Elite: Dangerous

Medlem

Rättvist betyg! Spelar ED varje dag, minusbetygen är på din plats!

Ett jädrans tjat om onlinekrav?! Vem fan är inte uppkopplad nu för tiden? Kan hålla med om att det är lite jobbigt att inte kunna pausa när man dricker öl å spelar å man verkligen MÅSTE gå på dass, samt när ungarna skriker över något, men WTF

Medlem

En fråga om detta spel: är det en värt att köpa om man bara har mus och tangentbord och inte en fullskalig cockpit hemma?


signatur

#PCMR

Medlem
Skrivet av Soolar:

En fråga om detta spel: är det en värt att köpa om man bara har mus och tangentbord och inte en fullskalig cockpit hemma?

Ja, alla de här coola tillbehören som hypen har lyft fram sista tiden är grädde på moset och handlar mest om inlevelse, de ökar inte din kontrollförmåga.
Spelet är extremt konfigurerbart när det gäller kontroller och alla kontollenheter kräver övning för att du ska bli bra men ingen erbjuder automatiskt fördelar över mus och tangentbord.
TrackIR eller flera skärmar ger naturligtvis lite plus när det gäller överblicken i cockpiten eftersom det krävs ett musklick för att vrida huvudet utan dessa men med rätt konfiguration kan du styra skeppet med tangentbordet medan du vrider huvudet med musen. Dessa tillbehör är ju fortfarande relativt ovanliga. De flesta kör med en standard-pc.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Soolar:

En fråga om detta spel: är det en värt att köpa om man bara har mus och tangentbord och inte en fullskalig cockpit hemma?

Ja, alla de här coola tillbehören som hypen har lyft fram sista tiden är grädde på moset och handlar mest om inlevelse, de ökar inte din kontrollförmåga.
Spelet är extremt konfigurerbart när det gäller kontroller och alla kontollenheter kräver övning för att du ska bli bra men ingen erbjuder automatiskt fördelar över mus och tangentbord.
TrackIR eller flera skärmar ger naturligtvis lite plus när det gäller överblicken i cockpiten eftersom det krävs ett musklick för att vrida huvudet utan dessa men med rätt konfiguration kan du styra skeppet med tangentbordet medan du vrider huvudet med musen. Dessa tillbehör är ju fortfarande relativt ovanliga. De flesta kör med en standard-pc.

Strålande svar! Tack så mycket du vänlige människa.


signatur

#PCMR

Medlem

Vad är skillnaden mot detta och Eve online - förutom att man sitter inne i skeppet? Det låter ju som samma spel - varför finns ingen jämförelse?

Eve lovade ju, liksom detta, att man kan göra så himla mycket. det är upp till dig! Men Eve är ju ett enda stort samlarspel som tar tid. Vackraste karaktärskaparen jag sett, men du träffar ju ingen så vad är det för mening. Underbart vacker rymd i några timmar sen återstår bara - den som samlat mest blir bäst. Kanske efter några hundratals timmar, man kan få lite intressanta taktiska bataljer på 100 tals skepp, men mening? rpg? story? "...göra vad man vill och att bygga sin egen historia runt sina handlingar..." Vilka handlingar? köpa och sälja, hämta och leverera, eller bryta mineraler, köpa nya skepp, uppgradera, laga och skjuta ner dom mindre skeppen... kul? Är det bara jag som behöver ett incitament? Och 400 miljarder solsystem. Skulle det var något positivt? "Jag vill ha en öppen spelvärld där jag kan göra vad jag vill" - var ute för tio år sen. Jag kan inte tänka mig nåt mer meningslöst. Hur kan det vara ett försäljningsargument? Chansen att träffa någon är ju minimal. Världen blir som i Skyrim - helt död. Som vargarna som helt irrationellt anfaller - om du klickar död på några tusen om dan kanske du kommer till level 70 om någon månad som du kan säga på nåt forum så nån kan bli imponerad. Varför belönas sånt beteende? Så långt ifrån rollspel jag kan tänka mig. Och det är inte fritt - det är begränsning - regler knutna till xp - som tvingar spelaren att göra vissa saker och att bli "bäst" (lägga mest tid). Eve lovade ju också att man nån gång ska kunna gå "iland" vandra runt på stationer och träffa andra, med sin fina gubbe, som man ägnat så mkt tid åt att skapa - men vad jag vet har det ännu inte hänt. Kommer det hända här? Jag skulle vilja veta om spelet har något innehåll förutom 400 miljarder system, levling å looting.

