Helgdiskussion – när får mobiler mer kraft än spelkonsoler?

Robot
Helgdiskussion – när får mobiler mer kraft än spelkonsoler?
Skägg.
10 Chambers
Helgdiskussion – när får mobiler mer kraft än spelkonsoler?

Ja, vi vet att datorer alltid kommer att trumfa i ren råstyrka - det är inget vi behöver diskutera i den här tråden. Pc master race-kommentarer kommer att raderas.


signatur
Frilansare

Testar, fick tips om att kommentarerna strulade. Nu då?

Inaktiv
Skrivet av Joakim Bennet:

Testar, fick tips om att kommentarerna strulade. Nu då?

Nu funkar det.

Medlem

I överlag är mobilspel riktigt dåliga i min mening. Väldigt sällan jag spelar något mer än några timmar.

Rent prestandamässigt spelar det nog ingen roll hur bra mobiler är. Min Note 4 presterar riktigt bra i Epic Citadel men det har ingen betydelse för spelen till mobilerna är anpassade efter tidiga smartphones. Inte nog med det, spelen är så dåligt kodade att prestandan är minst sagt fruktansvärt dålig om man ska jämföra med spel till konsol och pc.

Därför tror jag steget över från enkla mobilspel till lite mer avancerade mobilspel som kommer putta undan förra generationens konsoler kommer ske snart men att putta undan dagens generation kommer bli tungt.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Inaktiv

Surface Pro 3 kan redan köra BF4 i 720p/30fps med grafik aningen under konsolerna. När väl nästa modell kommer i år så kan man nog räkna med att man kommer ha en platta på 700g som spelar BF4 med jämförande inställningar som konsol.

Och då är det inte bara en uppblåst smartlur, utan en riktig PC. Så frågan är snarare, när går vi runt med en PC i fickan.

eld
Medlem
Citat:

Hur tror du det kommer att påverka spelmarknaden?

Inte mycket. Det har varit samma dans i många år och mobiler idag har fantastisk hårdvara, många med fler kärnor än vad dom vet vad dom ska göra av med. Du kan skapa i princip vilken slags spelupplevelse som hellst på en mobil.
Marknaden är det största hindret för ett genomslag av den typen av spel som spelas på konsoll (och pc), det finns ingen marknad för det hur mycket som ens försökts.

Två saker har dock begränsat hårdvaran i mobila platformer gentemot stationära: Kan inte kylas snabbt nog för att nyttja all prestanda och batterikraft som alltid kommer vara bojan i foten.

Jag uppskattar dock alltid nya framsteg i mobil teknologi, det är till fördel till pc-spelares bärbara datorer och deras starka gener.

Medlem

Det kommer nog att gå fort. Mobilplattformerna, och särskilt Android, erbjuder en öppnare marknad som förändras snabbt både för spelutvecklare och hårdvarutillverkare.

På konsolsidan råder oligopol mellan tre företag. De har ingen orsak att skynda på utvecklingen så länge folk köper deras produkter och utvecklar till deras plattform.

Så länge konsoltillverkarna inte börjar släppa nya apparater en gång i året med operativsystem och mjukvara som sträcker sig över flera generationer (som ju är fallet med smartphones) kommer de att ligga långt efter innan den här konsolgenerationen är över.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Personligen så föredrar jag telefoner med små skärmar. Alla monstertelefoner som existerar med skärmar stora som toalettlock skrattar jag högt åt. Det gör att spelen jag väljer att spela i mobilen begränsas något. Vad är meningen med att ha mängder med detaljer när skärmen är för liten för att jag ska se det?

Däremot är jag väldigt imponerad av att mobilspel gått från det här:

till att köra Unreal Engine och måla upp grafik som faktiskt ser bra ut på en bärbar enhet.

Medlem

Med dagens kassa batteritider på portabla enheter så är väl inte prestanda det första jag eftersöker...

Men jo med tiden lär väl mobiler få bättre prestanda än dagens konsoller.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Ja, vi vet att datorer alltid kommer att trumfa i ren råstyrka - det är inget vi behöver diskutera i den här tråden. Pc master race-kommentarer kommer att raderas.

Vad ska vi då diskutera om vi inte får jämföra mobiler och datorer? Det är väl vad artikeln handlade om?


