i maskinen skulle den gå på över 20k och utvecklarna skulle bara bli latare på koda och likförbannat bara köra spelen i 30 till 60 fps.

Tittar man på ps4 är ca hälften av spelen 1080p 60 fps medans Wii U som är en söligare maskin har majoriteten av spelen i 60 fps.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Det har inget med hårdvaran att göra. Spelutvecklare tycker helt enkelt det är viktigare med snygg grafik än snabb framerate.

Du motsäger dig själv lite och säger "hellre" och nämner sedan att det blir för dyrt med bästa korten.

Allt som hårdvaran gör kan göras i mjukvara också - men då går det åt mer cpu och hålla uppen framrate blir då svårare ju mer finlir man låter renderingsmotorn göra i form av ljussättning och skuggningar etc.

Så hårdvara inbegriper både cpu och gpu och sedan hur man balanserar vad mjukvaran gör och acceleratorn gör.

Sedan är väl spelmotorn olika bra på att erbjuda framerate på tillgänglig cpu - men kan kunde önskat att flertalet engines med luftig lätthet i nextgen fixat hd i 60 fps. Då hade det varit nobrainer att skaffa de nya konsollerna.

Så att det inte har med hårdvaran att göra - håller inte med. Sedan att utvecklarna gärna nöjer sig med 30 fps och har snyggare bild - så är det nog. Många spel är inte så betjänta av 60 fps i alla fall - jag menar vanlig film vi tittar på är 25-30 fps.

Hälften av spelen till PS4 fixar hd 60 fps säger du - vad är det - 10 st AAA-titlar?
Det mesta kommer ju under 2015 och kan bokas som det ser ut i butikslistorna.
Kan det vara därför PS4-jämförelse var klart grynigare i bilden är X1?

Maskinerna kunde gott legat på 6000 kr vid launch istället och varit framtidshopp med takhöjd. Som det är nu känns det mest som Windows Vista - något man hoppade helt.

12
Skriv svar