"Swatter" döms till flerårigt fängelsestraff

Medlem
Skrivet av Stag:
Skrivet av emj:

Inte speciellt trevligt att våldtäktsskämt förekommer här.

Egentligen är det väl det amerikanska polissystemet man ska klaga mest på. Jag menar t.o.m. denna killen sitter ju och garvar när han blir SWATad, något är allvarligt fel.

Inget fel på polissystemet i detta fallet. Anledningen till att han garvar är för att han vet att han är oskyldig och att det inte finns något att fälla honom för. Poliserna som gjorde detta skötte det utmärkt. Ingen blev skadad, inga skott avlossades och efter att han gav sig lugnade allt ner sig väldigt fort. Detta sköttes alltså precis som det ska, och alla larm måste tas seriöst. Det är just därför såna här "pranks" är helt vansinniga och idiotiska. som tur var gick det bra denna gången.

Jag måste säga att jag blir glad att se att folk inte sitter och klagar på polisen här. Det görs det friskt på Youtube. En kommentar som jag tyckte var riktigt urbota dum var denna;
"From the video, it appears they were the aggressors. It would have been an appropriate reaction to defend his home from these jackboots."

Folk är alltså så dumma att de tycker det är en bra idé att skjuta mot polisen om de kommer in i ditt hem utan att du har gjort något. Vad otroligt oskyldigt av dig i det läget. Ibland räcker inte en facepalm.

Precis, det här får "att ropa varg" att verka trivialt i jämförelse. Vartenda millimeter av tro poliserna inblandade förlorar för samtalet redan innan de dykt upp kan leda till förrödande konsekvenser. De måste åka ut varje gång av uppenbara skäl, det sista vi behöver är att det redan antas vara ett "skämt" innan de ens kommit fram.

Medlem

now that's hilarious

Medlem

Bra att dem sätter stop för denna idioti.

Medlem

Bra!

Hoppas de får tag i idioten/erna som postat vitt pulver till olika myndigheter också... De fick stänga ner en avdelning på mitt jobb på Transportstyrelsen idag p.g.a. det. Det kanske visar sig vara tvättmedel eller vaniljsocker, men det är fan inte okej...

Inaktiv
Skrivet av Rockartisten:

Det här kommer definitivt överklagas och sänkas. Alldeles för högt.

I Sverige kanske...

Medlem

Han verkar ju samhällsfarlig till den grad då 5 år i fängelse låter vettigt.. Å andra sidan döms man ju lika samhällsfarlig i Sverige för att skapa en tjänst där folk kan ladda upp saker på nätet så konstigare saker har ju hänt..

Medlem
Skrivet av KoP:

Hoppas det var värt det. Dags att växa upp. Men det lär han få lära sig i fängelset då han tilldelas titeln som någons "kvinna".

Jag skulle betala för att se den här idioten hamna i samma cell som "Big Dragon". Rätt mycket pengar också.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Inaktiv
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Rockartisten:

Det här kommer definitivt överklagas och sänkas. Alldeles för högt.

I Sverige kanske...

Nu var det inte riktigt så som det framstod i nyheten, så min första kommentar är inte relevant längre.

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Stag:
Skrivet av emj:

Inte speciellt trevligt att våldtäktsskämt förekommer här.

Egentligen är det väl det amerikanska polissystemet man ska klaga mest på. Jag menar t.o.m. denna killen sitter ju och garvar när han blir SWATad, något är allvarligt fel.

Inget fel på polissystemet i detta fallet. Anledningen till att han garvar är för att han vet att han är oskyldig och att det inte finns något att fälla honom för. Poliserna som gjorde detta skötte det utmärkt. Ingen blev skadad, inga skott avlossades och efter att han gav sig lugnade allt ner sig väldigt fort. Detta sköttes alltså precis som det ska, och alla larm måste tas seriöst. Det är just därför såna här "pranks" är helt vansinniga och idiotiska. som tur var gick det bra denna gången.

Jag måste säga att jag blir glad att se att folk inte sitter och klagar på polisen här. Det görs det friskt på Youtube. En kommentar som jag tyckte var riktigt urbota dum var denna;
"From the video, it appears they were the aggressors. It would have been an appropriate reaction to defend his home from these jackboots."

Folk är alltså så dumma att de tycker det är en bra idé att skjuta mot polisen om de kommer in i ditt hem utan att du har gjort något. Vad otroligt oskyldigt av dig i det läget. Ibland räcker inte en facepalm.

Precis, det här får "att ropa varg" att verka trivialt i jämförelse. Vartenda millimeter av tro poliserna inblandade förlorar för samtalet redan innan de dykt upp kan leda till förrödande konsekvenser. De måste åka ut varje gång av uppenbara skäl, det sista vi behöver är att det redan antas vara ett "skämt" innan de ens kommit fram.

