AMD:s Geforce-dräpare inte långt borta

Robot
AMD:s Geforce-dräpare inte långt borta

Radeon R9 380X närmare än midsommarstången, enligt uppgift.

#nvidia, #amd


Medlem
AMD:s Geforce-dräpare inte långt borta

Känns som grafikkort inte ger mycket mer för tillfället. Visst att de kan vara "framtidssäkra" men att lägga 5000kr+ för det passar jag på. Jag kan köra det mesta på max@60fps med mitt 780. Det räcker. Inväntar alla 4k ursäkter.

Medlem

Placera 380x runt 3000kr så kommer det kortet sälja som smör och nvidia får det hemskt svettigt!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Med tanke på vad som sker med G-sync och Freesync samt alla dessa grafikkort så lär jag nog avstå från någon form av uppgradering överhuvudtaget tills det svalnat lite...

Medlem

Man kan ju hoppas, men jag är väldigt skeptisk till 40 procent snabbare än GTX 980. Kanske under optimala förhållanden med mjukvara utvecklat till AMD's fördel. Jag hoppas att jag har fel dock!

Medlem
Skrivet av magma:

Placera 380x runt 3000kr så kommer det kortet sälja som smör och nvidia får det hemskt svettigt!

http://www.tomshardware.com/news/samsung-amd-win-win-acquisit...
Detta skulle nog hjälpa en hel del, då har de ju råd att sälja så pass billigt med.

Avstängd
Skrivet av magma:

Placera 380x runt 3000kr så kommer det kortet sälja som smör och nvidia får det hemskt svettigt!

Let you dream.

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Känns som grafikkort inte ger mycket mer för tillfället. Visst att de kan vara "framtidssäkra" men att lägga 5000kr+ för det passar jag på. Jag kan köra det mesta på max@60fps med mitt 780. Det räcker. Inväntar alla 4k ursäkter.

Ja, sitter man redan med ett high-end kort så kanske man inte känner behov av en uppgradering. Särskilt för 1080p.

Själv sitter jag med ett 290X och 1440p och känner att lite mer kräm inte skulle sitta fel i vissa spel. I alla fall om man ska få ut maximala inställningar och lite AA.

Sen kommer det en hel del nya 1440p@144hz skärmar med Freesync. Ska man upp i över 60Hz på den upplösningen, gärna över 100Hz så räcker inte ett 290X eller 780.

Sen finns ultrabreda skärmar som i princip är två 1080p eller 1440p skärmar bredvid varandra. Kan låta värdelöst men i verkligheten känns det bredare formatet väldigt nice.

Då snackar vi inte ens om 4k som kommer att komma under året och nästa år. Så det finns många anledningar att vilja ha mer grafikprestanda, även om du personligen tycker att ditt 780 är lagom.

Skrivet av fARLIGT:
Skrivet av magma:

Placera 380x runt 3000kr så kommer det kortet sälja som smör och nvidia får det hemskt svettigt!

http://www.tomshardware.com/news/samsung-amd-win-win-acquisit...
Detta skulle nog hjälpa en hel del, då har de ju råd att sälja så pass billigt med.

"Transferring AMD's x86 license to Samsung could become somewhat legally challenging, but that's nothing a little more money sent to Intel can't solve."

Skulle inte tro att det bara är att betala Intel lite pengar så är det klart. Det finns en anledning till att ingen annan än AMD har en x86-licens i nuläget. Intel vill helst inte att någon annan ska ha licensen men av konkurrensrättsliga och avtalsrättsliga skäl har AMD en. Intel är inget fattigt företag - tvärt om har dem i princip inte gått i förlust de senaste 30 åren. Dem är inte intresserade av en liten summa pengar mot att dem blir av med sin dominans på x86-marknaden.

Inte en chans att Samsung får pilla på den licensen.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

AMD's 300 W värmeelement är på intåg alltså!

Medlem

[ironi]Synd att man precis skaffade 27" skärm med g-sync[/ironi]

Medlem
Skrivet av magma:

Placera 380x runt 3000kr så kommer det kortet sälja som smör och nvidia får det hemskt svettigt!

Med 300w som kortet drar så är det nog inte bara Nvidia som får det svettigt...:P

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Känns som grafikkort inte ger mycket mer för tillfället. Visst att de kan vara "framtidssäkra" men att lägga 5000kr+ för det passar jag på. Jag kan köra det mesta på max@60fps med mitt 780. Det räcker. Inväntar alla 4k ursäkter.

Kanske inte för the average gamer, men om man vill och har råd med det så skapar uppgraderingar till monsterkort även möjligheten att följa med i framgångarna inom hela branschen. Inte bara grafiken i spel. Det märks väldigt tydligt i spel när du kliver högre upp i upplösning, och vill man ha mer än vad som bara är average just nu så kostar det mer för du behöver mer kraft helt enkelt.

Medlem

Holy shit, jag hoppas dessa uppgifter stämmer till punkt och pricka för jag pallar inte att Nvidia får monopol (och jag vill att prestandan går framåt)! Sagt av mig, stolt ägare av två 970 GTX i SLI.

