Nerikes Allehanda testar "vålds- och sexspelet" GTA V

Robot
Nerikes Allehanda testar "vålds- och sexspelet" GTA V
Medlem
Nerikes Allehanda testar "vålds- och sexspelet" GTA V

Om man går in med den inställningen från börjar bör man nog inte recensera den iheller.

Speciellt med tanke på att undersökningar visar att det faktiskt inte leder till våld i RL.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

hahahah han låter ju helt jävla förstörd!

Förmodligen en hönspappa som försöker skärma av sina barn från allt "hemskt" i världen.

Medlem

Allt som han gör i videon behöver man inte göra heller.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Ankh:

Om man går in med den inställningen från börjar bör man nog inte recensera den iheller.

Speciellt med tanke på att undersökningar visar att det faktiskt inte leder till våld i RL.

Tycker väl dock det här mer var riktat till att föräldrar ska ha bättre koll på vad deras barn spelar/vill spela. Det tycker jag är bra, idag har föräldrar koll på film, men många föräldrar verkar fortfarande inte förstå att det görs "vuxen" spel idag. Spel som kanske inte är lämpliga för alla barn.

Medlem

Nu var det väl inte direkt en recension, utan mer en visning på att man bör tänka sig för vad man egentligen låter ens barn utsättas för.

Sedan verkar han kunna lite väl mycket om hur man gör i spelet för att låta så negativ - spela oskyldig kanske?
"Man kan göra så här också om man vill... fast det är ju inte särskilt kul". Visst visst Mr.Lapdance.

Medlem

Tyckte först att recensenten verkade lite väl blödig men insåg att den faktiskt riktar sig mot icke spelintresserade föräldrar vars ungar spelar GTA. Efter diskussion på jobbet om det i veckan så framkom det att det tydligen inte är helt ovanligt att åttaåringar övertalar föräldrarna att köpa det till dom.

Medlem

Fast det var ju inte länge sedan FZ.se drog ned betyget på Bayonetta 2 för att det innehöll för mycket sexuella anspelningar (som slentrianmässigt likställs med sexism om det rör en kvinna).

Det ligger inte särskilt långt iväg att kritisera GTA för att vara våldsamt om du kan kritisera Bayonetta för att innehålla sexuellt utmanande scener. Det är liksom saker som hör spelen till och är en del av deras spelidé.

Skillnaden är väl att NA saknar kunskap om ämnet som ursäkt.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Det är väl 18+ på GTA V? Då ska inga barn spela heller (även om det kanske görs). Reportern ska väl mer kolla varför föräldrar inte kollar åldersgränser?!

Förhoppningsvis så kan väl inslaget alla fall ge nån förälder insikt vad som spelas för att sen leda till nån diskussion vad som är okej i fiktion och vad som är okej i verkliga livet!


signatur

För att spel ska vara kul ^^

Medlem
Skrivet av AHTF:
Skrivet av Ankh:

Om man går in med den inställningen från börjar bör man nog inte recensera den iheller.

Speciellt med tanke på att undersökningar visar att det faktiskt inte leder till våld i RL.

Tycker väl dock det här mer var riktat till att föräldrar ska ha bättre koll på vad deras barn spelar/vill spela. Det tycker jag är bra, idag har föräldrar koll på film, men många föräldrar verkar fortfarande inte förstå att det görs "vuxen" spel idag. Spel som kanske inte är lämpliga för alla barn.

En sak de har försökt i de 34 år av gaming jag sysslat med. Det funkade inte då och det funkar inte nu. Saken är den att jag vet många som låter sina barn "provspela" och visar det inte att de tar illa upp av spelen så får de fritt fram med rubbet. Jag tror du underskattar hur mycket föräldrarna känner till idag förövrigt.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Han är verkligen inte insatt i spelvärlden.

Tycker det är föräldrarnas ansvar att sitta med barnen om de inte anses mogna för alla inslag som kan uppkomma. Vissa barn gillar faktiskt bara att köra bil i den öppna världen.

Sen är det föräldrarnas ansvar att göra barnen införstådda med att detta endast är tillåtet i spel och inte i verkligheten. Dessutom förstår barn ofta mycket mer än man tror.

