Detaljerna kring Nvidias GTX 960-kort har läckt

Robot
Detaljerna kring Nvidias GTX 960-kort har läckt

Läs all information om det nya mellanklasskortet - förutom hur många polygoner det kan visa.


Medlem
Detaljerna kring Nvidias GTX 960-kort har läckt

Läste att gtx 960 kommer landa på runt 2000kr. Du kan få tag i ett r9 290 med eftermarknadkylare begagnat för 1500kr nu. Nvidia borde lägga sig runt 1500kr eller lägre och sänka priset på gtx 750 ti till runt 800-1000kr. Det går även att få tag i ett r9 280x för 1000kr, vilket är mycket mer prestanda/krona.

Är inte dx12 och lägre strömförbrukning ett absolut måste så skulle jag vänta till 300-serien.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Är inte 2GB minne lite för klent för kommande släpp?


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av dTexN:

Är inte 2GB minne lite för klent för kommande släpp?

Jo, det känns ganska klent. Hamnar kortet på runt 2000 som ovanstående kommentar säger så känns det svårt att motivera att köpa ett 960 snarare än att spara ihop till det lite dyrare 970.

Medlem

Haha, Sverker-referensen

Jag brukar än idag avbryta särskilt äldre människor (med Sverkers dialekt) och deklarera att "nu pratar du en massa tekniskt mumbo jumbo hära som konsumenten inte förstår". Brukar leda till en del skratt

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av dTexN:

Är inte 2GB minne lite för klent för kommande släpp?

Jo, det känns ganska klent. Hamnar kortet på runt 2000 som ovanstående kommentar säger så känns det svårt att motivera att köpa ett 960 snarare än att spara ihop till det lite dyrare 970.

Det kommer komma ett 960 med 4GB ram, va så säker.

dmn
Medlem

Mellanklass? Snarare budgetklass.

Medlem

Vilket skitkort

Medlem
Skrivet av dmn:

Mellanklass? Snarare budgetklass.

Mm, 970 är mellanklass i pris, och extremt bra tryck för pengarna...

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av dmn:

Mellanklass? Snarare budgetklass.

Mm, 970 är mellanklass i pris, och extremt bra tryck för pengarna...

Enligt nvidias standard, kanske? 970 går på runt 3000+.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av dmn:

Mellanklass? Snarare budgetklass.

Mm, 970 är mellanklass i pris, och extremt bra tryck för pengarna...

970 är ett helt fantastiskt kort. Vilken fullträff Nvidia fått till!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Jag gillar x60 korten, man kan få sjukt bra prestanda för liten peng om man kör SLI, nästan 100% prestanda ökning i många fall.

Kör själv 660ti i SLI och jag har inte ens funderat på att uppgradera än då jag kan köra alla spel jag bryr mig om maxat i vettig framerate, dvs 60-144fps beroende på fps cap och optimering, kan tänka mig det blir ändring på det när 4k blir standarden dock tack vare det begränsande 2Gb minnet korten har.

Med det sagt ser jag ingen SLI anslutning på kortet i bilden, då är det en helt annan femma, skulle nog inte kunna gå tillbaka till bara ett kort i den klassen.

dmn
Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av dmn:

Mellanklass? Snarare budgetklass.

Mm, 970 är mellanklass i pris, och extremt bra tryck för pengarna...

Tycker 970 presterar som det borde, det är 980 som är för klent.

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av dmn:

Mellanklass? Snarare budgetklass.

Mm, 970 är mellanklass i pris, och extremt bra tryck för pengarna...

Tycker 970 presterar som det borde, det är 980 som är för klent.

970 har extremt mycket krut för pengarna. Det följer definitivt inte tidigare etablerade kurvor av hur mycket prestanda ökar i samma prisklass mellan generationerna. 980 är inte riktigt lika amazing dock, det håller jag med om. Skillnaden mellan ett 980 och ett 970s prestanda är inte överdrivet stor, trots att priset skiljer sig ganska mycket.

Medlem

960 blir ett skitkort.
Till och med en gammal GTX 660(ej Ti) har 2GB 192-bit's minne, medans denna skräphög bara har ynka 128-bit's.

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av dTexN:

Är inte 2GB minne lite för klent för kommande släpp?

Jo, det känns ganska klent. Hamnar kortet på runt 2000 som ovanstående kommentar säger så känns det svårt att motivera att köpa ett 960 snarare än att spara ihop till det lite dyrare 970.

Protip: Minne är typ inte hälften så avgörande som folk tror.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Rurounin:

Jag gillar x60 korten, man kan få sjukt bra prestanda för liten peng om man kör SLI, nästan 100% prestanda ökning i många fall.

