Nvidia avtäcker "superchippet" Tegra X1

Robot
Nvidia avtäcker "superchippet" Tegra X1
Medlem
Nvidia avtäcker "superchippet" Tegra X1

Bara att invänta AMD:s desperata "Vi har också.."-annonsering.

Fniss, jag kallar mina morgontofflor för "teraflops".


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Unreal Engine 4 demo...igen? Är det allt det är nu? Ett demo? Ingen spelutvecklare som tänker släppa nåt spel baserat på det ännu?

OT: Imponerande vad man kan göra med en mobil snart. Fan jag kommer ihåg när jag hade Snake inbyggt på min Nokia 3310 i svartvitt dotmatrix.

Synd bara att det blir ingen standard på den. Visst den är superkraftfull men den är säkert svindyr och blir bara en gimmick på utvalda produkter. Tegra enheter har aldrig riktigt tagit fart. Qualcomm gör billigare och liknande prestanda chip och är väl därför alla använder de före Tegra.

Men kanske dom lyckas få ner priset nu.

Inaktiv

10W är alldeles för mycket för en mobil. Och ska man ha en platta så är det bra mycket mer intressant med Intel och Windows.

Medlem

Lite samma sak med dx12. Lär ju ta flera år innan något spel ens kommer utnyttja det. Minns när dx11 kom med 5000-serien från AMD. Fanns inte ETT ENDA spel som utnyttjade tekniken till fullo. En del spel krävde patchar för att dx11 skulle aktiveras och inte ens då såg jag någon skillnad alls.

Amd har ju redan mantle som verkar vara rätt identisk med tekniker som finns på dx12 och som maxwell har.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Unreal Engine 4 demo...igen? Är det allt det är nu? Ett demo? Ingen spelutvecklare som tänker släppa nåt spel baserat på det ännu?

Så är det när konsolmarknaden håller tillbaka utvecklingen.

Medlem
Skrivet av Rockartisten:

10W är alldeles för mycket för en mobil. Och ska man ha en platta så är det bra mycket mer intressant med Intel och Windows.

Men det här chippet är inte till för mobiltelefoner. Det är till för handhållna spel och video enheter. Typ surfplattor och shield

Inaktiv
Skrivet av cyzed:
Skrivet av Rockartisten:

10W är alldeles för mycket för en mobil. Och ska man ha en platta så är det bra mycket mer intressant med Intel och Windows.

Men det här chippet är inte till för mobiltelefoner. Det är till för handhållna spel och video enheter. Typ surfplattor och shield

Det var därför jag lade till Intelbaserade Windows-plattor. Där får du en kraftfullare platta med ett riktigt OS och alla Windows-spel du kan önska.

Medlem
Skrivet av Rockartisten:

10W är alldeles för mycket för en mobil. Och ska man ha en platta så är det bra mycket mer intressant med Intel och Windows.

Typ hela deras presentation handlade om hur chippet ska/kan användas i bilar. En VD från Audi var till och med där och hattade fram på knackig engelska.

Inaktiv
Skrivet av Sebbepojken:
Skrivet av Rockartisten:

10W är alldeles för mycket för en mobil. Och ska man ha en platta så är det bra mycket mer intressant med Intel och Windows.

Typ hela deras presentation handlade om hur chippet ska/kan användas i bilar. En VD från Audi var till och med där och hattade fram på knackig engelska.

Den här delen handlade om mobil gaming, så det är det jag utgår ifrån. Du kan sätta vilket chip som helst i en bil.

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av cyzed:
Skrivet av Rockartisten:

10W är alldeles för mycket för en mobil. Och ska man ha en platta så är det bra mycket mer intressant med Intel och Windows.

Men det här chippet är inte till för mobiltelefoner. Det är till för handhållna spel och video enheter. Typ surfplattor och shield

Det var därför jag lade till Intelbaserade Windows-plattor. Där får du en kraftfullare platta med ett riktigt OS och alla Windows-spel du kan önska.

Du får nog ändra det där till 'alla Windows 8-spel med stöd för pekskärm du kan önska'.
MS är väldigt små på den mobila marknaden, även om de mot förmodan skulle utveckla en produkt med bra hårdvara som kan köra alla windows-spel så finns det enorma praktiska problem med det.

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Sebbepojken:
Skrivet av Rockartisten:

10W är alldeles för mycket för en mobil. Och ska man ha en platta så är det bra mycket mer intressant med Intel och Windows.

Typ hela deras presentation handlade om hur chippet ska/kan användas i bilar. En VD från Audi var till och med där och hattade fram på knackig engelska.

Den här delen handlade om mobil gaming, så det är det jag utgår ifrån. Du kan sätta vilket chip som helst i en bil.

Du verkade fundersam kring användningsområdet och då påpekade jag bara att dom primärt verkar vilja använda chippet i bilar, eftersom 80 av den 90 minuter långa presentationen handlade om användningen i bilar tillsammans med deras två nya bildatorer; Drive CX och Drive PX.

Inaktiv
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av cyzed:
Skrivet av Rockartisten:

10W är alldeles för mycket för en mobil. Och ska man ha en platta så är det bra mycket mer intressant med Intel och Windows.

Men det här chippet är inte till för mobiltelefoner. Det är till för handhållna spel och video enheter. Typ surfplattor och shield

Det var därför jag lade till Intelbaserade Windows-plattor. Där får du en kraftfullare platta med ett riktigt OS och alla Windows-spel du kan önska.

Du får nog ändra det där till 'alla Windows 8-spel med stöd för pekskärm du kan önska'.
MS är väldigt små på den mobila marknaden, även om de mot förmodan skulle utveckla en produkt med bra hårdvara som kan köra alla windows-spel så finns det enorma praktiska problem med det.