Tro gör man väl i kyrkan, vad hände med återhållsamhet?

Försvann den efter 2001 när folks rädsla helt plötsligt blev viktigare än folks frihet och rättigheter.

Ganska säker på att polisen och militär inte fick gå in i folks hem hursomhelt innan patriot act.

Men det var ju innan dessa "farliga tider" vi lever i nu, till skillnad mot förr då allt man behövde oroa sig för var kärnvapenkrig...

Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Stag:
Skrivet av emj:

Inte speciellt trevligt att våldtäktsskämt förekommer här.

Egentligen är det väl det amerikanska polissystemet man ska klaga mest på. Jag menar t.o.m. denna killen sitter ju och garvar när han blir SWATad, något är allvarligt fel.

Inget fel på polissystemet i detta fallet. Anledningen till att han garvar är för att han vet att han är oskyldig och att det inte finns något att fälla honom för. Poliserna som gjorde detta skötte det utmärkt. Ingen blev skadad, inga skott avlossades och efter att han gav sig lugnade allt ner sig väldigt fort. Detta sköttes alltså precis som det ska, och alla larm måste tas seriöst. Det är just därför såna här "pranks" är helt vansinniga och idiotiska. som tur var gick det bra denna gången.

Jag måste säga att jag blir glad att se att folk inte sitter och klagar på polisen här. Det görs det friskt på Youtube. En kommentar som jag tyckte var riktigt urbota dum var denna;
"From the video, it appears they were the aggressors. It would have been an appropriate reaction to defend his home from these jackboots."

Folk är alltså så dumma att de tycker det är en bra idé att skjuta mot polisen om de kommer in i ditt hem utan att du har gjort något. Vad otroligt oskyldigt av dig i det läget. Ibland räcker inte en facepalm.

Precis, det här får "att ropa varg" att verka trivialt i jämförelse. Vartenda millimeter av tro poliserna inblandade förlorar för samtalet redan innan de dykt upp kan leda till förrödande konsekvenser. De måste åka ut varje gång av uppenbara skäl, det sista vi behöver är att det redan antas vara ett "skämt" innan de ens kommit fram.

Tro gör man väl i kyrkan, vad hände med återhållsamhet?

Försvann den efter 2001 när folks rädsla helt plötsligt blev viktigare än folks frihet och rättigheter.

Ganska säker på att polisen och militär inte fick gå in i folks hem hursomhelt innan patriot act.

Men det var ju innan dessa "farliga tider" vi lever i nu, till skillnad mot förr då allt man behövde oroa sig för var kärnvapenkrig...

Haha, är du seriös? Det här har aldrig varit, och kan aldrig bli, en fråga om frihet och integritet. Polisen ska varken kunna eller utföra en inkränktning på en misstänkt persons hem utan en warrant, det säger sig själv. Men det är inte vad det här är. Det du säger just nu är att polisen inte får gå över någons tröskel trots att det finns skäl att tro att det pågår en akut kriminell handling inuti, så som tex mord och hålla gisslan. Det här är inte paranoia, och kan aldrig vara paranoia, eftersom polisens agerande uteslutet drivs i respons på ett nödrop om att personer håller på att bli mördade inuti huset så är det, och måste alltid vara, praxis att ta det på fullaste allvar och agera utifrån att det stämmer. Det innebär att den akuta naturen av situationen väger tyngre än lagstiftning som gäller ifall det inte varit akut.

Men det är chill, skulle du någonsin ringa efter hjälp när du har en beväpnad snubbe i ditt hem så säger vi till att polisen snällt knackar på dörren först och tydligt berättar för den misstänkta att de är utanför och vill att han öppnar dörren så de kan arrestera honom och säga till att du inte dör. Din rätt att inte få polis i ditt hem utan husrannsakansorder är trots allt viktigare än din rätt att inte bli mördad.

emj
Medlem
Skrivet av Stag:
Skrivet av emj:

Inte speciellt trevligt att våldtäktsskämt förekommer här.

Egentligen är det väl det amerikanska polissystemet man ska klaga mest på. Jag menar t.o.m. denna killen sitter ju och garvar när han blir SWATad, något är allvarligt fel.

Inget fel på polissystemet i detta fallet. [....], och alla larm måste tas seriöst. Det är just därför såna här "pranks" är helt vansinniga och idiotiska.

För det första så uppträder poliserna inom normer för en insatsstyrka, förutom det så är det inget övervåld att klaga på, men tror det har mycket att göra med offrets beteende. Att polisstyrkan i USA beter sig som en en militärstyrka har många problem, SWATing är bara ett problem som uppstått pga detta.