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Ja, vi vet att datorer alltid kommer att trumfa i ren råstyrka - det är inget vi behöver diskutera i den här tråden. Pc master race-kommentarer kommer att raderas.

Vad ska vi då diskutera om vi inte får jämföra mobiler och datorer? Det är väl vad artikeln handlade om?

Mobiler jämfört med konsoler kanske? Det är ju det frågan i artikeln handlade om.

Själva grejen är väl den att det kan vara hur mycket mer prestanda som helst i surfplattor eller mobiler men att spela annat än arkadspel och timerbaserade strategispel på en liten skärm håller ju inte. Som nödlösning kanske men jag tror inte att folk i allmänhet skulle gå och köpa t.ex. nya The Witcher för att sedan spela det på telefonen. Där kommer konsolerna alltid ha övertaget.
Förvisso kan man koppla en telefon till tvn eller annan större skärm men då kommer problemet med kontroller.

Kul att det går fort men samtidigt är det sjukt osoft att spela spel på telefonen oavsett hur snygga de må bli.

Medlem
Skrivet av IMSG:
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Ja, vi vet att datorer alltid kommer att trumfa i ren råstyrka - det är inget vi behöver diskutera i den här tråden. Pc master race-kommentarer kommer att raderas.

Vad ska vi då diskutera om vi inte får jämföra mobiler och datorer? Det är väl vad artikeln handlade om?

Som nödlösning kanske men jag tror inte att folk i allmänhet skulle gå och köpa t.ex. nya The Witcher för att sedan spela det på telefonen. Där kommer konsolerna alltid ha övertaget.

Jag ser inte varför man inte skulle kunna köra ett spel liknande The Witcher på Note 4 med GearVR om det fanns och prestandan räckte till.

Medlem

Konsollerna håller tillbaka grafiken för PC.
Nu kommer mobilerna göra situationen sämre då dem kommer hålla tillbaka grafiken för konsollerna vilket är surt för dem som anser sig tillhöra "PC-master rasen".

Medlem

Jag tycker det är bra med framgång på mobilen. Hårdvaran finns där. Tyvärr är allt associerat med microtransaktioner och tillbehör i form av BT handkontroller o annat. Men kan de bara öka utbudet på tillbehören så priserna går ner och få ordentliga utvecklade spel så blir det nog bara mer o mer bra spel

Medlem
Skrivet av IMSG:
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Ja, vi vet att datorer alltid kommer att trumfa i ren råstyrka - det är inget vi behöver diskutera i den här tråden. Pc master race-kommentarer kommer att raderas.

Vad ska vi då diskutera om vi inte får jämföra mobiler och datorer? Det är väl vad artikeln handlade om?

Mobiler jämfört med konsoler kanske? Det är ju det frågan i artikeln handlade om.

Själva grejen är väl den att det kan vara hur mycket mer prestanda som helst i surfplattor eller mobiler men att spela annat än arkadspel och timerbaserade strategispel på en liten skärm håller ju inte. Som nödlösning kanske men jag tror inte att folk i allmänhet skulle gå och köpa t.ex. nya The Witcher för att sedan spela det på telefonen. Där kommer konsolerna alltid ha övertaget.
Förvisso kan man koppla en telefon till tvn eller annan större skärm men då kommer problemet med kontroller.

Kul att det går fort men samtidigt är det sjukt osoft att spela spel på telefonen oavsett hur snygga de må bli.

Kanske kommer en handkontroll man kan fästa sin mobil på så man får bra/bättre kontroll.

Medlem

Jag tycker helt klart att de bör satsa mer på prestanda på konsolerna. Om det då innebär att de blir dyrare så är väl det OK?

Tänk på att många byter mobil varje eller vartannat år och vill ha det senaste. Det kostar kanske 5000-7000kr. Då borde man väl kunna lägga 6000 kr på en konsol också som man har i fler är än 1-2 år?

Medlem

Som jag tidigare kommenterat i en liknande tråd för bra länge sedan så tror jag att vi i framtiden kommer att docka in vår telefon in till en skärm som har lite USB uttag m.m.

Där telefonen övergår från att vara en telefon, till att vara en high-end PC som klarar av stora spel som Battlefield 7 och CoD 40

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Som jag tidigare kommenterat i en liknande tråd för bra länge sedan så tror jag att vi i framtiden kommer att docka in vår telefon in till en skärm som har lite USB uttag m.m.

Där telefonen övergår från att vara en telefon, till att vara en high-end PC som klarar av stora spel som Battlefield 7 och CoD 40

Undra om vi är tillbaka till andra världskriget då?

Medlem
Skrivet av John.Blund:

Jag tycker helt klart att de bör satsa mer på prestanda på konsolerna. Om det då innebär att de blir dyrare så är väl det OK?

Tänk på att många byter mobil varje eller vartannat år och vill ha det senaste. Det kostar kanske 5000-7000kr. Då borde man väl kunna lägga 6000 kr på en konsol också som man har i fler är än 1-2 år?

I princip har du rätt men då måste alla spel gå att spela på nästa generation för att det ska bli logiskt med så korta cykler. Och vips så låter det väldigt mycket som en PC med handkontroll kopplad till TV:n.

Inser att du menar att konsolen ska hålla längre och därmed få mer prestanda. Men då talar vi mer än 6000:- för att det ska vara realistiskt. Mycket mer. PS3 kostade väl 6k när den släpptes och dagens konsoler var väl inte jättelångt ifrån, de kostade väl över 4k?

Kortare cykler är det enda sättet att hänga med teknologiskt.

Medlem

Resultatet blir aldrig bättre än mjukvaran oavsett hårdvara. Det spelar ju ingen roll vad som är krafigast.

Dessutom är det många andra saker som en konsol kräver. Ett vettigt lagringsutrymme är ju ett sådant. Spelen ligger ju på 40gb idag.
Men visst, man kan ju ha en dockningstation till sin mobil. Till den kan man koppla till hårddisk och ström. Sedan har man kontroller som är uppkopplade via blåtand. Även HDMI ut till TV:n.
Men här är vi nu... Vi har ju byggt en konsol. Så varför inte ha en konsol ifrån början istället.
En mobil går ju sönder, byts oftare (vem har en mobil i 7år idag) och batteriet slits.
Nej mobilmarknaden börjar jag bli mindre och mindre imponerad av. Prestanda hit och dit. Det är ju bättre i min mening att satsa på energieffektivare mobiler så att batteriet håller längre samt få till bättre mjukvara. Diverse app-stores har ju blivit en plats för skit!


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem

Personligen tror jag att den största potentialen finns i något sorts gränsland mellan olika typer av enheter snarare än att telefoner kommer ersätta konsoler/pc. Nintendo fortsätter ju att sälja galet bra med sina olika ds. Borde det inte också komma handhållna konsoler med mycket bra prestanda, eller missar jag något? Telefoner kostar iof 3-4 ggr en ds men iaf. Som flera varit inne på finns ju ett uppenbart problem med kontroll/interface på telefoner. Typ dockningsstationer osv löser kanske det, men då är den ju inte längre mobil. En av de största överraskningarna jag haft senaste året var när jag köpte ett Wii U. Trodde att handkontrollen var en gimmick och jag ville mest spela Nintendoexklusiva spel. Men det är ju en helt fantastisk grej att kunna spela när jag går och lägger mig, när tvn är upptagen osv. Köpte ett ps-vita strax där efter för att kunna streama ps4 spel på samma sätt. Funkar inte lika bra, men jag känner helt klart att det finns något i det som jag först tyckte bara var en gimmick. PS vita illustrerar en del av problemen dock. Eftersom den inte har lika många knappar som dual chock 4 så blir det ofta en dålig spelupplevelse som helt beror på att utvecklarna inte riktigt fokuserat på kompatibiliteten mellan vita och ps4. Nintendo har inte det problemet eftersom game paden är handkontrollen i bokstavlig mening. Kanske ser vi inom kort en förändring av konsoler i riktningen mot att de är extremt portabla. Man kan ju tänka sig en sorts omformulerat av förhållandet så att jag betalar 3000 för en riktigt bra handhållen konsol och istället bara betalar några extra hundralappar för att dockningsstation eller liknande. Nåja. spännande utvecklingsmöjligheter iaf.

Inaktiv
Skrivet av Ztreek:

Som jag tidigare kommenterat i en liknande tråd för bra länge sedan så tror jag att vi i framtiden kommer att docka in vår telefon in till en skärm som har lite USB uttag m.m.

Där telefonen övergår från att vara en telefon, till att vara en high-end PC som klarar av stora spel som Battlefield 7 och CoD 40

Det där kan du räkna med från Windows 10 inom en mycket nära framtid.

Medlem

Mobiler kommer inte bli kraftfullare än konsoler, av den simpla anledningen att konsoler inte behöver slimmas ner till fickformat och kan därför ha betydligt större processorer med fler transistorer.

Så fort man kommit ner i tillräckligt låga nanometer så man får plats med lika många transistorer i en telefon som dagens konsoler så är det läge för nya konsoler som kommer att tillverkas med samma teknik.

För att ge ett exempel. Xbox One har 5 miljoner transistorer på en krets som är tillverkad med 28nm-teknik (mellanrummet mellan transistorer). Iphone 6 har 2 miljoner transistorer på en krets som är tillverkad med 20nm-teknik. Så hur kan Xbox One ha fler? Kretsen mäter 363 mm² jämfört med 89 mm².

Iphone har alltså en krets som är mindre en 1cm, medan Xbox One har en krets som är 3.63cm, där man så klart får plats med betydligt fler transistorer.

Medlem
Skrivet av IMSG:
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Ja, vi vet att datorer alltid kommer att trumfa i ren råstyrka - det är inget vi behöver diskutera i den här tråden. Pc master race-kommentarer kommer att raderas.

Vad ska vi då diskutera om vi inte får jämföra mobiler och datorer? Det är väl vad artikeln handlade om?

Mobiler jämfört med konsoler kanske? Det är ju det frågan i artikeln handlade om.

Själva grejen är väl den att det kan vara hur mycket mer prestanda som helst i surfplattor eller mobiler men att spela annat än arkadspel och timerbaserade strategispel på en liten skärm håller ju inte. Som nödlösning kanske men jag tror inte att folk i allmänhet skulle gå och köpa t.ex. nya The Witcher för att sedan spela det på telefonen. Där kommer konsolerna alltid ha övertaget.
Förvisso kan man koppla en telefon till tvn eller annan större skärm men då kommer problemet med kontroller.

Kul att det går fort men samtidigt är det sjukt osoft att spela spel på telefonen oavsett hur snygga de må bli.

Konsoler är mer eller mindre PC. Deras enda nackdel är deras 5-10 års cykler. Det är svårt att diskutera konsoler utan att komma in på utvecklingen för PC. Så frågan är egentligen hur många år efter PC telefonerna är. 5 år eller 10 år?

Denna generationen sparade Microsoft och Sony in en massa på hårdvara så det är kanske möjligt att vi får se telefoner som överpresterar dem mot slutet av deras cykel. Dock talar prestandatappet på konsoler för en kortare cykel, särskilt när konsolerna nu säljs med mindre förlust än tidigare och behöver därmed inte en lika lång cykel av spelförsäljning för att göra upp för detta. Jag tror inte att vi kommer se 7 år för Xbox One och Playstation 4. Om några år vill alla spela 4k@60Hz och den som släpper en konsol för detta kommer sälja, samtidigt kommer ingen konkurrent vilja ligga efter.

På telefonfronten är den största faktorn bakom den snabba utvecklingen att telefonerna börjar få tekniker som redan är standard för PC. I tillverkningsprocess har telefonerna alltid legat efter men nu kommer dem närmare och närmare. Samma gäller olika tekniker och standarder (DX/OpenGL-stöd mm). Samtidigt har PC-utvecklingen saktat in på grund av att tillverkningstekniken saktat in. Detta problem kommer snart synas på mobilernas utveckling så snart dem är ikapp. Vi börjar redan se det. Istället har mobiltillverkare börjat utveckla grafikdelarna när CPU-delarna stannar av. Men snart kommer det stanna av på grafiken också.

Då kommer PC åter dra ifrån tills att utvecklingen av tillverkningstekniker får upp farten igen. På en PC/konsol kan du alltid lägga till mer kylning och energi. Utrymmesbrist är en designfråga. En mobil är i princip begränsad till ett fåtal watt. Är det inte för batteriet så är det för värmeutveckling. Dagens mobiler kan redan bli obehagligt varma och en aktiv kylning är det inte på tal om. Dessutom ska den få plats i fickan vilket redan är ett problem med toppmodellerna. En konsol som drar 500w behöver kanske en elegant kyllösning för att vara tyst, men det är inga problem att skapa en sådan om behov finns.

