Rykte: Ubisoft raderar folks spel utan förvarning

Medlem
Skrivet av Cyberz:
Skrivet av Zalcore:
Skrivet av Cyberz:

Då ska de ge sig på g2a och andra sidor.
Inte mitt jävla problem att ett annat land har mindre värd valuta.
Då får man ju fan inte köpa nått om man är på semester.

Läs nyheten igen. Ifall man köper någonting ifrån sidor som inhandlar sina nycklar med stulna kreditkort så får man faktiskt skylla sig själv.

men hur ska man veta det?
G2A är ju en stor sida och man tar så klart för givet att det går rätt till.
Helt omöjligt för mig att kolla upp det.

Absolut inte omöjligt att kolla upp. Google hade gett dig svar på att G2A är lite smått shady direkt och kolla upp online butiker bör man göra innan man handlar.
Hur som helst så är detta G2As problem och ersättningsnycklar skall gå ut genom dom. I detta fallet gjorde Ubisoft helt rätt.

Medlem

Jag köpte mitt Far Cry 4 av G2Play genom Kinguin och det är nu borttaget. Har lagt en ticket till Kinguin, får se vad de säger. Inte visste jag att det inte var tillåtet? Jag vill köpa legitimt och trodde jag gjort detta, annars hade jag lika gärna kunnat ladda ner spelet via någon torrent...


signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Inaktiv

Haha vi får börja spela brädspel helt och hållet istället. Där har man en fysisk kopia som inget företag kan komma och ta ifrån en

Inaktiv

Jag har bara köpt en "fulnyckel" och det var BF4. Det skitspelet kan de gärna få radera om de vill.

Medlem
Skrivet av Gandir:
Skrivet av Tracca:
Skrivet av Gandir:

Man måste ju straffa den som gjort något olagligt, men inte oskyldiga kunder.

Det känns som att du missar att man måste köpa av uplay för att vara uplays kund.

Köper du av någon annan så är du kund till denne. De behöver kompensera dej om spelet inte längre går att spela - sen har de en möjligen en relation till uplay där de kan kräva pengar om något gått fel till - men det är knappast slutkundens problem.

Ubisoft har inte rätten att ta bort dina spel vilket fall som helst.

Fast du kanske inte är kund hos Sony om du köpt en TV av Sony på Eleganten? I detta fallet är det Ubisoft som tar bort ditt spel under oklara omständigheter. Vilket är en stor stor fråga om de får göra, det finns mycket i lagen som säger att de inte får göra på detta sättet.

Fast det är inte din sak som konsument huruvida ubisoft har rätt att tabort nyckeln eller inte, det är oviktigt. Det är en sak mellan ubisoft och den som de har sålt nyckeln till.

Som konsument har du rätt till en fungerande produkt. Den som ansvarar för det är den som sålt varan, inte den som tillverkat. Det är bara att kolla konsumentköplagen, det är den du köper av som är motpart - inte den som tillverkat.

Och nej jag är inte kund till Sony om jag köper tv på Elgiganten, jag är såklart kund till Elgiganten (som i sin tur är kund till Sony om det inte finns ytterligare mellanhänder) som ansvarar för att tvn fungerar.

Medlem
Skrivet av Satheus:

Jag har aldrig fattat varför man ska spara lite pengar på att köpa "steam nycklar" från andra ställen än Steam. Steam har ju rea så ofta att det kan bli löjligt billigt med spel.. Våra stackars plånböcker.

För att pressa priserna på steam en aning.

Steam är bra, men det är samtidigt äckligt nära att vara ett monopol. Hade det inte funnits alternativa sätt att handla spel på så hade du riskerat att se konsol-spelspriser på PC-spel.

Medlem
Skrivet av hest:
Skrivet av Satheus:

Jag har aldrig fattat varför man ska spara lite pengar på att köpa "steam nycklar" från andra ställen än Steam. Steam har ju rea så ofta att det kan bli löjligt billigt med spel.. Våra stackars plånböcker.

För att pressa priserna på steam en aning.

Steam är bra, men det är samtidigt äckligt nära att vara ett monopol. Hade det inte funnits alternativa sätt att handla spel på så hade du riskerat att se konsol-spelspriser på PC-spel.

spel till PC och andra datorer har alltid varit billigare än spel till konsoll. Steam är väl inte nära ett monopol? Finns ju massor av butiker att handla spel från.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av von_lidl:

Äntligen en bra källa för att få veta om G2A är legit eller inte, vilket de nu inte verkar vara. Bra.