Eftersom de officielt godkända SWAT insatserna innebär många offer inom svartabefolkningen i USA så är det uppenbart att det finns en problem. E.g. bebisar som blir sprängda i luften av en insatsstyrka.

Så nej dessa insatser gör inte samhället till en säkrare plats, det inpräntar snarare idén om att vanliga medborgare är fiender i dagens poliser.

De ska vara poliser, om de vill leka med militärutrustning kan de spela CS:GO istället.

dmn
Medlem
Skrivet av emj:

Inte speciellt trevligt att våldtäktsskämt förekommer här.

Inte speciellt trevligt att det fins folk här som anser att man inte kan skämta om vad som helst.

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Stag:
Skrivet av emj:

Inte speciellt trevligt att våldtäktsskämt förekommer här.

Egentligen är det väl det amerikanska polissystemet man ska klaga mest på. Jag menar t.o.m. denna killen sitter ju och garvar när han blir SWATad, något är allvarligt fel.

Inget fel på polissystemet i detta fallet. Anledningen till att han garvar är för att han vet att han är oskyldig och att det inte finns något att fälla honom för. Poliserna som gjorde detta skötte det utmärkt. Ingen blev skadad, inga skott avlossades och efter att han gav sig lugnade allt ner sig väldigt fort. Detta sköttes alltså precis som det ska, och alla larm måste tas seriöst. Det är just därför såna här "pranks" är helt vansinniga och idiotiska. som tur var gick det bra denna gången.

Jag måste säga att jag blir glad att se att folk inte sitter och klagar på polisen här. Det görs det friskt på Youtube. En kommentar som jag tyckte var riktigt urbota dum var denna;
"From the video, it appears they were the aggressors. It would have been an appropriate reaction to defend his home from these jackboots."

Folk är alltså så dumma att de tycker det är en bra idé att skjuta mot polisen om de kommer in i ditt hem utan att du har gjort något. Vad otroligt oskyldigt av dig i det läget. Ibland räcker inte en facepalm.

Precis, det här får "att ropa varg" att verka trivialt i jämförelse. Vartenda millimeter av tro poliserna inblandade förlorar för samtalet redan innan de dykt upp kan leda till förrödande konsekvenser. De måste åka ut varje gång av uppenbara skäl, det sista vi behöver är att det redan antas vara ett "skämt" innan de ens kommit fram.

Tro gör man väl i kyrkan, vad hände med återhållsamhet?

Försvann den efter 2001 när folks rädsla helt plötsligt blev viktigare än folks frihet och rättigheter.

Ganska säker på att polisen och militär inte fick gå in i folks hem hursomhelt innan patriot act.

Men det var ju innan dessa "farliga tider" vi lever i nu, till skillnad mot förr då allt man behövde oroa sig för var kärnvapenkrig...

Haha, är du seriös? Det här har aldrig varit, och kan aldrig bli, en fråga om frihet och integritet. Polisen ska varken kunna eller utföra en inkränktning på en misstänkt persons hem utan en warrant, det säger sig själv. Men det är inte vad det här är. Det du säger just nu är att polisen inte får gå över någons tröskel trots att det finns skäl att tro att det pågår en akut kriminell handling inuti, så som tex mord och hålla gisslan. Det här är inte paranoia, och kan aldrig vara paranoia, eftersom polisens agerande uteslutet drivs i respons på ett nödrop om att personer håller på att bli mördade inuti huset så är det, och måste alltid vara, praxis att ta det på fullaste allvar och agera utifrån att det stämmer. Det innebär att den akuta naturen av situationen väger tyngre än lagstiftning som gäller ifall det inte varit akut.

Men det är chill, skulle du någonsin ringa efter hjälp när du har en beväpnad snubbe i ditt hem så säger vi till att polisen snällt knackar på dörren först och tydligt berättar för den misstänkta att de är utanför och vill att han öppnar dörren så de kan arrestera honom och säga till att du inte dör. Din rätt att inte få polis i ditt hem utan husrannsakansorder är trots allt viktigare än din rätt att inte bli mördad.

Mmm... intressanta tankesätt och tänk om senarie du målar upp där. Jag kan också leka den leken =D...

Så, polisen får 2st sådana akuta mördar/gisslan samtal samtidigt. Vart åker SWAT teamet i så fall, om det nu inte sker någon form av analys innan?

Kan inte kriminella utnyttja ett sådant system rätt enkelt om allt som krävs är ett anonymt telefon samtal?

Om man bor ute på landet ska man då be mördaren vänta 30-60min innan polisen kommer eller ska vi spendera 10x mer resurser på insats styrkor?

Om Hulda 95år ringer till polisen 3gånger varje vecka om banditer som står och skjuter utanför, räknas det alltid då som en akut situation?

Hur ofta brukar tungt beväpnade kriminella mördare och galningar invadera folks hem? När börjar det bli värt att ha swat team alltid redo för att ingripa?

