Jag väljer tid
”Tid är pengar” är en vanliga klyscha som brukar upprepas med jämna mellanrum. Fokus i uttrycket ligger huvudsakligen i att minimera tidåtgång för att minimera utgifter. Jag har under de senaste åren sett på uttrycket ur ett annat perspektiv för att istället symbolisera hur man kan spendera sina väl förtjänta pengar. Många med överflödig inkomst spenderar sina pengar på bilar, prylar, festande, resor, stora hus, m.m vilket självklart inte är något fel i sig. Men väldigt få spenderar pengarna istället på att få mer tid. Det är det jag har bestämt att göra då jag slutade som programmerande IT-konsult den 19'e december för att leva på mina sparade pengar och satsa på mitt drömjob, att göra spel.
Nu när jag börjar så blir jag ensam utvecklare i mitt företag (som än inte startats) men kommer få hjälp av min bror för musik och ljud som han är avsevärt mycket bättre på. Det kommer bli ett otroligt utmanande men väldigt spännande äventyr.
Planen är att göra ett något mindre spelprojekt på ca ett år där en mer avancerad prototyp utvecklas de första månaderna för att se om spelidén kan stå på sina egna ben. Jag vill gärna undvika att göra som Phil Fish och utveckla mitt första spel i många år, därav min tidsbegränsningen. Nu under de första arbetsveckorna ska jag däremot se om jag kan göra ett eller två väldigt små spel för att komma in i verktygen samt träna upp mig.
Tillbaka till tid och pengar, självklart har jag enklare att växla ut mina pengar till tid på detta sättet än många andra då jag är singel och lever ganska billigt utan större utgifter och lån. Men det finns lagar som tillåter dig att göra liknande utväxlingar utan att behöva göra det på samma skala. Och arbetsgivare kan vara resonliga också om man pratar med dem. Allt handlar om vad du vill göra med dina pengar.
Önska mig lycka till!
Hej på dig igen, gott nytt år!
"Tid är pengar" skrev jag om någon dag sedan, eller rättare sagt, jag skrev om upphovsmannen till uttrycket, nämligen Benjamin Franklin.
Det är alltid kul at börja med något nytt i livet. Du får hålla oss uppdaterade.
Lycka till!
Bara oss indie spelutvecklare emellan. Vilket verktyg och språk kör du på?
59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund
Tack! Jag ska se till att hålla er uppdaterade.
Vilken timing walter, hade inte läst det inlägget. Uttrycket har däremot legat i mina tankar ganska mycket det senaste året.
Joff: Jag ska försöka satsa på Unity och C#. Till stor del för att jag gillar och är van med C#, då finns det inte många spelmotorer att välja mellan. Vill verkligen inte skriva min egen motor. Visual Studio, Git och Resharper kommer också användas.
Tack! Jag ska se till att hålla er uppdaterade.
Vilken timing walter, hade inte läst det inlägget. Uttrycket har däremot legat i mina tankar ganska mycket det senaste året.
Joff: Jag ska försöka satsa på Unity och C#. Till stor del för att jag gillar och är van med C#, då finns det inte många spelmotorer att välja mellan. Vill verkligen inte skriva min egen motor. Visual Studio, Git och Resharper kommer också användas.
Unity är ett bra val, man ser resultat tidigt vilket hålla motivationen uppe.
59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund