Därför släpps trasiga spel

Medlem

Ja, vad är det Blizzard brukar säga..."It's done when it's done!"

Måste vara en mardröm att jobba som nisse på marknadsavdelningen på det företaget.

Bra att ni tar upp detta. Jag tror man skulle kunna komma ifrån en del av problemet genom att sluta diskutera spelen så långt innan de är färdiga; det är denna hets som gör att de blir dåliga produkter i slutändan.

Dessutom skulle spelbranschen ha mycket att vinna på om riskkapitalisterna drog sig tillbaka där de än gång kom ifrån.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Att spelmedia mer är en del av utgivares hype-maskin än till för deras läsare har nog inget med saken att göra...

Att sidor som FZ inte har några problem alls att ge trasiga spel 5/5 har nog inte alls bidragit till skapandet av kulturen att det är ok att släppa ofärdiga spel..

Var är den hårda kritiken mot att utgivare väljer att släppa ofärdiga spel?

"Assassins Creed: Unity 5/5 bästa spelet, köp!"
"Här är lite roliga buggar i Unity!, LOL"
"Här är ubisoft när dom är snälla och ger folk gratis spel!, YAY ubisoft"

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Relic:

Att spelmedia mer är en del av utgivares hype-maskin än till för deras läsare har nog inget med saken att göra...

Att sidor som FZ inte har några problem alls att ge trasiga spel 5/5 har nog inte alls bidragit till skapandet av kulturen att det är ok att släppa ofärdiga spel..

Var är den hårda kritiken mot att utgivare väljer att släppa ofärdiga spel?

"Assassins Creed: Unity 5/5 bästa spelet, köp!"
"Här är lite roliga buggar i Unity!, LOL"
"Här är ubisoft när dom är snälla och ger folk gratis spel!, YAY ubisoft"

Jävlar vilket trött och insiktssaknande (hittade jag på det ordet nu?) inlägg.

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Relic:

Att spelmedia mer är en del av utgivares hype-maskin än till för deras läsare har nog inget med saken att göra...

Att sidor som FZ inte har några problem alls att ge trasiga spel 5/5 har nog inte alls bidragit till skapandet av kulturen att det är ok att släppa ofärdiga spel..

Var är den hårda kritiken mot att utgivare väljer att släppa ofärdiga spel?

"Assassins Creed: Unity 5/5 bästa spelet, köp!"
"Här är lite roliga buggar i Unity!, LOL"
"Här är ubisoft när dom är snälla och ger folk gratis spel!, YAY ubisoft"

Jävlar vilket trött och insiktssaknande (hittade jag på det ordet nu?) inlägg.

På vilket sätt är det insiktssaknande? Det finns många fall där spelmedia faktiskt har gett spel bättre betyg än vad de egentligen ska ha. FZ är inte heller fläckfria. Det är på senare tid som vissa skribenter på FZ har ändrat lite smått på sig.

Kommer fortfarande ihåg en intervju gällande en av BF3 DLCn där skribenten medvetet fluffade till intervjun. Dvs. skribenten erkände att han inte tog med delar av intervjun pga. att Patrick Bach inte svarade ordentligt på en del frågor. Mitt motargument till det är att låt publiken själva avgöra trovärdigheten och klipp inte bort bitar för att få din satans artikel att se bra ut.


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av Sisyr:

insiktssaknande (hittade jag på det ordet nu?) inlägg.

Insiktslöst


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Paddington:
Skrivet av Sisyr:

insiktssaknande (hittade jag på det ordet nu?) inlägg.

Insiktslöst

Danke.

Medlem

Enkelt, ta bort bubblan till vänster: "Stakeholders pressuring the business to improve", och ersätt med: Learn from previous misstakes an do it right next time. Detta kommer automatiskt att spräcka de andra bubblorna och göra alla nöjda.

Medlem

Marknadsföring i all ära men det verkar även finnas en väldig press från gamers att spelen ska komma ut så fort som möjligt. Alla vill ju spela spelen direkt och inte flera månader senare än man förväntat sig. Det finns ju dessutom företag som faktiskt skjuter upp sitt släppdatum och då verkar det bli ett jävla liv på forumen. Jag skulle säga att den här stressen som finns i spelvärlden inte bara grundas på något vinstintresse isolerat från verkligheten utan även på de krav som faktiskt ställs på spelbranschen att leverera snabbt.

Medlem

Finns ju faktiskt en typ av produkt till som släpps ut på marknaden "ofärdig" å det är bilar. Därför har dom ibland återkallning på 300000 bilar titt som tätt.
Har en vän som är ingenjör och sa de att dom har max 15min att lösa ett problem när en bil åkt på produktion annars får dom ta problemet sen. Dock hinner man producera en massa bilar innan de e dags för återkallning...

Medlem
Skrivet av AHTF:

Dataspelsbranschen är knappast unik i att göra produkter som inte motsvarar förväntningarna..