Man spelar ju med kontroll så klart. Sen kör man inte det senaste på ultra i 120 fps, men det räknar ingen med när man bär omkring på en platta.

Medlem

256 GPU-kärnor???

Medlem
Skrivet av Pijt:

256 GPU-kärnor???

Ja? Ett GTX 970 har 1664 st, 980 har 2048.

Medlem

Elektronikmässan? Du menar väl "erotikmässan"...

Medlem

Tryckfel åsido, det jag är intresserad är om dem kommer att optimera deras grafikkort för Oculus Rift. Hur mycket mer kommer chipet hjälpa latency osv? Supersampling 4-16k?

Edit, jaha. Bara för tabletter.

Medlem

Smart Tv produkter lär ju vilja ha ett sådant eller ett likvärdigt chip


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av cyzed:
Skrivet av Rockartisten:

10W är alldeles för mycket för en mobil. Och ska man ha en platta så är det bra mycket mer intressant med Intel och Windows.

Men det här chippet är inte till för mobiltelefoner. Det är till för handhållna spel och video enheter. Typ surfplattor och shield

Det var därför jag lade till Intelbaserade Windows-plattor. Där får du en kraftfullare platta med ett riktigt OS och alla Windows-spel du kan önska.

Du får nog ändra det där till 'alla Windows 8-spel med stöd för pekskärm du kan önska'.
MS är väldigt små på den mobila marknaden, även om de mot förmodan skulle utveckla en produkt med bra hårdvara som kan köra alla windows-spel så finns det enorma praktiska problem med det.

Man spelar ju med kontroll så klart. Sen kör man inte det senaste på ultra i 120 fps, men det räknar ingen med när man bär omkring på en platta.

K1 presterade bra för att vara en platta men i spel som HL2 var tom 360 versionen bättre även om den hade lägre upplösning.

Så nu talar vi alltså om att köpa en surfplatta och handkontroll för 5000kr så man kan spela spel som en konsol från 2005 klarar av lika bra, i en del fall sämre och i en del fall bättre.

Tror jag kommer hålla mig kvar på surfplattor och telefoner med Snapdragon. Ett sämre chip för spel men ett bättre chip för att hålla energikonsumptionen nere. Spel jag kan spela på min PC eller mina konsoler.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av cyzed:
Skrivet av Rockartisten:

10W är alldeles för mycket för en mobil. Och ska man ha en platta så är det bra mycket mer intressant med Intel och Windows.

Men det här chippet är inte till för mobiltelefoner. Det är till för handhållna spel och video enheter. Typ surfplattor och shield

Det var därför jag lade till Intelbaserade Windows-plattor. Där får du en kraftfullare platta med ett riktigt OS och alla Windows-spel du kan önska.

Du får nog ändra det där till 'alla Windows 8-spel med stöd för pekskärm du kan önska'.
MS är väldigt små på den mobila marknaden, även om de mot förmodan skulle utveckla en produkt med bra hårdvara som kan köra alla windows-spel så finns det enorma praktiska problem med det.

Man spelar ju med kontroll så klart. Sen kör man inte det senaste på ultra i 120 fps, men det räknar ingen med när man bär omkring på en platta.

Då får du ju släpa runt på en massa tillbehör och hela poängen med en surfplatta går förlorad.
Det kommer tyvärr aldrig att bli bättre än en laptop i det fallet.

Medlem
Skrivet av Loxus:
Skrivet av Pijt:

256 GPU-kärnor???

Ja? Ett GTX 970 har 1664 st, 980 har 2048.

Ok. Jag har aldrig sett någon benämna dom som GPU-kärnor tidigare, endast som CUDA.

k3m
Medlem
Medlem
Skrivet av Pijt:
Skrivet av Loxus:
Skrivet av Pijt:

256 GPU-kärnor???

Ja? Ett GTX 970 har 1664 st, 980 har 2048.

Ok. Jag har aldrig sett någon benämna dom som GPU-kärnor tidigare, endast som CUDA.

CUDA är egentligen ett varumärkesnamn på nVidias arkitektur. ATI kallar sin motsvarighet för stream processors.
En mer allmän benämning skulle kunna vara GPU-kärnor eftersom det är precis det - en kärna på GPUn som exekverar en liten mängd kod.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Fniss, jag kallar mina morgontofflor för "teraflops".

Så när du går och kissar blir det "streaming"?
Äta mat är att downloada?


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Skrivet av azynkron:
Skrivet av walter_iego:

Fniss, jag kallar mina morgontofflor för "teraflops".

Så när du går och kissar blir det "streaming"?
Äta mat är att downloada?

Helt rätt


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Hahaha, dagens teknikchefer är sådana jäkla rockstars
- "med vilken approach ska vi lansera den här nyheten?"
- "Näe men jag tänkte skinnpaj, typ"

Precis samma känsla av spontanitet som när [inser random US president here] möter den samlade journalistkåren utanför Camp David runt valtider/krigföring...med uppkavlade skjortärmar ^^

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av walter_iego:

Fniss, jag kallar mina morgontofflor för "teraflops".

Så när du går och kissar blir det "streaming"?
Äta mat är att downloada?

Gissa vad "skärmdump" är

Skrivet av Ender:
Skrivet av azynkron:
Skrivet av walter_iego:

Fniss, jag kallar mina morgontofflor för "teraflops".

Så när du går och kissar blir det "streaming"?
Äta mat är att downloada?

Gissa vad "skärmdump" är

Jag kan föreställa mig det.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar