Helgdiskussion – när får mobiler mer kraft än spelkonsoler?

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Nordh:

Det stora problemet med mobiler (och surfplattor) tycker jag är avsaknaden av handkontroller. Det kommer aldrig att spela någon större roll om de skulle vara mer kraftfulla än X1/PS4 så länge som spelupplevelsen blir så begränsad.

Jag tycker att iPaden är överlägsen för spel som fungerar bra med touch screen. (Jag vill inte ens veta hur många timmar jag lagt på Marvel Puzzle Quest.) Problemet är att det är så många genrer där touch screen inte är särskilt mycket att hurra för.

(Jag vet självfallet att det faktiskt finns handkontroller, men kvaliteten på dem har ofta varit sisådär och antalet spel de fungerar till är tämligen begränsat.)

Återigen. Windows 10 i mobilen löser allting. Utvecklarna skulle aldrig porta AAA-titlar specifikt för dagens mobiloperativ, men om spelen redan kan köras på Windows 10-mobiler så krävs det inte mycket för att optimera för dem.

Min PS3 handkontroll funkar hur bra som helst på min Z3. Inte fan behvös windows för bra spel till mobiler. Problemet är inte så mycket kontrollerna eftersom en api kan köras på i princip alla android platformar och ios. ios har rätt sparsamma hårdvaru alternativ. Medans android samt winphone har en hel uppsjö av hårdvara. Lite som antalet konsoler på 70-80 talet. Det gör det svårt att få en bred bild på hur mycket en utvecklare har att leka med. Och eftersom det kommer en ny mobil/platta nästan var 6e månad så hinner dom inte med. Det blir för grötigt för utvecklare som Dice eller Naughty Dog att lägga ner några mille på en AAA produkt. Dom kan inte beräkna en gynnsam inkomst på mobila platformar ännu. Däremot är mobiler numera perfekta för äldre spel så som pc spel och äldre konsoler typ Ps1/2 och N64. Quake 3 funkar på android. Men det blir bara samma som innan. Det kostar pengar att lägga utvecklingstid på en app som kan driva skiten. Därav är de flesta hemmakok.

Jag hade kunnat tänka mig pejja 150-200kr/spel på mobilen och det hade varit i samma klass/längd som ett gernomsnittligt 3DS/PSV spel. Tyvärr har dom som gör spel på mobila marknaden upptäckt att de kan göra miljoner på mikrotransaktioner.

Inaktiv
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Nordh:

Det stora problemet med mobiler (och surfplattor) tycker jag är avsaknaden av handkontroller. Det kommer aldrig att spela någon större roll om de skulle vara mer kraftfulla än X1/PS4 så länge som spelupplevelsen blir så begränsad.

Jag tycker att iPaden är överlägsen för spel som fungerar bra med touch screen. (Jag vill inte ens veta hur många timmar jag lagt på Marvel Puzzle Quest.) Problemet är att det är så många genrer där touch screen inte är särskilt mycket att hurra för.

(Jag vet självfallet att det faktiskt finns handkontroller, men kvaliteten på dem har ofta varit sisådär och antalet spel de fungerar till är tämligen begränsat.)

Återigen. Windows 10 i mobilen löser allting. Utvecklarna skulle aldrig porta AAA-titlar specifikt för dagens mobiloperativ, men om spelen redan kan köras på Windows 10-mobiler så krävs det inte mycket för att optimera för dem.

Min PS3 handkontroll funkar hur bra som helst på min Z3. Inte fan behvös windows för bra spel till mobiler. Problemet är inte så mycket kontrollerna eftersom en api kan köras på i princip alla android platformar och ios. ios har rätt sparsamma hårdvaru alternativ. Medans android samt winphone har en hel uppsjö av hårdvara. Lite som antalet konsoler på 70-80 talet. Det gör det svårt att få en bred bild på hur mycket en utvecklare har att leka med. Och eftersom det kommer en ny mobil/platta nästan var 6e månad så hinner dom inte med. Det blir för grötigt för utvecklare som Dice eller Naughty Dog att lägga ner några mille på en AAA produkt. Dom kan inte beräkna en gynnsam inkomst på mobila platformar ännu. Däremot är mobiler numera perfekta för äldre spel så som pc spel och äldre konsoler typ Ps1/2 och N64. Quake 3 funkar på android. Men det blir bara samma som innan. Det kostar pengar att lägga utvecklingstid på en app som kan driva skiten. Därav är de flesta hemmakok.

