Spela 2400 MS-DOS-klassiker i webbläsaren

Robot
Spela 2400 MS-DOS-klassiker i webbläsaren
Skägg.
10 Chambers
Spela 2400 MS-DOS-klassiker i webbläsaren

So much awesome!


signatur
k3m
Medlem

Vilken bra grej. Ett bra ställe att hitta klassiker som man glömt namnet på. Jag försöker sen några år hitta ett spel till iaf win95, där man ska försöka få en boll/kula från a till b genom att ändra banan. Det är nåt sorts pusselspel. Är det nån som tror/vet vilket spel jag menar så får ni gärna säga det

Medlem
Skrivet av k3m:

Vilken bra grej. Ett bra ställe att hitta klassiker som man glömt namnet på. Jag försöker sen några år hitta ett spel till iaf win95, där man ska försöka få en boll/kula från a till b genom att ändra banan. Det är nåt sorts pusselspel. Är det nån som tror/vet vilket spel jag menar så får ni gärna säga det

Tänkte på Marble Madness först men du säger något om att ändra banan så det är nog inte det...

https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&esp...


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

So much awesome!

FZ länkar till piratspel? Det trodde jag inte man skulle få se.

Sajten har sektioner med kompletta samlingar av spel till andra system och konsoler också, länka till dessa också på en gång. De har säkert rättighet till alla tiotusentals spel.

Medlem

bra, jazz jackrabbit fanns med, annars hade jag nog hyst hat

Medlem

Det var inte igår :'(

Medlem
Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

So much awesome!

FZ länkar till piratspel? Det trodde jag inte man skulle få se.

Sajten har sektioner med kompletta samlingar av spel till andra system och konsoler också, länka till dessa också på en gång. De har säkert rättighet till alla tiotusentals spel.

Ja, varför inte? Underdogs och andra har gjort det i åratal. För det mesta med utgivarnas goda minne eftersom de plockar ner titlar direkt där de får cease and desist.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

k3m
Medlem
Skrivet av Milky_81:
Skrivet av k3m:

Vilken bra grej. Ett bra ställe att hitta klassiker som man glömt namnet på. Jag försöker sen några år hitta ett spel till iaf win95, där man ska försöka få en boll/kula från a till b genom att ändra banan. Det är nåt sorts pusselspel. Är det nån som tror/vet vilket spel jag menar så får ni gärna säga det

Tänkte på Marble Madness först men du säger något om att ändra banan så det är nog inte det...

https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&esp...

Tack för försöket. Fast det var fel.

Medlem
Medlem
Skrivet av k3m:

Vilken bra grej. Ett bra ställe att hitta klassiker som man glömt namnet på. Jag försöker sen några år hitta ett spel till iaf win95, där man ska försöka få en boll/kula från a till b genom att ändra banan. Det är nåt sorts pusselspel. Är det nån som tror/vet vilket spel jag menar så får ni gärna säga det

Hur menar du med att ändra banan? Marble Drop kanske?

Medlem

Kul för de som vill ha en nostalgitripp på nyare system men jag har min 486DX2 66MHz (med hela 24MB RAM, slipper mao bootdiskett) Den och Macintosh SE är nog de datorer som har betytt mest för mig och som jag fortfarande har kvar.

Medlem
Skrivet av azynkron:

Ja, varför inte? Underdogs och andra har gjort det i åratal. För det mesta med utgivarnas goda minne eftersom de plockar ner titlar direkt där de får cease and desist.

Du menar att det är okej att länka till vilka upphovsrättsskyddade filer som helst då så länge inte de som äger upphovsrätten har krävt att filerna tas ned än?

Sajten som det länkas till har mängder med kompletta samlingar spel till mängder av system. Om någon länkat till exakt samma samlingar på till exempel Pirate Bay så hade troligtvis FZ varnat eller stängt av denna person.

Ett klargörande från FZ om hur de ser på detta vore trevligt. Om detta är okej så borde de flesta sajter där det går att spela och ladda hem gamla spel vara okej?

Medlem

hur nostalgisk blir man inte nurå på en skala, gg!


signatur

//monster

Skribent
Skrivet av Margy:

Ett klargörande från FZ om hur de ser på detta vore trevligt.