Det enda elementet som kanske kan vara fräckt är väl rymdflygsimulatorn i sig själv då - att det är kul å krävs skicklighet att flyga. Men om detta nämns inget heller. Spelar det nån roll om man är bra på flyga om man inte är över level 70?

Medlem
Skrivet av Cedmoy:

Vad är skillnaden mot detta och Eve online - förutom att man sitter inne i skeppet? Det låter ju som samma spel - varför finns ingen jämförelse?

Eve lovade ju, liksom detta, att man kan göra så himla mycket. det är upp till dig! Men Eve är ju ett enda stort samlarspel som tar tid. Vackraste karaktärskaparen jag sett, men du träffar ju ingen så vad är det för mening. Underbart vacker rymd i några timmar sen återstår bara - den som samlat mest blir bäst. Kanske efter några hundratals timmar, man kan få lite intressanta taktiska bataljer på 100 tals skepp, men mening? rpg? story? "...göra vad man vill och att bygga sin egen historia runt sina handlingar..." Vilka handlingar? köpa och sälja, hämta och leverera, eller bryta mineraler, köpa nya skepp, uppgradera, laga och skjuta ner dom mindre skeppen... kul? Är det bara jag som behöver ett incitament? Och 400 miljarder solsystem. Skulle det var något positivt? "Jag vill ha en öppen spelvärld där jag kan göra vad jag vill" - var ute för tio år sen. Jag kan inte tänka mig nåt mer meningslöst. Hur kan det vara ett försäljningsargument? Chansen att träffa någon är ju minimal. Världen blir som i Skyrim - helt död. Som vargarna som helt irrationellt anfaller - om du klickar död på några tusen om dan kanske du kommer till level 70 om någon månad som du kan säga på nåt forum så nån kan bli imponerad. Varför belönas sånt beteende? Så långt ifrån rollspel jag kan tänka mig. Och det är inte fritt - det är begränsning - regler knutna till xp - som tvingar spelaren att göra vissa saker och att bli "bäst" (lägga mest tid). Eve lovade ju också att man nån gång ska kunna gå "iland" vandra runt på stationer och träffa andra, med sin fina gubbe, som man ägnat så mkt tid åt att skapa - men vad jag vet har det ännu inte hänt. Kommer det hända här? Jag skulle vilja veta om spelet har något innehåll förutom 400 miljarder system, levling å looting.

Det enda elementet som kanske kan vara fräckt är väl rymdflygsimulatorn i sig själv då - att det är kul å krävs skicklighet att flyga. Men om detta nämns inget heller. Spelar det nån roll om man är bra på flyga om man inte är över level 70?

Snälla en tl;dr tack.


signatur

#PCMR

Medlem
Skrivet av Soolar:
Skrivet av Cedmoy:

Vad är skillnaden mot detta och Eve online - förutom att man sitter inne i skeppet? Det låter ju som samma spel - varför finns ingen jämförelse?

Eve lovade ju, liksom detta, att man kan göra så himla mycket. det är upp till dig! Men Eve är ju ett enda stort samlarspel som tar tid. Vackraste karaktärskaparen jag sett, men du träffar ju ingen så vad är det för mening. Underbart vacker rymd i några timmar sen återstår bara - den som samlat mest blir bäst. Kanske efter några hundratals timmar, man kan få lite intressanta taktiska bataljer på 100 tals skepp, men mening? rpg? story? "...göra vad man vill och att bygga sin egen historia runt sina handlingar..." Vilka handlingar? köpa och sälja, hämta och leverera, eller bryta mineraler, köpa nya skepp, uppgradera, laga och skjuta ner dom mindre skeppen... kul? Är det bara jag som behöver ett incitament? Och 400 miljarder solsystem. Skulle det var något positivt? "Jag vill ha en öppen spelvärld där jag kan göra vad jag vill" - var ute för tio år sen. Jag kan inte tänka mig nåt mer meningslöst. Hur kan det vara ett försäljningsargument? Chansen att träffa någon är ju minimal. Världen blir som i Skyrim - helt död. Som vargarna som helt irrationellt anfaller - om du klickar död på några tusen om dan kanske du kommer till level 70 om någon månad som du kan säga på nåt forum så nån kan bli imponerad. Varför belönas sånt beteende? Så långt ifrån rollspel jag kan tänka mig. Och det är inte fritt - det är begränsning - regler knutna till xp - som tvingar spelaren att göra vissa saker och att bli "bäst" (lägga mest tid). Eve lovade ju också att man nån gång ska kunna gå "iland" vandra runt på stationer och träffa andra, med sin fina gubbe, som man ägnat så mkt tid åt att skapa - men vad jag vet har det ännu inte hänt. Kommer det hända här? Jag skulle vilja veta om spelet har något innehåll förutom 400 miljarder system, levling å looting.