G2A bedriver en seriös verksamhet. Det är säljarna (privatpersoner) som inte alltid har rent mjöl i påsen. Det är som att säga att Ebay eller Blocket inte är seriösa sidor bara för att det finns skumma typer som säljer stöldgods eller sysslar med bedrägeri.

På så vis, men det är väl lite både och. Hade jag varit ägare så hade i alla fall jag velat veta vilka säljarna är och försöka göra det så svårt som möjligt för dem att bedriva bedrägeri men det verkar ju inte som att ägarna av G2A bryr sig.

Medlem
Skrivet av Gandir:
Skrivet av DrDoom:
Skrivet av Gandir:

Lagen håller inte med dig, och hur menar du att folk som betalar pengar för spelet skall vet om det är köpt med ett bedrägeri från början?

Har folk köpt det i god tro så ska butiken de köpt det ifrån, G2A eller whatever, ersätta de med en ny cdkey.

https://www.stoldskyddsforeningen.se/privat/Sakerhetsradgivni...

"I korthet innebär det att den som medvetet eller omedveten köper en vara som visar sig vara stulen blir tvungen att lämna tillbaka varan till den ursprunglige ägaren utan att få några pengar tillbaka från den personen. "

Låter som att lagen säger samma som jag. Du har inte rätt att behålla saker du köpt i god tro, utan det är den ursprungliga ägaren (Ubisoft) som har rätt att ta tillbaka den.

Om du läser hela texten så kanske du kan få en bättre bild av det hela.

"När det gäller varor som någon säljer, men som den personen kommit över genom bedrägeri eller genom så kallat olovligt förfogande, gäller fortfarande god tro för köparen. Ett exempel på det är om någon säljer till exempel en båt som de hyrt. I detta fall har köparen rätt till varan eller rätt till ersättning/lösen om den ursprunglige ägaren kräver den tillbaka."

För att vara i god tro krävs följande; att egendomens beskaffenhet, avtalssituation och övriga omständigheter inte ger anledning till misstanke 2 § 2 st. GFL.

Delvis kan det i praktiken medföra att det krävs en viss undersökande aktivitet av dig. T.ex. att du kontrollerar priset innan du köper spelet hos andra digitala återförsäljare.

Kostar spelet hos G2A 150 - 200 kronor men hos andra återförsäljare runt 500 kronor bör varningsklockor ringa. De erbjuder dessutom en form av "försäkring" mot icke fungerande nycklar samt tillåter andra användare att sälja nycklar.

Medlem
Skrivet av von_lidl:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av von_lidl:

Äntligen en bra källa för att få veta om G2A är legit eller inte, vilket de nu inte verkar vara. Bra.

G2A bedriver en seriös verksamhet. Det är säljarna (privatpersoner) som inte alltid har rent mjöl i påsen. Det är som att säga att Ebay eller Blocket inte är seriösa sidor bara för att det finns skumma typer som säljer stöldgods eller sysslar med bedrägeri.

På så vis, men det är väl lite både och. Hade jag varit ägare så hade i alla fall jag velat veta vilka säljarna är och försöka göra det så svårt som möjligt för dem att bedriva bedrägeri men det verkar ju inte som att ägarna av G2A bryr sig.

Kanske detta får dem att ändra sina rutiner för vilka som får sälja och inte. Om de nu ersätter nycklarna så lär det kosta dem en hel del, så man får väl se vad som händer framöver. Kanske börja med auktoriserade säljare där man kan garantera legitima nycklar? Och för att bli en auktoriserad säljare så måste man exempelvis visa upp kvitton för varje köp, och har man köpt för hundra olika kort så är det ju något som inte stämmer.

Jag personligen har aldrig handlat hos G2A, men jag har handlat från liknande sidor, och jag tycker att det är bra att det finns såna här sidor. Det gör att fler köper spel istället för att piratkopiera, vilket är bra för industrin. Det gjordes väl någon undersökning för ett tag sen som visade att PC-försäljningen gått om konsolförsäljningen? Såna här sidor kan ha bidragit till den positiva vändningen.

