Se Bill Gates dricka bajsvatten

Medlem

Fattar inte lovsångerna om Bill Gates. En harvardprofessor i psykologi sade att Gates har psykopatiska drag. Studier visar att framgångsrika VDar för stora företag, i mycket högre grad lider av psykopati än andra.

Det är många superrika som säger att de ska starta välgörenhetsfonder och skänka bort allt. Varför? En välgörenhetsfond har mycket mindre skatt än normalt. Det är helt enkelt avancerad skatteplanering att starta en fond. Gates har upprepade ggr sagt att han ska skänka bort allt, att hans barn "bara ska få $100 milj var, för det är inte bra om de får för mycket pengar".

Hans fond har delat ut typ 20 miljarder hittills enligt hemsidan. Vilket låter imponerande. Men om man räknar på det, så blir det typ bara 1 miljard per år. Detta är ju helt klart att föredra än att betala en högre skatt. Hans fond tjänar mer än den delar ut. Den växer, den krymper inte. Gates är rikare än nånsin. Hur går det ihop när han säger att han håller på att skänka bort alla sina pengar? Varför inte skänka 100 miljarder per år, så är allt borta inom några år? Eller 200 miljarder varje år? Varför blir han rikare och rikare samtidgt som han säger att skänker bort allting? Nånting luktar ruttet, och ingen fattar det.

MicroSoft har dömts till miljardböter flera ggr under Gates ledning, pga regelvidriga affärsmetoder och lagbrott. Allt för att tjäna pengar. Att en kallhamrad girig affärsman skänker bort allt - ja, mycket ska man höra innan öronen trillar av. Är det någon som tror på honom?

Listan av vidrigheter som MS sysslat med under Gates styre är lång. Det troligaste är att när han dör, så kommer han inte alls skänkt bort allt, hans förmögenhet har slagit rekord. Och hans testamente annullerar fonden och delar ut pengarna till barnen, eller nåt annat. Det finns inte en chans att Gates håller vad han lovat, det har han inte ofta gjort. Som t.ex. "640k borde räcka för alla" vilket han nekar till att ha sagt - självklart nekar han till det när han 10 år senare insåg att det fick honom att låta korkad. Vilken psykopat skulle inte ljuga och neka till nåt så dumt uttalande?

Medlem
Skrivet av SaraLivblad:

Fattar inte lovsångerna om Bill Gates. En harvardprofessor i psykologi sade att Gates har psykopatiska drag. Studier visar att framgångsrika VDar för stora företag, i mycket högre grad lider av psykopati än andra.

Det är många superrika som säger att de ska starta välgörenhetsfonder och skänka bort allt. Varför? En välgörenhetsfond har mycket mindre skatt än normalt. Det är helt enkelt avancerad skatteplanering att starta en fond. Gates har upprepade ggr sagt att han ska skänka bort allt, att hans barn "bara ska få $100 milj var, för det är inte bra om de får för mycket pengar".

Hans fond har delat ut typ 20 miljarder hittills enligt hemsidan. Vilket låter imponerande. Men om man räknar på det, så blir det typ bara 1 miljard per år. Detta är ju helt klart att föredra än att betala en högre skatt. Hans fond tjänar mer än den delar ut. Den växer, den krymper inte. Gates är rikare än nånsin. Hur går det ihop när han säger att han håller på att skänka bort alla sina pengar? Varför inte skänka 100 miljarder per år, så är allt borta inom några år? Eller 200 miljarder varje år? Varför blir han rikare och rikare samtidgt som han säger att skänker bort allting? Nånting luktar ruttet, och ingen fattar det.

MicroSoft har dömts till miljardböter flera ggr under Gates ledning, pga regelvidriga affärsmetoder och lagbrott. Allt för att tjäna pengar. Att en kallhamrad girig affärsman skänker bort allt - ja, mycket ska man höra innan öronen trillar av. Är det någon som tror på honom?

