Därför släpps trasiga spel
Efter ett år fullt av halvfärdiga releaser är det frågan alla ställer sig: Hur resonerar företag som gång på gång släpper trasiga titlar?
...och recensenter som ger spelet 18/10 - Best thing since anal"
Anser att Journalister som ger spel såna betyg bör vara med på listan. Typ spelföretag som ger publikationer "underbordet" betalt genom att låta dem testa spelet först, så de kan publicera sin recension först, till priset av ett bra betyg på spelet. Det finns så många köpta publikationer där ute. Senaste Sim City och Destiny är bra exempel på detta. Det ena spelet med massor av buggar och det andra utan innehåll. När BF4 betan var ute borde man sett varningssignalerna och väntat med släpp. EA verkar ha lärt sig den hårda vägen. Hardline som exempel.
Detta påminner om min tid som äppelpackare. Affärerna ringde till företaget jag jobbade på och bestämde när leveranserna skulle skickas. Min chef skruvade upp maskinen till max så att frukten studsade hit och dit och ingen som helst sortering blev det. Äpplena skickades ut i tid, kom tillbaka lika snabbt igen pga dålig kvalité och sen var det bara att börja om igen. Enda sättet att fixa det är att skaffa sig ett par kulor och säga till de högre cheferna att deras krav är omöjliga att genomföra. Det är trots allt bara utvecklarna själva som kan veta när ett spel kommer vara färdigt.
I och med marknadsföringen som finns idag så vet man ju om ett spel såfort det lämnat brainstorming-stadiet i stort sett och hinner bli otålig i väntan på spelet som precis gått i utveckling.
Minns förr när man i stort sett inte visste om ett spel förens det släpptes. Då kunde man åtminstone gå in utan förutfattade åsikter och förhöjda förhoppningar (genom marknadsföringen).
Submission is for the weak
Detta påminner om min tid som äppelpackare. Affärerna ringde till företaget jag jobbade på och bestämde när leveranserna skulle skickas. Min chef skruvade upp maskinen till max så att frukten studsade hit och dit och ingen som helst sortering blev det. Äpplena skickades ut i tid, kom tillbaka lika snabbt igen pga dålig kvalité och sen var det bara att börja om igen. Enda sättet att fixa det är att skaffa sig ett par kulor och säga till de högre cheferna att deras krav är omöjliga att genomföra. Det är trots allt bara utvecklarna själva som kan veta när ett spel kommer vara färdigt.
Bra jämförelse. Jag vill också ha anekdoter som börjar med "Detta påminner om min tid som äppelpackare"
Själv har jag bara köpt och spelat gamla spel i 2014 just pga av spelen släpps i sånt dåligt skick.
Detta är en tråkig trend som kan leda till dataspels krasch ännu en gång som det gjorde under 80 talet då man pressade ut massvis med ofärdiga spel som tillslut gjorde att folk slutade köpa.
Hoppas 2015 blir ett bättre spel år med färdiga spel..
Har sagt det förut men ta valfri fysisk produkt och jämför med detta så skulle det vara rent vansinne. Du köper en TV och så säger försäljaren "den fungerar lite dåligt men vi kommer att släppa en reservdel inom 3-6 månader som åtgärdar problemet".
Eller om de skulle recensera kaffebryggare i PLUS och säger typ "den brygger gott kaffe men det finns risk att den sätter eld på huset. 5/5." Nej, den skulle åka i papperskorgen.
Men: Så länge skiten säljer så kommer de fortsätta. Det är konsumenternas fel att det är såhär, skulle vi inte köpa spelen skulle de inte göra på det här sättet. Protestera med plånboken, det är det enda språket företagen lyssnar på.
Som kid som växte upp på åttiotalet med Sierra så såg jag med egna ögon vad som händer med ett spelföretag när det blir aktieägt. Jag tror inte det är omöjligt att ha ett stort företag som tillverkar AAA-titlar idag, bara man undviker fällorna som tex med att bli aktieägt eller EA-ägt (som i sin tur är aktieägt).
