Så blev Dayz en enorm framgång

Robot
Inaktiv
Så blev Dayz en enorm framgång

Jag önskar att dem skulle göra om spelet i en fräschare engine. Konceptet är kul, men teknologin ligger för långt efter för att jag inte ska kunna störas av det.

Medlem

Försökte spela Dayz men efter att testat andra liknande spel så som Infestation Survival Storys som funnits ett tag så kändes Dayz aldrig färdigt nog för att ha ett mer spel värde.
Kört kanske 20 liv i Cherno och det räcker, Zombie glesare Zombie spel går nog inte att hitta.

Det är trevligt, men tråkigt att det aldrig blir riktigt färdigt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av martinerrol:

Jag önskar att dem skulle göra om spelet i en fräschare engine. Konceptet är kul, men teknologin ligger för långt efter för att jag inte ska kunna störas av det.

Risken är väl då att det blir som övriga spel i branchen. Snyggt skräp helt enkelt (dying light etc)

Medlem
Skrivet av martinerrol:

Jag önskar att dem skulle göra om spelet i en fräschare engine. Konceptet är kul, men teknologin ligger för långt efter för att jag inte ska kunna störas av det.

En ny grafikmotor ska implementeras under första kvartalet av 2015 enligt roadmapen. Tillsammans med övrig optimering av fysik, omgivning m.m. som är planerad för framtiden är du bönhörd.


signatur

Constants and variables

Medlem

Skulle vara kul om de kunde göra spelet roligare också. Just nu springer man bara runt och undrar va fan man är.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Inaktiv
Skrivet av martinerrol:

Jag önskar att dem skulle göra om spelet i en fräschare engine. Konceptet är kul, men teknologin ligger för långt efter för att jag inte ska kunna störas av det.

Hela ARMA-serien lider av värdelös prestanda (optimeringar) och dålig fysik.

Medlem
Skrivet av chrisragnar:
Skrivet av martinerrol:

Jag önskar att dem skulle göra om spelet i en fräschare engine. Konceptet är kul, men teknologin ligger för långt efter för att jag inte ska kunna störas av det.

Risken är väl då att det blir som övriga spel i branchen. Snyggt skräp helt enkelt (dying light etc)

Men det är ju skräp nu också?

Medlem
Skrivet av martinerrol:

Jag önskar att dem skulle göra om spelet i en fräschare engine. Konceptet är kul, men teknologin ligger för långt efter för att jag inte ska kunna störas av det.

Detta, motorn känns verkligen inte som rätt val. De verkar ha alldeles för mycket problem att implementera nya grejer och den är väldigt kasst optimerad. Jag kommer antagligen att testa det igen om ett år eller något och se om det är något att ha. En annan grej jag var besviken av var att de inte ökade storleken på kartan (de gjorde bara byar osv. där det tidigare var vildmark, samma storlek afaik).

Hade velat se öar långt borta man måste ha båt och tillräckligt med bränsle för att nå, långa roadtrips man kan ta för att förlytta sig. Detta gör också att man inte får respawnade människor som inte har något att förlora på att dö som kutar runt överallt.

Nuvarande versionen av DayZ känns som något som skulle vara roligare om de slopade zombies helt och försökte göra något baserat på wasteland-kartorna till ArmA istället där man slåss om grejer att döda varandra med, fast lite mer low-tech.

Medlem
Skrivet av Amilo:
Skrivet av chrisragnar:
Skrivet av martinerrol:

Jag önskar att dem skulle göra om spelet i en fräschare engine. Konceptet är kul, men teknologin ligger för långt efter för att jag inte ska kunna störas av det.

Risken är väl då att det blir som övriga spel i branchen. Snyggt skräp helt enkelt (dying light etc)

Men det är ju skräp nu också?

Hm vet inte, det är inte färdigt och jag/vi har haft en hel del kul timmar redan.

Medlem
Skrivet av martinerrol:

Jag önskar att dem skulle göra om spelet i en fräschare engine. Konceptet är kul, men teknologin ligger för långt efter för att jag inte ska kunna störas av det.

Håller helt klart med. Finns gott om bättre motorer där ute. Zombies är fan ett skämt i spelet.

Medlem

Ungefär ett år av alpha, bara så ni vet. Det är en kort tid

Medlem
Skrivet av Ducci:

Försökte spela Dayz men efter att testat andra liknande spel så som Infestation Survival Storys som funnits ett tag så kändes Dayz aldrig färdigt nog för att ha ett mer spel värde.
Kört kanske 20 liv i Cherno och det räcker, Zombie glesare Zombie spel går nog inte att hitta.

DayZ är inte ett färdigt spel än.
DayZ är en alfa som just nu säljs som "Early Access" med bland annat få zeds på grund av att serverprestandan inte är färdig än.

Alfa alltså.

Medlem
Skrivet av chrisragnar:
Skrivet av Amilo:
Skrivet av chrisragnar:
Skrivet av martinerrol:

Jag önskar att dem skulle göra om spelet i en fräschare engine. Konceptet är kul, men teknologin ligger för långt efter för att jag inte ska kunna störas av det.

Risken är väl då att det blir som övriga spel i branchen. Snyggt skräp helt enkelt (dying light etc)

Men det är ju skräp nu också?

Hm vet inte, det är inte färdigt och jag/vi har haft en hel del kul timmar redan.

Antar att jag är typen som inte klarar av att njuta på en (i detta sammanhang) så brutalt dålig motor. Konceptet var kul men det börjar bli rätt utjatat med zombies och då har spelet inte ens släppts.

Medlem

Spelat ett par hundra timmar SA, underhållande. Men har nu gått över till arma 3 och dess mods. Men väntar med spänning på hur SA blir när det(om det) släpps.
Jag vet att det är tabu på att klaga på dayz standalone, men det är helt enkelt för buggigt för att "investera" så många timmar i en karaktär och sen dö på grund utav något så löjligt som osynliga zombies m.m

Medlem
Skrivet av sith:
Skrivet av Ducci:

Försökte spela Dayz men efter att testat andra liknande spel så som Infestation Survival Storys som funnits ett tag så kändes Dayz aldrig färdigt nog för att ha ett mer spel värde.
Kört kanske 20 liv i Cherno och det räcker, Zombie glesare Zombie spel går nog inte att hitta.

DayZ är inte ett färdigt spel än.
DayZ är en alfa som just nu säljs som "Early Access" med bland annat få zeds på grund av att serverprestandan inte är färdig än.

Alfa alltså.

Är spelet fortfarande i alpha stadiet, trodde det nått till en beta nu?

Var mycket medveten om det när jag spelade och därav påpekade just att spelet var inte färdigt nog för att ha ett mer spel värde i mitt tycke.

Medlem
Skrivet av Amilo:
Skrivet av chrisragnar:
Skrivet av Amilo:
Skrivet av chrisragnar:
Skrivet av martinerrol:

Jag önskar att dem skulle göra om spelet i en fräschare engine. Konceptet är kul, men teknologin ligger för långt efter för att jag inte ska kunna störas av det.

Risken är väl då att det blir som övriga spel i branchen. Snyggt skräp helt enkelt (dying light etc)

Men det är ju skräp nu också?

Hm vet inte, det är inte färdigt och jag/vi har haft en hel del kul timmar redan.

Antar att jag är typen som inte klarar av att njuta på en (i detta sammanhang) så brutalt dålig motor. Konceptet var kul men det börjar bli rätt utjatat med zombies och då har spelet inte ens släppts.

Kan köpa att "klumpigheten" gör många avtänd. Det flyter på rätt bra nu för tiden dock, FPS mässigt.
Ser zombiesarna mer som en oläglighet, känns inte som någon stor del av spelet just nu. Tycker det är mer kul att interagera med andra spelare och med vänner.

Medlem
Skrivet av chrisragnar:
Skrivet av Amilo:
Skrivet av chrisragnar:
Skrivet av Amilo:
Skrivet av chrisragnar:
Skrivet av martinerrol:

Jag önskar att dem skulle göra om spelet i en fräschare engine. Konceptet är kul, men teknologin ligger för långt efter för att jag inte ska kunna störas av det.

Risken är väl då att det blir som övriga spel i branchen. Snyggt skräp helt enkelt (dying light etc)

Men det är ju skräp nu också?

Hm vet inte, det är inte färdigt och jag/vi har haft en hel del kul timmar redan.

Antar att jag är typen som inte klarar av att njuta på en (i detta sammanhang) så brutalt dålig motor. Konceptet var kul men det börjar bli rätt utjatat med zombies och då har spelet inte ens släppts.

