A Clockwork Orange återfött i GTA V

Robot
A Clockwork Orange återfött i GTA V

Vad vore väl mer logiskt än att Kubricks våldsamma film återskapas i Rockstars våldsamma spel?

#gta-v-2


Medlem
A Clockwork Orange återfött i GTA V

Aldrig fel med lite Ultra Våld.

Medlem

There was me, that is Alex, and my three droogs, that is Pete, Georgie, and Dim, and we sat in the Korova Milkbar trying to make up our rassoodocks what to do with the evening. The Korova milkbar sold milk-plus, milk plus vellocet or synthemesc or drencrom, which is what we were drinking. This would sharpen you up and make you ready for a bit of the old ultra-violence.

Medlem
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av vuze2143:

aldrig sätt

Hemläxa - se den!


signatur
Redaktör
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av vuze2143:

aldrig sätt

Hemläxa - se den!

Fantastisk film.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av vuze2143:

aldrig sätt

Hemläxa - se den!

Fantastisk film.

Nja fantastisk vet jag inte, men man kan nog lungt säga att det är en "speciell, udda" film mot de flesta andra filmer man kanske är van vid.

Stanley Kubricks mest missförstådda "flim" (notera stavningen), boken är än märkligare med sitt udda språk. Den går inte att läsa.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Den här ska man visa till den där killen på nerikes korrespondenten. Han hade ju varit totalförstörd!


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av vuze2143:

aldrig sätt

Skämmes!

Medlem

Favvo film!

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Den här ska man visa till den där killen på nerikes korrespondenten. Han hade ju varit totalförstörd!

Stackarn kommer ju få mardrömmar flera år framöver.

Medlem

Såg filmen en gång, aldrig mer igen! Stanely Kubrik är ett geni :D.

Inaktiv

Filmen är en klassiker men har ni inte sett den så läs hellre boken. Tror filmen kan upplevas som rätt så "töntig" idag medan boken är mer tidlös och verkligen obehaglig.

Inaktiv

Tror själv A Clockwork Orange är "farligare" än GTA 5 någonsin kommer vara.
Det finns något väldigt lockande i den filmen, att med sitt "gäng" vara helt obrydd om resten av världen och dess lagar, regler och normer och bara göra allt som faller en in.

Medlem
Skrivet av mapamapa:

Tror själv A Clockwork Orange är "farligare" än GTA 5 någonsin kommer vara.
Det finns något väldigt lockande i den filmen, att med sitt "gäng" vara helt obrydd om resten av världen och dess lagar, regler och normer och bara göra allt som faller en in.

Du som många förstår inte vad filmen handlar om, den handlar inte om våld och gäng. Den handlar om straff och vedergällning, om det faktum att Alex inte blir botad från att vara en brottsling bara för att han inte längre kan utföra handlingarna. Den är väldigt lärorik och berör många bra ämnen, vilket inte GTA gör


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av vuze2143:

aldrig sätt

Hemläxa - se den!

Meh, är väl lite för gammal rulle, man e ju inte gubbe direkt

Medlem
Skrivet av vuze2143:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av vuze2143:

aldrig sätt

Hemläxa - se den!

Meh, är väl lite för gammal rulle, man e ju inte gubbe direkt

Gamla rullar behöver inte vara sämre dock, snarare tvärtom, så länge man inte kollar på någon film som krävde mycket av dåtidens special effekter. Eftersom det digitala inte direkt fanns då och all Hollywood trams som dåliga skådespelare var mindre då så höjs all performance under många områden. Sen tycker jag det är häftigare och se en tid, plats och en film som gjordes innan man var född. Men det kanske bara är jag. Många av klintans filmer är grymma. Och Bond.

MEG
Medlem

Ja det är en bra film, var dock länge sedan jag såg den. Blir till att se den igen...


signatur

Death is only the beginning

Redaktör
Skrivet av Gaara:
Skrivet av Tompa:

Fantastisk film.

Nja fantastisk vet jag inte, men man kan nog lungt säga att det är en "speciell, udda" film mot de flesta andra filmer man kanske är van vid.

Du hör vad jag säger - fantastisk film!

Alltså, man bör nog se den med "teater" i sinnet, den är ju en bit från verklighetsnära i agerande och dialog. Som en klok kommentar tog upp ovan handlar den om tvång och fri vilja, och om våld kan botas eller om priset för botemedlet är för högt. Den säger många väldigt intressanta saker.

Boken har jag inte läst, men har förstått att Kubrick gjorde om en del. skippade ett kapitel om jag minns rätt. Tror Burgess blev rätt grinig på det också.


signatur
Medlem
Skrivet av vuze2143:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av vuze2143:

aldrig sätt

Hemläxa - se den!

Meh, är väl lite för gammal rulle, man e ju inte gubbe direkt

Den innehåller bewbs

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av vuze2143:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av vuze2143:

aldrig sätt

Hemläxa - se den!

Meh, är väl lite för gammal rulle, man e ju inte gubbe direkt

Den innehåller bewbs

orakat också right ? :S

Medlem
Skrivet av vuze2143:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av vuze2143:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av vuze2143:

aldrig sätt

Hemläxa - se den!