I och med marknadsföringen som finns idag så vet man ju om ett spel såfort det lämnat brainstorming-stadiet i stort sett och hinner bli otålig i väntan på spelet som precis gått i utveckling.
Minns förr när man i stort sett inte visste om ett spel förens det släpptes. Då kunde man åtminstone gå in utan förutfattade åsikter och förhöjda förhoppningar (genom marknadsföringen).
Du har väldigt rätt i det du säger, samma gäller trailers till filmer.
Du vet alla filmer och spel det är bra, problemet ligger dock inte i detta problemet ligger i reklameringen dom visar för mycket och för tidigt.
reklam bör komma senare och utannonsering kommer senare, Tänk efter nu varje år släpps det spel efter spel efter spel.
Vilka spel brukar alltid få 3-5 av 5 möjliga? det är oftast dom som varit tystast längst.
utan överdrivna trailers,
Klart där är undantag, men dom flesta uppstickarna brukar vara årets suprise WOW detta trodde vi inte skulle komma och det gjordes så bra, eller OJ detta spelet ville jag verkligen ha men visste inte det skulle komma fan vad glad jag blir.
Ist för du vet vad som kommer komma, och A spelet når ej förväntingarna, eller B överhypat deluxe och du har nästan tagit spelat 20-30% av spelet utav att kolla previews och trailers typ.
Jag har faktiskt varit förskonad från buggiga spel under 2014, men då har jag också hållit mig undan några av de värsta exemplaren eller köpt de efter att patchar kommit.
Om det inte redan finns borde man egentligen skapa en folkrörelse som förespråkar att aldrig mer förboka ett spel. Tänk om distributörerna tappade 50 % av sina förbokningar för att vi spelare tröttnat på halvfärdiga spel vid release, då skulle de äntligen behöva byta strategi.
En punkt förstår jag inte hur det kan fungera i verkligheten, rent ekonomiskt.
"Stakeholders pressuring the business to improve"
I förhållande till illustrationen så smutsar företaget ner sig med ofärdiga titlar, får dåligt rykte och färre konsumenter, konsumerar.
Aktierna borde rasa i värde men ändå fortsätter fenomenet?
Jag är ingen ekonom på något vis, så hur detta går ihop får någon gärna förklara.
"Spelare kliar sig i huvudet och kan inte för sina liv förstå hur man helt medvetet kan dra sitt eget varumärke i smutsen så till den milda grad."
Problemet är väl att de stora titlarna, trots tidigare kända problem, lyckas locka köpare ändå. Alla vill ju så klart ha "det nya tuffa spelet från utgivare X", och gång på gång sker samma sak, vilket i slutändan genererar bra säljsiffror, och det är endast de fina siffrorna spelindustrin ser på.
De fåtal av oss som säger "Fan heller, detta kommer med all säkerhet vara lika buggigt som tidigare titel från utgivare X" gör ingen märkbar skillnad i statistiken generellt, så utgivarna kan glatt fortsätta sälja trasiga produkter.
Pingvin, flagga eller äpple. Vem orkar bry sig, vi är alla samma 1or och 0or i slutändan.
ok here we go... ASS Unity 5/5 FZ!
Don't go there man!
Sammanträffande eller?
http://kotaku.com/one-likely-reason-big-video-games-are-relea...
ok here we go... ASS Unity 5/5 FZ!
ok here we go... ASS Unity 5/5 FZ!
Don't go there man!
Glöm heller inte bort Operation Flashpoint 2 som fick 5/5 och FZs eget badass seal of aproval.
Game long and prosper
WiiU kanske inte får alla dom "balla" spelen men slipper i varje fall en massa trasiga spel. Jag sparar pengar på att inte ens kunna chansa ett dåligt AAA inköp och roar mej glatt istället med mario kart istället.
Nintendo verkar vara en av få som är noga med att det ska vara hög kvalitet när spelen släpps.