Kan köpa att "klumpigheten" gör många avtänd. Det flyter på rätt bra nu för tiden dock, FPS mässigt.
Ser zombiesarna mer som en oläglighet, känns inte som någon stor del av spelet just nu. Tycker det är mer kul att interagera med andra spelare och med vänner.

Jag har också haft X antal roliga timmar med polarna men som du säger så är klumpigheten för mycket för mig. Utöver det så kunde de lika bra tagit bort zombierna och bara kört på ett postapokalyptiskt spel. För jäkla tråkigt att spelet inte är byggt i en smidigare motor redan från början.

Medlem
Skrivet av Ducci:

Är spelet fortfarande i alpha stadiet, trodde det nått till en beta nu?

Nej, fortfarande alfa. Betan är säkert någon gång i slutet på året när de fått in allt de ska ha in i spelet och börjar polera på det. Final release är planerad för någon gång i mitten av 2016.

Så spelet är inte ens halvvägs in i sin utveckling.

Skrivet av ustzeust:

Spelat ett par hundra timmar SA, underhållande. Men har nu gått över till arma 3 och dess mods.

Samma här. KotH FTW? Hoppar bara in i DayZ och spelar ett par kvällar vid varje stable release.

Skrivet av Pulkafettot:

En annan grej jag var besviken av var att de inte ökade storleken på kartan (de gjorde bara byar osv. där det tidigare var vildmark, samma storlek afaik).

Ja, större karta hade varit fint, men vi får nog vara nöjda med de 225 km2 vi får med tanke på att de andra spelmotorerna (CryEngine, UE4, Unity, etc) på sin höjd klarar 64 km2 innan de börjar få problem med positionering, och börjar vibrera okontrollerat.

Visst kan du få större kartor i de andra motorerna, men inte i multiplayer då den "fixen" som krävs inte fungerar där.

Visserligen så håller RSI på med en fix för CryEngine till sitt Star Citizen som gör att storleken kommer öka exponentiellt, men frågan är när/om vi andra får tillgång till den i den officiella releasen av CryEngine.

Medlem

Måste bara säga att DayZ är ett spel som kräver väldigt mycket tid för att lära sig. Man kan inte bara ha spelat 60 min och tro att man har upplevt allt i spelet.

Medlem

Spelade motvilligt Day Z ca 1 månad efter det blev Standalone då en vän ville testa men avslutade snabbt på grund av att jag blev så besviken på allt

1* Det va mera zombies i Arma 2 modden och d skapade på så vis ett mera "osäkert"
spel där du va tvungen att akta dig för både zombies o andra spelare. Allra minst under natten.
Vill minnas i Arma 2 när man kröp runt på ett fält mitt i natten med night googles och såg folk springa som galningar jagad av zombi horde o man själv låg där helt stilla.

2* Att dom fortfarande inte tagit hand om d fåtal zombies som finns eftersom dom fortf ska glitcha sig genom väggar och dörrar. En sak vore om dom skulle slå ner dörren/fönstret o bryta sig in men när dom glitchar genom golvet och helt plötsligt står i rummet bredvid dig o slår ihjäl dig så är det bara *Suck*

3. Som jag sa ovanför, mera zombies (även fast dom glitchade) va mera intressant än dom nu mer elr mindre toma kartorna där bara riktiga spelare springer runt med den bästa utrustningen. Kul? inte så speciellt.

4. Som också sagt tidigare. Jag kan spela spel där grafiken inte är den bästa men i DayZ så går det tyvärr inte då det förstör känslan när man springer över en åker och har 10fps bara för att solen råkade slänga lite sunrays mellan två grantoppar, o jag sitter på ett 780ti haha

Nej - Släpper dom ett nytt "zombie survival spel" så hoppas jag på bättre grafik som håller måttet med dagens spel och ZOMBIES !!

Inaktiv

Blir lite irriterad på folk som faktiskt går på säljsnacket om "bara i alpha" osv. DayZ använder samma motor som BI's andra spel, och som har (i stora drag) varit oförändrad under 14 års tid. Bättre grafik, men fysik, animationer osv har gått otroligt långsamt framåt.

Förvänta er absolut inte något stort när de säger "ny graifkmotor", det är garanterat samma trasiga motor fortfarande. I mina ögon har DayZ alltid varit en cashgrab-kampanj från BI's sida för att dra in pengar till sina andra spel, varför skulle de annars köpt rättigheterna?