Det säger ju sig självt att om ett spel kostar 600kr på Steam men man kan få tag på det för 250kr på sidor som G2A, att man hellre betalar 250kr, och speciellt nu för tiden då var och vartannat spel är defekt vid release. Jag tycker synd om alla som t.ex. köpt AC: Unity och som fått stått ut med alla problem, och nu när det blivit någorlunda spelbart så tar Ubisoft bort spelen från deras bibliotek. Och hur de än har köpt spelen så får man inte glömma att det trots allt handlar om betalande kunder som handlade i god tro.

Medlem

Skall bli intressant och se hur detta slutar...
Även om spelen är införskaffade med stulna kort någonstans så får inte Ubisoft gå in och agera Polis hur som helst. Ubisoft har inte heller informerat om vilka Butiker som är Legit och vilka som inte är det antagligen för att de vill att man BARA skall handla från deras egen webbutik där de lagt på ytterligare 20% på priset kan man ibland tycka.

Hoppas det löser sig för de drabbade, riktigt fult av Ubisoft de borde föregå med gott exempel, begärt köpkvitto från de berörda och låtit dem behålla sina spel och driva processen vidare med polisen mot den butik/butiker som sålt dessa nycklar. Som det är nu skjuter dom bara sig själv i foten speciellt efter allt skit som varit med ACU och FarCry4 och för att inte nämna Watch Dogs..


signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / Xbox Series X

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av von_lidl:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av von_lidl:

Äntligen en bra källa för att få veta om G2A är legit eller inte, vilket de nu inte verkar vara. Bra.

G2A bedriver en seriös verksamhet. Det är säljarna (privatpersoner) som inte alltid har rent mjöl i påsen. Det är som att säga att Ebay eller Blocket inte är seriösa sidor bara för att det finns skumma typer som säljer stöldgods eller sysslar med bedrägeri.

På så vis, men det är väl lite både och. Hade jag varit ägare så hade i alla fall jag velat veta vilka säljarna är och försöka göra det så svårt som möjligt för dem att bedriva bedrägeri men det verkar ju inte som att ägarna av G2A bryr sig.

Kanske detta får dem att ändra sina rutiner för vilka som får sälja och inte. Om de nu ersätter nycklarna så lär det kosta dem en hel del, så man får väl se vad som händer framöver. Kanske börja med auktoriserade säljare där man kan garantera legitima nycklar? Och för att bli en auktoriserad säljare så måste man exempelvis visa upp kvitton för varje köp, och har man köpt för hundra olika kort så är det ju något som inte stämmer.

Jag personligen har aldrig handlat hos G2A, men jag har handlat från liknande sidor, och jag tycker att det är bra att det finns såna här sidor. Det gör att fler köper spel istället för att piratkopiera, vilket är bra för industrin. Det gjordes väl någon undersökning för ett tag sen som visade att PC-försäljningen gått om konsolförsäljningen? Såna här sidor kan ha bidragit till den positiva vändningen.

Det säger ju sig självt att om ett spel kostar 600kr på Steam men man kan få tag på det för 250kr på sidor som G2A, att man hellre betalar 250kr, och speciellt nu för tiden då var och vartannat spel är defekt vid release. Jag tycker synd om alla som t.ex. köpt AC: Unity och som fått stått ut med alla problem, och nu när det blivit någorlunda spelbart så tar Ubisoft bort spelen från deras bibliotek. Och hur de än har köpt spelen så får man inte glömma att det trots allt handlar om betalande kunder som handlade i god tro.

Ja, det skulle kunna vara en lösning.

Har inte heller handlat från G2A men jag har funderat på det vid några tillfällen men valde att lägga till en 50-lapp eller vad det kan vara så att man slipper det som just har hänt.

Jag tycker också det är bra att det dyker upp lite sidor som du nämnde för dem flesta spelen idag är verkligen inte värda 600 kr.

Det är ju inte konstigt att folk faktiskt laddar ner ändå tycker jag. Antingen så får du betala en fet summa för ett buggigt och nästintill ospelbart spel. Eller så betalar du en billig peng men du får ditt spel raderat
Jag hade gärna velat sett demos igen så att det sätter lite krav igen på spelutvecklarna och så att man slipper slänga pengar i sjön, men de är väl så klart inte korkade de som gör gör spelen så de vill väl inte visa upp sitt hypade trasiga spel innan folk börjar förhandsboka.

Medlem
Skrivet av LordDaimos:
Skrivet av Gandir:

Sedan tror jag inte att dator spel räknas som lösöre men jag är inte helt säker måste jag kolla vidare på.

Wikipedias definition av "lösöre".

Citat:

Lösöre är individuellt bestämda fysiska naturligt flyttbara lösa saker. [...] Lösöre är lösa saker som man i princip kan bära med sig under armen, om man undantar bilar och båtar.

Så nej, digitala spel omfattas inte i detta fall men en boxad utgåva skulle göra det.

Sen faller mycket tillbaka på det avtal man ingått med Ubi när man skapat sitt UPlay-konto. Har inte kollat vad det står exakt men gissningsvis så har de någon klasul som säger att de får ta bort spel som har registrerats med olovliga nycklar.

Skrivet av Gandir:

Ja i Sverige är det olagligt att köpa stöldgods, men det är också olagligt för företag att agera polis och på egenhand säga att något är stulet och ta det av dig.

Det måste finnas en polis anmälan och en polis utredning för att detta skall få ske, samt att man måste även bli underrättad. Annars begår som i detta fallet Ubisoft enligt Svensk lag ett grovt lagbrott och bör då bli straffade för sitt agerande.

Så om någon står och säljer gymkort utanför gymmet för en fjärdedel av priset och man blir påkommen i en kontroll inne på gymmet så menar du att gymmet inte får ta det fejkade kortet av dig och avvisa dig från lokalerna?

/ LordDaimos

Fast det där är ju ett felaktigt exempel. Du snackar om ett fejkat kort.

Detta gäller ju legita koder, bara att Ubisoft nu på nått sätt inte gillar kedjan som dom tagit för att komma till slutkund.

Ponera följande:
Person A kommer över ett stulet kreditkort och köper en kod från butik B, som i sin tur köpt keyn från Ubisoft.
Person C kommer sen och köper koden från person A, antingen privat eller via en marknadsplats D.

Det är nått i den stilen jag antar har hänt av att ha läst artikel + kommentarer.

Det är ju nu helt horribelt att det är person C som ska åka dit.
Problemet ligger ju mellan person A och butik B, butik B får ju istället kräva fullbetalning av person A. Såvida detta sker så ser jag inga problem med det hela.
Ubisoft har ju egentligen ingenting med det hela att göra, fattar inte att dom pga att butik B kommer och grinar börjar banna koder.

För det som händer är ju att det är slutkonsumenten som (kanske i god tro?) hamnar i kläm, och detta ger ju bara badwill mot Ubisoft.

Nä, jag tror att skon klämmer såpass att Ubisoft är sura över att vi kunder inte betalar fullpris i den region vi bor i.
Sen vill dom bli av med G2A och liknande sajter, folk som använder VPN osv.
Men det är för mkt jobb att lägga på att gå på alla dessa, så istället börjar dom bara banna keys för att avskräcka folk från att använda dessa kanaler. Det är mina cent.

Edit: Och detta funkar ju BARA för det gäller digitala keys. Säg istället att det hade varit byertspennor vi handlat med, vad skulle Ubisoft ha gjort då? Åkt runt till alla person C och knackat på dörren och tagit tillbaka blyertspennan?

Edit2: såg denna nu:

Skrivet av sitman:

För mig låter det helt orimligt att originalägaren - som i detta fall är ubi - skall stå för kostnaden. Om någon snor din båt, säljer den vidare, och båten hittas. Då ska väll inte du behöva köpa tillbaka båten?

Kan ha fel, men i mina öron låter det fullkomligt orimligt.

Problemet jag ser är ju att det inte är slutkund C, som betalt Ubisoft med stulna medel.
Ubisoft verkar ju ha sålt koderna helt legit och fått in pengar från t ex butik B.
Sen så kommer ju person A med stulet kreditkort och handlar keys från B som sedan säljs till C.

Det ubisoft / butik B borde göra är ju att kräva A på pengar.

Men det är väl ett för svårt scenario och det lätta är bara att låta C komma i kläm och banna hans kod.
Det som nu ISTÄLLET har hänt är ju att person A kommit undan, med person C's pengar.
Så nu har UBISOFT istället stulit tillbaka sin key från C som sitter utan pengar eftersom dom är betalda till A.

På vilket sätt blev detta bättre?

