Centerpartist: e-sport är idrott!

Robot
Centerpartist: e-sport är idrott!

Lägger motion i riksdagen om e-sportens förträfflighet.


Geeks Gaming
Centerpartist: e-sport är idrott!

Sport ja... idrott nej

Medlem

Så i fortsättningen när elever kommer med dåliga ursäkter till varför dom inte kan vara med på idrotten så behöver man inte längre gå på promenader utan kan gå direkt till datasalen och sätta sig?

varför fanns inte den här motionen för 15 år sen!?

Medlem

Det är absolut en sport. Men ej idrott.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Hahaha vilken dum jävel.

Det är en sport. Ingen idrott LOL.

Medlem

Samma parti som ville ge jobb till IS krigare och terapi?

Tar inte detta skit parti seriöst.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Oxx
Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Sport ja... idrott nej

Skrivet av CliQue-SinneD:

Det är absolut en sport. Men ej idrott.

Skrivet av Skelögd:

Hahaha vilken dum jävel.

Det är en sport. Ingen idrott LOL.

Läser ni dåligt? Det handlar inte om att e-sport ska bli en idrott.

Jag blir för övrigt överraskad hur anti kommentarerna är här så fort någon politiker försöker främja e-sport. Här om någonstans borde ju sådant uppmuntras.

Medlem

Så låter det när man försöker vinna väljare (alt. intresse) genom att yttra sin i en bransch man inte har någon kunskap om. Känslan av en "attention w****" förgyllde ögonen så fort jag öppnade länken till Svenska dagbladet.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Sport ja... idrott nej

Exakt.
Idrott ska man röra på sig fysiskt, använda muskler.

Sport är tävling, fysisk eller ej.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Sport ja... idrott nej

Skrivet av CliQue-SinneD:

Det är absolut en sport. Men ej idrott.

Skrivet av Skelögd:

Hahaha vilken dum jävel.

Det är en sport. Ingen idrott LOL.

Skrivet av Remus:

Samma parti som ville ge jobb till IS krigare och terapi?

Tar inte detta skit parti seriöst.

Varför kommenterar ni ens om ni inte orkar läsa artikeln? Ni har ju ingen som helst aning om vad det är ni kommenterar. Prova att bete er som vuxna tänkande människor eller håll tyst.

Tycker att det är på tiden att denna diskussion förs, och ser absolut inga hinder med att e-sporten får medlemskap i Riksidrottsförbundet. Den kniviga frågan blir väl eventuellt att definiera vad som är "e-sport" och vad som är "bara spel" men den gränsdragningen är väl å andra sidan knappast svårare än gränsdragningen om huruvida e-sporten är en sport eller ej.

Medlem
Skrivet av Deli:

Så i fortsättningen när elever kommer med dåliga ursäkter till varför dom inte kan vara med på idrotten så behöver man inte längre gå på promenader utan kan gå direkt till datasalen och sätta sig?

varför fanns inte den här motionen för 15 år sen!?

Nej. Jag vet inte varför du har fått för dig detta, men vad som räknas som sport & idrott i samhället räknas inte automatiskt som en del av kursplanen för idrott i skolan. Inte heller behöver sportvärlden i Sverige vara en förälder som ser över beteendet hos ungarna i skolan, det får deras egna föräldrar och skolan göra. Det säger sig själv.

Frilansare

Håll god ton, tack! Finns ingen anledning att vara tvära bara för att det är måndag.

Medlem

E-sport är en sport till 100%, och kommer erkännas av alla meningsfulla institutioner tids nog.

Men det är inte en idrott, har inte varit en idrott, och kommer inte vara en idrott förräns man spelar på ett fulländat holodeck.

ZF
Medlem

det finns redan politik för att folk ska spela datorspel, eller mer datorspel, Centern brukar liksom övriga underdivisioner Alliansen™ vara mot den. ironiskt kan tyckas vid första anblicken. men så vad består då proppen i?

Citat:

1. Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att likställa e-sport med övrig sport.

vilket skulle möjliggöra eller förändra förutsättningar för vaddå exakt?

vet ni förresten om att hästsporten får liknande stöd som bollsporten?

nej just det.