Medlem

Så han väljer att göra det han tycker är tråkigt vilket är slå ner folk på gatan och tycker det är onödigt våld?

Varför lägger han fokus på så liten av hela spelet och dömer hela skiten efter det?

Ge honom ett exemplar av Ronja Rövardotter så ska ni se att han inte kommer döma hela filmen efter nakenscenen.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Nerikes Allehanda är fan en pk tidning utan dess....

Medlem

Hahaha jag kan inte låta bli att skratta åt speakerröstens dialekt, han låter så fruktansvärt gnällig att det nästan är en parodi på närkingska!

/Närking med bred dialekt utan gnällbiten.

Ser dock egentligen inget fel med inslaget, inga fel att varna föräldrar för att köpa allt för grova spel till minderåriga, bra att de får lite koll.

Medlem

Tycker det är rimligt att ta med onödigt våld i en slutbedömning av ett spel om testpersonen verkligen blir störd av det.

Blir mer provocerad av alla gamers som går tokbananas varje gång någon nämner något, som på något vis kan tolkas som feminism.

Varje recensent måste väl ha rätt att tycka och skriva vad hen vill. (Ja, jag skrev hen)

Medlem

Så här har det låtit varenda gång ett GTA-spel har släppts. De föräldrar som inte vet vad GTA är för något vid det här laget måste ha legat under för sten täckt av mossa. De föräldrar som däremot vet vad GTA är och köper det till sina barn känner nog sina barn bäst och vet att de fattar att det bara är fiktion.

Har ni sett många barn sno bilar, köpa sex och massakrera oskyldiga? Nä tänkte väl det. Då kan man ju dra slutsatsen att barn inte är så dum i huvudet som moralkärringarna påstår, utan att barn förstår att det är på låtsas och när de stänger av spelet så fortsätter de med sina liv precis som vanligt.

Kan inte media fokusera mer på hur skadligt dokusåpor som Big Brother och Paradise Hotel kan vara för unga i stället för att försöka sälja på unga skiten? Där handlar det ju åtminstone om riktiga människor som lever ett "vardagligt" liv med alkohol och sex hit och dit. Det om något borde väl vara skadligt att titta på?

Jag minns att jag läste någonstans för många år sedan där någon mediatönt sagt att dokusåpor bara var bra för barn, för de får lära sig om sex och fylla.

Vi har betydligt större samhällsproblem än GTA, så varför riktar media allt sitt hat mot just det spelet?

Medlem

Nä gud vad hemskt.

Medlem
Medlem

VIdeon börjar med att han väljer att skjuta civila. Videon fortsätter sen med att han väljer ut en kvinnlig civil att slå ner. Sen pratar han om hur tråkigt och onödigt det är när det är han själv som valde att göra det.

När jag spelade GTAV slog jag aldrig ner någon civil eller dödade någon civil. Och det där med sex eller sex köp är något man väljer själv, jag har aldrig plockat upp en prostituerad i spelet och stripp baren var nog det tråkigaste stället i hela spelet.

Sen så är spelet 18+ samt att spelet handlar om kriminalitet som det alltid har gjort.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Har ni sett många barn sno bilar, köpa sex och massakrera oskyldiga? Nä tänkte väl det. Då kan man ju dra slutsatsen att barn inte är så dum i huvudet som moralkärringarna påstår, utan att barn förstår att det är på låtsas och när de stänger av spelet så fortsätter de med sina liv precis som vanligt.

Kan inte media fokusera mer på hur skadligt dokusåpor som Big Brother och Paradise Hotel kan vara för unga i stället för att försöka sälja på unga skiten? Där handlar det ju åtminstone om riktiga människor som lever ett "vardagligt" liv med alkohol och sex hit och dit. Det om något borde väl vara skadligt att titta på?

Det handlar inte så mycket om att barn går ut och skjuter folk, utan snarare att det snarare är väl belagt att barn (och även vuxna) påverkas av vad de ser och hör i alla former av medier, spel inkluderade. En unge som inte än lärt sig skilja på lek och verklighet, påverkas självklart dåligt av att se hur "hjältarna" i GTA eller liknande spel behandlar kvinnor då detta beteende normaliseras. Samma såklart av att titta på antiintellektuell avföring som Big Brother och liknande.