Så sammanfattningsvis kommer kanske mobilerna komma ikapp dagens generation mot slutet av dess cykel för att sedan bli vida omsprungen av nästa generation. Vilket förutsätter att cykeln är lika lång som innan, vilket jag tvivlar. Detta om vi inte ser en mindre revolution inom tillverkningsteknik.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Inaktiv
Skrivet av Bojkott:

Mobiler kommer inte bli kraftfullare än konsoler, av den simpla anledningen att konsoler inte behöver slimmas ner till fickformat och kan därför ha betydligt större processorer med fler transistorer.

Så fort man kommit ner i tillräckligt låga nanometer så man får plats med lika många transistorer i en telefon som dagens konsoler så är det läge för nya konsoler som kommer att tillverkas med samma teknik.

För att ge ett exempel. Xbox One har 5 miljoner transistorer på en krets som är tillverkad med 28nm-teknik (mellanrummet mellan transistorer). Iphone 6 har 2 miljoner transistorer på en krets som är tillverkad med 20nm-teknik. Så hur kan Xbox One ha fler? Kretsen mäter 363 mm² jämfört med 89 mm².

Iphone har alltså en krets som är mindre en 1cm, medan Xbox One har en krets som är 3.63cm, där man så klart får plats med betydligt fler transistorer.

Intel ligger på 14nm, och nästa år går de över till 10nm.

Medlem

Det stora problemet med mobiler (och surfplattor) tycker jag är avsaknaden av handkontroller. Det kommer aldrig att spela någon större roll om de skulle vara mer kraftfulla än X1/PS4 så länge som spelupplevelsen blir så begränsad.

Jag tycker att iPaden är överlägsen för spel som fungerar bra med touch screen. (Jag vill inte ens veta hur många timmar jag lagt på Marvel Puzzle Quest.) Problemet är att det är så många genrer där touch screen inte är särskilt mycket att hurra för.

(Jag vet självfallet att det faktiskt finns handkontroller, men kvaliteten på dem har ofta varit sisådär och antalet spel de fungerar till är tämligen begränsat.)

Inaktiv
Skrivet av Nordh:

Det stora problemet med mobiler (och surfplattor) tycker jag är avsaknaden av handkontroller. Det kommer aldrig att spela någon större roll om de skulle vara mer kraftfulla än X1/PS4 så länge som spelupplevelsen blir så begränsad.

Jag tycker att iPaden är överlägsen för spel som fungerar bra med touch screen. (Jag vill inte ens veta hur många timmar jag lagt på Marvel Puzzle Quest.) Problemet är att det är så många genrer där touch screen inte är särskilt mycket att hurra för.

(Jag vet självfallet att det faktiskt finns handkontroller, men kvaliteten på dem har ofta varit sisådär och antalet spel de fungerar till är tämligen begränsat.)

Återigen. Windows 10 i mobilen löser allting. Utvecklarna skulle aldrig porta AAA-titlar specifikt för dagens mobiloperativ, men om spelen redan kan köras på Windows 10-mobiler så krävs det inte mycket för att optimera för dem.

Medlem
Skrivet av Rockartisten:

Återigen. Windows 10 i mobilen löser allting. Utvecklarna skulle aldrig porta AAA-titlar specifikt för dagens mobiloperativ, men om spelen redan kan köras på Windows 10-mobiler så krävs det inte mycket för att optimera för dem.

Det kommer alltså att gå att använda typ en Xbox One-kontroll till sin Windows 10-mobil? Det låter helt klart intressant.
Sen hänger det givetvis på att Microsoft lyckas plocka en del marknadsandelar.

Inaktiv
Skrivet av Nordh:
Skrivet av Rockartisten:

Återigen. Windows 10 i mobilen löser allting. Utvecklarna skulle aldrig porta AAA-titlar specifikt för dagens mobiloperativ, men om spelen redan kan köras på Windows 10-mobiler så krävs det inte mycket för att optimera för dem.

Det kommer alltså att gå att använda typ en Xbox One-kontroll till sin Windows 10-mobil? Det låter helt klart intressant.
Sen hänger det givetvis på att Microsoft lyckas plocka en del marknadsandelar.

Windows-plattor är fulla PC:s, du har stöd för allt. Windows 10 ska ta det ännu längre. Det kommer ett stort event på onsdag där de bl a ska snacka om gaming för W10. FZ kommer säkert lägga upp en nyhet om det och länka till direktsändningen.

12
Skriv svar