Trådlöst nätverk i gammal lägenhet

Flakmonkey
Trådlöst nätverk i gammal lägenhet

Behöver lite tips och tricks på hur jag ska lösa ett problem som uppstått i min (och min sambos såklart) nya lägenhet. Problemet är att jag har problem med mitt trådlösa nät och att få täckning över hela lägenheten. Den är inte särskilt stor utan 70m2 och jag har en Zyxel-router som jag använde i förra lägenheten utan något som helst strul (54m2 var den) men ändå så där täckningen efter bara några meter. Så min plan är egentligen tudelad och jag skulle gärna vilja ha lite tips och tricks kring dem.

1. Köpa en bättre router. Den jag har nu är verkligen ingen värsting. Den fyller mitt behov i form av grundläggande funktionalitet men jag tror nog att om jag köper en bättre så kan min "bastäckning" blir bättre. Den jag tittat lite på nu är http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/182737-z... eftersom jag ändå tycker att Zyxels GUI är bra, eller snarare att jag fattar det. Är det en okej väg att gå eller har någon ett annat förslag?

2. Extender. Kanske behövs det ändå en (eller flera) externder för att täcka det hela lite bättre. Något att tänka på där? Jag har en http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/194189-z... men tycks inte få det att fungera trots att det ska vara så jävla enkelt Eller ska man ha en accesspunkt? Här tar jag gärna emot alla tips som finns.

Någon som har några idéer och/eller åsikter?

#blogg

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Trådlöst nätverk i gammal lägenhet

Placera din router mitt i lägenheten och öka sedan ut med accesspoints/extenders. Om det är en gammal router så kan det kanske vara värt med en ny men du kan fortfarande får problem med täckningen.

Problemet är oftast att väggarna blockerar signalen, så ha det i åtanke.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Jag höll på med en extender ett tag tillsammans med mitt Netgear 3100 (Com Hem-modem med inbyggd router). Nu var visserligen extendern ganska billig (typ 400-500 kr), men dels strulade den till och från (och behövde omstart) och dels gav den ganska långsamt internet i slutändan (cirka 12-15 Mbit/s). Körde jag utan extender saknade jag täckning i delar av lägenheten, trots relativt blyga 59m2 på 2,5 rum.

Då vi flyttar till hus (med två våningar) om några veckor förberedde jag mig med att köpa en ny router. Köpte en Asus RT-AC68U (1600 kr på Pixmania) och märker en avsevärd förbättring, gissningsvis mycket tack vare de externa antennerna.

Jag är en rookie på nätverk och håller inte på med några fler inställningar än de nödvändigaste (lösenord, portforwarding m.m.) och hade inga problem med gränssnitt eller dylikt. Jag satte upp tre lokala trådlösa nätverk. Ett över 2,4 ghz (som har bäst täckning), ett över 5 ghz (som har bäst hastighet) och ett gästnätverk (över 2,4 ghz) som gör att jag kan dela ut wifilösenordet utan att samtidigt behöva ge dem access till mitt hemmanätverk.

Kontentan av mina erfarenheter är i alla fall att köra på en bättre router, och gärna med extern(a) antenn(er) för bättre täckning, istället för en extender. Hur de olika märkena står sig mot varandra vet jag inte. Jag kollade på routrar för under 2000 kronor och i slutändan stod det mellan den jag köpte och Netgear R7500 Nighthawk. Det var lite hugget som stucket i tester vilken som var bäst, men jag gillade Asus gui när jag såg Youtube-recensioner om den.

Routern du länkade till kostade 1000 kr. Är det inte värt att lägga 600-700 kr till för att få en bättre router? Jag kollade också på några för runt 1000 kr i början, men kom snabbt till insikten att den router jag kommer att köpa troligen kommer att användas i +5 år, och att det med det i åtanke inte var så dyrt med den extra investeringen kontra livslängden


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Jag kan utan tvekan tipsa om http://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap/
Deras produkter har bra kvalité, POE samt är gjorda för det dem skall vara gjorda för.
Inte som t.ex. Airport Extreme som är en allt i ett produkt.
Dera brandväggar är även dem helt sjukt bra som har en hög throughput.
Lägg inte så mycket vikt på GUI imho, då du kommer vara där inne 1?2?3?4? gånger per år.

