Snart kan du ad-blocka reklam i verkliga livet

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av dmn:

Har hängt här ända sen starten, om vi ska vara såna. Precis som jag hängt på ett enormt antal andra siter, som heller inte kostar nåt.
Annonser är fel sätt att ta betalt, de blockas av princip.

Har du nåt förslag på hur vi och andra sajter ska få in pengar till driften? Är medlemskap/supportergrejen bättre? Andra förslag?

Nej, det är inte helt enkelt.
För at folk ska vara villiga att betala behöver innehållet vara exceptionellt.
Och även då är det väl nästan omöjligt, med tanke på att konkurrensen består av andra producenter av annonsfinansierat material som får in tillräckligt med pengar av den förhållandevis stora andelen som trots allt inte blockerar reklamen.

Så det faller väl tillbaks på att vara uttahelvete extraordinär och erbjuda ett mervärde som får folk att vilja betala.

Jag minns till exempel hur det var för min egen del med fileplanet.com för en tolv-tretton år sen. Då lyckades de erbjuda nästintill exklusiv tillgång till många beta-versioner av spel, som fick mig och många andra att slänga fram plånkan.

En site som bara erbjuder samma spelnyheter som alla andra källor, och utöver det högst mediokra recensioner i textformat kommer aldrig kunna konkurrera i det stora hela.

FZ behöver ett starkare varumärke och exklusivt material, kort och gott.

Osäker på om du är seriös eller inte..

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av epson55:

Vore ännu bättre om ni ENDAST hade spelrelaterade reklamer Kanske skulle bli mer accepterat då.. annan reklam passar bara inte in :// På Gamereactor t.ex. ser jag aldrig någon icke-spelrelaterad reklam )

Jag blir lite nyfiken i exemplet GR, som kör betydligt mer ingripande reklam än oss. Reklam mellan sidor när du surfar på sajten, innan förstasidan, etc. Hur ser du på det?


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Relic:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Diskmaskin:

FZ är så butthurt, våga vägra prata om förlorade intäkter

Förlåt att vi vill fortsätta göra en rätt bra spelsajt utan att du måste betala för den.

Jag tillåter fz.se i noScript, det räcker inte för att eran reklam ska fungera, här är alla sidor som för tillfället kör script på fz.se...

facebook.com
automotorsport.se
rubiconproject.com
adtech.de
adform.net
adtlgc.com
facebook.net
research-int.se
tailsweep.com
sprinkle-assets.s3.amazonaws.com
chartbeat.com
doubleclick.net
sprinklecontent.com
spklw.com
googletagmanager.com
google.com
akamaihd.net
googleusercontent.com
ytimg.com
gstatic.com
youtube.com

det är vansinne, andra sidor klarar att visa reklam utan att jag behöver tillåta script att köras på över 20 sidor.

Jag ska be någon förklara, de är inte så läbbiga som folk kan tro.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av epson55:

Vore ännu bättre om ni ENDAST hade spelrelaterade reklamer Kanske skulle bli mer accepterat då.. annan reklam passar bara inte in :// På Gamereactor t.ex. ser jag aldrig någon icke-spelrelaterad reklam )

Jag blir lite nyfiken i exemplet GR, som kör betydligt mer ingripande reklam än oss. Reklam mellan sidor när du surfar på sajten, innan förstasidan, etc. Hur ser du på det?

DET gillar jag dock inte Kan vara riktigt störande ibland :/....

Medlem

Brukade alltid tillåta reklam på FZ och liknande sidor, men när dom började med politisk reklam fick det fan vara nog.
När jag är inne på FZ har jag inget emot att se reklam om den nya wow expansionen men när MP ploppade upp i mitt ansikte får det vara.

Medlem
Skrivet av Lerner:

Ta inte adblocking personligt, FZ När ni tittar på TV4, tittar ni maniskt på reklamen i mellan filmerna för att stödja TV4 eller byter ni kanal/går och gör nåt annat en liten stund?

Det känns som att det är bad for business att distansera sig från sina läsare som använder adblocking genom att kalla dom för parasiter, vilket ni i stort sett gör när ni tillåter andra användare att göra det "åt er".

Dom som använder adblocking kanske länkar artiklar till 20 andra vänner som annars aldrig besökt FZ. Dessa 20 länkar vidare till andra och så vidare.

Min poäng är att ju fler läsare ni har desto bättre, med adblock eller utan adblock.