Kan inte polis i efterhand bara säga att det var en "akut situation" utifall att det går illa? Tex om man råkar strypa någon, eller skjuta ett barn som vifta med ett luftgevär?

Medlem
Skrivet av Stag:
Skrivet av emj:

Inte speciellt trevligt att våldtäktsskämt förekommer här.

Egentligen är det väl det amerikanska polissystemet man ska klaga mest på. Jag menar t.o.m. denna killen sitter ju och garvar när han blir SWATad, något är allvarligt fel.

Inget fel på polissystemet i detta fallet. Anledningen till att han garvar är för att han vet att han är oskyldig och att det inte finns något att fälla honom för. Poliserna som gjorde detta skötte det utmärkt. Ingen blev skadad, inga skott avlossades och efter att han gav sig lugnade allt ner sig väldigt fort. Detta sköttes alltså precis som det ska, och alla larm måste tas seriöst. Det är just därför såna här "pranks" är helt vansinniga och idiotiska. som tur var gick det bra denna gången.

Jag måste säga att jag blir glad att se att folk inte sitter och klagar på polisen här. Det görs det friskt på Youtube. En kommentar som jag tyckte var riktigt urbota dum var denna;
"From the video, it appears they were the aggressors. It would have been an appropriate reaction to defend his home from these jackboots."

Folk är alltså så dumma att de tycker det är en bra idé att skjuta mot polisen om de kommer in i ditt hem utan att du har gjort något. Vad otroligt oskyldigt av dig i det läget. Ibland räcker inte en facepalm. Och till de som skriver "He's obviously calmly sitting there, not being a threat".. Ja, jo. Anders Breivik var också helt lugn och ville ha ett plåster till ett papercut på hans finger när polisen anlände. Folk som gör sånt är inte de som agerar logiskt..

Bra skrivet. Poliserna i videon skötte det hela väldigt bra och professionellt, även om de inte var så haj på hur man stänger av en web-kamera.
Hoppas det här leder till att de får stopp på Swatting, kan lätt hända en riktigt katastrof om nån tappar huvudet.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Tro gör man väl i kyrkan, vad hände med återhållsamhet?

Försvann den efter 2001 när folks rädsla helt plötsligt blev viktigare än folks frihet och rättigheter.

Ganska säker på att polisen och militär inte fick gå in i folks hem hursomhelt innan patriot act.

Men det var ju innan dessa "farliga tider" vi lever i nu, till skillnad mot förr då allt man behövde oroa sig för var kärnvapenkrig...

Disclaimer: Detta inlägg är inte argt på något sätt, utan jag försöker vara saklig. Ta därför inte mitt inlägg som ett påhopp eller sådant; det är inte tanken. Jag försöker mest föra diskussion och informera.

Såhär ligger det till;

Polisen har, bör ha och kommer ha rätt att gå in i ditt hem eller var det nu än gäller när risken finns för fara för annans liv. Det spelar absolut ingen roll vad du tycker om din såkallad frihet eller integritet. Att anse att polisen inte ska få gå in i ditt hem på grund av din integritet är inte rimligt.

Om inte polisen ska få gå in, hur ska vi då lösa något brott alls? Eller någon kriminalitet? Ska man göra Knock-and-talk på alla dörrar, även när Anders Breivik #2 har blivit röjd och ska tas in av polisen, eller ser du hellre att man slår in dörren och faktiskt tar honom direkt? Eller för ett mer "normalt" exempel, när den alkohol-påverkade mannen slår sin fru och kanske t.om sina barn. Ska inte polisen få gå in då, för att det är heminvasion?

Alla lagar, förordningar och aktions-planer måste gälla för alla. Det spelar ingen roll om du är sjukt petig med ditt privatliv och fruktansvärt oskyldig; om du misstänks vara inblandad i någon form av kriminell aktivitet där insats behövs kommer en insats göras, till bekostnad på din integritet och möjligen en dörr eller två. Så är det bara, så ska det vara och kommer fortsätta vara.

Det har heller ingenting med "militärisering" att göra. Folk skriker militärisering såsnart polisen får en bepansrad bil. Sen helt plötsligt så kommer ett tillfälle då de blev ganska bra att ha. De flesta vet inte ens vad militärisering är, och antar att det är negativt såsnart det syns något som liknar den utrustning som militären har. Men det finns en poäng med precis detta.

För övrigt har militär aldrig fått gå in i någons hem, då det i USA finns något som kallas för Posse Comitatus Act. Kort sagt innebär den att den federala regeringen inte kan använda militär personal eller direkt relaterad hårdvara för att påtvinga statlig lag. Med andra ord att USAs militär ej får användas på Amerikansk mark. Huruvida polisen fick eller inte fick innan dess vet jag inte, däremot är det bara knäppt att de inte skulle få.