Listan av vidrigheter som MS sysslat med under Gates styre är lång. Det troligaste är att när han dör, så kommer han inte alls skänkt bort allt, hans förmögenhet har slagit rekord. Och hans testamente annullerar fonden och delar ut pengarna till barnen, eller nåt annat. Det finns inte en chans att Gates håller vad han lovat, det har han inte ofta gjort. Som t.ex. "640k borde räcka för alla" vilket han nekar till att ha sagt - självklart nekar han till det när han 10 år senare insåg att det fick honom att låta korkad. Vilken psykopat skulle inte ljuga och neka till nåt så dumt uttalande?

Suck...

Medlem
Skrivet av SaraLivblad:

.

Jag är inte direkt något superfan av Gates men det ser lite udda ut när du tycker att det är okej att spy galla över Gates samtidigt som du anklagar andra för antisemitism så fort de kritiserar andra företag utan att knappt nämna något speciellt om deras chefer.

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20120531/activision-vs-mode...
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20140505/oculus-vi-ar-besvi...

Inaktiv

Jag hade faktiskt mer velat se Bill dricka upp hela glaset, istället för en pytteliten klunk, innan han sa att det var "awesome". Vattnet ser dock rent ut och tanken och tekniken är helt slående! Äntligen, säger jag bara!

Medlem
Skrivet av SaraLivblad:

---

Varför ska han skänka bort alla pengar idag? Sätter han upp välgörenhetsfonder som investerar pengarna så finns kapitalet kvar om 200 år och kan fortsätta hjälpa människor år efter år. Alfred Nobel skänkte sina pengar för att främja mänskligheten med forskning och nya upptäckter. Det var drygt ett sekel sen han dog. Fatta hur länge Gates pengar kan fortsätta att hjälpa människor.

Och vad har hans 640k-citat med saken att göra? Är hans välgörenhet värd mindre för det?

eld
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Rentah:

Jadu FZ. Detta har mycket med vad FZ står för antar jag? Väldigt mycket Hype/Gaming/spel/hårdvara att ta ifrån den här tråden. Oh yes! Im so hyped

Bill Gates är alltid Bill Gates. Han har trots allt påverkat de flesta gamers på ett eller annat sätt - och många har någon gång, efter en allvarlig BSOD, önskat att han skulle äta bajs.

"känd person dricker 'bajs-vatten'" och "se vad dundermiljonären gör härnäst" gör ju dock inte direkt speljournalistiken någon förtjänst.

Mer rock paper shotgun, mindre kotaku.

Medlem
Skrivet av bent toe:

Tycker han är en skön gubbe.. tyvärr har han fått tagit alldeles för mycket skit genom åren.

Han förtjänade en hel del av den skiten, hans karriär har knappast varit renhårig. Men man ska definitivt uppskatta allt det han gör för världen efter att han lämnade MS, hans insats när det gäller välgörenhet mm. är ganska underskattad.

Medlem
Skrivet av SaraLivblad:

Fattar inte lovsångerna om Bill Gates. En harvardprofessor i psykologi sade att Gates har psykopatiska drag. Studier visar att framgångsrika VDar för stora företag, i mycket högre grad lider av psykopati än andra.

Det är många superrika som säger att de ska starta välgörenhetsfonder och skänka bort allt. Varför? En välgörenhetsfond har mycket mindre skatt än normalt. Det är helt enkelt avancerad skatteplanering att starta en fond. Gates har upprepade ggr sagt att han ska skänka bort allt, att hans barn "bara ska få $100 milj var, för det är inte bra om de får för mycket pengar".

Hans fond har delat ut typ 20 miljarder hittills enligt hemsidan. Vilket låter imponerande. Men om man räknar på det, så blir det typ bara 1 miljard per år. Detta är ju helt klart att föredra än att betala en högre skatt. Hans fond tjänar mer än den delar ut. Den växer, den krymper inte. Gates är rikare än nånsin. Hur går det ihop när han säger att han håller på att skänka bort alla sina pengar? Varför inte skänka 100 miljarder per år, så är allt borta inom några år? Eller 200 miljarder varje år? Varför blir han rikare och rikare samtidgt som han säger att skänker bort allting? Nånting luktar ruttet, och ingen fattar det.