Lite svårt för någon att kontrollera (och debitera därefter) efter faktisk "reklamaktivitet", vad gäller TV, dock. En TV-annons har oftast ett fast pris baserat på ett beräknat tittarantal. Vad gäller reklam på siter, där annonserna blockeras av Adblock, kan detta direkt påverka en sites annonsintäkter. (Oftast, beroende på vilka trackingsystem för visningar och klickningar man använder sig av.)

Ergo: ekonomiskt påverkar du absolut inget genom att titta bort från en TV-reklam (inte omöjligt att något system för att se vilka som har kanalen påslagen kan komma iom digital-TV-sändningars utveckling, men än så länge är inget sådant storskaligt i bruk, afaik - dessutom kan du som sagt enkelt titta bort under den tid reklamen pågår), medan användning av Adblock kan direkt minska en sites intäkter. Så enkelt är det, tråkigt nog.

Med det sagt är flera reklamer på FZ rätt så bedrövliga (givetvis inget unikt, tragiskt nog - hade jag sett politiska reklamer på FZ hade jag starkt övervägt att köra Adblock, måste ha missat/förträngt det, om det förekommit), men i mina ögon inte såpass illa att Adblock krävs, förutsatt att man besöker sidan på en dator.

Jag håller dock lite med vad gäller pikarna mot de som använder Adblock - frågan är om det får tillräckligt många att ändra beteendet för att det ska, i det långa loppet, ge något. Ni (FZ) kan säkert köra en rejäl brute force-kampanj och trycka, i varje artikel, på hur illa det är att använda Adblock - men kommer det att öka kvaliteten på era tjänster för de som betalar? Kommer varan/tjänsten ni levererar överhuvudtaget vara intressant för de betalande kunderna, om ni lägger oproportionerligt fokus på de som ändå inte betalar? Är det inte bättre att lägga så lite fokus på dem som möjligt, erbjuda en så bra vara/tjänst som möjligt för de som betalar, och locka kunder till er?

Som ett högst abstrakt exempel kan ses DRM-fria spel (The Witcher-serien är ett exempel, men det finns flera - hell, GOG är en hel tjänst baserad kring det), där många (mer trångsynta?) ser detta som en dödsdom, men så har inte varit fallet.

Det är en balansgång, ja visst, men att se de som använder Adblock som skurkar på något sätt är inte rätt väg att gå. (För vem ger det egentligen något?) Kudos för att ni i alla fall i kommentarerna bemöter frågor och kritik kring finansieringsmetoderna, på ett någorlunda vettigt sätt.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Att ni ens bryr er om vilken reklam som visas.. Så länge det inte är malicious ads osv, så vad är problemet? Känns som att ni bara gnäller för att gnälla som vanligt.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Mr Hatisk:

Brukade alltid tillåta reklam på FZ och liknande sidor, men när dom började med politisk reklam fick det fan vara nog.
När jag är inne på FZ har jag inget emot att se reklam om den nya wow expansionen men när MP ploppade upp i mitt ansikte får det vara.

Valspurten är slut så du lär inte så några fler politiska annonser på cirka 3,5 år


signatur
Medlem
Skrivet av Arkaith:

Att ni ens bryr er om vilken reklam som visas.. Så länge det inte är malicious ads osv, så vad är problemet? Känns som att ni bara gnäller för att gnälla som vanligt.

Så sant.
Så många som är butthurt över lite reklam här, störtlöjligt, speciellt när de trollas som om att ni har någon bättre lösning själva eller ens är insatta i företaget.

Fz ni gör ett grymt jobb som uppskattas av många, kommer fortsatt att stödja er.

Skrivet av Tompa:
Skrivet av 92_slayer:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Diskmaskin:

FZ är så butthurt, våga vägra prata om förlorade intäkter

Förlåt att vi vill fortsätta göra en rätt bra spelsajt utan att du måste betala för den.

jag skulle stänga av min adblock om ni hade bättre recensioner... eftersom de andra nyheterna ändå är kopierade direkt ifrån reddit.

Förtydliga - hur gör vi recensionerna bättre?

jag tycker inte dom är så dåliga nu, men bra om ni fortsätter ta upp tekniska brister, och spolar ner den positiva attityden. Kanske utgå från att allt är rena smörjan, och börja från det hållet istället.

Medlem

Har ingen som helst problem med FZ's recensioner. Förstår inte alls vad ni klagar på.

Lyssnar på recensioner av folk som verkar ha samma smak som jag har. Är det något fel(typ senaste Sim City, Unity), så hör man ju det helt klart från alla håll innan man ens har läst recensionen, så det bryr jag mig inte alls om. Tekniska specifikationer är helt poänglöst.

123
Skriv svar