Dessa "farliga tider" du pratar om är ganska farliga. I förhållande kanske inte så många dör, men det har också att göra med hur polisstyrkor osv jobbar idag. Vi är mer preventiva och effektivare. Om du tänker efter inser du att det inom de senaste 15 åren har varit en hel del attentat och attacker. 9/11, Breivik, Paris, London, Madrid, Paris igen, med många flera. Många sådana attacker avstyrs tack vare att polis kan gå in i någons hem och att de har den rätt de har.

Innan vi också börjar klaga på våldet i USA, där det finns en del självklara fall av övervåld, ingen tvekan alls, så kan vi däremot också nämna att jag anar att ytterst få här på FZ har någon egentlig koll. De flesta läser en tråd på 4chan eller Reddit, ser rubrikerna, kanske skummar artikeln. Därefter skapas en bild av den onda polisen och den övermilitärisering som sägs pågå. Det är däremot inte många som har en teknisk förståelse för varför viss hårdvara används till exempel. Det är ganska tydligt när man till exempel ser folk säga att polisen är övermilitäriserad för att man använder ex. AR15.

Men vad händer när folk på Internet inte orkar ta reda på hur saker faktiskt fungerar? Jo, de kastar antagelser och osanningar omkring sig både kors och tvärs, eller sprider rent ut av sagt olämpliga kommentarer fram och tillbaka.

Den som känner för att argumentera tillbaka får gärna faktiskt läsa inlägget. Folk som skriver "orka läsa allt det där *insert otrevligt materiell*" undanbedes!

Edit: Add:

Skrivet av Sapiens:

Kan inte polis i efterhand bara säga att det var en "akut situation" utifall att det går illa? Tex om man råkar strypa någon, eller skjuta ett barn som vifta med ett luftgevär?

Detta är mycket riktigt ett problem, att vissa poliser är oärliga och därför utnyttjar sin position för att komma undan med diverse saker. Zimmerman comes to mind. Det finns många tankar om hur man skulle kunna lösa det, men i min mening handlar det om en hårdare uttagnings-process för polis. Att bli polis ska inte vara något man gör för att det är enkla pengar eller för att man inte orkar plugga. Det ska vara något man gör för att man tror på att göra en insats för samhället, trots de dåliga timmarna, riskerna och den skitkassa lönen. (Tro mig, alla tre de punkterna stämmer..)


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:
Skrivet av Sapiens:

Tro gör man väl i kyrkan, vad hände med återhållsamhet?

Försvann den efter 2001 när folks rädsla helt plötsligt blev viktigare än folks frihet och rättigheter.

Ganska säker på att polisen och militär inte fick gå in i folks hem hursomhelt innan patriot act.

Men det var ju innan dessa "farliga tider" vi lever i nu, till skillnad mot förr då allt man behövde oroa sig för var kärnvapenkrig...

Disclaimer: Detta inlägg är inte argt på något sätt, utan jag försöker vara saklig. Ta därför inte mitt inlägg som ett påhopp eller sådant; det är inte tanken. Jag försöker mest föra diskussion och informera.
.....

Någonting som också måste nämnas är att dessa sakerna inte är önskvärda. De är inte optimala. Men det är de bästa metoderna vi har i nuläget. Problemet med själva tesen från alla som pratar om frihet och integritet i den här typen av fall är även att de inte föreslår något alternativ. Först slängs det fram att den här sortens insatsstyrka är överdriven, onödig, och att de inte bör mobiliseras. Okej, de vill inte att SWAT ska bryta sig in i hem utifrån den här sortens förutsättningar - Hur ska vi hantera det, då?

Det är en genuin fråga som jag uppmanar vem som helst att svara på. Hur ska en situation där polisen får ett nödsamtal som akut hävdar att det just nu pågår ett gisslansdrama eller mord, hanteras utan att först anta att informationen stämmer pga vad som kan hända ifall de inte tar det på allvar, och sen låta polisen fysiskt göra vad som krävs för att snabbt och smidigt få kontroll över situationen, ibland genom tvingad ingång i ett hem?

emj
Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av emj:

Inte speciellt trevligt att våldtäktsskämt förekommer här.

Inte speciellt trevligt att det fins folk här som anser att man inte kan skämta om vad som helst.

Det går inte att ändra det som har hänt plågsamma upplevelser sätter sina spår hos folk, men vi kan välja att inte göra det värre för de som varit utsatta för det. Dra dessa skämt med en bärs i handen i en privat sfär tillsammans med gubbsen istället.

emj
Medlem
Skrivet av Stag:

Det ska vara något man gör för att man tror på att göra en insats för samhället, trots de dåliga timmarna, riskerna och den skitkassa lönen. (Tro mig, alla tre de punkterna stämmer..)

