Köpte PS4 i julklapp – fick två biblar

Medlem
Skrivet av Aryvian:
Skrivet av eatem:

Tjena. Smart tjej, betalade för en PS4 men fick två. Bedrägeri kallas det i Sverige.

Precis min tanke! Hur fan vet butiken att hon inte bara drar årets BS-historia och inte lagt dit dom själv?

Det gör de väl inte till hundra procent, men sådana här saker händer oftare än man tror. Antagligen så är hennes historia väldigt plausible och inte har några frågetecken. Verkar historian sann så förlorar Target mycket mer på att inte ge henne en ny än de gjort på att ge henne en ny fastän hon skulle kunna ljuga.

Medlem

Härligt! Så nu äger de både två biblar och en ps4a alltså ? sicket klipp!


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av AmiZ:

Dom bästa verserna i bibeln bara sex
Matteusevangeliet 10; 34
Första moseboken 19; 30
Första moseboken 30; 22
Första moseboken 38; 15
Första moseboken 35; 22
Första moseboken 21; 1

Vad menar ni människa??

1. I skolen icke mena att jag har kommit för att sända frid på jorden. Jag har icke kommit för att sända frid, utan svärd.

2. Och Lot drog upp från Soar till bergsbygden och bodde där med sina båda döttrar, ty han fruktade för att bo kvar i Soar; och han bodde med sina båda döttrar i en grotta.

3. Och han sade ytterligare: »Bestäm vad du vill hava i lön av mig, så skall jag giva dig det.»

4. Då nu Juda fick se henne, trodde han att hon var en sköka; hon hade ju nämligen sitt ansikte betäckt.

5. Och medan Israel bodde där i landet, gick Ruben åstad och lägrade Bilha, sin faders bihustru; och Israel fick höra det. Och Jakob hade tolv söner.

6. Och HERREN såg till Sara, såsom han hade lovat, och HERREN gjorde med Sara såsom han hade sagt.

Jag gillar verkligen de 3 sista, totalt snömos och intetsägande dravel, med inslag av sexism, intolerans och hat. Dvs gamla testamentet i sitt esse. Nr 5 är ju dessutom helt bisarr när den plötsligt avslutas med att "Jakob hade 12 söner" efter att Ruben hade haft sex med sin fars ena fru...

Medlem
Skrivet av Chomag:
Skrivet av AmiZ:

Dom bästa verserna i bibeln bara sex
Matteusevangeliet 10; 34
Första moseboken 19; 30
Första moseboken 30; 22
Första moseboken 38; 15
Första moseboken 35; 22
Första moseboken 21; 1

Vad menar ni människa??

1. I skolen icke mena att jag har kommit för att sända frid på jorden. Jag har icke kommit för att sända frid, utan svärd.

2. Och Lot drog upp från Soar till bergsbygden och bodde där med sina båda döttrar, ty han fruktade för att bo kvar i Soar; och han bodde med sina båda döttrar i en grotta.

3. Och han sade ytterligare: »Bestäm vad du vill hava i lön av mig, så skall jag giva dig det.»

4. Då nu Juda fick se henne, trodde han att hon var en sköka; hon hade ju nämligen sitt ansikte betäckt.

5. Och medan Israel bodde där i landet, gick Ruben åstad och lägrade Bilha, sin faders bihustru; och Israel fick höra det. Och Jakob hade tolv söner.

6. Och HERREN såg till Sara, såsom han hade lovat, och HERREN gjorde med Sara såsom han hade sagt.

Jag gillar verkligen de 3 sista, totalt snömos och intetsägande dravel, med inslag av sexism, intolerans och hat. Dvs gamla testamentet i sitt esse. Nr 5 är ju dessutom helt bisarr när den plötsligt avslutas med att "Jakob hade 12 söner" efter att Ruben hade haft sex med sin fars ena fru...

Tusen tack. Funderade på om jag skulle orka googla men sitter med luren nu så jag sket i det. Du får även + i kanten för dina sköna kommentarer!

Inaktiv
Skrivet av Chomag:
Skrivet av AmiZ:

Dom bästa verserna i bibeln bara sex
Matteusevangeliet 10; 34
Första moseboken 19; 30
Första moseboken 30; 22
Första moseboken 38; 15
Första moseboken 35; 22
Första moseboken 21; 1

Vad menar ni människa??