Ditt scenario funkar ju bara om person X köpt koden direkt från ubisoft med stulna medel. Då reverseras pengar till den som blivit bestulen, ubisoft tar tillbaka keyn, myndigheterna får handskas med X.
Men som sagt, såfort det blir flera parter i en kedja inblandade så är det ju inte lika enkelt längre.

Medlem
Skrivet av SgtBlack:

Skall bli intressant och se hur detta slutar...
Även om spelen är införskaffade med stulna kort någonstans så får inte Ubisoft gå in och agera Polis hur som helst. Ubisoft har inte heller informerat om vilka Butiker som är Legit och vilka som inte är det antagligen för att de vill att man BARA skall handla från deras egen webbutik där de lagt på ytterligare 20% på priset kan man ibland tycka.

Hoppas det löser sig för de drabbade, riktigt fult av Ubisoft de borde föregå med gott exempel, begärt köpkvitto från de berörda och låtit dem behålla sina spel och driva processen vidare med polisen mot den butik/butiker som sålt dessa nycklar. Som det är nu skjuter dom bara sig själv i foten speciellt efter allt skit som varit med ACU och FarCry4 och för att inte nämna Watch Dogs..

På ett sätt. Men samtidigt kan du inte köpa en ny Volo 100 000kr billigare i en butik utan att fundera vad som kan vara skumt. Det är ju exakt samma med dessa spel, 20-50% billigare än vanliga butiker som man känner igen.

Att butiken gjort reklam som någon påstod gör inte butiken legit på något sätt. Denna person lever i en drömvärld där man tror att det inte finns skumbutiker som inte gör reklam på både TV, radio och tidningar. Vem som helst kan göra reklam om man har pengar. Det förekommer och det är alltid kundens ansvar att inte bli lurad. Tyvärr i vissa fall, men ofta får man skylla sig själv bara för man är snål.

Vad gör man om man inte vet? Chansar och får skylla sig själv eller så handlar man från en butik som man vet är säker.

Sen hoppas jag att de ansvariga för sådana här butiker som själ koder på andras bekostnad får fängelse. Men så länge inget händer så orkar man ju inte bry sig för man behöver ju inte handla där. Handlar ingen så är problemet löst.

Medlem

Alltså det måste ju finnas någon form av polisundersökning bakom det här. Jag ser det som direkt orimligt att Ubisoft har genomfört en egen undersökning om hur g2a mfl. kommer över sina nycklar och sen utifrån det släckt ner de som införskaffats på olaglig väg.

De kan ju omöjligt ha resurser till detta då de inte har resurser till att färdigställa sina egna produkter i tid.

Medlem
Skrivet av Gandir:
Skrivet av DrDoom:
Skrivet av Gandir:

Om du läser hela texten så kanske du kan få en bättre bild av det hela.

"När det gäller varor som någon säljer, men som den personen kommit över genom bedrägeri eller genom så kallat olovligt förfogande, gäller fortfarande god tro för köparen. Ett exempel på det är om någon säljer till exempel en båt som de hyrt. I detta fall har köparen rätt till varan eller rätt till ersättning/lösen om den ursprunglige ägaren kräver den tillbaka."

Tack för en vettig diskussion utan personangrepp kan jag börja med att säga iaf, alldeles för sällan sånt sker nuförtiden när man är oense online

Du har en poäng, men jag hävdar att jag har det med ioch med att det står "köparen har rätt till varan eller rätt till ersättning". Det tolkar jag som att Ubisoft har rätt att ta tillbaka sin produkt, MEN att köparen som blir av med den har rätt att kräva ersättning från butiken. Den som har gjort fel ska bli lidande, och det är G2A i detta läget. Varken Ubisoft eller den som köpt spelet ska bli lidande av detta.

Jag tolkar det som ägaren av den ursprungliga produkten det vill säga Ubisoft som beslagtar produkten är de som skall betala tillbaka pengarna.

Sedan anser jag inte att Ubisoft kan göra det utan att det är ett polisärende.

Men det är ju upp till en domstol att avgöra så om någon svensk har råkat ut för detta skulle jag rekommendera dem att kontakta konsument ombuds mannen för att få hjälp

Sedan ja det är ofta det inte är sansade samtals toner på nätet tyvärr, men det händer ibland.

