Var 2014 det värsta bugg- och glitchåret någonsin?

Robot
Var 2014 det värsta bugg- och glitchåret någonsin?

Se den underhållande sammanställningen över förra årets totala releasehaveri.


Medlem
Var 2014 det värsta bugg- och glitchåret någonsin?

En ny spelkrasch börjar synas på horisonten. Förtroendet för utvecklarna håller inte hur länge som helst när de säljer trasiga produkter.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Kan ju hoppas att folk slutar förhandsboka spel...

Medlem

Det är synd att demos mer eller mindre har försvunnit.

Medlem

"The unfamiliar architechture of new game consoles" - yeah right...

Skrivet av Oneone:

Kan ju hoppas att folk slutar förhandsboka spel...

Precis. Om man förhandsbokar spel är man ju helt pantad, om man nu inte mot förmodan skiter i om spelet är bra eller inte. Förhandsbokningar fyller verkligen inget syfte i och med att man bara kan vänta på att spelet kommer ut, läsa recensionerna och sen bestämma sig. Det dyker ju upp spel hela tiden som hypas upp till max, och som sen visar sig vara skitkassa på ett eller annat sätt när de väl kommer ut. Några exempel är Duke Nukem Forever, Aliens Colonial Marines, Assassin's Creed Unity, Diablo 3 och Watch Dogs.

Medlem

Mitt förtroende har nått botten. Jag älskar BF spelen men efter BF4 så kommer jag inte köpa det tills jag har läst en MASSA åsikter från spelare innan jag köper det. Säger dom att det är buggigt då skiter jag i det.

NHL köpte jag inte för att dom hade bantat spelet med funktioner och även om jag har sett delade åsikter om själva gameplayet så har jag läst att det är ganska buggigt.

Watch dog var inte buggigt för mig men blev besviken för att det dom visade upp under E3 var inte det jag fick när jag köpte det.

Det enda spelet jag kommer köpa i år dag 1 är MGS: Phantom Pain och det är för att jag måste ha det och för att jag tror att Hideos kontrollbehov och gudaliknande roll i Konami gör att det kommer vara i princip buggfritt.

Skrivet av von_lidl:

Det är synd att demos mer eller mindre har försvunnit.

Dom här förklarar på ett bra sätt varför demos i princip har försvunnit
https://www.youtube.com/watch?v=7QM6LoaqEnY&list=PLB9B0CA0046...

Medlem

Knappast. Det hat alltid funnits bedrövligt buggiga spel på pc.

Medlem

Det är inget problem att se till att få fungerande spel idag om man vill. Så klagomålen gäller för de som inte bryr sig lika mycket, så då är det inget problem.

Fool me once, shame on you.
Fool me twice, shame on me.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av boneless:

Knappast. Det hat alltid funnits bedrövligt buggiga spel på pc.

Som vi skriver kan det ju ha med att det är så lätt att uppmärksamma och sprida idag - något som såklart kommer att ha effekt.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av boneless:

Knappast. Det hat alltid funnits bedrövligt buggiga spel på pc.

Som vi skriver kan det ju ha med att det är så lätt att uppmärksamma och sprida idag - något som såklart kommer att ha effekt.

Men precis som dom säger i klippet så skeppar dom spel för att dom vet att dom kan fixa det med en dag 1 patch eller senare. Går vi tillbaka till PS2:eran så kunde man inte släppa spel som var i samma skick som Ass creed. Folk hade blivit tokiga och krävts sina pengar tillbaka. Nu kan ju företagen bara säga "Vi fixar det med en patch på 6gb".

Medlem

den buggen som gjorde civ 5 MP ospelbart lagom till att civ BE släpptes, årets mest strategiska bugg

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av jehuty:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av boneless:

Knappast. Det hat alltid funnits bedrövligt buggiga spel på pc.

Som vi skriver kan det ju ha med att det är så lätt att uppmärksamma och sprida idag - något som såklart kommer att ha effekt.

Men precis som dom säger i klippet så skeppar dom spel för att dom vet att dom kan fixa det med en dag 1 patch eller senare. Går vi tillbaka till PS2:eran så kunde man inte släppa spel som var i samma skick som Ass creed. Folk hade blivit tokiga och krävts sina pengar tillbaka. Nu kan ju företagen bara säga "Vi fixar det med en patch på 6gb".