Det enda elementet som kanske kan vara fräckt är väl rymdflygsimulatorn i sig själv då - att det är kul å krävs skicklighet att flyga. Men om detta nämns inget heller. Spelar det nån roll om man är bra på flyga om man inte är över level 70?

Pls en tl;dr

http://knowyourmeme.com/memes/tldr:
"tl;dr (abbreviation for too long; didn’t read) is an internet slang expression commonly used in discussion forums as a shorthand response to previous posts that are deemed unnecessarily long and extensive. Due to its indiscriminate usage by many, tl;dr is frequently considered as spam or meaningless replies by both those unaware of the term and those who are familiar with the meaning"

"Pls en" har jag inte hittat. Om du inte läste för att du tyckte det var för långt - varför spamma FZ-läsare med att citera all denna text igen?

k3m
Medlem
Skrivet av krippa79:

Rättvist betyg! Spelar ED varje dag, minusbetygen är på din plats!

Ett jädrans tjat om onlinekrav?! Vem fan är inte uppkopplad nu för tiden? Kan hålla med om att det är lite jobbigt att inte kunna pausa när man dricker öl å spelar å man verkligen MÅSTE gå på dass, samt när ungarna skriker över något, men WTF

det handlar inte om att ha tillgång till nät 24/7. Lär dig lyssna ist för att höra det du vill höra. Det finns många skäl till att inte ha ett uppkopplingskrav.

Medlem
Skrivet av Cedmoy:
Skrivet av Soolar:
Skrivet av Cedmoy:

Vad är skillnaden mot detta och Eve online - förutom att man sitter inne i skeppet? Det låter ju som samma spel - varför finns ingen jämförelse?

Eve lovade ju, liksom detta, att man kan göra så himla mycket. det är upp till dig! Men Eve är ju ett enda stort samlarspel som tar tid. Vackraste karaktärskaparen jag sett, men du träffar ju ingen så vad är det för mening. Underbart vacker rymd i några timmar sen återstår bara - den som samlat mest blir bäst. Kanske efter några hundratals timmar, man kan få lite intressanta taktiska bataljer på 100 tals skepp, men mening? rpg? story? "...göra vad man vill och att bygga sin egen historia runt sina handlingar..." Vilka handlingar? köpa och sälja, hämta och leverera, eller bryta mineraler, köpa nya skepp, uppgradera, laga och skjuta ner dom mindre skeppen... kul? Är det bara jag som behöver ett incitament? Och 400 miljarder solsystem. Skulle det var något positivt? "Jag vill ha en öppen spelvärld där jag kan göra vad jag vill" - var ute för tio år sen. Jag kan inte tänka mig nåt mer meningslöst. Hur kan det vara ett försäljningsargument? Chansen att träffa någon är ju minimal. Världen blir som i Skyrim - helt död. Som vargarna som helt irrationellt anfaller - om du klickar död på några tusen om dan kanske du kommer till level 70 om någon månad som du kan säga på nåt forum så nån kan bli imponerad. Varför belönas sånt beteende? Så långt ifrån rollspel jag kan tänka mig. Och det är inte fritt - det är begränsning - regler knutna till xp - som tvingar spelaren att göra vissa saker och att bli "bäst" (lägga mest tid). Eve lovade ju också att man nån gång ska kunna gå "iland" vandra runt på stationer och träffa andra, med sin fina gubbe, som man ägnat så mkt tid åt att skapa - men vad jag vet har det ännu inte hänt. Kommer det hända här? Jag skulle vilja veta om spelet har något innehåll förutom 400 miljarder system, levling å looting.

Det enda elementet som kanske kan vara fräckt är väl rymdflygsimulatorn i sig själv då - att det är kul å krävs skicklighet att flyga. Men om detta nämns inget heller. Spelar det nån roll om man är bra på flyga om man inte är över level 70?