Citat:

2. Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att se över Migrationsverkets regler så att e-sportare räknas som andra idrottare.

aha, redan nu verkar allt helt plötsligt solklart. det fanns givetvis nån skatteteknisk fördel här som gör att centersympatisörer äntligen kan sponsra bärplo ..eh, Minecraftare från Thailand och istället för att riskera skatt få skattereduktion för det.

smart att göra ett undantag för att visa att man en gång i tiden kallades för jordbruksparti iaf.

Citat:

3. Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att skrota reglerna kring förströelsespels tillståndsplikt alternativt helt avgiftsbefriad densamma.

ja, låt oss gå tillbaka till tiden när det i varenda oskön restaurant och kiosk alltid stod en manisk senior och tvångsmatade en irriterat pipande och klonkande bandit!

vad sägs om att istället helt enkelt i kommande upplagor av boken tydliggöra den (utanför lagen) redan ganska tydliga och lättidentifierade distinktionen (ännu) mellan hazardspel och datorspel?

nej just det, för det går ju då emot det verkliga intresset Centralortspartiet hade i frågan.

(C) fortfarande en av de tydligaste indikationerna på att kognitiv förmåga faktiskt är hotad..

Geeks Gaming
Skrivet av Vegeterrran:
Skrivet av Jinxswe:

Sport ja... idrott nej

Skrivet av CliQue-SinneD:

Det är absolut en sport. Men ej idrott.

Skrivet av Skelögd:

Hahaha vilken dum jävel.

Det är en sport. Ingen idrott LOL.

Skrivet av Remus:

Samma parti som ville ge jobb till IS krigare och terapi?

Tar inte detta skit parti seriöst.

Varför kommenterar ni ens om ni inte orkar läsa artikeln? Ni har ju ingen som helst aning om vad det är ni kommenterar. Prova att bete er som vuxna tänkande människor eller håll tyst.

Tycker att det är på tiden att denna diskussion förs, och ser absolut inga hinder med att e-sporten får medlemskap i Riksidrottsförbundet. Den kniviga frågan blir väl eventuellt att definiera vad som är "e-sport" och vad som är "bara spel" men den gränsdragningen är väl å andra sidan knappast svårare än gränsdragningen om huruvida e-sporten är en sport eller ej.

Skrivet av Oxx:
Skrivet av Jinxswe:

Sport ja... idrott nej

Skrivet av CliQue-SinneD:

Det är absolut en sport. Men ej idrott.

Skrivet av Skelögd:

Hahaha vilken dum jävel.

Det är en sport. Ingen idrott LOL.

Läser ni dåligt? Det handlar inte om att e-sport ska bli en idrott.

Jag blir för övrigt överraskad hur anti kommentarerna är här så fort någon politiker försöker främja e-sport. Här om någonstans borde ju sådant uppmuntras.

Vad sägs som att tänka till lite istället???
Skrev de som en pik att Idrott är något mer fysiskt krävande. Men jag låter väl wiki tala för sig själv
"Idrott kan definieras som kroppsövningar med fysisk aktivitet för att få motion och rekreation."
"Sport är ett samlingsbegrepp för olika mer eller mindre atletiska aktiviteter med tävlingsmoment."

Medlem
Skrivet av Oxx:
Skrivet av Jinxswe:

Sport ja... idrott nej

Skrivet av CliQue-SinneD:

Det är absolut en sport. Men ej idrott.

Skrivet av Skelögd:

Hahaha vilken dum jävel.

Det är en sport. Ingen idrott LOL.

Läser ni dåligt? Det handlar inte om att e-sport ska bli en idrott.

Jag blir för övrigt överraskad hur anti kommentarerna är här så fort någon politiker försöker främja e-sport. Här om någonstans borde ju sådant uppmuntras.

Skrivet av Vegeterrran:
Skrivet av Jinxswe:

Sport ja... idrott nej

Skrivet av CliQue-SinneD:

Det är absolut en sport. Men ej idrott.

Skrivet av Skelögd:

Hahaha vilken dum jävel.

Det är en sport. Ingen idrott LOL.

Skrivet av Remus:

Samma parti som ville ge jobb till IS krigare och terapi?

Tar inte detta skit parti seriöst.

Varför kommenterar ni ens om ni inte orkar läsa artikeln? Ni har ju ingen som helst aning om vad det är ni kommenterar. Prova att bete er som vuxna tänkande människor eller håll tyst.

