AMD-folk läcker info om grafikmonstret Radeon R9 380X

Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av tommmme:

hmm och jag som tänkte fara och köpa ett gtx 970 till veckan undra om man ska vänta ett par månader för det där dok vet man ju it priset vad det blir !

Värt att vänta med tanke på att det ryktades att Nvidia skulle släppa sitt GTX 990 i Q1 2015 vilket just börjat.
Lär pressa ner priset på 980 en bra bit närmare 970.

Är 990 ersättaren till 780ti eller är det ett dual kort?

Blir nog mer ersättaren till GTX 780 som kom lite efter 680.

Allt är bara spekulationer så det kan mycket möjligt vara ett dubbelkort. Men rykten pekar på ett singelkort i samma serie.
Men vi ska inte heller utesluta ett dubbelkort då det finns utrymme så det räcker för ett dubbelkort.

http://www.nordichardware.se/Grafik/msi-avvaktar-med-lightnin...


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av tommmme:

hmm och jag som tänkte fara och köpa ett gtx 970 till veckan undra om man ska vänta ett par månader för det där dok vet man ju it priset vad det blir !

Värt att vänta med tanke på att det ryktades att Nvidia skulle släppa sitt GTX 990 i Q1 2015 vilket just börjat.
Lär pressa ner priset på 980 en bra bit närmare 970.

Är 990 ersättaren till 780ti eller är det ett dual kort?

Blir nog mer ersättaren till GTX 780 som kom lite efter 680.

Allt är bara spekulationer så det kan mycket möjligt vara ett dubbelkort. Men rykten pekar på ett singelkort i samma serie.
Men vi ska inte heller utesluta ett dubbelkort då det finns utrymme så det räcker för ett dubbelkort.

http://www.nordichardware.se/Grafik/msi-avvaktar-med-lightnin...

Eh va, räknas inte 980 som ersättare till 780? Tänkte att de börjar kalla ti-varienten för 990 istället, då de verkat sluta med dualkort som innan slutat på 90.

Medlem

Mitt OC Sapphire Radeon 6990 har snart 5 år på nacken och äter sig fram i de mest krävande spelen på max-inställningar. Den erfarenhet av att se kortet prestera gång på gång, ser jag nu som en enda stor bomb av respekt till AMD. Kortet må ha kostat närmare 6300 kr men, wow vilket nöje man fick för pengarna!

Medlem
Skrivet av zammeman:
Skrivet av k3m:
Skrivet av magma:
Skrivet av zammeman:

Nvidia alla dagar i veckan. AMD höll jag på med när man inte visste bättre.

Har kört både nvidia och amd. Båda har fungerat felfritt för mig.

AMD alla dagar i veckan. Nvidia höll man på med, när man inte visste bättre.

Märks att du inte sysslat med datorer så länge.

Och vem är du att göra ett sånt påstående? Skulle säga att det märks att du inte har sysslat med datorer så länge.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Förstår inte varför folk klagar på att strömförbrukningen är så hög... Om kortet presterar som det påstås enligt rykten så är det värt det alla dagar i veckan. Sen finns det fanboys också, det är inte värt att argumentera med de. AMD har sina fördelar och Nvidia har sina fördelar. Jag tycker både korten är bra och använder det kortet som jag anser att vara bäst vid det tillfället jag tänker köpa ett kort. I dagens läge hade jag köpt nvidia ifall jag hade behövt ett kort. Om några månader hade det säkert blivit AMD, ifall det presterar som det sägs och prislappen känns rätt.

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:
Skrivet av zammeman:
Skrivet av k3m:
Skrivet av magma:
Skrivet av zammeman:

Nvidia alla dagar i veckan. AMD höll jag på med när man inte visste bättre.

Har kört både nvidia och amd. Båda har fungerat felfritt för mig.

AMD alla dagar i veckan. Nvidia höll man på med, när man inte visste bättre.

Märks att du inte sysslat med datorer så länge.

Och vem är du att göra ett sånt påstående? Skulle säga att det märks att du inte har sysslat med datorer så länge.

Wow. The mother of all burns.

Medlem

Min dator tuffar på finfint med sitt GTX 980 Kommer aldrig gå tillbaka till AMD.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

k3m
Medlem
Skrivet av zammeman:
Skrivet av k3m:
Skrivet av magma:
Skrivet av zammeman:

Nvidia alla dagar i veckan. AMD höll jag på med när man inte visste bättre.

Har kört både nvidia och amd. Båda har fungerat felfritt för mig.

AMD alla dagar i veckan. Nvidia höll man på med, när man inte visste bättre.