MicroSoft har dömts till miljardböter flera ggr under Gates ledning, pga regelvidriga affärsmetoder och lagbrott. Allt för att tjäna pengar. Att en kallhamrad girig affärsman skänker bort allt - ja, mycket ska man höra innan öronen trillar av. Är det någon som tror på honom?

Listan av vidrigheter som MS sysslat med under Gates styre är lång. Det troligaste är att när han dör, så kommer han inte alls skänkt bort allt, hans förmögenhet har slagit rekord. Och hans testamente annullerar fonden och delar ut pengarna till barnen, eller nåt annat. Det finns inte en chans att Gates håller vad han lovat, det har han inte ofta gjort. Som t.ex. "640k borde räcka för alla" vilket han nekar till att ha sagt - självklart nekar han till det när han 10 år senare insåg att det fick honom att låta korkad. Vilken psykopat skulle inte ljuga och neka till nåt så dumt uttalande?

en av anledningarna till att han inte skänker bort allt direkt i en klumpsumma är antagligen för att när man har en förmögenhet så låter man pengarna jobba. Vid så stora summor kan avkastningen bli enorm. Ränta på ränta effekten gör att förmögenheten växer snabbare och snabbare. Därför är det bättre att ge bort lite i taget. Med tiden blir det mycket mer än den ursprungliga summan vid start.

Medlem
Skrivet av nhagyavi:

Jag hade faktiskt mer velat se Bill dricka upp hela glaset, istället för en pytteliten klunk, innan han sa att det var "awesome". Vattnet ser dock rent ut och tanken och tekniken är helt slående! Äntligen, säger jag bara!

Jag noterade med att han tog en feg liten klunk! Kanske är lite svårt att släppa att det var bajs för ett litet tag sedan

Medlem

b'sod!


signatur

[spoiler] mööp[/spoiler]

Medlem
Skrivet av SaraLivblad:

Bara en miljard per år

Typ bara en miljard per år? TYP BARA EN MILJARD PER ÅR? Är du full eller? Jag kan lova dig att denne man har skänkt mer av sin totala inkomst procentuellt än vad du gjort när han dör. Sedan kan jag lova dig att han skänkt otroligt mycket mer procentuellt än vad du gjort av sitt dödsbo. Lätt att sitta och klaga på internet, jobbigare att göra något själv

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av SaraLivblad:

.

Jag är inte direkt något superfan av Gates men det ser lite udda ut när du tycker att det är okej att spy galla över Gates samtidigt som du anklagar andra för antisemitism så fort de kritiserar andra företag utan att knappt nämna något speciellt om deras chefer.
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20120531/activision-vs-mode...
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20140505/oculus-vi-ar-besvi...

Men Bill Gates har inte israeliskt påbrå, så det är ok att kalla honom girig. Därför är det inte ok att kalla Steve Ballmer för girig, inte heller Larry Ellison, grundarna i Google, etc etc.

Skrivet av Bennii:
Skrivet av SaraLivblad:

---

Varför ska han skänka bort alla pengar idag? Sätter han upp välgörenhetsfonder som investerar pengarna så finns kapitalet kvar om 200 år och kan fortsätta hjälpa människor år efter år. Alfred Nobel skänkte sina pengar för att främja mänskligheten med forskning och nya upptäckter. Det var drygt ett sekel sen han dog. Fatta hur länge Gates pengar kan fortsätta att hjälpa människor.