Hoppas inte det blir samma som de flesta av AMD's releaser senaste tiden - för eltörstiga, för varma, för högljudda, för dåliga drivrutiner, för dåligt crossfire-stöd och inte ens competitively priced gentemot Nvidias energieffektiva, svala, tysta, välstödda, SLI-kapabla kort.

300W, hatten flög av! Man har då alltså val på värme-element eller vattenkokare (luftkyld resp. vätskekyld)?

Medlem

lär bli hyfsat bra kort, no doubt about it(om infon stämmer), men under dessa år som AMD och NVIDIA haft sina små stunder där de tävlar mot varandra, så har det känts som att NVIDIA alltid har legat 1 steg före AMD, de har alltid känts bättre på något sätt, mer spel inriktade och kompatibla för just spel.
men det är vad jag har upplevt iaf.

Medlem
Skrivet av Naraccas:

Det finns en anledning till att ingen annan än AMD har en x86-licens i nuläget.

Fast där har du lite fel, för VIA & MCST har också en varsin licens

Medlem
Skrivet av Kakaff:
Skrivet av Naraccas:

Det finns en anledning till att ingen annan än AMD har en x86-licens i nuläget.

Fast där har du lite fel, för VIA & MCST har också en varsin licens

Sant, dock är dem inte precis storspelare.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

dmn
Medlem

Skulle nvidia gjort som amd och utvecklat kort som är lika varma som strykjärn skulle vi få tre gånger så höga poäng i 3dmark som idag...

Inaktiv
Skrivet av KatOne:

Holy shit, jag hoppas dessa uppgifter stämmer till punkt och pricka för jag pallar inte att Nvidia får monopol (och jag vill att prestandan går framåt)! Sagt av mig, stolt ägare av två 970 GTX i SLI.

Hoppas inte det blir samma som de flesta av AMD's releaser senaste tiden - för eltörstiga, för varma, för högljudda, för dåliga drivrutiner, för dåligt crossfire-stöd och inte ens competitively priced gentemot Nvidias energieffektiva, svala, tysta, välstödda, SLI-kapabla kort.

300W, hatten flög av! Man har då alltså val på värme-element eller vattenkokare (luftkyld resp. vätskekyld)?

Äsch, det är ju AMD's grej, liksom. Elslukande och varma grafikkort.

Men jag gillar deras kontrollpanel bättre än Nvidia, bortsett från installationen och skitet den vill peta med.

Medlem
Skrivet av dmn:

Skulle nvidia gjort som amd och utvecklat kort som är lika varma som strykjärn skulle vi få tre gånger så höga poäng i 3dmark som idag...

Det är inte riktigt så det funkar. Du kan inte bara ta Geforces TDP, multiplicera upp den till Radeons och tro att du kan multiplicera prestandan på samma sätt. Maxwell är gjord för lägre förbrukning och temperaturer. Den klara inte samma värmeåtgång och effekt som AMD:s motsvarigheter.

Men är svala och energisnåla grafikkort viktigt för dig så välj Nvidia. I mitt tycke är effekt ganska irrelevant för desktop så länge dem går att kyla någorlunda smidigt. Och allt talar för en vattenkylningslösning likt 295X för det. 50-100w mer maxeffekt blir hur många enkronor på ett år?

Laptops är däremot en helt annat historia men det verkar lite som om att AMD gett upp på det fältet.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av Pholiage:

Känns som grafikkort inte ger mycket mer för tillfället. Visst att de kan vara "framtidssäkra" men att lägga 5000kr+ för det passar jag på. Jag kan köra det mesta på max@60fps med mitt 780. Det räcker. Inväntar alla 4k ursäkter.

Kanske inte för the average gamer, men om man vill och har råd med det så skapar uppgraderingar till monsterkort även möjligheten att följa med i framgångarna inom hela branschen. Inte bara grafiken i spel. Det märks väldigt tydligt i spel när du kliver högre upp i upplösning, och vill man ha mer än vad som bara är average just nu så kostar det mer för du behöver mer kraft helt enkelt.

Ne misstag mig inte. Jag tycker tekniskt framgång är jättebra och ger plats för uppgraderingar. Men grejen med grafikkort är att det kommer ett varje år. Och det tycker jag inte är tillräckligt lång tid för att det ska vara motiverat 5000kr till. Det är inte så att man får massiva prestanda ökningar mellan varje "gen" numera. Det senaste nVidia leverade var bättre värme utveckling men de gjorde inte mycket för prestandan. De skalade av nästan 50% värme. Hade de väntat ett år till och lyckats ge 50% mer prestanda tillsammans med det så hade jag övervägt ett köp. Men nu är det knappt 10-15% ökning.

Kanske beror allt på spelmarknaden som har varit praktiskt taget död hela 2014 när det kommer till prestandadräpning. Witcher 3 osv kanske får fart på gpu utveckling.

Jag kör 1080p ja. Men jag har bara en 24" skärm och sitter knappt 1 meter ifrån. Lagom storlek för det avståndet. Och att införskaffa en större skärm för 4k bara för att kunna köra en handfull spel i 60fps för korten på marknaden inte räcker till ännu kommer inte riktigt på tal. Det krävs nog en eller två gens till på gpu innan det blir aktuellt.

1
Skriv svar