Märks att du inte sysslat med datorer så länge.

endast tjugo år. Själv då?

Medlem

AMD är dynga.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Seraium:

AMD är dynga.

Just dessa fanboys snackade jag om tidigare. Ja visst, AMD är inte lika bra som Nvidia om vi jämför R9 2XX serien mot nvidias 9XX serie, men ifall du har lite koll på grafikkort så inser du snabbt att AMD inte alls är så dåliga. R9 290 presterar lite sämre i vissa spel och lite bättre än GeForce 970. Prisskillnaden är stor också, man kan få ett R9 290 för ungefär 2500 kr, såg den på kampanj för cirka 2200 kr inte så länge sedan, jämför det med nvidias 970 som kostar ungefär 1000 kr mer kanske du inser att det inte är värt att spendera 1000 kr mer för 10% högre prestanda. Om man ska jämföra grafikkorten rättvist så ska du jämföra nvidias 9XX serie mot AMDs kommande flaggskepp. Då kommer du att få en bättre helhetsbild över det hela. Både två tillverkar bra kort, i slutändan är det ens personliga val över vilket kort man föredrar, men att kalla det ena och det andra för dynga är fel. Speciellt när du inte motiverar om varför nvidia är så mycket bättre...

Medlem

Om man tänkt kunna köra Valves SteamOS, alltså även kunna spela i Linux, är det bara Nvidia som gäller. AMD har aldrig varit bra på drivrutiner, speciellt inte till Linux.

Medlem

Jag har kört både AMD och ägt alla top kort sen 9700PRO i alla generationer förutom 3870.

Aldrig haft några direkta problem förutom med 290x precis på releasen med black screens.

Just nu sitter jag på 2st 980 och Nvidia fungerar betydligt bättre nu än när jag körde det sist vilket var ca 10år sen

Kommer nog skaffa detta om det är så monster bra som specsen verkar.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem
Skrivet av Hammond:

Om man tänkt kunna köra Valves SteamOS, alltså även kunna spela i Linux, är det bara Nvidia som gäller. AMD har aldrig varit bra på drivrutiner, speciellt inte till Linux.

Har kört mkt amd på linux. Inga problem alls. Dom har ju till och med ett installationsprogram till drivisarna Bara man rensar de äldre drivisarna innan, vilket kan vara ett äventyr ibland

Medlem
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av zammeman:
Skrivet av k3m:
Skrivet av magma:
Skrivet av zammeman:

Nvidia alla dagar i veckan. AMD höll jag på med när man inte visste bättre.

Har kört både nvidia och amd. Båda har fungerat felfritt för mig.

AMD alla dagar i veckan. Nvidia höll man på med, när man inte visste bättre.

Märks att du inte sysslat med datorer så länge.

Har varit med innan TNT korten. Och för mig så fungerar AMD bättre. Med nvidia så har jag fått bluescreens i massor p.g.a. deras egna överklockningsprogram, voice-coil whining, felaktig rendering i Thief 2 osv. Nu har dock AMD halkat lite efter både i effektförbrukning och "smootheness" men blir ändå att jag skaffar ett nytt kort från AMD i 120-150w klassen nästa gång.

Utan AMD så blir datorvärlden enormt mycket sämre, för Nvidia får monopol precis som Intel har på CPU sidan. Ingen gynnas.

Jag håller med att AMD måste finnas för konkurera med Nvidia. Om du börjar överklocka korten så går du ju utanför vad som är ok för kortet och då är det knappast tillverkarens fel om det strular. Jag trimmar inte min bil och sen gnäller på tillverkaren att den inte höll för jag pillat med den. Kör och utgå från det du får i lådan och pilla inte på det. DÅ får du nog en annan uppfattning.

Medlem
Skrivet av Hammond:

Om man tänkt kunna köra Valves SteamOS, alltså även kunna spela i Linux, är det bara Nvidia som gäller. AMD har aldrig varit bra på drivrutiner, speciellt inte till Linux.

Håller inte med, tycker att AMD funkar bra på Linux.

Medlem

Både amd och nvidia är bra nog för att man hellre ser båda finnas så att det finns någon form av konkurrens, tycker jag.

k3m
Medlem
Skrivet av rustax:
Skrivet av Seraium:

AMD är dynga.