Ett uppkopplat samhälle, inklusive konsoler, har sina för- och nackdelar


signatur
Medlem
Skrivet av rubbiten:

den buggen som gjorde civ 5 MP ospelbart lagom till att civ BE släpptes, årets mest strategiska bugg

Vi i gänget väntar på nästa civ så vi kan spela civ BE i multiplayer

Ha! apropå detta kom ja just nu på en sak om Civ BE. När vi skulle ladda en tidigare sparad runda pga synk-fel och utkickade spelare höll vi tummarna och hoppades på att det skulle fungera efter 5:e laddningsförsöket. Då blev Civ BE ett "multi-prayer" spel!

ja jag är en Göteborgare

Medlem

"2014 var ett buggigt år, kanske inte det värsta, men absolut ett av de mest uppmärksammade"

Vilket år var värre, eller i närheten? Bara nyfiken!

Man glömmer väl bort, eftersom jag inte ens kan minnas många av spelen jag spelat genom åren, men jag kan då inte alls minnas att något år skulle ha haft så många och grova problem när det kommer till stora releaser.

Är det omställningen till next-gen ?

Medlem

Buggar har alltid varit ett problem i spel, precis som ni nämner i artikeln så tror jag det mer har att göra med att det är mer synlig gjort nu...

Sen så var KANSKE 2014 ett lite ovanligt buggit år, men det jag har tyckt är fascinerande är hur hela "spelvärlden" ratat och tjatat på AC:Unity som ett EXTRA speciellt fall, medans en majoritet verkar ta Dragon Age med en klackspark, trots att det har haft minst lika många (om inte fler) problem.

Jag hade iaf tur och hade nästan inga problem med Unity alls, väntar tills DA ligger i reabacken innan jag ger mig på det (för jag vägrar sponsra Bioware mer än vad jag tycker dom förtjänar efter DA2 och Mass Effect 3)

Medlem

Första Half-Life när det var nytt är fortfarande det spel där jag störts klart mest av buggar. Det tog kanske tredubbelt så lång tid att spela igenom det på grund av en extremt irriterande bugg.

Medlem

Det blir inga mer förhandsbokningar för min del heller. Mer regel än undantag att spelen inte är klara...

Medlem

2013 va värre. EA stårför det årets buggigaste spel. BF4 och Sim City.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Tyvärr är kunder fortfarande korkade, säger dem att aldrig mer ska köpa ett nytt COD, BF eller whatever. Men vad händer, 90% går på samma dammsugare försäljare snack.Köper, missnöjd.
Eller säger, så många buggar är det inte... okej...

Jag har slutat köpa AAA titlar, väntar hellre i 6månader.
Har fortfarande inte köpt Unity, Far Cry eller något annat.

Vet sen tidigare, alla spel som släppa är trasiga.
Varför ska jag lägga 600:- på ett spel som är trasigt, hellre väntar jag att köpa det, för ca 199:-

Eller tankar/demo (PC) testa se om det ens är spelbart. Tråkigt nog så är det trasigt.

Tyvärr har ju samma trasiga spel kommit till PS4, trodde man skulle slippa det.. Men verkar som man får leva med det tills kunderna har lärt sig.

Senaste spelet som inte var trasigt från början... WOT
Som är gratis... Eller patchas samma dag som en update kommer.

Medlem
Skrivet av Deli:

Vilket år var värre, eller i närheten? Bara nyfiken!

2012-2013 är ett hett tips. Sim City skandalen 2013 där Eurogamer.se gav 10/10 till innan de gick under och allt möjligt fult. Så mycket fula grejer som skedde under dessa år...

Det har varit värre tidigare än idag skulle jag vilja säga. EA var ju mest avskydda bolag två år i rad just dessa år tror jag. Om man gillade Resident Evil Apocalypse så älskar man den här videon som väl snart hör hemma i varje tråd i detta ämne på samma vis som mad skill no plow är obligatorisk för Farming Simulator trådar

Annars gör ju Angry Joe varje år "Top 10 Gaming Controversies of [årtal]" så kan man avgöra själv vilket år som var värst.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av =FFM=FH:
Skrivet av rubbiten:

den buggen som gjorde civ 5 MP ospelbart lagom till att civ BE släpptes, årets mest strategiska bugg

Vi i gänget väntar på nästa civ så vi kan spela civ BE i multiplayer

Ha! apropå detta kom ja just nu på en sak om Civ BE. När vi skulle ladda en tidigare sparad runda pga synk-fel och utkickade spelare höll vi tummarna och hoppades på att det skulle fungera efter 5:e laddningsförsöket. Då blev Civ BE ett "multi-prayer" spel!

ja jag är en Göteborgare

Den roligaste Civ V buggen är ändå att om man laddar en tidigare save så verkar saven relatera till spelare via vilket nick de hade då saven gjordes. Har då någon ändrat något endaste tecken i sitt steamnick så hamnar de i fel slot och kan inte byta. Om de ens kan komma in i lobbyn.