Tycker att det är på tiden att denna diskussion förs, och ser absolut inga hinder med att e-sporten får medlemskap i Riksidrottsförbundet. Den kniviga frågan blir väl eventuellt att definiera vad som är "e-sport" och vad som är "bara spel" men den gränsdragningen är väl å andra sidan knappast svårare än gränsdragningen om huruvida e-sporten är en sport eller ej.

Fan är ert problem??

Får tyvärr inte skriva något om er som personer då åker jag säkert på ban men jag tänker en jävla massa. Inga snälla saker.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av Jinxswe:
Skrivet av Vegeterrran:
Skrivet av Jinxswe:

Sport ja... idrott nej

Skrivet av CliQue-SinneD:

Det är absolut en sport. Men ej idrott.

Skrivet av Skelögd:

Hahaha vilken dum jävel.

Det är en sport. Ingen idrott LOL.

Skrivet av Remus:

Samma parti som ville ge jobb till IS krigare och terapi?

Tar inte detta skit parti seriöst.

Varför kommenterar ni ens om ni inte orkar läsa artikeln? Ni har ju ingen som helst aning om vad det är ni kommenterar. Prova att bete er som vuxna tänkande människor eller håll tyst.

Tycker att det är på tiden att denna diskussion förs, och ser absolut inga hinder med att e-sporten får medlemskap i Riksidrottsförbundet. Den kniviga frågan blir väl eventuellt att definiera vad som är "e-sport" och vad som är "bara spel" men den gränsdragningen är väl å andra sidan knappast svårare än gränsdragningen om huruvida e-sporten är en sport eller ej.

Vad sägs som att tänka till lite istället???
Skrev de som en pik att Idrott är något mer fysiskt krävande. Men jag låter väl wiki tala för sig själv
"Idrott kan definieras som kroppsövningar med fysisk aktivitet för att få motion och rekreation."
"Sport är ett samlingsbegrepp för olika mer eller mindre atletiska aktiviteter med tävlingsmoment."

"På svenska används i dagligt tal dock begreppen sport och idrott som nästan synonyma. Skillnaden mellan orden blir hela tiden mindre och begreppen används ofta om varandra."

Tänka sig, du är inte den enda som kan citera wikipedia. Faktum är att språket utvecklas och det är ganska tydligt att orden används som synonymer i artikeln. Varför inte diskutera den intressanta sakfrågan istället för att högljutt sitta och skrika om meningslösa hårklyverier?

Medlem

Här är några andra trevliga idrotter, schack, dart, poker och rysk roulette.

Medlem
Skrivet av Krycka:

Här är några andra trevliga idrotter, schack, dart, poker och rysk roulette.

Kanske "sporter", men inga idrotter. Själv skulle jag klassa dom som "aktiviteter". Rysk Roulette, är väl för dom som är trötta på livet.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

phi
Medlem

E-sport är en idrott? Det är ju inte förvånande att det kommer ifrån en centarpartist! hue hue hue.

*går och poppar popcorn och inväntar shitstormen*

Medlem

Ordet Idrott borde tas bort ur svenska språket.
Allt är sport idag och ordet idrott är förlegat och kan knappt appliceras längre.
Det är i alla fall min åsikt.
Dessutom är sport mer internationellt och enklare att applicera i dagens språk även utomlands.

Frilansare
Skrivet av Joakim Bennet:

Håll god ton, tack! Finns ingen anledning att vara tvära bara för att det är måndag.

What I said. Annars kommer anmälningsstudiemannen.

Medlem

Ja lycka till, eSporten är på tok för ung för att få speciella förmåner i Sverige.
Det måste finnas en internationell organisation som håller i spakarna annars så skulle sådana här beslut från riksdagen kunna få fula konsekvenser och sparka tillbaks eSporten där den låg innan införandet.

Turneringar som hålls i Sverige ska ju naturligtvis inte behöva oroa sig över hurvida spelarna kan fixa rätt visum i tid för att få vara med.

Medlem
Skrivet av Krycka:

Här är några andra trevliga idrotter, schack, dart, poker och rysk roulette.

Nu klassas ju dock dart som idrott, då det ingår i riksidrottsförbundet.... Nämns ju till och med i ledaren som du visst inte orkade läsa innan du klagade.

Jag anser e-sport ska klassas som idrott då jag anser det är minst lika mycket idrott som dart, minigolf, varpa, skytte etc. Varför ska e-sporten ha sämre förutsättningar en dessa?

Medlem
Skrivet av AHTF:
Skrivet av Krycka:

Här är några andra trevliga idrotter, schack, dart, poker och rysk roulette.

Nu klassas ju dock dart som idrott, då det ingår i riksidrottsförbundet.... Nämns ju till och med i ledaren som du visst inte orkade läsa innan du klagade.

Jag anser e-sport ska klassas som idrott då jag anser det är minst lika mycket idrott som dart, minigolf, varpa, skytte etc. Varför ska e-sporten ha sämre förutsättningar en dessa?

Och vad klagade jag på om jag får fråga?

Medlem
Skrivet av Krycka:
Skrivet av AHTF:
Skrivet av Krycka:

Här är några andra trevliga idrotter, schack, dart, poker och rysk roulette.

Nu klassas ju dock dart som idrott, då det ingår i riksidrottsförbundet.... Nämns ju till och med i ledaren som du visst inte orkade läsa innan du klagade.

Jag anser e-sport ska klassas som idrott då jag anser det är minst lika mycket idrott som dart, minigolf, varpa, skytte etc. Varför ska e-sporten ha sämre förutsättningar en dessa?

Och vad klagade jag på om jag får fråga?

Eftersom du bland dina förslag hade med "rysk roulette" så antar jag att det var ironi. Antar då även att du anser att esport inte ska vara en idrott.
Men jag kan ju ha tolkat dig fel och att du anser att rysk roulette och esport ska vara idrotter.

Medlem
Skrivet av Remus:

Samma parti som ville ge jobb till IS krigare och terapi?

Tar inte detta skit parti seriöst.

Hur ger man jobb till terapi?

Det var inga nådiga ord, tycker att debatten på många andra håll varit lite mer konstruktiv från de som vill kritisera. Några korta poänger från mitt håll:

* Jag använder konsekvent termen sport istället för idrott, för att inte diskussionen ska handla om lingvistik och fysisk aktivitet, utan istället ta fokus på de verkliga problem som e-sportare, lag och föreningar upplever.

* Jag är genuint intresserad och visst kan man se allt jag gör som röstfiske om man vill, men jag hade inte gjort det om jag inte tyckte det var värt att kämpa för, var intressant, är ett problem och något jag tycker är viktigt. Försök hitta en politiker som säger/gör/skriver något utan att det är meningen att påverka eller få folk att gilla det man gör. Det är ju liksom meningen. Jag vill förändra, det är mitt syfte. tycker folk att det är bra är det skoj, tycker man det är röstfiske och oäkta föreslår jag att man lägger sin energi på att bry sig om något annat.

* När det gäller migrationsverket så är det ett seriöst problem att elitspelare inte får arbetstillstånd och att hela lag inte får inresetillstånd trots att de tillhör världseliten.

* Det är också problem för både LAN och Förströelsespel (läs flipperspel) att det kostar mer att skaffa de tillstånden och avgifterna än att ordna en vapenlicens. Är det rimligt att om du vill ställa ut ett trasigt flipperspel på museum får du pröjsa 3000 spänn plus administrativ kostnad?

* Många gånger hamnar också e-sporten mellan stolarna då den inte är definierad som vare sig kultur eller sport. Det gör att inga strukturer finns, inga bidrag att söka (om man nu tycker att sport ska kunna söka bidrag), ingen att fråga om lagar och regler. Ett ingenmansland, det är ett reellt problem.

Se det som röstfiske om du vill, jag ser det som att jag försöker lyfta ett problem som etablissemanget inte brytt sig om.

Medlem

IS-krigare kanske kan få hjälp genom krigssimulatorer, som terapi och praktik.

Medlem
Skrivet av Oxx:

Läser ni dåligt? Det handlar inte om att e-sport ska bli en idrott.

Jag blir för övrigt överraskad hur anti kommentarerna är här så fort någon politiker försöker främja e-sport. Här om någonstans borde ju sådant uppmuntras.

Skrivet av Vegeterrran:

Varför kommenterar ni ens om ni inte orkar läsa artikeln? Ni har ju ingen som helst aning om vad det är ni kommenterar. Prova att bete er som vuxna tänkande människor eller håll tyst.

...Vänta nu här, Vilka är det egentligen som inte läser ordentligt?

Debattartikeln inleds följande: Det finns många skäl att likställa e-sport med annan IDROTT.

Skärp er.

12
Skriv svar