Medlem
Skrivet av anon_234443:

Blir lite irriterad på folk som faktiskt går på säljsnacket om "bara i alpha" osv. DayZ använder samma motor som BI's andra spel, och som har (i stora drag) varit oförändrad under 14 års tid. Bättre grafik, men fysik, animationer osv har gått otroligt långsamt framåt.

Men vad ska de då kalla det för? Spelat är planlagd att släppas i mitten av 2016, och versionen som är spelbar just nu är fortfarande okomplett, det fattas många features, det är opolerat för ingen polering ens har påbörjats. Det är klart det är en alpha. Så igen, vad ska de då kalla det? Bananpizza? Hattkrok? Väldigt förvirrande att kalla det för något annat än vad det är.

Om du ska regga dig här på forumet bara för att posta detta så kan du väl åtminstone se till att du inte sprider ren och skär felinformation?

Medlem

Sjukt trött på alla som klagar så inåt ******** mycket på Dayz, varför ni inte gillar det tror jag är för ni förväntar er något helt annat än vad spelet faktiskt är. Det är inte spelare vs zombies (iaf inte just nu vet inte om det någonsin kommer bli så) utan spelare vs spelare i en apokalyptisk värld med lite zombies som utfyllnad. större delen av spelet handlar om interaktioner med andra spelare och att överleva, thats it. liksom vad mer vill ni ha ?

Utvecklarna håller på att lägga till mer innehåll men saker och ting tar tid. Har ni försökt er på att utveckla ett spel nån gång? Jag har. Det är väldigt mycket svårare än vad man tror.

Sen om ni köpte det när det precis kom ut och ni känner att ni förlorat pengar för spelet inte var som ni ville. liksom det är ert fel ni var det som köpte spelet, ingen tvingade er.

Medlem
Skrivet av YangUnchained:

Spelade motvilligt Day Z ca 1 månad efter det blev Standalone då en vän ville testa men avslutade snabbt på grund av att jag blev så besviken på allt

1* Det va mera zombies i Arma 2 modden och d skapade på så vis ett mera "osäkert"
spel där du va tvungen att akta dig för både zombies o andra spelare. Allra minst under natten.
Vill minnas i Arma 2 när man kröp runt på ett fält mitt i natten med night googles och såg folk springa som galningar jagad av zombi horde o man själv låg där helt stilla.

2* Att dom fortfarande inte tagit hand om d fåtal zombies som finns eftersom dom fortf ska glitcha sig genom väggar och dörrar. En sak vore om dom skulle slå ner dörren/fönstret o bryta sig in men när dom glitchar genom golvet och helt plötsligt står i rummet bredvid dig o slår ihjäl dig så är det bara *Suck*

3. Som jag sa ovanför, mera zombies (även fast dom glitchade) va mera intressant än dom nu mer elr mindre toma kartorna där bara riktiga spelare springer runt med den bästa utrustningen. Kul? inte så speciellt.

4. Som också sagt tidigare. Jag kan spela spel där grafiken inte är den bästa men i DayZ så går det tyvärr inte då det förstör känslan när man springer över en åker och har 10fps bara för att solen råkade slänga lite sunrays mellan två grantoppar, o jag sitter på ett 780ti haha

Nej - Släpper dom ett nytt "zombie survival spel" så hoppas jag på bättre grafik som håller måttet med dagens spel och ZOMBIES !!

Då kanske DayZ SA vore nåt för dig, då det som finns ute på SA bara är en alfa.

När DayZ SA släpps kommer allt du nämner ovan vara adresserat.

Medlem
Skrivet av sith:
Skrivet av YangUnchained:

Spelade motvilligt Day Z ca 1 månad efter det blev Standalone då en vän ville testa men avslutade snabbt på grund av att jag blev så besviken på allt

1* Det va mera zombies i Arma 2 modden och d skapade på så vis ett mera "osäkert"
spel där du va tvungen att akta dig för både zombies o andra spelare. Allra minst under natten.
Vill minnas i Arma 2 när man kröp runt på ett fält mitt i natten med night googles och såg folk springa som galningar jagad av zombi horde o man själv låg där helt stilla.

2* Att dom fortfarande inte tagit hand om d fåtal zombies som finns eftersom dom fortf ska glitcha sig genom väggar och dörrar. En sak vore om dom skulle slå ner dörren/fönstret o bryta sig in men när dom glitchar genom golvet och helt plötsligt står i rummet bredvid dig o slår ihjäl dig så är det bara *Suck*

3. Som jag sa ovanför, mera zombies (även fast dom glitchade) va mera intressant än dom nu mer elr mindre toma kartorna där bara riktiga spelare springer runt med den bästa utrustningen. Kul? inte så speciellt.