1. I skolen icke mena att jag har kommit för att sända frid på jorden. Jag har icke kommit för att sända frid, utan svärd.

2. Och Lot drog upp från Soar till bergsbygden och bodde där med sina båda döttrar, ty han fruktade för att bo kvar i Soar; och han bodde med sina båda döttrar i en grotta.

3. Och han sade ytterligare: »Bestäm vad du vill hava i lön av mig, så skall jag giva dig det.»

4. Då nu Juda fick se henne, trodde han att hon var en sköka; hon hade ju nämligen sitt ansikte betäckt.

5. Och medan Israel bodde där i landet, gick Ruben åstad och lägrade Bilha, sin faders bihustru; och Israel fick höra det. Och Jakob hade tolv söner.

6. Och HERREN såg till Sara, såsom han hade lovat, och HERREN gjorde med Sara såsom han hade sagt.

Jag gillar verkligen de 3 sista, totalt snömos och intetsägande dravel, med inslag av sexism, intolerans och hat. Dvs gamla testamentet i sitt esse. Nr 5 är ju dessutom helt bisarr när den plötsligt avslutas med att "Jakob hade 12 söner" efter att Ruben hade haft sex med sin fars ena fru...

Det är bara intetsägande dravel om man inte förstår vad det står. Egentligen är det inte ens svårt att förstå vad det står, men ofta läser folk inte kontexten och har en förutfattad mening som förblindar dem.

Ta sista versen t ex. Hur lyckas du få den till sexistisk? Det verkar som att du tror att Gud gjorde nåt sexuellt med Sara som hon inte ville. Läs kontexten. Hon kunde inte få barn, hon var gammal, och han lovade henne ett barn. Det var en gåva för henne. Det kan väl snarare jämföras med en medicinsk insemination. Världen var äckligt skev och full av avgudadyrkan på den tiden och de utvaldes att starta ledet till ett folk som skulle sluta upp med vidskepelser och annat snusk.

Sen är det så att gamla testamentet handlar om ett väldigt kallhjärtat folk. Judarna kom från ett slaveri och levde i en värld där man dödade nån som var i vägen för en. Skrifterna beskriver deras beteenden, den förespråkar dem inte.

Sen kan jag tillägga att Matteus (första versen ni citerar) är Jesus ord. De verserna handlar om förkunnandet av Jesu ord. Det skapar söndringar mellan människor när någon ändrar verklighetsuppfattning, men det är inte mycket man kan göra åt det. Människor blir som fiender när du ifrågasätter deras tro, det är det det handlar om. Så nej, det handlar inte om "sexism, intolerans och hat".

Här förstår jag inte riktigt hur du tänker heller: "Nr 5 är ju dessutom helt bisarr när den plötsligt avslutas med att "Jakob hade 12 söner" efter att Ruben hade haft sex med sin fars ena fru".

Verser är något som man har delat upp i efterhand för att hitta i skrifterna, så vad du citerar är inte på något sätt slutet på en tanke. En vers är inte EN tanke. Och sedan är det så att de delarna av skrifterna beskriver släktleden. Det är inte "dravel", det hjälper en att veta var man är i tiden. Genom att veta hur gammal någon är när de får sitt förstfödda så kan man räkna var i tiden man är.

Medlem
Skrivet av guttag:

Vi svenskar alltså.. Självgoda, respektlösa och tror oss veta svaren på allt.

Nja det är väl typ tvärtom. de flesta av oss tror inte på en bok med alla enkla svaren

Medlem
Skrivet av electric8:

Är själv ateist från muslimskt familj men wtf äre för fel på människor lär er fan att visa respekt

Respekt för vad? Religion?
Som förtjänar min respekt för att?
Varför får vi som inte tror, som anser religion ett vidskepligt trams från omoderna tider, inte skämta om det som vi vill?

Jag har absolut noll respekt för religion och tro, jag har däremot respekt för människor till de bevisat annorlunda.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Chomag:
Skrivet av AmiZ:

Dom bästa verserna i bibeln bara sex
Matteusevangeliet 10; 34
Första moseboken 19; 30
Första moseboken 30; 22
Första moseboken 38; 15
Första moseboken 35; 22
Första moseboken 21; 1

Vad menar ni människa??