Ja det kan man ju hålla med om poliser tjänar dåligt, men sämre i USA.

Medlem
Skrivet av Stag:
Skrivet av Sapiens:

Tro gör man väl i kyrkan, vad hände med återhållsamhet?

Försvann den efter 2001 när folks rädsla helt plötsligt blev viktigare än folks frihet och rättigheter.

Ganska säker på att polisen och militär inte fick gå in i folks hem hursomhelt innan patriot act.

Men det var ju innan dessa "farliga tider" vi lever i nu, till skillnad mot förr då allt man behövde oroa sig för var kärnvapenkrig...

Disclaimer: Detta inlägg är inte argt på något sätt, utan jag försöker vara saklig. Ta därför inte mitt inlägg som ett påhopp eller sådant; det är inte tanken. Jag försöker mest föra diskussion och informera.

Såhär ligger det till;

Polisen har, bör ha och kommer ha rätt att gå in i ditt hem eller var det nu än gäller när risken finns för fara för annans liv. Det spelar absolut ingen roll vad du tycker om din såkallad frihet eller integritet. Att anse att polisen inte ska få gå in i ditt hem på grund av din integritet är inte rimligt.

Om inte polisen ska få gå in, hur ska vi då lösa något brott alls? Eller någon kriminalitet? Ska man göra Knock-and-talk på alla dörrar, även när Anders Breivik #2 har blivit röjd och ska tas in av polisen, eller ser du hellre att man slår in dörren och faktiskt tar honom direkt? Eller för ett mer "normalt" exempel, när den alkohol-påverkade mannen slår sin fru och kanske t.om sina barn. Ska inte polisen få gå in då, för att det är heminvasion?

Alla lagar, förordningar och aktions-planer måste gälla för alla. Det spelar ingen roll om du är sjukt petig med ditt privatliv och fruktansvärt oskyldig; om du misstänks vara inblandad i någon form av kriminell aktivitet där insats behövs kommer en insats göras, till bekostnad på din integritet och möjligen en dörr eller två. Så är det bara, så ska det vara och kommer fortsätta vara.

Det har heller ingenting med "militärisering" att göra. Folk skriker militärisering såsnart polisen får en bepansrad bil. Sen helt plötsligt så kommer ett tillfälle då de blev ganska bra att ha. De flesta vet inte ens vad militärisering är, och antar att det är negativt såsnart det syns något som liknar den utrustning som militären har. Men det finns en poäng med precis detta.

För övrigt har militär aldrig fått gå in i någons hem, då det i USA finns något som kallas för Posse Comitatus Act. Kort sagt innebär den att den federala regeringen inte kan använda militär personal eller direkt relaterad hårdvara för att påtvinga statlig lag. Med andra ord att USAs militär ej får användas på Amerikansk mark. Huruvida polisen fick eller inte fick innan dess vet jag inte, däremot är det bara knäppt att de inte skulle få.

Dessa "farliga tider" du pratar om är ganska farliga. I förhållande kanske inte så många dör, men det har också att göra med hur polisstyrkor osv jobbar idag. Vi är mer preventiva och effektivare. Om du tänker efter inser du att det inom de senaste 15 åren har varit en hel del attentat och attacker. 9/11, Breivik, Paris, London, Madrid, Paris igen, med många flera. Många sådana attacker avstyrs tack vare att polis kan gå in i någons hem och att de har den rätt de har.

Innan vi också börjar klaga på våldet i USA, där det finns en del självklara fall av övervåld, ingen tvekan alls, så kan vi däremot också nämna att jag anar att ytterst få här på FZ har någon egentlig koll. De flesta läser en tråd på 4chan eller Reddit, ser rubrikerna, kanske skummar artikeln. Därefter skapas en bild av den onda polisen och den övermilitärisering som sägs pågå. Det är däremot inte många som har en teknisk förståelse för varför viss hårdvara används till exempel. Det är ganska tydligt när man till exempel ser folk säga att polisen är övermilitäriserad för att man använder ex. AR15.

Men vad händer när folk på Internet inte orkar ta reda på hur saker faktiskt fungerar? Jo, de kastar antagelser och osanningar omkring sig både kors och tvärs, eller sprider rent ut av sagt olämpliga kommentarer fram och tillbaka.

Den som känner för att argumentera tillbaka får gärna faktiskt läsa inlägget. Folk som skriver "orka läsa allt det där *insert otrevligt materiell*" undanbedes!

Edit: Add:

Skrivet av Sapiens:

Kan inte polis i efterhand bara säga att det var en "akut situation" utifall att det går illa? Tex om man råkar strypa någon, eller skjuta ett barn som vifta med ett luftgevär?