Sen har vi ju buggen där det ibland vid load av MP save kan bli en desynk redan i loadingläget så spelare verkar hamna i olika skeden på rundan. Vissa kan styra sina units och spela rundan medan andra aldrig kommer ur load/waiting for players. Detta går ej att åtgärda med reload utan det är bara att kasta saven. Det är najs när man spenderat ca 8-10 timmar med samma save. Då är det slut på "one more turn". =D

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av jehuty:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av boneless:

Knappast. Det hat alltid funnits bedrövligt buggiga spel på pc.

Som vi skriver kan det ju ha med att det är så lätt att uppmärksamma och sprida idag - något som såklart kommer att ha effekt.

Men precis som dom säger i klippet så skeppar dom spel för att dom vet att dom kan fixa det med en dag 1 patch eller senare. Går vi tillbaka till PS2:eran så kunde man inte släppa spel som var i samma skick som Ass creed. Folk hade blivit tokiga och krävts sina pengar tillbaka. Nu kan ju företagen bara säga "Vi fixar det med en patch på 6gb".

Ett uppkopplat samhälle, inklusive konsoler, har sina för- och nackdelar

Hade ofta stora problem att ens få vissa titlar att starta och drabbades ofta att rejäla krascher. Kan iofs bero på OS och annat som inte hörde till spelet men det sabbade en hel del. Den typen av problem har jag nästan aldrig idag. Det var mer frustrerande att vara pc-spelare på 90-talet tyckte jag. Konsolspelen var däremot betydligt mer polerade än idag!

Tror precis som dig, Carl, att själva uppkopplingen är del av problemet eftersom man kan fixa eftersom.

Medlem

När kommer FZ skriva om journalistkårens ansvar?! Nä just det.... ni är en del av problemet *host* Ass Unity *host*

Medlem

Fortfarande problem med ACU kommit till första server sweap när man har klarat den så krashar spelet med memory error eller ACU slutat fungerat

Medlem
Skrivet av employed:

När kommer FZ skriva om journalistkårens ansvar?! Nä just det.... ni är en del av problemet *host* Ass Unity *host*

Jag tror de är väl medvetna om sitt misstag vid det här laget. Känns som om de följt upp problemen och lärt av sina misstag. Förövrigt tyckte jag själv att spelet var en av de roligare jag spelade i år och drabbades inte heller av några större problem.

Medlem
Skrivet av boneless:
Skrivet av employed:

När kommer FZ skriva om journalistkårens ansvar?! Nä just det.... ni är en del av problemet *host* Ass Unity *host*

Jag tror de är väl medvetna om sitt misstag vid det här laget. Känns som om de följt upp problemen och lärt av sina misstag. Förövrigt tyckte jag själv att spelet var en av de roligare jag spelade i år och drabbades inte heller av några större problem.

Då kan de ju bita i de "sura" äpplet och göra en artikel om det.

Medlem
Skrivet av boneless:
Skrivet av employed:

När kommer FZ skriva om journalistkårens ansvar?! Nä just det.... ni är en del av problemet *host* Ass Unity *host*

Jag tror de är väl medvetna om sitt misstag vid det här laget. Känns som om de följt upp problemen och lärt av sina misstag. Förövrigt tyckte jag själv att spelet var en av de roligare jag spelade i år och drabbades inte heller av några större problem.

Då kan de ju bita i de "sura" äpplet och göra en artikel om det.

Medlem

Jag klarade mig undan hyffsat bra, jag köpte aldrig de mest buggiga spelen

Medlem

Tycker det kan vara värt att nämna att det i dagens företagsklimat är ohållbart att under långa perioder enbart ha utgifter och inga inkomster. Därav är pre-order ett nödvändigt ont för företagen, och oss konsumenter, då de måste visa ekonomiska resultat över tid som finansierar/legitimerar fortsatt utveckling.

Dessutom är det inte bara internetuppkoppling som skiljer från för 10-15 år sedan. Det är ju även komplexiteten i spelen som skiljer avsevärt. Förr var det ju oftast SP kampanjen som var den viktigaste delen av ett spel. Idag ska det vara MP med molnbaserade servers med 4000 spelare samtidigt, utöver SP kampanjen med 2-4 players coop och superduperstory a la Scorsese. På det tillkommer communityfunktioner genom overlay, achievments etc. samt diverse andra tekniska nymodigheter som VR teknik, 4K upplösning och 3D.

Detta är inget försvar för att släppa trasiga spel. Detta är bara en kommentar på att det är mycket svårt att leverera en 100% produkt till en rimlig kostnad kontra intäkter över tid med tanke på de ekonomiska krav ägare ställer men också de krav vi spelare ställer på både kvalitet, innehåll och avstånd till nästa uppföljare.

12
Skriv svar