Pls en tl;dr

http://knowyourmeme.com/memes/tldr:
"tl;dr (abbreviation for too long; didn’t read) is an internet slang expression commonly used in discussion forums as a shorthand response to previous posts that are deemed unnecessarily long and extensive. Due to its indiscriminate usage by many, tl;dr is frequently considered as spam or meaningless replies by both those unaware of the term and those who are familiar with the meaning"

"Pls en" har jag inte hittat. Om du inte läste för att du tyckte det var för långt - varför spamma FZ-läsare med att citera all denna text igen?

OK fixat god jul


signatur

#PCMR

Medlem

Brist av information för nya spelare?????
Det finns massor av Training missions och så har de lagt upp vidoes på youtube.....

Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av krippa79:

Rättvist betyg! Spelar ED varje dag, minusbetygen är på din plats!

Ett jädrans tjat om onlinekrav?! Vem fan är inte uppkopplad nu för tiden? Kan hålla med om att det är lite jobbigt att inte kunna pausa när man dricker öl å spelar å man verkligen MÅSTE gå på dass, samt när ungarna skriker över något, men WTF

det handlar inte om att ha tillgång till nät 24/7. Lär dig lyssna ist för att höra det du vill höra. Det finns många skäl till att inte ha ett uppkopplingskrav.

Lyssna?

Vad för skäl då? Om man är i sommarstugan å glömt mobilen hemma? Eller om man vill stjäla spelet som vissa snåljåpar gör?

Medlem
Skrivet av Cedmoy:

Vad är skillnaden mot detta och Eve online - förutom att man sitter inne i skeppet? Det låter ju som samma spel - varför finns ingen jämförelse?

Eve lovade ju, liksom detta, att man kan göra så himla mycket. det är upp till dig! Men Eve är ju ett enda stort samlarspel som tar tid.......

Ced - jag spelade Eve för många år sedan innan familjen tog över. Eve och antagligen Elite också, är nog tokkul om man kan lägga tid med en grupp/klan/squad vad det nu kan tänkas heta. När man är många i en gemenskap kan det vara hur kul som helst och du får dina incitament av dina medspelare och er gemensamma plats i spelets värld - men jäklar vad tid som går åt om man vill komma dit.

Medlem

Ser nog inga större problem att köra Elite solo, Var ju det man gjorde i orginalet samt Elite 2

Vet fokus då var ju att få tag på största jvla skeppet som fanns
krävde ett transportskepp för att komma från det stora skeppet till stationen.

kommer själv köra det solo när jag får mer tid och då kan man anpassa speltiden helt själv kör man lite så gör man det eller mycket och då gör man det.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Kan man köpa Elite: Dangerous i en fysisk kopia? Eller är det enbart köp via deras egna hemsida som gäller?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Har jävligt kul med detta, och kommer troligtvis köra SC när det kommer också. Förstår mig verkligen inte på fanbois som känner sig tvungna att välja. Fan vad ert liv måste vara fattigt. Äter ni endast en brödsort? Endast en sort potatis? Endast en typ av kött? osv, osv.

Sluta måla in er i ett trångsynt hörn och njut av spelen istället.

Haha, grymt bra kommentar Mirage! Veckans bästa. Håller helt med.

Medlem

Elite Dangerous.. ahh hade jag haft råd hade jag sparkat in ännu mer pengar i kickstarten.. fy fan va nöjd jag är hitills. Nu ska bara min fina CE anlända. Finns dock ett par skavanker i fomr av buggar mm som måste rätas till men utsikterna för framtiden är stora, med nya tillägg och funktioner

Medlem
Skrivet av CptEight:

Kan man köpa Elite: Dangerous i en fysisk kopia? Eller är det enbart köp via deras egna hemsida som gäller?

När du köpt nerladdningsvarianten på deras hemsida så kan du förhandsboka en fysisk kopia genom att betala 15€ extra för en uppgradering.

https://store.elitedangerous.com/eur/elite-dangerous-boxed-up...

Medlem

Bra recension, jag gillar spelets storlek än så länge och är väl bra att fler saker läggs till sedan.

Skrivet av Sille:

Brist av information för nya spelare?????
Det finns massor av Training missions och så har de lagt upp vidoes på youtube.....

Mjo det är klart, men många nya är lite mer av "jag kan nog fixa detta själv utan att läsa/titta på guider" eftersom man har blivit fördummad av många spel där man får genomgå tutorials i början innan man får börja spela.

Jag var varje fall helt lost i början, tog väl 2 timmar innan jag fattade hur vissa grundläggande saker fungerade dvs. flyga, skutta mellan systemen och docka (vilket var spännande om man inte bett om lov först).

