Manet kan vara nyckeln till evigt liv.

Medlem
Manet kan vara nyckeln till evigt liv.

The turritopsis nutricula species of jellyfish may be the only animal in the world to have truly discovered the fountain of youth.

Since it is capable of cycling from a mature adult stage to an immature polyp stage and back again, there may be no natural limit to its life span. Scientists say the hydrozoan jellyfish is the only known animal that can repeatedly turn back the hands of time and revert to its polyp state (its first stage of life).

The key lies in a process called transdifferentiation, where one type of cell is transformed into another type of cell. Some animals can undergo limited transdifferentiation and regenerate organs, such as salamanders, which can regrow limbs. Turritopsi nutricula, on the other hand, can regenerate its entire body over and over again. Researchers are studying the jellyfish to discover how it is able to reverse its aging process.

Because they are able to bypass death, the number of individuals is spiking. They're now found in oceans around the globe rather than just in their native Caribbean waters. "We are looking at a worldwide silent invasion," says Dr. Maria Miglietta of the Smithsonian Tropical Marine Institute.

länk
(Många mer artiklar i länken, rekomenderas!)

Jag är säker på att denna upptäckt kan bistå mänskligheten i framtiden, om forskarna hittar vad det är som gör det möjligt för maneten att kunna 'gå tillbaka' i sin ålder.

Detta skulle innebära (i teorin) att om man kan hitta pusselbitarna och modifiera dom för mänsklig DNA så skulle man kunna bekämpa åldersjukdomar i kroppen, och istället för att genomgå dyra transplantationer så kan man växa en ny lever, njure eller vad det är man behöver i kroppen istället.

Säkert väldigt farligt, men om det handlar om en helt ny färsk lever som kroppen kan använda i en till livstrid tror jag nog många skulle riskera sitt liv, speciellt om dom ändå kommer dö om dom inte riskerar sitt liv.

Vad tror ni?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

I kombination med rymdfärder skulle det vara riktigt bra. Jorden behöver vila från uttömning av naturtillgångar så det är dags för terraforming. Skulle människans livslängd öka kanske det går att resa till en planet med liknande förhållanden som vår.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

MFC
Medlem

vem fan vill leva för evigt


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Kanske inte för evigt, men riktigt jävla aplänge, jo tack.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Nu väntar jag bara på att forskare ska korsa människor och maneter i jakten på evig ungdom. Attack of the immortal jellyfish people. Det hade varit grejer det.

Medlem
Skrivet av MFC:

vem fan vill leva för evigt

Många. Fler än du kan ana.

MFC
Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av MFC:

vem fan vill leva för evigt

Många. Fler än du kan ana.

Jag kan ana en hel del... det var ett retoriskt uttryck från mig.

En del säger att de vill leva för evigt men det är nog bara för att man inbillar sig att livet alltid är så jävla bra..


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Över befolkning here we come:D

btw grattis greger.

Medlem
Skrivet av Ariath:

I kombination med rymdfärder skulle det vara riktigt bra. Jorden behöver vila från uttömning av naturtillgångar så det är dags för terraforming. Skulle människans livslängd öka kanske det går att resa till en planet med liknande förhållanden som vår.

Det där tänkte jag inte på faktiskt, det skulle vara utmärkt till rymdfärd ju

Skrivet av visan:

Över befolkning here we come

btw grattis greger.

Den teknologi som troligen skulle behövas för att överföra detta till människor skulle nog göra att endast dom med pengar/makt skulle ha tillgång till det, tror jag.

Och uh, grattis?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

Och uh, grattis?

Namnsdag;)

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av MFC:

vem fan vill leva för evigt

Många. Fler än du kan ana.

Jag kan ana en hel del... det var ett retoriskt uttryck från mig.

En del säger att de vill leva för evigt men det är nog bara för att man inbillar sig att livet alltid är så jävla bra..

Då saker börjar gå åt helvete så kan man ju alltid dra ett pistol skott i skallen, finns nog ingen manet som hjälper då.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Låter fina fisken. Det hindrar inte möjligheten att ta sitt liv om man skulle känna att det vore dags.
Jag har lite över 50 år kvar innan statistiken börjar tala för att det är dags dö. 50 år, det är ingenting.

Nåja, jag hänvisar till min signatur.


signatur

I'm a snake, follow me!

MFC
Medlem
Skrivet av visan:

Över befolkning here we come:D

The train has already arrived...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Nackdelen är väl att jorden blir ännu mera överbefolkad än vad den redan är. Men visst skulle det vara coolt att leva i åtminstonde 30 år till efter vad man i vanliga fall skulle ha levt.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Inaktiv

Det skulle möjligen funka om alla som vill leva längre än 70-100 år, blev förbjudna att skaffa barn. (man kanske kunde göra pungen så pass omogen, hehe)

Den optimala åldern att behålla är givetvis mellan 18-35 någonstans.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

bara skicka skiten nåstans som i starcraft=P

Inaktiv

Jag önskar bara att människan kunde ge upp sin önskan om evigt liv, stilla sin nyfikenhet och låta folk filosofera om det istället! Man behöver inte bevis till alla fantasier och tankar man har. Och vi är inte skapade att leva förevigt, och då tycker jag inte att man ska sträva efter det heller.

Det är ju iofs väldigt bra om man kan, utifrån upptäckten med maneter, utveckla mirakulösa mediciner. Men hur många kommer ha råd med en sådan behandling då den väl är färdigutvecklad?


signatur

Ju mer jag tänker på saken, dess tydligare tycks det mig att livet är till helt enkelt för att levas. /Goethe

Inaktiv

Ungefär som en maskros då alltså. Inte fan är man intresserad av maskrosor? (halv sarkasm av)

"We are looking at a worldwide silent invasion,"

Ja för ålder är ju det som tar död på de flesta djuren.

I alla fall tekniken kan säkert användas för att odla organ m.m. Evigt liv - knappast. Hjärnan har all information där vår identitet sitter. Så länge man inte kan hålla liv i hjärnan hur länge som helst kommer det aldrig funka.

Medlem

signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

På tal om inget, en sprängskiss på en skördetröska...


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem
Skrivet av Starship:

Det är ju iofs väldigt bra om man kan, utifrån upptäckten med maneter, utveckla mirakulösa mediciner. Men hur många kommer ha råd med en sådan behandling då den väl är färdigutvecklad?

allt är dyrt i början men säkerligen skulle priset sjunka vartefter som med allt annat.

Det enda jag är orolig för är om de då kan stoppa föryngringen vid en lagom ålder, bebisstadiet, been there, done that liksom

edit: ja och fy satan om man skulle behöva gå igenom tonnåren två gånger.. nej tack.


signatur

thank you, come again

Inaktiv

låter ju nice att kunna leva om inte för evigt så i alla fall länge, men då krävs ju även en uppfinning liknande pippis piller (någon som kommer ihåg vad det hette?) som gör att man kan stanna vid en viss ålder, alternativt åldras långsammare. för vem vill leva till 150 om man ser 150 ut, har alla möjliga krämpor och sjukdomar och knappt kan röra sig och än mindre njuta av livet??

Jag trodde du snackade om Eduard Manet, målaren, han är ju odödlig...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Tack för länken Greger. Intressanta artiklar.

"Make your dog more hybrid, less SUV
Don't let those puppy dog eyes get blamed for climate change. Instead, put your pooch on the fast track to a lower eco-pawprint."

http://www.mnn.com/lifestyle/pets-animals/stories/make-your-d...

Dags att lägga hård miljöbeskattning på hundar?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Sjukt bra


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Drog precis världens största careface iaf.

evh
Medlem

Det vore bättre om nån kunde uppfinna en tidsmaskin. Då skulle jag åka tillbaka till 2002 och satsa allt jag hade på 4-3 till Vitryssland.


signatur

What Seems To Be The Officer Problem? Randy Marsh

Inaktiv

Tänk om det blev en realitet att man kunde bli yngre.

Samhället skulle gå under av överbefolkning och kraschade välfärdssamhällen, eller så skulle de exceptionellt rika vara de enda som hade råd med det, och de enda med dödsångest skulle vara de fattiga.

Spännande story, no? ^^

1
Skriv svar