Gates har sagt upprepade ggr att han ska skänka bort alla sina pengar innan han dör. Thats way. Men det sker inte, han har mer pengar än förr. Slagit rekord. Hans fond blir bara större och större för varje år, den krymper inte. Det torde vem som helst fatta, att något som bara växer är motsatsen till "jag ska skänka bort alla mina pengar innan jag dör". Eller är det bara jag som fattar det? Det är många supermiljardärer som säger att de ska starta fonder nu, pga mycket mindre skatt. Avancerad skatteplanering, helt enkelt. Psykopater som ljugit och brytit mot löften och gjort vad som helst för att tjäna pengar i hela sitt liv, har nu plötsligt gjort helt om och sagt att de ska skänka bort allt? Låter det rimligt? Vad tänker folk med egentligen?

Skrivet av Bennii:

Och vad har hans 640k-citat med saken att göra? Är hans välgörenhet värd mindre för det?

Gates nekar till att ha sagt så. Men alla vet att han sagt så. Han nekar nu, därför att han inser hur dum han verkade. Precis som den svenske politikern... Margot Wallström(?) som sade att "internet är en övergående fluga", det skulle inte förvåna mig om den politikern nekar till att ha sagt så. För övrigt påstod Bill Gates att de uppfunnit internet också. Vilket han också nekar till idag, antagligen. Tro inte en lögnare som drivit andra företag i konkurs för att vinna affärer.

Skrivet av KaptenKanel:

en av anledningarna till att han inte skänker bort allt direkt i en klumpsumma är antagligen för att när man har en förmögenhet så låter man pengarna jobba. Vid så stora summor kan avkastningen bli enorm. Ränta på ränta effekten gör att förmögenheten växer snabbare och snabbare. Därför är det bättre att ge bort lite i taget. Med tiden blir det mycket mer än den ursprungliga summan vid start.

Visst, men nu har Gates offentligt lovat flera ggr att han ska göra sig av med alla pengar innan han dör. Han börjar bli gammal nu. Hur ska han hålla sitt löfte när han har mer pengar än förr?

Antag att jag lovar Banken att betala av min stora skuld innan det gått 10 år. Men jag skjuter på betalningarna hela tiden så att skulden växer och växer. Borde inte banken undra lite hur mitt löfte och mitt agerande kolliderar? Tur att ni inte driver en bank, ni skulle gå i konkurs. Det spelar ingen roll vad folk säger, det som räknas är vad de gör. Tänk lite djupare och längre så kanske ni fattar.

Visst är det så att Gates gör mera för välgörenhet än jag nånsin kommer göra, han har ju ofantligt mycket mera pengar. Och av det så skänker han bara bort småsmulor, mindre än vanlig skattebetalning. Han skänker antagligen minimalt, så lite han kan. Men å andra sidan ska man inte glömma allt ont han gjort genom åren för att tjäna ihop sina pengar. Det finns många exempel. T.ex. när MS talade med företaget som gjorde Internet Explorer och lovade att företaget skulle få royalty för varje sålt exemplar, om MS fick ta över produkten. I själva verket bundlade MS internet explorer med Windows, så företaget fick ingenting. MS sålde inte IE, eftersom det skänktes bort gratis med varje Windows exemplar. Det finns många många många många exempel på vidrigheter som MS begått.

Om Putin plundrar Ryssland och begår hemskheter, är det då ok om han på senare dar slutar arbeta inom politiken och skänker småsmulor av sin stulna förmögenhet? Kommer Putin då också få en gloria och bli beundrad som Gates? En mexikansk knarkboss som Gusman, blir han förlåten om han skänker småsmulor av alla sina blodiga knarkpengar?

Vad tänker ni med egentligen? Seriöst? Förlåter ni knarkbossen? Avgudar honom?

Medlem
Skrivet av SaraLivblad:

Massa blaj

Folk reagerar mest på din konstiga logik i att man ska stå utan kritik pga sitt ursprung. Annars är det fritt fram att kalla personen vad sjutton som helst. Märker du inte det?

Medlem
Skrivet av SaraLivblad:
Skrivet av Margy:
Skrivet av SaraLivblad:

.