Just dessa fanboys snackade jag om tidigare. Ja visst, AMD är inte lika bra som Nvidia om vi jämför R9 2XX serien mot nvidias 9XX serie, men ifall du har lite koll på grafikkort så inser du snabbt att AMD inte alls är så dåliga. R9 290 presterar lite sämre i vissa spel och lite bättre än GeForce 970. Prisskillnaden är stor också, man kan få ett R9 290 för ungefär 2500 kr, såg den på kampanj för cirka 2200 kr inte så länge sedan, jämför det med nvidias 970 som kostar ungefär 1000 kr mer kanske du inser att det inte är värt att spendera 1000 kr mer för 10% högre prestanda. Om man ska jämföra grafikkorten rättvist så ska du jämföra nvidias 9XX serie mot AMDs kommande flaggskepp. Då kommer du att få en bättre helhetsbild över det hela. Både två tillverkar bra kort, i slutändan är det ens personliga val över vilket kort man föredrar, men att kalla det ena och det andra för dynga är fel. Speciellt när du inte motiverar om varför nvidia är så mycket bättre...

det är ju exakt så som du säger. Jag orkar bara inte skriva det varje gång något fan kör sitt race. Jag använder AMD mest, inte alltid. Det beror främst för att jag får mer för mina pengar. Sedan så tycker jag bättre om AMD oxå. Men det är ju orelevant i en seriös diskussion om bästa prestanda exempelvis.

Medlem
Skrivet av zammeman:
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av zammeman:
Skrivet av k3m:
Skrivet av magma:
Skrivet av zammeman:

Nvidia alla dagar i veckan. AMD höll jag på med när man inte visste bättre.

Har kört både nvidia och amd. Båda har fungerat felfritt för mig.

AMD alla dagar i veckan. Nvidia höll man på med, när man inte visste bättre.

Märks att du inte sysslat med datorer så länge.

Har varit med innan TNT korten. Och för mig så fungerar AMD bättre. Med nvidia så har jag fått bluescreens i massor p.g.a. deras egna överklockningsprogram, voice-coil whining, felaktig rendering i Thief 2 osv. Nu har dock AMD halkat lite efter både i effektförbrukning och "smootheness" men blir ändå att jag skaffar ett nytt kort från AMD i 120-150w klassen nästa gång.

Utan AMD så blir datorvärlden enormt mycket sämre, för Nvidia får monopol precis som Intel har på CPU sidan. Ingen gynnas.

Jag håller med att AMD måste finnas för konkurera med Nvidia. Om du börjar överklocka korten så går du ju utanför vad som är ok för kortet och då är det knappast tillverkarens fel om det strular. Jag trimmar inte min bil och sen gnäller på tillverkaren att den inte höll för jag pillat med den. Kör och utgå från det du får i lådan och pilla inte på det. DÅ får du nog en annan uppfattning.

Om jag ens kom så långt så att man överklocka. Starta Nvidias egna överklockningsprogram och resultatet blev BSOD. Alltid. Oavsett kort. Dessutom så skedde voice-coil whining utan överklockning, detta till stor del för att Nvidia längre använda sig av billigare strömförsörjning än AMD. Samma med RAMDAC:en, vilket man snålade in på under en lång stund.

Generellt så har dock Nvidia idag bättre kylare som default, men jag brukar ändå byta dem till ännu bättre.

Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av tommmme:

hmm och jag som tänkte fara och köpa ett gtx 970 till veckan undra om man ska vänta ett par månader för det där dok vet man ju it priset vad det blir !

Värt att vänta med tanke på att det ryktades att Nvidia skulle släppa sitt GTX 990 i Q1 2015 vilket just börjat.
Lär pressa ner priset på 980 en bra bit närmare 970.

Är 990 ersättaren till 780ti eller är det ett dual kort?

Blir nog mer ersättaren till GTX 780 som kom lite efter 680.

Allt är bara spekulationer så det kan mycket möjligt vara ett dubbelkort. Men rykten pekar på ett singelkort i samma serie.
Men vi ska inte heller utesluta ett dubbelkort då det finns utrymme så det räcker för ett dubbelkort.

http://www.nordichardware.se/Grafik/msi-avvaktar-med-lightnin...

Eh va, räknas inte 980 som ersättare till 780? Tänkte att de börjar kalla ti-varienten för 990 istället, då de verkat sluta med dualkort som innan slutat på 90.

Nvidias namnsättning och rebranding har aldrig varit riktigt hundra. Vi har ju Kepler i delar av 600/700/800 serien.

Hur som helst så nämner man ett större chip än GM204 som finns i GTX 980 som är pågång. Alltså GM200 som är större och snäppet vassare.

Läser man sedan slutet så kan det hända att GTX 990 blir ett kort med dubbla GM204 kärnor och det kanske betyder att GM200 blir ett GTX 980Ti eller ett nytt Titan.

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://p...


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

12
Skriv svar