Jag hade kunnat tänka mig pejja 150-200kr/spel på mobilen och det hade varit i samma klass/längd som ett gernomsnittligt 3DS/PSV spel. Tyvärr har dom som gör spel på mobila marknaden upptäckt att de kan göra miljoner på mikrotransaktioner.

Känns som att du inte förstod riktigt vad jag menade, jag pratade inte om kontrollen överhuvudtaget. Det stora problemet är som du säger att ingen skulle få sig för att porta AAA-titlar till smartlurar.

Däremot görs alla spel på Windows, och skulle man köra en Windows 10-sku för mobiler så är problemet löst per automatik. Det skulle inte vara en smartlur, det skulle vara en PC-mobil. Det finns redan mini-plattor med fulla Windows. Nästa steg blir phablets och vidare nedåt.

Inaktiv

Det är en bra fråga det. I teorin kanske det inte är mer än ett par år bort men sen är frågan vilken praktisk skillnad det kommer göra.

Tabletmarknaden är inte direkt på topp i nuläget vilket till stor del beror på att marknaden är mättad och det finns inget behov av så snabba cykler. De appar som finns ställer inte högre krav på hårdvaran idag jämfört med 2 år sedan.
Mobilerna kan fortsätta bli kraftfullare men förutom problemen som rör batteri och värme så har vi det lilla faktum att det inte går att spela på ett bekvämt sätt med en touchscreen. Överlag är det ingen bra design att behöva trycka med tummarna på samma område som du behöver titta för att se vad som sker i spelet.

För att vi på allvar ska se mobiler som konkurrenter till spelkonsoler, oavsett om det handlar om portabla eller stationära, så måste det till mer av en anpassning efter bekväma kontroller med analoga knappar och styrspak som på konsolerna. För det krävs något slags standardformat så om inte Apple eller Google kommer ut med någon slags standard som handkontroller till mobilerna ska utgå från så är hotet från telefonerna begränsade till de köpare som mest spelar Angry Birds och Candy Crush.

Medlem
Skrivet av Rockartisten:

Känns som att du inte förstod riktigt vad jag menade, jag pratade inte om kontrollen överhuvudtaget. Det stora problemet är som du säger att ingen skulle få sig för att porta AAA-titlar till smartlurar.

Däremot görs alla spel på Windows, och skulle man köra en Windows 10-sku för mobiler så är problemet löst per automatik. Det skulle inte vara en smartlur, det skulle vara en PC-mobil. Det finns redan mini-plattor med fulla Windows. Nästa steg blir phablets och vidare nedåt.

Fast hela mitt inlägg handlade ju just om avsaknaden av kontroll. Därtill görs ju verkligen inte alla spel till Windows. Exempelvis sitter jag just nu och skulle verkligen vilja spela det nysläppta WWE Immortals, om det bara styrdes via handkontroll.

Är det inte spel som är skapade för just en surfplatta/smartphone känns det som att spelupplevelsen blir lidande p.g.a. systemkrav och utrymmesbrist.

Inaktiv
Skrivet av Nordh:
Skrivet av Rockartisten:

Känns som att du inte förstod riktigt vad jag menade, jag pratade inte om kontrollen överhuvudtaget. Det stora problemet är som du säger att ingen skulle få sig för att porta AAA-titlar till smartlurar.

Däremot görs alla spel på Windows, och skulle man köra en Windows 10-sku för mobiler så är problemet löst per automatik. Det skulle inte vara en smartlur, det skulle vara en PC-mobil. Det finns redan mini-plattor med fulla Windows. Nästa steg blir phablets och vidare nedåt.

Fast hela mitt inlägg handlade ju just om avsaknaden av kontroll. Därtill görs ju verkligen inte alla spel till Windows. Exempelvis sitter jag just nu och skulle verkligen vilja spela det nysläppta WWE Immortals, om det bara styrdes via handkontroll.

Är det inte spel som är skapade för just en surfplatta/smartphone känns det som att spelupplevelsen blir lidande p.g.a. systemkrav och utrymmesbrist.

PC-spel har i regel ingen avsaknad av handkontrollstöd, så vad jag menade var att det är ett problem för IOS och Android, inte PC.

Varför spela WWE Immortals på Ipad, när man kan spela WWE 2K15 med handkontroll på en Surface? Förstår du vad jag menar? Windows som plattform kommer inte begränsa utvecklarna till att dumma ner spelen. Grymma spel med stöd för handkontroll kommer det alltid finnas på Windows, så problemet som IOS och Android har finns helt enkelt inte där.

Inaktiv

Synd bara att mobilen aldrig lämpar sig till spel så som bärbara konsoler gör. Fast det är inte helt omöjligt att konsoltillverkare börjar använda hårdvara från mobiler.

Project ara som Google ska släppa någon gång i framtiden är en mobil som man uppgraderar likt en dator. Jag tror framtidens konsoler kommer att bestå av tekniken från project ara, inte möjligtvis mjukvaran men hårdvaran.

Medlem

Min PC är bättre än min PS4, men jag spelar ändå mer på min PS4 än min PC. Varför? För att hårdvaran spelar ingen roll när spelen jag vill spela bara finns på PS3/PS4. Så även om det kommer en mobil med bättre prestanda än både min PC och min PS4 så kommer inget förändras så länge inte spelen finns där.
Och jag har tro att de kommer finnas där även när hårdvaran passerar mitt Ps4.

Och min mobil? Jag vet inte vad det är för modell, men man kan ringa och smsa på den, det var kriterierna jag sökte.


signatur

// Bacon <3

Medlem
Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av Nordh:
Skrivet av Rockartisten:

Känns som att du inte förstod riktigt vad jag menade, jag pratade inte om kontrollen överhuvudtaget. Det stora problemet är som du säger att ingen skulle få sig för att porta AAA-titlar till smartlurar.

Däremot görs alla spel på Windows, och skulle man köra en Windows 10-sku för mobiler så är problemet löst per automatik. Det skulle inte vara en smartlur, det skulle vara en PC-mobil. Det finns redan mini-plattor med fulla Windows. Nästa steg blir phablets och vidare nedåt.

Fast hela mitt inlägg handlade ju just om avsaknaden av kontroll. Därtill görs ju verkligen inte alla spel till Windows. Exempelvis sitter jag just nu och skulle verkligen vilja spela det nysläppta WWE Immortals, om det bara styrdes via handkontroll.

Är det inte spel som är skapade för just en surfplatta/smartphone känns det som att spelupplevelsen blir lidande p.g.a. systemkrav och utrymmesbrist.

PC-spel har i regel ingen avsaknad av handkontrollstöd, så vad jag menade var att det är ett problem för IOS och Android, inte PC.

Varför spela WWE Immortals på Ipad, när man kan spela WWE 2K15 med handkontroll på en Surface? Förstår du vad jag menar? Windows som plattform kommer inte begränsa utvecklarna till att dumma ner spelen. Grymma spel med stöd för handkontroll kommer det alltid finnas på Windows, så problemet som IOS och Android har finns helt enkelt inte där.

Jag förstår vad du menar, men det är två helt olika spel. WWE Immortals är mer som en nyare version av WWE All Stars (eller om man så vill, en WWE-version av Injustice).
Spel som passar på PC kommer inte nödvändigtvis att passa på den mindre skärmen.

Medlem

mobiler kommer inte gå förbi konsoller, ser inte poängen med det..

12
Skriv svar