Självklart inte. Däremot verkar det finnas en högre grad av acceptans mot branchen när det gäller att produkterna inte lever upp till reklam eller produktinformation. Early Access / Kickstarter har inte gjort det bättre heller.

Om du tar kaffebryggaren igen; om det står i produktbeskrivningen att apparaten skall värma vattnet till 90 grader och det bara värmer till 80 vilket gör att kaffet inte kommer att smaka lika bra eller att produkten t o m inte möter säkerhetsföreskrifterna så hade produkten tagits bort från marknaden. Det händer YTTERST sällan med mjukvara.

Senast nu är Elite Dangerous på tapeten, men det verkar inte som om det kommer att bli någon rättslig påföljd när det gäller kompensationerna. Delar av problemet, precis som vad det gäller upphovsrätten, är att de som lagstiftar och som skall se efter att lagar och regler följs, inte har hängt med i utvecklingen. De följer lagar som, om vi har tur, fick tillägg på 70-talet och som numera appliceras även på digitala produkter. "Nej, vi har ingen returrätt eller garanti eftersom det inte är en fysisk produkt" vs "Laddar du ner vårt program så är det stöld!". De två går inte ihop och även upp på HD nivå verkar man ha seriösa problem med att förstå mekaniken i vår digitala moderna värld.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Ender:

Enkelt, ta bort bubblan till vänster: "Stakeholders pressuring the business to improve", och ersätt med: Learn from previous misstakes an do it right next time. Detta kommer automatiskt att spräcka de andra bubblorna och göra alla nöjda.

Vad skulle lärdomen vara om du ändå får betalt?


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Paddington:

Vad skulle lärdomen vara om du ändå får betalt?

Att folk är idioter?


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Apministern:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av cripsen:

WiiU kanske inte får alla dom "balla" spelen men slipper i varje fall en massa trasiga spel. Jag sparar pengar på att inte ens kunna chansa ett dåligt AAA inköp och roar mej glatt istället med mario kart istället.

Nintendo verkar vara en av få som är noga med att det ska vara hög kvalitet när spelen släpps.

Möjligt att det är så för att det är stort sett Nintendo själva som utvecklar sina spel.

De hade ju kunnat släppa trasiga spel, men väljer att inte göra det. Vad är din motivering?

Medlem
Skrivet av sith:
Skrivet av Apministern:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av cripsen:

WiiU kanske inte får alla dom "balla" spelen men slipper i varje fall en massa trasiga spel. Jag sparar pengar på att inte ens kunna chansa ett dåligt AAA inköp och roar mej glatt istället med mario kart istället.

Nintendo verkar vara en av få som är noga med att det ska vara hög kvalitet när spelen släpps.

Möjligt att det är så för att det är stort sett Nintendo själva som utvecklar sina spel.

De hade ju kunnat släppa trasiga spel, men väljer att inte göra det. Vad är din motivering?

Att det är lättare att kommunicera, samarbeta, kontroller och komma överens med sina egna anställda. Företag som EA använder sig av andra företag för att göra spel åt dem. Ett sådant samarbete kan mycket väl krångla till utvecklingen av ett spel.

Kan ju tillägga att detta är mest spekulation från min sida och ingen universal sanning.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Problemet är att det är få spelutvecklare som har lyxen att ha en så stor kassa, i kombination med ett sånt bra rykte/hype/track record att dom kan säga "when its Done".

Väldigt lätt för alla här att bara sägen "ah men strunta i release, skjut upp det ett år till". Vem ska betala för det? Skulle DU kunna göra samma sak på ditt jobb, vad du nu än jobbar med?

I hur många andra branscher blir inte resultatet crap för att det inte finns nog med tid/pengar/resurser?

Det är väldigt enkelt, spel har blivit en industri. Folk behöver sin lön och denna lön betalas av att någon annan ligger ute med pengar tills spelet är klart. Det är en investering och en risk. Vid nån punkt vill inte investerarna riska mer, och säger "släpp". Så enkelt är det.

Jag menar, se på alla som grinade över dom kickstartade spelprojekten som gick i graven och aldrig släpptes. Då ville alla folk ha sina 10-20-30 dollar eller vad det nu var tillbaka.

Förstå hur situationen ser ur för en spelstudio som kanske haft tio om inte hundratals personer avlönade i flera år för att göra spelet.....

Problemet är ju även stt tekniken blir mer och mer avancerad samtidigt som spelarna ställer större och större krav på produktionerna, så det blir ju bara dyrare och dyrare stt göra spelen...

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Paddington:

Vad skulle lärdomen vara om du ändå får betalt?

Att folk är idioter?

Ja, typ


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Köpte Unity till PC.. ospelbart.. FORTFARANDE. Texturer bara blinkar hela tiden. Lirar hellre FC4. Allt på max å det flyter på i stadiga 60fps.

Medlem

The men in suits...

123
Skriv svar