4. Som också sagt tidigare. Jag kan spela spel där grafiken inte är den bästa men i DayZ så går det tyvärr inte då det förstör känslan när man springer över en åker och har 10fps bara för att solen råkade slänga lite sunrays mellan två grantoppar, o jag sitter på ett 780ti haha

Nej - Släpper dom ett nytt "zombie survival spel" så hoppas jag på bättre grafik som håller måttet med dagens spel och ZOMBIES !!

Då kanske DayZ SA vore nåt för dig, då det som finns ute på SA bara är en alfa.

När DayZ SA släpps kommer allt du nämner ovan vara adresserat.

Fast hade zombie pathing varit enkelt att lösa så hade de gjort det redan, de har uppdaterat pathingen men det blir inget i närheten av bra. Jag är inte övertygad om att de lyckas, NPC's i ARMA kan inte navigera i byggnader alls, varken arma 3 eller arma 2 sist jag kollade- motorn verkar ju vara väldigt lik.

De har ju dessutom enorma syncproblem fortfarande och de har inte ens crankat zombiehalten ännu, det är ju knappt några zombies. Hur ska det gå att driva allt med permanenta fordon och playerskapade saker som tält, farms etc. när de inte ens kan få in zombiesarna? Om de fixar "allt"(det mesta) tror jag det kommer ta enorm tid. Är Rocket kvar i teamet fortfarande?

Medlem
Skrivet av Pulkafettot:
Skrivet av sith:
Skrivet av YangUnchained:

Spelade motvilligt Day Z ca 1 månad efter det blev Standalone då en vän ville testa men avslutade snabbt på grund av att jag blev så besviken på allt

1* Det va mera zombies i Arma 2 modden och d skapade på så vis ett mera "osäkert"
spel där du va tvungen att akta dig för både zombies o andra spelare. Allra minst under natten.
Vill minnas i Arma 2 när man kröp runt på ett fält mitt i natten med night googles och såg folk springa som galningar jagad av zombi horde o man själv låg där helt stilla.

2* Att dom fortfarande inte tagit hand om d fåtal zombies som finns eftersom dom fortf ska glitcha sig genom väggar och dörrar. En sak vore om dom skulle slå ner dörren/fönstret o bryta sig in men när dom glitchar genom golvet och helt plötsligt står i rummet bredvid dig o slår ihjäl dig så är det bara *Suck*

3. Som jag sa ovanför, mera zombies (även fast dom glitchade) va mera intressant än dom nu mer elr mindre toma kartorna där bara riktiga spelare springer runt med den bästa utrustningen. Kul? inte så speciellt.

4. Som också sagt tidigare. Jag kan spela spel där grafiken inte är den bästa men i DayZ så går det tyvärr inte då det förstör känslan när man springer över en åker och har 10fps bara för att solen råkade slänga lite sunrays mellan två grantoppar, o jag sitter på ett 780ti haha

Nej - Släpper dom ett nytt "zombie survival spel" så hoppas jag på bättre grafik som håller måttet med dagens spel och ZOMBIES !!

Då kanske DayZ SA vore nåt för dig, då det som finns ute på SA bara är en alfa.

När DayZ SA släpps kommer allt du nämner ovan vara adresserat.

Fast hade zombie pathing varit enkelt att lösa så hade de gjort det redan, de har uppdaterat pathingen men det blir inget i närheten av bra. Jag är inte övertygad om att de lyckas, NPC's i ARMA kan inte navigera i byggnader alls, varken arma 3 eller arma 2 sist jag kollade- motorn verkar ju vara väldigt lik.

De har ju dessutom enorma syncproblem fortfarande och de har inte ens crankat zombiehalten ännu, det är ju knappt några zombies. Hur ska det gå att driva allt med permanenta fordon och playerskapade saker som tält, farms etc. när de inte ens kan få in zombiesarna? Om de fixar "allt"(det mesta) tror jag det kommer ta enorm tid. Är Rocket kvar i teamet fortfarande?

Nee, ingen Rocket längre.

Medlem

Rocket sku sluta vid nyår har jag för mig.
Kan ha fel dock, och var det inte nyår så är det iaf mkt snart.

1
Skriv svar