Jag är inte direkt något superfan av Gates men det ser lite udda ut när du tycker att det är okej att spy galla över Gates samtidigt som du anklagar andra för antisemitism så fort de kritiserar andra företag utan att knappt nämna något speciellt om deras chefer.
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20120531/activision-vs-mode...
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20140505/oculus-vi-ar-besvi...

Men Bill Gates har inte israeliskt påbrå, så det är ok att kalla honom girig. Därför är det inte ok att kalla Steve Ballmer för girig, inte heller Larry Ellison, grundarna i Google, etc etc.

Menar du att hade tyckt annorlunda om Gates eller inte kritiserat honom om han haft israeliskt påbrå? Det verkar väldigt underligt?

Medlem
Skrivet av SaraLivblad:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av SaraLivblad:

---

Varför ska han skänka bort alla pengar idag? Sätter han upp välgörenhetsfonder som investerar pengarna så finns kapitalet kvar om 200 år och kan fortsätta hjälpa människor år efter år. Alfred Nobel skänkte sina pengar för att främja mänskligheten med forskning och nya upptäckter. Det var drygt ett sekel sen han dog. Fatta hur länge Gates pengar kan fortsätta att hjälpa människor.

Gates har sagt upprepade ggr att han ska skänka bort alla sina pengar innan han dör. Thats way. Men det sker inte, han har mer pengar än förr. Slagit rekord. Hans fond blir bara större och större för varje år, den krymper inte. Det torde vem som helst fatta, att något som bara växer är motsatsen till "jag ska skänka bort alla mina pengar innan jag dör". Eller är det bara jag som fattar det? Det är många supermiljardärer som säger att de ska starta fonder nu, pga mycket mindre skatt. Avancerad skatteplanering, helt enkelt. Psykopater som ljugit och brytit mot löften och gjort vad som helst för att tjäna pengar i hela sitt liv, har nu plötsligt gjort helt om och sagt att de ska skänka bort allt? Låter det rimligt? Vad tänker folk med egentligen?

Skrivet av Bennii:

Och vad har hans 640k-citat med saken att göra? Är hans välgörenhet värd mindre för det?

Gates nekar till att ha sagt så. Men alla vet att han sagt så. Han nekar nu, därför att han inser hur dum han verkade. Precis som den svenske politikern... Margot Wallström(?) som sade att "internet är en övergående fluga", det skulle inte förvåna mig om den politikern nekar till att ha sagt så. För övrigt påstod Bill Gates att de uppfunnit internet också. Vilket han också nekar till idag, antagligen. Tro inte en lögnare som drivit andra företag i konkurs för att vinna affärer.

Skatteplanering? Ja, so what? Testamenterar han alla sina pengar till välgörenhetsfonder så går mer pengar till välgörenhet än till statens krig och statsskulder. Vad är så illa med det? Om pengarna sitter i en fond som används uteslutande till välgörenhet och den fonden fortsätter användas till välgörenhet efter hans död så har han skänkt alla pengar till välgörenhet, oavsett om pengarna är slut vid hans död eller om de fortsätter användas enligt hans testamenterade vilja.

Bill Gates sa vid ett tillfälle för drygt 30 år sedan att 640K borde räcka. Han syftade på IBMs datorer som just då hade den minnesbegränsningen. Han menade inte att år 2015 kommer vi fortfarande att klara oss med 640K minne, som alla verkar tro.

Jag förstår att han nekar till det för det har blivit en så stor grej, helt utan anledning. Jag hade också försökt dra ett streck över det om jag var i hans situation.

Har han drivit andra företag i KK? Definitivt. Det kallas business och kan tyvärr vara ganska brutalt ibland. Är han fläckfri som företagare? Knappast. Han har fattat affärsbeslut som påverkat andra negativt. Men än en gång måste jag fråga: Gör det hans välgörenhet mindre värd?

Tack för den här gången. Diskussionen är inte värd att fortsätta för min del.

12
Skriv svar