Dragon Age 2. Den stora magplasket

Medlem
Dragon Age 2. Den stora magplasket

Jag spelade igenom Dragon Age 2 igen som en förberedelse inför Dragon Age Inquestion (som jag fick i julklapp). När Dragon Age 2 kom ut 2011, var jag först i kön inför släppet av spelet. Första Dragon Age var en av mina favoritspel och det är Bioware vi snackar om här! De kan väl inte göra ett dåligt spel. Right? Nu kan jag säga efter ha tvingat mig igenom den igen att det är ett dåligt spel. Ett väldigt väldigt dåligt spel. Från storyn till striderna faller spelet som en pannkaka. Grafikst så ser spelet ut värre än Dragon Age Origns, vilket fortfarande än idag inte ser dåligt ut.

Dragon Age Origns

Dragon age 2
Det är så fult. Animationerna på karaktärerna är hemska, glitchers överallt, flytande huvud och annat skit som inte borde vara i ett spel av denna kaliber. Man spendera hela spelet i Kirkwall och staden har en sådan brist på liv och känns bara platt. Det här är vad som händer när ett spel får bara 18 månader på sig.

fult fult fult
Stridsystemet i spelet är bland det sämsta jag har kört igenom när det kommer till RPG. Fienderna kommer i vågar och spawnar framför näsan från ingenstans. Detta kastar all taktikt ut genom dörren och det blir en satans hack and slash. En dålig Hack and slash får jag säga. Att spela igenom striderna är inte roligt. DA:O strider var inget att hänga i graner, men jag blev inte uttråkat av det. Det fanns taktik i det spelet. Inget sådan i DA2.

Den stora magplasken: Berättelsen

Här faller spelet. när det kommer till RPG, är storyn kanske det viktigast. DA2 story är så himla dåligt. genom de 30 timmarna jag la ner på spelet, brydde jag inte ett skit om någon storyline förutom två stycken (en där man jagar en seriemördare) och Qunari berättelsen i akt 2, där man fick en känsla av att man gör något som påverkar berättelsen. I akt 3 faller allting som en pannkaka och hur man än gör, får man samma slut för båda valen.
De som är i ens party suger också. Det finns bara två partymedlemar som jag gillade att vara med: Mage systern och Varric. De andra är inte mycket att hänga i granen för. Man kan summera de allihopa i en menning: Isabela är den som alltid ligger runt med alla och skämtar om sex. Fenris är alltid dyster och kan inte hålla käften om hur jobbigt han har det. Merrill är den som är quirky och konstig osv. Men den som de förstörde mest är Anders. Från att vara en kul kille att var tillsammans med och som alltid verkade vara glad, till att vara en deppig och dyster galning som ville få fram ett krig. De har en förklaring i spelet varför det hände, men det ändrar inte från att de förstörde honom för mig.

BUUUUU

Sammanfattning
Spelet ser hemskt ut. Design och spelmässigt är det underlägsen DA:O och berättelsen och karaktärerna är inte ens i närheten av de i DA:O. Inte ens en Cameo av Bann Teagen kunde rädda spelet (han var med i Mark of the assassins DLC som jag njöt av mycket mer än huvudspelet)

vad hände med hans coola skägg?! BUUUUUU!
Om jag inte älskade DA:O så mycket som jag gör, kanske skulle jag vara snällare mot DA2, men som det var, så är DA2 en dålig uppföljare.

#blogg


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Dragon Age 2. Den stora magplasket

Fast jag tycker storyn och karaktärerna, speciellt dynamiken dem emellan är grymt bra. Sen förstörs det av mycket annat. Spelade igenom det väldigt fort men minns en hel del av just dynamiken.

Medlem

Storyn och karaktärerna klickade aldrig för mig. Fanns vissa delar som jag tyckte om, men det klickade inte för mig som DA:O gjorde.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Inaktiv

Även fast det var väntat att spelet skulle ha brister så blev man grymt besviken när det väl kom. Kunde inte låta bli att bli hypad av den ascoola trailern. I jämförelse av Mass Effect 2 året tidigare så bleknade spelet totalt.
Men allt var inte katastrofalt, det nya stridssystemet flöt på och en del kompanjoner var relativt bra.
När det kommer till Inquisition så vet jag inte riktigt vad jag ska tycka, spelet har sina brister men är ju självfallet ljusår bättre än 2an.

Glöm för sjutton inte Dragon Keep, det gör en skillnad.


signatur

The definition of insanity?

Testpilot

Storyn var det enda som gjorde spelet värt att spela , stridsmekaniken var ju rutten.

Det intressanta är att Bioware förstör den taktiska kameran ännu mera i 3an men förbättrar iallafall stridernas spawnmekanik.

Medlem
Skrivet av matte89:

Även fast det var väntat att spelet skulle ha brister så blev man grymt besviken när det väl kom. Kunde inte låta bli att bli hypad av den ascoola trailern. I jämförelse av Mass Effect 2 året tidigare så bleknade spelet totalt.
Men allt var inte katastrofalt, det nya stridssystemet flöt på och en del kompanjoner var relativt bra.
När det kommer till Inquisition så vet jag inte riktigt vad jag ska tycka, spelet har sina brister men är ju självfallet ljusår bättre än 2an.

Glöm för sjutton inte Dragon Keep, det gör en skillnad.

tycker om Dragon keep men blev sur över att jag inte kunde använda min senaste karaktär. Han laddes aldrig upp till BSN. Jobbigt som bara den.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Personligen tycker jag DA2 har mycket bättre story än DAO; DAO hade vissa underbara sidospår men storyn var så extremt 'basic', vilket ändå funkade helt okej men... inte dess starka sida.

Anledningen till att DA2 föll mig i smaken var att det var en rätt bra skildring av en familj vars stjärna stiger, samt deras vänner. Det var en ganska ovanlig story för att vara Bioware, eller cRPG överhuvudtaget. Problemet var ju snarare vissa fed-ex-quests som alltid fungerar som fillers i rpgs (nödvändigt ont? ingen aning) men också att man var rent kriminell på att återanvända områden. Jag hade dock inga problem med att det var satt i en stad med omnejd, det passade historien.

Tycker också att dialogsystemet var bäst i tvåan. Det fungerade ganska bra att byta ton på ens karaktär efter ens val; Hawke som skämtare var så bra med ens kompanjoner. Hursomhelst är det ett spel som verkligen polariserar fans av DA...

Hoppas Inquisition ger många roliga speltimmar nu bara.

Medlem

jag ska ger cred till Bioware för att de provade något nytt me DA2. Men berättelsen behövdes minst en rewrite till. Om de hade gett stan lite mer liv med mer varierade miljöer skulle jag gilla det, men det blev inte så

Och själv tycker jag att dialoghjulet i DA2 inte var så bra. Tyckte att snarky Hawke lät som idiot. Använde mest diplomatic. Skulle ha varit kul om det var 5 val istället för 3. 5 variationer av hur man vill att han ska prata.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

1
Skriv svar