Absolut!

I det här fallet tycker jag det är många faktorer som i samspel gör det okej att lyfta in och tipsa: att det är ett arkiv som existerar i bevarande syfte utan vinstintresse, att spelen är så gamla att ingen tjänar pengar på dem längre och att det varken går att ladda hem eller spara.

Det finns förstås undantag och några titlar lär försvinna inom kort, till exempel 3D Realms tjänar väl typ alla sina pengar på Duke Nukem-remakens nuförtiden.

Ungefär den tankeverksamheten låg bakom publiceringen!


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Millennium - Return to Earth ett av de bästa spelen finns inte där

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av Margy:

Ett klargörande från FZ om hur de ser på detta vore trevligt.

Absolut!

I det här fallet tycker jag det är många faktorer som i samspel gör det okej att lyfta in och tipsa: att det är ett arkiv som existerar i bevarande syfte utan vinstintresse, att spelen är så gamla att ingen tjänar pengar på dem längre och att det varken går att ladda hem eller spara.

Det finns förstås undantag och några titlar lär försvinna inom kort, till exempel 3D Realms tjänar väl typ alla sina pengar på Duke Nukem-remakens nuförtiden.

Ungefär den tankeverksamheten låg bakom publiceringen!

Tack för svaret!

Saken är ju att det är svårt att dra gränsen när man börjat tillåta olagliga filer - var går gränsen? Finns det något datum när piratkopior av gamla spel är okej enligt er?

Det var inte så länge sedan jag köpte en samling med alla gamla "Leisure Suit Larry"-spel (som ni använder som bild i artikeln). Dessa säljs fortfarande både i butiker och digitalt liksom många andra av de spel som erbjuds.

Jag köpte för ett par år sedan en samling med ca 50 Sega Mega Drive-spel till PS3. Alla spel som någonsin släppts till konsolen finns gratis (både för spel i browser och nedladdning) på archive.org - dessutom ofta i mängder av hackade, crackade och modifierade versioner. Samma sak gäller många andra gamla system som varenda spel till NES och SNES.

Flera av spelen ni tipsar om att man bör spela finns ju fortfarande till försäljning via diverse tjänster.

Är det alltså okej att länka till liknande samlingar på Pirate Bay - de läggs ju inte heller upp i vinstsyfte?

Personligen tycker jag att det är bra att gamla spel kan bevaras och spelas men det känns tveksamt när en spelsajt börjar länka till piratkopior. Det är bättre att låta de som är intresserade hitta dessa saker på egen hand.

Medlem
Skrivet av k3m:

Vilken bra grej. Ett bra ställe att hitta klassiker som man glömt namnet på. Jag försöker sen några år hitta ett spel till iaf win95, där man ska försöka få en boll/kula från a till b genom att ändra banan. Det är nåt sorts pusselspel. Är det nån som tror/vet vilket spel jag menar så får ni gärna säga det

Tror du tänker på The Incredible Machine!

k3m
Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:
Skrivet av k3m:

Vilken bra grej. Ett bra ställe att hitta klassiker som man glömt namnet på. Jag försöker sen några år hitta ett spel till iaf win95, där man ska försöka få en boll/kula från a till b genom att ändra banan. Det är nåt sorts pusselspel. Är det nån som tror/vet vilket spel jag menar så får ni gärna säga det

Hur menar du med att ändra banan? Marble Drop kanske?

Det är inte Marble Drop heller. Man har bara en kula/boll. Minnet av spelet är tyvärr väldigt blurrigt, men jag har för mig att man kunde klicka på saker, såsom pinnar för att få kulan till målet. Ett riktigt trevligt spel. Men men. Kanske bäst att låta det ligga i minnet.

Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av Fr0gg0.:
Skrivet av k3m:

Vilken bra grej. Ett bra ställe att hitta klassiker som man glömt namnet på. Jag försöker sen några år hitta ett spel till iaf win95, där man ska försöka få en boll/kula från a till b genom att ändra banan. Det är nåt sorts pusselspel. Är det nån som tror/vet vilket spel jag menar så får ni gärna säga det

Hur menar du med att ändra banan? Marble Drop kanske?