Detta är mycket riktigt ett problem, att vissa poliser är oärliga och därför utnyttjar sin position för att komma undan med diverse saker. Zimmerman comes to mind. Det finns många tankar om hur man skulle kunna lösa det, men i min mening handlar det om en hårdare uttagnings-process för polis. Att bli polis ska inte vara något man gör för att det är enkla pengar eller för att man inte orkar plugga. Det ska vara något man gör för att man tror på att göra en insats för samhället, trots de dåliga timmarna, riskerna och den skitkassa lönen. (Tro mig, alla tre de punkterna stämmer..)

Tips för framtiden, börja inte med "Såhär ligger det till;". Låter rätt illa oavsett vem som säger det. Låt dina argument tala för sig själv.
Hursom...

För killen som blev swattat ökade ju faran för hans liv markant när polisen kom. Dvs det finns ju alltid en riskfaktor att se över, en analys av situationen. Och det jag försöker kanske lite klumpigt få fram är att de nog behöver se över hur de ska hantera sådana här situationer.

Kanske börja med att kolla upp om samtalet ens kom från samma del av landet, eller om det var skyddat nummer osv. Innan man riskerar livet på något. Tänk tex om han hade haft en stereo istället för hörlurar och swat teamet hört cs ljudet och trott det var något annat...

För så svart och vitt som du och många andra målar upp det är det ju inte. Folk kan göra misstag, se, höra, minnas, säga fel saker och det gäller ju även polis och vittnen. Lagar kan tolkas och misstolkas på olika sätt (annars hade väl inte advokater funnits?)

Sen kan och bör vi inte basera våra samhällen efter enstaka dårar och fanatiker. Då slutar det bara illa.

Sen om habeas corpus verkligen fortfarande gäller i USA är jag tveksam till. Visst kanske inte är militären som hämtar dig, men det är de som håller i den slutna rättegången och kan skickar dig till cuba. Om nu inte Obama tog bort den skiten.

Det farligaste med dessa farliga tider är väl i så fall det faktum att folk är alldeles för snabba med att ge upp sina friheter till fördel för temporär tryghet. Annars lever vi nog i den stabilaste och säkraste tid i männsklighetens historia.

Dock är vi mycker mer medvetna än förr, om de saker som faktiskt sker runtom i världen, något media utnyttar på gott och ont.

Hur saker och ting sen faktiskt ligger till kan vara öppet för debatt och knappast självklart. Ibland ser man inte skogen för alla träd. Kan tänka mig du och folk som jobbar i liknande brancher ser en rätt ful värld, men det är ju också bara en del av sanningen. Något man lätt kan glömma bort.

FM-guru
F.d. Sisyr

Jävlar i havet, Sapiens...

Medlem

Swatting är helt sjukt. Jag tycker faktiskt att straffet är motiverat.

Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Stag:
Skrivet av emj:

Inte speciellt trevligt att våldtäktsskämt förekommer här.

Egentligen är det väl det amerikanska polissystemet man ska klaga mest på. Jag menar t.o.m. denna killen sitter ju och garvar när han blir SWATad, något är allvarligt fel.

Inget fel på polissystemet i detta fallet. Anledningen till att han garvar är för att han vet att han är oskyldig och att det inte finns något att fälla honom för. Poliserna som gjorde detta skötte det utmärkt. Ingen blev skadad, inga skott avlossades och efter att han gav sig lugnade allt ner sig väldigt fort. Detta sköttes alltså precis som det ska, och alla larm måste tas seriöst. Det är just därför såna här "pranks" är helt vansinniga och idiotiska. som tur var gick det bra denna gången.

Jag måste säga att jag blir glad att se att folk inte sitter och klagar på polisen här. Det görs det friskt på Youtube. En kommentar som jag tyckte var riktigt urbota dum var denna;
"From the video, it appears they were the aggressors. It would have been an appropriate reaction to defend his home from these jackboots."

Folk är alltså så dumma att de tycker det är en bra idé att skjuta mot polisen om de kommer in i ditt hem utan att du har gjort något. Vad otroligt oskyldigt av dig i det läget. Ibland räcker inte en facepalm.

Precis, det här får "att ropa varg" att verka trivialt i jämförelse. Vartenda millimeter av tro poliserna inblandade förlorar för samtalet redan innan de dykt upp kan leda till förrödande konsekvenser. De måste åka ut varje gång av uppenbara skäl, det sista vi behöver är att det redan antas vara ett "skämt" innan de ens kommit fram.

Tro gör man väl i kyrkan, vad hände med återhållsamhet?

Försvann den efter 2001 när folks rädsla helt plötsligt blev viktigare än folks frihet och rättigheter.

Ganska säker på att polisen och militär inte fick gå in i folks hem hursomhelt innan patriot act.