Flakmonkey

Ah tack för svaren. Placera routern mitt i lägenheten kan jag nog få svårt att få igenom som det är nu utan det blir nog först när vi dragit om annat kablage (en annan nackdel med att bo i gammalt hus är ju att det inte finns några eluttag!!) vilket blir till våren. Jag vill inte heller ha en ful kabel från vardagsrummet (comhems tre hål i väggen) till hallen som det skulle bli för att täcka så bra som möjligt.

Men tills dess kan jag ju iaf köpa en bättre router till att börja med som har antenner. Nighthawk har jag tittat på men var också sugen på Linksys EA6900 men jag har inga direkta preferenser så om Nighthawk rekommenderas kan jag lika gärna köra på den

Testpilot

Jag är ingen expert direkt men mitt billiga råd är följande:

Kolla med nåt program om din router krockar med andra på samma kanal , tex "Wifi Analyzer" på Android telefoner.

Vanligaste kanalerna på 2.4Ghz bandet är 1 , 6 och 11 , kolla grannarna och lägg din router på nån av dessa 3 som är minst befolkad med starka signaler (det gör inget om det är många på samma bara de har svagare signal än dig)

Gissar att det är kanalkrock som sabbar din räckvidd , svärföräldrarna har en villa på 150kvm som täcks av en gammal sunkig netgear som står mitt i villan så 70 borde vara en enkel match.

Flakmonkey
Skrivet av hansen:

Jag kan utan tvekan tipsa om http://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap/
Deras produkter har bra kvalité, POE samt är gjorda för det dem skall vara gjorda för.
Inte som t.ex. Airport Extreme som är en allt i ett produkt.
Dera brandväggar är även dem helt sjukt bra som har en hög throughput.
Lägg inte så mycket vikt på GUI imho, då du kommer vara där inne 1?2?3?4? gånger per år.

De där var ju rätt snygga också. Får kanske bli en sån om andra åtgärder inte hjälper

Skrivet av Harakiri:

Jag är ingen expert direkt men mitt billiga råd är följande:

Kolla med nåt program om din router krockar med andra på samma kanal , tex "Wifi Analyzer" på Android telefoner.

Vanligaste kanalerna på 2.4Ghz bandet är 1 , 6 och 11 , kolla grannarna och lägg din router på nån av dessa 3 som är minst befolkad med starka signaler (det gör inget om det är många på samma bara de har svagare signal än dig)

Gissar att det är kanalkrock som sabbar din räckvidd , svärföräldrarna har en villa på 150kvm som täcks av en gammal sunkig netgear som står mitt i villan så 70 borde vara en enkel match.

Tackar för tipset, ska testa det innan jag plöjer ner mer pengar

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Jag är ingen expert direkt men mitt billiga råd är följande:

Kolla med nåt program om din router krockar med andra på samma kanal , tex "Wifi Analyzer" på Android telefoner.

Vanligaste kanalerna på 2.4Ghz bandet är 1 , 6 och 11 , kolla grannarna och lägg din router på nån av dessa 3 som är minst befolkad med starka signaler (det gör inget om det är många på samma bara de har svagare signal än dig)

Gissar att det är kanalkrock som sabbar din räckvidd , svärföräldrarna har en villa på 150kvm som täcks av en gammal sunkig netgear som står mitt i villan så 70 borde vara en enkel match.

Exakt. Detta är det absolut viktigaste att börja med i lägenheter. Sannolikheten är stor (!) att grannar använder samma kanaler eller överlappande som du. Börja kolla vilka kanaler/frekvenser de kör som är starkast inne i lägenheten. Det är dessa du vill kontra mot med en kanal/kanaler som krockar/överlappar så lite som möjligt.