Det är inte Marble Drop heller. Man har bara en kula/boll. Minnet av spelet är tyvärr väldigt blurrigt, men jag har för mig att man kunde klicka på saker, såsom pinnar för att få kulan till målet. Ett riktigt trevligt spel. Men men. Kanske bäst att låta det ligga i minnet.

Marble Madness tänkte även jag på (ljuva 80-tal med första Amigan!).

Kan det vara Balance?


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Moonstone måste ni prova dessutom, det var grejer de

Skribent
Skrivet av Margy:

Tack för svaret!

Saken är ju att det är svårt att dra gränsen när man börjat tillåta olagliga filer - var går gränsen? Finns det något datum när piratkopior av gamla spel är okej enligt er?

Det var inte så länge sedan jag köpte en samling med alla gamla "Leisure Suit Larry"-spel (som ni använder som bild i artikeln). Dessa säljs fortfarande både i butiker och digitalt liksom många andra av de spel som erbjuds.

Jag köpte för ett par år sedan en samling med ca 50 Sega Mega Drive-spel till PS3. Alla spel som någonsin släppts till konsolen finns gratis (både för spel i browser och nedladdning) på archive.org - dessutom ofta i mängder av hackade, crackade och modifierade versioner. Samma sak gäller många andra gamla system som varenda spel till NES och SNES.

Flera av spelen ni tipsar om att man bör spela finns ju fortfarande till försäljning via diverse tjänster.

Är det alltså okej att länka till liknande samlingar på Pirate Bay - de läggs ju inte heller upp i vinstsyfte?

Personligen tycker jag att det är bra att gamla spel kan bevaras och spelas men det känns tveksamt när en spelsajt börjar länka till piratkopior. Det är bättre att låta de som är intresserade hitta dessa saker på egen hand.

Eftersom Piratebay kör med reklam så kan jag tycka att det finns ett vinstintresse där, även om inga pengar tillfaller själva uppladdaren. På torrentsajter är det dessutom tal om rena nedladdningar, inte spel av ofullständiga versioner i webbläsaren.

Som sagt många saker i kombination som gör att jag tycker att Internet Archive kan vara okej. Jag petar på redaktörerna så får de ta diskussionen vidare.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av k3m:

Vilken bra grej. Ett bra ställe att hitta klassiker som man glömt namnet på. Jag försöker sen några år hitta ett spel till iaf win95, där man ska försöka få en boll/kula från a till b genom att ändra banan. Det är nåt sorts pusselspel. Är det nån som tror/vet vilket spel jag menar så får ni gärna säga det

Jag tror jag vet vilket spel du menar. Men jag kommer inte på namnet, just nu.
Jag hade det till Spectrum eller Atari STe.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av k3m:

Vilken bra grej. Ett bra ställe att hitta klassiker som man glömt namnet på. Jag försöker sen några år hitta ett spel till iaf win95, där man ska försöka få en boll/kula från a till b genom att ändra banan. Det är nåt sorts pusselspel. Är det nån som tror/vet vilket spel jag menar så får ni gärna säga det

Låter som Sierras The Incredible Machine.

k3m
Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av k3m:

Vilken bra grej. Ett bra ställe att hitta klassiker som man glömt namnet på. Jag försöker sen några år hitta ett spel till iaf win95, där man ska försöka få en boll/kula från a till b genom att ändra banan. Det är nåt sorts pusselspel. Är det nån som tror/vet vilket spel jag menar så får ni gärna säga det

Låter som Sierras The Incredible Machine.

https://www.youtube.com/embed/kl7hT2GiO5E

nope, men tack.

k3m
Medlem
Skrivet av autograph:
Skrivet av k3m:

Vilken bra grej. Ett bra ställe att hitta klassiker som man glömt namnet på. Jag försöker sen några år hitta ett spel till iaf win95, där man ska försöka få en boll/kula från a till b genom att ändra banan. Det är nåt sorts pusselspel. Är det nån som tror/vet vilket spel jag menar så får ni gärna säga det

Jag tror jag vet vilket spel du menar. Men jag kommer inte på namnet, just nu.
Jag hade det till Spectrum eller Atari STe.

åååh, så är det säkert det. Vilken otur :/

1
Skriv svar