Men det var ju innan dessa "farliga tider" vi lever i nu, till skillnad mot förr då allt man behövde oroa sig för var kärnvapenkrig...

Haha, är du seriös? Det här har aldrig varit, och kan aldrig bli, en fråga om frihet och integritet. Polisen ska varken kunna eller utföra en inkränktning på en misstänkt persons hem utan en warrant, det säger sig själv. Men det är inte vad det här är. Det du säger just nu är att polisen inte får gå över någons tröskel trots att det finns skäl att tro att det pågår en akut kriminell handling inuti, så som tex mord och hålla gisslan. Det här är inte paranoia, och kan aldrig vara paranoia, eftersom polisens agerande uteslutet drivs i respons på ett nödrop om att personer håller på att bli mördade inuti huset så är det, och måste alltid vara, praxis att ta det på fullaste allvar och agera utifrån att det stämmer. Det innebär att den akuta naturen av situationen väger tyngre än lagstiftning som gäller ifall det inte varit akut.

Men det är chill, skulle du någonsin ringa efter hjälp när du har en beväpnad snubbe i ditt hem så säger vi till att polisen snällt knackar på dörren först och tydligt berättar för den misstänkta att de är utanför och vill att han öppnar dörren så de kan arrestera honom och säga till att du inte dör. Din rätt att inte få polis i ditt hem utan husrannsakansorder är trots allt viktigare än din rätt att inte bli mördad.

Mmm... intressanta tankesätt och tänk om senarie du målar upp där. Jag kan också leka den leken =D...

Så, polisen får 2st sådana akuta mördar/gisslan samtal samtidigt. Vart åker SWAT teamet i så fall, om det nu inte sker någon form av analys innan?

Kan inte kriminella utnyttja ett sådant system rätt enkelt om allt som krävs är ett anonymt telefon samtal?

Om man bor ute på landet ska man då be mördaren vänta 30-60min innan polisen kommer eller ska vi spendera 10x mer resurser på insats styrkor?

Om Hulda 95år ringer till polisen 3gånger varje vecka om banditer som står och skjuter utanför, räknas det alltid då som en akut situation?

Hur ofta brukar tungt beväpnade kriminella mördare och galningar invadera folks hem? När börjar det bli värt att ha swat team alltid redo för att ingripa?

Kan inte polis i efterhand bara säga att det var en "akut situation" utifall att det går illa? Tex om man råkar strypa någon, eller skjuta ett barn som vifta med ett luftgevär?

Vilka är "vi" i ditt exempel? Det är skillnad på USA och Sverige


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Det första jag hörde om liknande händelse var phantomlord som fick insatsstyrka på sig och nu detta, alltså det är farligt att vara streamare i USA numera. Iaf om du blir lite känd och folk vill dig illa, fan sjukt ...


signatur

"All that's left of proud Tristram, are ghosts and ashes."

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Tips för framtiden, börja inte med "Såhär ligger det till;". Låter rätt illa oavsett vem som säger det. Låt dina argument tala för sig själv.
Hursom...

Helt rätt, dålig ton av mig där, ber om ursäkt!

I övrigt från ditt inlägg så vill jag bara kommentera att du skriver att man till exempel ska kolla om samtalet kommer från samma ställe i landet;

Man kan inte anta saker om larm där andras liv är i fara. Det skulle aldrig vara okej att säga "Nej men på grund av det här så tar vi inte larmet seriöst". Alla larm måste tas seriöst, och så måste det vara.

Självklart utsattes killen för fara, men det är en del av insatser. Så kommer det fortsätta vara, och det är därför en bra utbildning för polis är enormt viktig. Det är också därför jag och många andra vill ändra på utbildningsrutinerna inom polisen i Sverige; För att minimera risken för problem eller olyckor.

Att missta ljud osv för verklighet är självklart också en risk. Så kommer det också att vara. Det är återigen där utbildning ska komma in. Bara för att man hör ljud innebär inte det att man måste ge verkanseld. Det ska man inte göra. Någonsin. Visuellt bekräftat mål med bekräftat förgrund och bakgrund gäller innan mål beskjuts, och det är då viktigt att polis är korrekt utbildat, så att vi slipper incidenter som med gymmet här i Sverige.

Det är självklart en balansgång, men det kommer aldrig att vara så att din personliga frihet stoppar att polisen gör en insats. Finns det minsta potential för att oskyldigt liv utsätts för fara måste insats göras.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Rockartisten:

Det här kommer definitivt överklagas och sänkas. Alldeles för högt.

Förhoppningsvis så förlänger dom straffet... Ett par mille i skattepengar samt så riskerar dom livet på dels han som streamar och hans familj och så kanske någon annan hade behövt den insatsen skarpt.

12
Skriv svar