1. I skolen icke mena att jag har kommit för att sända frid på jorden. Jag har icke kommit för att sända frid, utan svärd.

2. Och Lot drog upp från Soar till bergsbygden och bodde där med sina båda döttrar, ty han fruktade för att bo kvar i Soar; och han bodde med sina båda döttrar i en grotta.

3. Och han sade ytterligare: »Bestäm vad du vill hava i lön av mig, så skall jag giva dig det.»

4. Då nu Juda fick se henne, trodde han att hon var en sköka; hon hade ju nämligen sitt ansikte betäckt.

5. Och medan Israel bodde där i landet, gick Ruben åstad och lägrade Bilha, sin faders bihustru; och Israel fick höra det. Och Jakob hade tolv söner.

6. Och HERREN såg till Sara, såsom han hade lovat, och HERREN gjorde med Sara såsom han hade sagt.

Jag gillar verkligen de 3 sista, totalt snömos och intetsägande dravel, med inslag av sexism, intolerans och hat. Dvs gamla testamentet i sitt esse. Nr 5 är ju dessutom helt bisarr när den plötsligt avslutas med att "Jakob hade 12 söner" efter att Ruben hade haft sex med sin fars ena fru...

Det är bara intetsägande dravel om man inte förstår vad det står. Egentligen är det inte ens svårt att förstå vad det står, men ofta läser folk inte kontexten och har en förutfattad mening som förblindar dem.

Ta sista versen t ex. Hur lyckas du få den till sexistisk? Det verkar som att du tror att Gud gjorde nåt sexuellt med Sara som hon inte ville. Läs kontexten. Hon kunde inte få barn, hon var gammal, och han lovade henne ett barn. Det var en gåva för henne. Det kan väl snarare jämföras med en medicinsk insemination. Världen var äckligt skev och full av avgudadyrkan på den tiden och de utvaldes att starta ledet till ett folk som skulle sluta upp med vidskepelser och annat snusk.

Sen är det så att gamla testamentet handlar om ett väldigt kallhjärtat folk. Judarna kom från ett slaveri och levde i en värld där man dödade nån som var i vägen för en. Skrifterna beskriver deras beteenden, den förespråkar dem inte.

Sen kan jag tillägga att Matteus (första versen ni citerar) är Jesus ord. De verserna handlar om förkunnandet av Jesu ord. Det skapar söndringar mellan människor när någon ändrar verklighetsuppfattning, men det är inte mycket man kan göra åt det. Människor blir som fiender när du ifrågasätter deras tro, det är det det handlar om. Så nej, det handlar inte om "sexism, intolerans och hat".

Här förstår jag inte riktigt hur du tänker heller: "Nr 5 är ju dessutom helt bisarr när den plötsligt avslutas med att "Jakob hade 12 söner" efter att Ruben hade haft sex med sin fars ena fru".

Verser är något som man har delat upp i efterhand för att hitta i skrifterna, så vad du citerar är inte på något sätt slutet på en tanke. En vers är inte EN tanke. Och sedan är det så att de delarna av skrifterna beskriver släktleden. Det är inte "dravel", det hjälper en att veta var man är i tiden. Genom att veta hur gammal någon är när de får sitt förstfödda så kan man räkna var i tiden man är.

Naturligtvis är det sexistiskt att tro att en kvinna är en "sköka" för att hon inte täcker ansiktet, dessutom tolkar jag texterna i modern kontext och då låter det inte speciellt trevligt, eller hur?

Men visst, den moderna kristendomen baseras ju i mångt och mycket på nya testamentet och Jesus lärdomar, inte den blodtörstiga och grymma judiska guden i gamla testamentet. Det är en helt annan religion och kristendomen borde ha distanserat sig från G.T under någon av de många reformationerna den kristna kyrkan har genomgått, faktiskt redan under det första konciliet i Nicea.

Vidare är G.T extremt osammanhängande, med mycket svammel, ord, verser och rader, baserat på otaliga äldre myter, gudar och sägner, Det finns mängder av passager som absolut inte passar in med resten av texten och få tillstymmelser till att faktiskt komma med något konkret. Ja, jag har läst bibeln.

12
Skriv svar