Kör du iPhone (utan jailbreak) kan du tyvärr inte kolla WiFi-kanaler, men kör du Android kan du kolla med valfri app. Alternativt en vanlig PC-laptop eller Macbook med t ex:

http://www.nirsoft.net/utils/wifi_information_view.html

När detta väl är löst kanske du fortfarande behöver förstärka det trådlösa nätet beroende på var din gateway/router hamnar. Köp i så fall en enkel accesspunkt och placera där den verkar behövas som mest.

Tips: Du kan köra samma SSID i båda enheterna om du vill, men se då till att de kör på olika kanaler! Alternativt både olika kanaler och SSID så de inte konkurrerar ut varandra.

edit: Du kan även med många accesspunkter sätta dessa i repeater-läge. Då förstärker dessa existerande nät istället för att sätta upp ett eget.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:
Skrivet av Harakiri:

Jag är ingen expert direkt men mitt billiga råd är följande:

Kolla med nåt program om din router krockar med andra på samma kanal , tex "Wifi Analyzer" på Android telefoner.

Vanligaste kanalerna på 2.4Ghz bandet är 1 , 6 och 11 , kolla grannarna och lägg din router på nån av dessa 3 som är minst befolkad med starka signaler (det gör inget om det är många på samma bara de har svagare signal än dig)

Gissar att det är kanalkrock som sabbar din räckvidd , svärföräldrarna har en villa på 150kvm som täcks av en gammal sunkig netgear som står mitt i villan så 70 borde vara en enkel match.

Exakt. Detta är det absolut viktigaste att börja med i lägenheter. Sannolikheten är stor (!) att grannar använder samma kanaler eller överlappande som du. Börja kolla vilka kanaler/frekvenser de kör som är starkast inne i lägenheten. Det är dessa du vill kontra mot med en kanal/kanaler som krockar/överlappar så lite som möjligt.

Kör du iPhone (utan jailbreak) kan du tyvärr inte kolla WiFi-kanaler, men kör du Android kan du kolla med valfri app. Alternativt en vanlig PC-laptop eller Macbook med t ex:

http://www.nirsoft.net/utils/wifi_information_view.html

När detta väl är löst kanske du fortfarande behöver förstärka det trådlösa nätet beroende på var din gateway/router hamnar. Köp i så fall en enkel accesspunkt och placera där den verkar behövas som mest.

Tips: Du kan köra samma SSID i båda enheterna om du vill, men se då till att de kör på olika kanaler! Alternativt både olika kanaler och SSID så de inte konkurrerar ut varandra.

edit: Du kan även med många accesspunkter sätta dessa i repeater-läge. Då förstärker dessa existerande nät istället för att sätta upp ett eget.

Mjo, bra idé med att kolla kanaler, dock är inte en repeater att rekommendera, då dessa har en tendens att halvera hastigheten beroende på modell och pris :/

Medlem
Skrivet av hansen:
Skrivet av jonis:
Skrivet av Harakiri:

Jag är ingen expert direkt men mitt billiga råd är följande:

Kolla med nåt program om din router krockar med andra på samma kanal , tex "Wifi Analyzer" på Android telefoner.

Vanligaste kanalerna på 2.4Ghz bandet är 1 , 6 och 11 , kolla grannarna och lägg din router på nån av dessa 3 som är minst befolkad med starka signaler (det gör inget om det är många på samma bara de har svagare signal än dig)

Gissar att det är kanalkrock som sabbar din räckvidd , svärföräldrarna har en villa på 150kvm som täcks av en gammal sunkig netgear som står mitt i villan så 70 borde vara en enkel match.

Exakt. Detta är det absolut viktigaste att börja med i lägenheter. Sannolikheten är stor (!) att grannar använder samma kanaler eller överlappande som du. Börja kolla vilka kanaler/frekvenser de kör som är starkast inne i lägenheten. Det är dessa du vill kontra mot med en kanal/kanaler som krockar/överlappar så lite som möjligt.