Meh, är väl lite för gammal rulle, man e ju inte gubbe direkt

Den innehåller bewbs

orakat också right ? :S

Filmen är från 70-talet. Till och med håret har hår

Men det en riktigt bra film. En bland de bästa som någonsin gjorts om jag får säga det själv, och än är jag inte gubbe

Inaktiv
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av mapamapa:

Tror själv A Clockwork Orange är "farligare" än GTA 5 någonsin kommer vara.
Det finns något väldigt lockande i den filmen, att med sitt "gäng" vara helt obrydd om resten av världen och dess lagar, regler och normer och bara göra allt som faller en in.

Du som många förstår inte vad filmen handlar om, den handlar inte om våld och gäng. Den handlar om straff och vedergällning, om det faktum att Alex inte blir botad från att vara en brottsling bara för att han inte längre kan utföra handlingarna. Den är väldigt lärorik och berör många bra ämnen, vilket inte GTA gör

Jag förstår visst filmen, är även medveten om handlingen.
Det hindrar mig dock inte från att tro att filmen kan inspirera ungdomar till att göra hyss.
En film kan ha fler än ett tema och vad än det medvetna budskapet skulle vara behöver inte det vara det starkaste man tar med sig ifrån filmen. Det är nog olika från person till person.

Jag som 15-åring tyckte det var hyfsat ointressant med grejerna du tog upp.
Det som jag tyckte var mest intressant var att personen Alex var som ett ideal för mig. Den totala friheten som uppstår när han skapar egna spelregler och normer med sina vänner istället för att följa samhällets. Någon som gör exakt vad den vill och mer eller mindre struntar i vad konsekvenserna av hans handlingar blir för andra människor. Att de enda människorna som spelar någon roll är de i ens egen flock.
Detta gick även bra ihop med att jag då var helt insnöad i graffiti och spenderade all min fritid åt att klottra ner tunnelbanevagnar, tågsurfa, sno öl på ica och bara sitta och prata med kompisar om vilket pennbläck som är svårast att tvätta bort. Vi var ganska avskärmade ifrån "verkligheten" men också fria på något sätt.

Medlem

Drogs tillbaka - var det inte UK då bara?

Jag såg den då både på 70- och 80-talet i sverige.

Stor del av konstens betydelse, alltså film och spel också, är att hantera många saker man är rädd för - och ha kontroll över det. Därav så mycket våld, krig och andra hemskheter.

Men det är något kärringarna aldrig förstår som skall förbjuda allt och ännu mindre manschettnissarna som gör lagstiftning.

CO, förträfflig film. Får en att fundera lite. Dessa smågangsters som drar runt som sedan växer upp och blir poliser för att få fortsätta sätta folk på pottan. Skall samhället med alla medel forma om människor så dom aldrig kan göra någon skada - är vi människor då längre.

Sedan är soundtracket underbart. Hjälper till att skapa den surrealistiska stämningen i filmen. Köpte det på vinyl då det inte ens var uppfunnet cd då. Detta var ju långt innan syntar fanns i musikaffärerna. Finns massa intressant att läsa om hur man fick till dessa otroliga mästerverk med bara monofoniska syntar - överdubbat otal ggr för att bygga hel orkesterensemble.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Stanley Kubricks mest missförstådda "flim" (notera stavningen), boken är än märkligare med sitt udda språk. Den går inte att läsa.

Nadsat, Rysk-Engelska som Anthony Burgess uppfann för boken. Man kan behöva ett lexikon, ja.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Gaara:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av vuze2143:

aldrig sätt

Hemläxa - se den!

Fantastisk film.

Nja fantastisk vet jag inte, men man kan nog lungt säga att det är en "speciell, udda" film mot de flesta andra filmer man kanske är van vid.

Jo, den är fantastisk. Stilbildande och ett filmiskt mästerverk.
En besk satir över samhället som de flesta missuppfattar eftersom de tror att den glorifierar våld och droger.
Det enda som stör mig lite är att både boken och filmen är så långt före sin tid men att filmen är fast i tidigt 70-tal vad det gäller mode och inredning. Jag förstår inte hur man i ena ändan kan förutse sociala problem i samhället 20-30 år in i framtiden men i den andra inte kunna se förbi sin samtida visuella stil. Lite märkligt, och det är ett av få misstag som Kubrick gjorde.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av vuze2143:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av vuze2143:

aldrig sätt

Hemläxa - se den!

Meh, är väl lite för gammal rulle, man e ju inte gubbe direkt

Dum och Dummare rullar på biograferna just nu. Kanske lite mer i din smak.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av vuze2143:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av vuze2143:

aldrig sätt

Hemläxa - se den!

Meh, är väl lite för gammal rulle, man e ju inte gubbe direkt

Dum och Dummare rullar på biograferna just nu. Kanske lite mer i din smak.

för gamla människor också tyvärr :/

Medlem
Skrivet av vuze2143:
Skrivet av azynkron:
Skrivet av vuze2143:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av vuze2143:

aldrig sätt

Hemläxa - se den!

Meh, är väl lite för gammal rulle, man e ju inte gubbe direkt

Dum och Dummare rullar på biograferna just nu. Kanske lite mer i din smak.

för gamla människor också tyvärr :/

Jaha. Adam Sandler kanske kommer med någonting nytt snart...

12
Skriv svar