Å andra sidan är ju FZ minst lika skyldiga till detta. Recenserar konsollversioner och kommer sällan med låga betyg på gund av tidigt släpp, eller verkar knappt spelat igenom spelet.
IL-2 Sturmovik: Battle of Stalingrad är ett exempel (tillochmed de som gillar IL-2 spelen hatar utvecklarna för att de släppt ofärdig dynga med många utlovade funktioner saknade. FZ nämner inte det)
Dragon Age Inquisition det andra. Ingen kommentar om att det utlovade "made fr PC" bara är propaganda och lögn.
Halo: The Master Chief Collection Kanske det mest hatade släppet under året till konsoller... FZ ger det 5 av 5
Assassin's Creed Unity... 5 av 5.... Jebus
Jag läste recensionerna på FZ fram till i höstas och tyckte att de var vettiga men nu inser jag att det är en minst lika köpt sida som PCGamer.
INCgamer är den enda sidan som riktar sig till PC Master Race och verkligen säger "Om du ska spela på PC tänk på de här problemen"
WiiU kanske inte får alla dom "balla" spelen men slipper i varje fall en massa trasiga spel. Jag sparar pengar på att inte ens kunna chansa ett dåligt AAA inköp och roar mej glatt istället med mario kart istället.
Nintendo verkar vara en av få som är noga med att det ska vara hög kvalitet när spelen släpps.
Möjligt att det är så för att det är stort sett Nintendo själva som utvecklar sina spel.
Everybody needs help.
Å andra sidan är ju FZ minst lika skyldiga till detta. Recenserar konsollversioner och kommer sällan med låga betyg på gund av tidigt släpp, eller verkar knappt spelat igenom spelet.
IL-2 Sturmovik: Battle of Stalingrad är ett exempel (tillochmed de som gillar IL-2 spelen hatar utvecklarna för att de släppt ofärdig dynga med många utlovade funktioner saknade. FZ nämner inte det)
Dragon Age Inquisition det andra. Ingen kommentar om att det utlovade "made fr PC" bara är propaganda och lögn.
Halo: The Master Chief Collection Kanske det mest hatade släppet under året till konsoller... FZ ger det 5 av 5
Assassin's Creed Unity... 5 av 5.... Jebus
Jag läste recensionerna på FZ fram till i höstas och tyckte att de var vettiga men nu inser jag att det är en minst lika köpt sida som PCGamer.
INCgamer är den enda sidan som riktar sig till PC Master Race och verkligen säger "Om du ska spela på PC tänk på de här problemen"
Personligen tycker jag att angående frågan om hur mycket påverkan buggar ska ha på ett spel är svår. Helst med tanke på varför det är buggar där från början. (Vilket förklaras i den här artikeln.) Förtjänar verkligen ett spel som egentligen är asbra, om det inte hade buggat, att få dåligt betyg fast att det är stor chans att det är på grund av tidspress från cheferna snarare än att utvecklarna är inkompetenta?
Tillägg: Ofta brukar förövrigt FZ skriva i sina recensioner om spelet är buggigt trots att det fått 5/5.
Everybody needs help.
Har haft tur att inte köpt något av de trasiga spelen:D
Huvudproblemet för mig idag är inte att det släpps trasiga spel. Problemet är att sidor som FZ inte längre recenserar PC versionen. De väljer hellre att släppa en snabb recension istället för att vänta på PC versionen verkar det som.
Detta påminner om min tid som äppelpackare. Affärerna ringde till företaget jag jobbade på och bestämde när leveranserna skulle skickas. Min chef skruvade upp maskinen till max så att frukten studsade hit och dit och ingen som helst sortering blev det. Äpplena skickades ut i tid, kom tillbaka lika snabbt igen pga dålig kvalité och sen var det bara att börja om igen. Enda sättet att fixa det är att skaffa sig ett par kulor och säga till de högre cheferna att deras krav är omöjliga att genomföra. Det är trots allt bara utvecklarna själva som kan veta när ett spel kommer vara färdigt.
Då vet man att det studsade ut mycket Unity.