Kör du iPhone (utan jailbreak) kan du tyvärr inte kolla WiFi-kanaler, men kör du Android kan du kolla med valfri app. Alternativt en vanlig PC-laptop eller Macbook med t ex:

http://www.nirsoft.net/utils/wifi_information_view.html

När detta väl är löst kanske du fortfarande behöver förstärka det trådlösa nätet beroende på var din gateway/router hamnar. Köp i så fall en enkel accesspunkt och placera där den verkar behövas som mest.

Tips: Du kan köra samma SSID i båda enheterna om du vill, men se då till att de kör på olika kanaler! Alternativt både olika kanaler och SSID så de inte konkurrerar ut varandra.

edit: Du kan även med många accesspunkter sätta dessa i repeater-läge. Då förstärker dessa existerande nät istället för att sätta upp ett eget.

Mjo, bra idé med att kolla kanaler, dock är inte en repeater att rekommendera, då dessa har en tendens att halvera hastigheten beroende på modell och pris :/

De halverar alltid bandbredden (throughput) med minst hälften, helt sant. Men allt hänger på vad som är viktigast och hur bandbredden såg ut från början. Täckningslösning kontra möjligheten att maxa linan över trådlöst.

Personligen kör jag även mycket trådat utöver trådlöst, så att det trådlösa skulle torska lite throughput gör inte så mycket här t ex.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Köp såna där adaptrar man sätter i eluttagen med antenner?
kan du ha en sådan i varje rum ju. Så får du både wifi och trådat.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/182740-z...


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Flakmonkey

Testade lite med

Skrivet av Dinskugga:

Köp såna där adaptrar man sätter i eluttagen med antenner?
kan du ha en sådan i varje rum ju. Så får du både wifi och trådat.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/182740-z...

Exakt en sån där jag har men jag har inte fått det att lira som jag vill. Den får rätt IP men inte DNS. Hursom så hade jag tänkt skaffa ny router ändå... Ser att den jag har nu inte ens har stöd för 802.11n. Så förhoppningsvis kommer det förbättra situationen.

Tack så jättemycket för alla tankar och tips!

Medlem

Har du en normal router och slänger på en av till exempel Netgears extenders i mitten av din lägenhet så klarar du dig oftast helt och inte med de grundlösa lögnerna/okunnigheten om att man ALLTID tappar halva styrkan.

Eftersom du bor i lägenhet har du sannolikt sämsta möjliga förutsättningar. Det brukar vara betong som också betyder armeringsjärn och du har plötsligt det bästa att hata wifi med.

Att trycka dit en extender börjar oftast i prisklass 350 och uppåt för de billigaste och 500 och uppåt för mellanbrorsan och sen dyrare för ännu fetare såklart.

De flesta som gör det bra och rätt skapar ett nät till som heter som ditt befintliga nät med _EXT på slutet. Man loggar in på dem med sitt befintliga wifipassword och sen är det klart.

Detta är förstås under förhållanden som inte störs ut av annat. Som extremexempel, har man en radioamatör som granne kan man få problem. Förslag på lösningar har redan getts där.

Personligen råder jag dig också att hålla dig borta från D-Link. Nätverksvärldens motsvarighet till matens Euroshopper/Eldorado.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Kane:

Personligen råder jag dig också att hålla dig borta från D-Link. Nätverksvärldens motsvarighet till matens Euroshopper/Eldorado.

Haha, true that!


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Flakmonkey
Skrivet av Anwest:
Skrivet av Kane:

Personligen råder jag dig också att hålla dig borta från D-Link. Nätverksvärldens motsvarighet till matens Euroshopper/Eldorado.

Haha, true that!

Beställde en Linksys EA6900 nu som jag får hämta efter jobbet. Stod mellan den och en nighthawk men eftersom det inte verkade vara någon större skillnad (och en skillnad som varierade beroende på vem som utförde testet) så gick jag på den snyggaste

1
Skriv svar