Kör själv 660ti i SLI och jag har inte ens funderat på att uppgradera än då jag kan köra alla spel jag bryr mig om maxat i vettig framerate, dvs 60-144fps beroende på fps cap och optimering, kan tänka mig det blir ändring på det när 4k blir standarden dock tack vare det begränsande 2Gb minnet korten har.

Med det sagt ser jag ingen SLI anslutning på kortet i bilden, då är det en helt annan femma, skulle nog inte kunna gå tillbaka till bara ett kort i den klassen.

Gav bort till syrran dubbla GTX 680 för dom är föråldrade.

Skrivet av Alexraptor:

960 blir ett skitkort.
Till och med en gammal GTX 660(ej Ti) har 2GB 192-bit's minne, medans denna skräphög bara har ynka 128-bit's.

Då borde GTX 970 och GTX 980 vara skitskort då båda har 256-bit medans GTX 780Ti har 384-bit.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

dmn
Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av dmn:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av dmn:

Mellanklass? Snarare budgetklass.

Mm, 970 är mellanklass i pris, och extremt bra tryck för pengarna...

Tycker 970 presterar som det borde, det är 980 som är för klent.

970 har extremt mycket krut för pengarna. Det följer definitivt inte tidigare etablerade kurvor av hur mycket prestanda ökar i samma prisklass mellan generationerna.

Det är ju just vad det gör. Till och med lite sämre, om man tittar på hur lång tid det gått mellan releaserna.
570 presterar ungefär som 480.
670 presterar ungefär som 580.
770 presterar ungefär som 680.
Alla med ungefär ett års mellanrum.

Men 970 presterar ungefär som det nästan TVÅ år äldre Titan (något mindre tid mellan 970 och 780).

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Rurounin:

Jag gillar x60 korten, man kan få sjukt bra prestanda för liten peng om man kör SLI, nästan 100% prestanda ökning i många fall.

Kör själv 660ti i SLI och jag har inte ens funderat på att uppgradera än då jag kan köra alla spel jag bryr mig om maxat i vettig framerate, dvs 60-144fps beroende på fps cap och optimering, kan tänka mig det blir ändring på det när 4k blir standarden dock tack vare det begränsande 2Gb minnet korten har.

Med det sagt ser jag ingen SLI anslutning på kortet i bilden, då är det en helt annan femma, skulle nog inte kunna gå tillbaka till bara ett kort i den klassen.

Gav bort till syrran dubbla GTX 680 för dom är föråldrade.

Skrivet av Alexraptor:

960 blir ett skitkort.
Till och med en gammal GTX 660(ej Ti) har 2GB 192-bit's minne, medans denna skräphög bara har ynka 128-bit's.

Då borde GTX 970 och GTX 980 vara skitskort då båda har 256-bit medans GTX 780Ti har 384-bit.

Ja en GTX 970 presterar ju faktiskt sämre än en GTX 780Ti, och en GTX 980 presterar inte så fruktansvärt mycket bättre.
Så visst känns skillnaden av, särskilt när det gäller spel med Ultra HD texturer och vid högre upplösningar.

Medlem
Skrivet av dmn:

770 presterar ungefär som 680.
Alla med ungefär ett års mellanrum.

770 är 680 med lite högre klocka.

Skrivet av Alexraptor:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Rurounin:

Jag gillar x60 korten, man kan få sjukt bra prestanda för liten peng om man kör SLI, nästan 100% prestanda ökning i många fall.

Kör själv 660ti i SLI och jag har inte ens funderat på att uppgradera än då jag kan köra alla spel jag bryr mig om maxat i vettig framerate, dvs 60-144fps beroende på fps cap och optimering, kan tänka mig det blir ändring på det när 4k blir standarden dock tack vare det begränsande 2Gb minnet korten har.

Med det sagt ser jag ingen SLI anslutning på kortet i bilden, då är det en helt annan femma, skulle nog inte kunna gå tillbaka till bara ett kort i den klassen.

Gav bort till syrran dubbla GTX 680 för dom är föråldrade.

Skrivet av Alexraptor:

960 blir ett skitkort.
Till och med en gammal GTX 660(ej Ti) har 2GB 192-bit's minne, medans denna skräphög bara har ynka 128-bit's.

Då borde GTX 970 och GTX 980 vara skitskort då båda har 256-bit medans GTX 780Ti har 384-bit.

Ja en GTX 970 presterar ju faktiskt sämre än en GTX 780Ti, och en GTX 980 presterar inte så fruktansvärt mycket bättre.
Så visst känns skillnaden av, särskilt när det gäller spel med Ultra HD texturer och vid högre upplösningar.

Jepp, vilka skitkort!


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

1
Skriv svar