Medlem
Skrivet av Emekaf:

Bra recension, jag gillar spelets storlek än så länge och är väl bra att fler saker läggs till sedan.

Skrivet av Sille:

Brist av information för nya spelare?????
Det finns massor av Training missions och så har de lagt upp vidoes på youtube.....

Mjo det är klart, men många nya är lite mer av "jag kan nog fixa detta själv utan att läsa/titta på guider" eftersom man har blivit fördummad av många spel där man får genomgå tutorials i början innan man får börja spela.

Jag var varje fall helt lost i början, tog väl 2 timmar innan jag fattade hur vissa grundläggande saker fungerade dvs. flyga, skutta mellan systemen och docka (vilket var spännande om man inte bett om lov först).

Hoppas de inte dummar ner spelet....spelen idag är för det mesta enkelt skräp.....

Lirar med ett GTX 970 och Saitek X52 PRO, har fan inte blivit såhär blown away av ett spel sen WoW-betan 2004. Det här spelet har potential att blir årtiondets spel IMO

Medlem

Att ge ett mmo-spel som i princip helt och hållet saknar multiplayerinslag 4/5 kan inte vara annat än hål i huvudet.. Någon nämnde fanboyism och om inte det är vad som drabbat redaktionen så vet jag inte vad.
Ja, de delar av spelet som finns är bra (undantaget fysiken som simulerar hur skeppen uppför sig som närmast kan liknas med Flight Simulator 98 och sist jag kollade var det väldigt dåligt med luftmotstånd i rymden, men hey..), men den totala avsaknaden av vettiga tutorials, tooltips, beskrivningar/jämförelser mellan olika uppgraderingar etc gör ju att inlärningskurvan är brantare än HoN, DotA och LoL tillsammans..
Ja, det har absolut potential och det ska framhållas, sättet att hantera "långa" resor är fenomenalt och rymden känns verkligen precis så oändligt stor som man föreställer sig att den är, men det som släppts än så länge är knappt värt att kallas alphaversion rent funktionsmässigt. Gällande buggar måste jag dock säga att jag är imponerad, enda jag stötte på var att landningssekvenserna krävde lite väl mycket finjustering ibland för att autopiloten skulle "kicka in", men det kan mycket väl vara en fråga om träning!

Medlem

vafan, hur har jag helt missat detta, haha. väntat hela livet ju


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

vafan, hur har jag helt missat detta, haha. väntat hela livet ju

Ingen fara, man behöver inte ha bråttom i det här spelet.

Citat:

On a simple average, that’s 17,585 systems per day, 732 per hour or 12 per minute. Good going, everyone.

But let’s put that in context, because with 400 billion star systems to explore the community have charted just 0.00015 percent of our galaxy. Let’s put it another way: if everyone keeps going at the current rate, it will take 150,895 years to map the entire Milky Way.

I början på februari kommer patch 1.1 också som tillför en del nyheter i spelet.
http://us2.campaign-archive1.com/?u=dcbf6b86b4b0c7d1c21b73b1e...

Medlem

mkt mkt intressant, måste köpas bara för att rent av


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av AtreX:

Ja, de delar av spelet som finns är bra (undantaget fysiken som simulerar hur skeppen uppför sig som närmast kan liknas med Flight Simulator 98 och sist jag kollade var det väldigt dåligt med luftmotstånd i rymden, men hey..)

Fysiken för rymdskeppen tycker jag fungerar helt OK. Tror luftmotståndet du upplever kan tillskrivas spelets/skeppens flightassist. Skeppens styrsystem bromsar rörelser automatiskt med hjälp av styrraketer (syns som små raketlågor på skeppen). Stäng av denna funktion för att slippa det simulerade luftmotståndet. Detta tillåter också mer avancerade svängar som t.ex. att flyga baklänges.


signatur

Devil Reef - Isometric Roguelike / Dungeon Crawler. Release 2024

Medlem

Köpte spelet igår kväll och tog min första tur i morse. Halvägs genom några av de tutorial jag spelade igenom så blev det att damma av min joystick och fixa till alla kontroller. När man fixat allt som man vill ha det så är det rätt schysst att flyga omkring, känns nästan naturligt.

Nu behöver man bara lista ut vad man vill syssla med i spelet. Eventuellt kolla in hur online delen är och fungerar.

Medlem

Varför sådant ståhej om No mans Sky när detta spel finns?


signatur

Det var detta...

12
Skriv svar