Medlem
Skrivet av Leffe76:

Tycker det är rimligt att ta med onödigt våld i en slutbedömning av ett spel om testpersonen verkligen blir störd av det.

Är det verkligen onödigt våld i spelet?
Det enda onödiga våldet han klagade på var det våldet han själv skapade. Om det man själv skapar i spelet ligger i grunden för hur spel ska recenseras blir det heltokigt.

Spelet är inte gjort för barn och ska man dra paralleller med filmer så innehåller spelet lika mycket våld och sex som vilken actionfilm som helst för barn upp till 15 år.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

[quote=marcus8958]

Skrivet av Leffe76:

Spelet är inte gjort för barn och ska man dra paralleller med filmer så innehåller spelet lika mycket våld och sex som vilken actionfilm som helst för barn upp till 15 år.

Siste actionhjälten PG13 med Arnold visades på tv för några veckor sedan, i filmen avrättar dom folk hit och dit.

Medlem

Fyfan för frihet!

Medlem
Skrivet av Tomten:
Skrivet av Bojkott:

Har ni sett många barn sno bilar, köpa sex och massakrera oskyldiga? Nä tänkte väl det. Då kan man ju dra slutsatsen att barn inte är så dum i huvudet som moralkärringarna påstår, utan att barn förstår att det är på låtsas och när de stänger av spelet så fortsätter de med sina liv precis som vanligt.

Kan inte media fokusera mer på hur skadligt dokusåpor som Big Brother och Paradise Hotel kan vara för unga i stället för att försöka sälja på unga skiten? Där handlar det ju åtminstone om riktiga människor som lever ett "vardagligt" liv med alkohol och sex hit och dit. Det om något borde väl vara skadligt att titta på?

Det handlar inte så mycket om att barn går ut och skjuter folk, utan snarare att det snarare är väl belagt att barn (och även vuxna) påverkas av vad de ser och hör i alla former av medier, spel inkluderade. En unge som inte än lärt sig skilja på lek och verklighet, påverkas självklart dåligt av att se hur "hjältarna" i GTA eller liknande spel behandlar kvinnor då detta beteende normaliseras. Samma såklart av att titta på antiintellektuell avföring som Big Brother och liknande.

Intressant theori, men tyvärr har den inget stöd i vetenskapen.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Reagerade direkt på en mening som reporten hävde ur sig efter att han slagit ner tjejen, "om man vill".
"Det är ju väldigt fritt och det är ju väldigt onödigt".

Tror att Alex Linde och en viss Josef skulle komma väldigt bra överens, Bolsjeviker emellan.

MEG
Medlem

Håller med andra på forumet, spelet är inte för barn.
Man köper inte heller en film som har liknande innehåll till barn, väldigt enkelt kan man tycka


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Spelet innehåller mycket våld och sex och har en 18-årsgräns. Spelet porträtteras som ett spel som innehåller mycket våld och sex och som inte bör spelas av personer som är under 18 år. Okej.

Medlem

Är ju för fan ett spel! Och det har åldersgräns vad mer behöver man säga?


signatur

http://friskyttarna.eu
En Svensk onlinespels community för LotRO, Guild Wars 2 och RIFT

Inaktiv
Skrivet av R.Persson:

Han är verkligen inte insatt i spelvärlden.

Tycker det är föräldrarnas ansvar att sitta med barnen om de inte anses mogna för alla inslag som kan uppkomma. Vissa barn gillar faktiskt bara att köra bil i den öppna världen.

Sen är det föräldrarnas ansvar att göra barnen införstådda med att detta endast är tillåtet i spel och inte i verkligheten. Dessutom förstår barn ofta mycket mer än man tror.

Jag fick för mig att den här recensionen handlade just om att någon utan större erfarenhet av tv-spel skulle prova på det.

I övrigt tycker jag du har helt rätt.

Medlem

Är väl nästan som FZs recension av the witcher då. Har för mig att FZ ansåg att det var sexistiskt/kvinnoförnedrande och fick därmed lägre betyg

Skriv svar