Klart Ubisoft ska betala tillbaka pengarna, till den ursprungliga köparen som fått sitt kreditkort stulet, inte till en ev. köpare längre ned i ledet. Den köparen får väl då kräva pengarna tillbaka från sajten de köpte nyckeln ifrån.

Medlem
Skrivet av joonsson:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Gandir:

Så du menar alltså att Ubisoft förlorar pengar när de har sålt kopian till en importör, som sedan sålt spelet till en butik. Där sedan någon kommer in till Butiken och köper spelet med ett stulet konto/kreditkort?

Nu handlar det ju inte om fysiska kopior utan om att köpa till sig så kallade CD-nycklar till digitala versioner i "bulk" från handlare i länder som Kina och Ryssland.

Köparen får sina nycklar som kan säljas vidare, köpet hävs, spelbolaget sitter kvar med avgifter från kortbolaget. Den som köpte nycklar med stulna kortet kan sälja dessa vidare utan att spelbolaget ser några pengar alls.

Är det någon kund som får problem när dessa nycklar stoppas är det väl bara att vända sig dit man köpte spelet för att få en ny korrekt nyckel eller pengarna tillbaka?

Fast det är dock inte troligt att det är importörer som köpt direkt från Ubisoft som köper inte det med stulna kreditkort utan någonstans där i mellan.
Om det är direktköp från Ubisoft så borde dem direkt kunnat stoppa detta då det är Ubisoft i första hand är dem som märker när köpen blir stoppade och pengarna returneras till den rättmätige ägaren, och då är det också deras uppgift att stoppa och svartlista denna nyckel innan den används.
Men om då nyckeln redan är registrerad är de skyldiga att enligt lag först kontakta personen med den ogiltiga nyckeln, sedan göra det till ett polisärende innan de har någon som helst rätt att plocka bort ditt spel från dit spelbibliotek i detta fallet. Detta gäller även fysiska kopior, de kan inte komma och ta ditt exemplar hos dig innan polisen har gett dem den rätten om du finnes skyldig till brott.

Fast det är inte helt sant. Fysiska och digitala kopior är inte samma sak. Har du en digital kopia betalar du för en tjänst och har godkänt deras villkor. Om villkoren de flesta företag ställer skulle hålla i en svensk domstol har ingen provat vad jag vet. Men lycka till att få Blizzard att ge dig pengarna tillbaka för att du bryter villkoret om att inte fuska till exempel. Ganska säker på att det står i Uplay's villkor att du inte får använda nycklar köpta från en grå återförsäljare vilket i många länder ger Ubisoft rätt att ta bort spelet, bland annat i USA.

För övrigt verkar många missförstått vad lagen om god tro faktiskt säger. Att köpa något i god tro innebär att du inte visste att det var olagligt och inte hade någon anledning att misstänka att det var stöldgods till exempel. Du kan då inte straffas för det.

Att man får behålla varan om man köper i god tro togs bort för ett par år sedan. Numer får den rättmätige ägaren tillbaka varan, i detta fall Ubisoft, och köparen får driva process mot säljaren. Ett mycket bättre koncept i min mening, ganska baklänges att det brukade vara tvärtom.

Det du säger fungerar delvis på Blizzards online spel ja, spelen försvinner inte men ditt konto blir bannat för att du utnyttjar antingen tredjeparts program eller glitchar osv.
Det är inte fallet här och nej, Ubisoft har förnuvarande inga regler om från vem du kan köpa dina koder ifrån såvida du gör det lagligt och inte piratar eller likande för att få/undvika nyckel. De har dock eventuella regionslås men det är inget som du som köpare vet om det är en ryssk, svensk eller engelsk nyckel du får om inget sägs (installationen kan förvisso vara på felspråk som bör varna).

Men om jag förstått det rätt i detta fall rör det sig inte om regionslåsta koder eller dylikt utan nycklar som införskaffats med stulna betalningsmedel.
I detta fall så har Ubisoft ingen rätt att ta tillbaka eller radera något spel från din lista innan det har blivit ett polisärende och det har bevisats att det är du som är boven i dramat. Annars är det mellan antingen Ubisoft och den inköparen som gjort bedrägeriet eller mellan de andra mellanhänderna, inte ditt.
För i detta fall straffar de fel personer (kanske inte alla), de som köpt är inte de som gjort felet utan dem någonstans där i mellan.

Så vad de gör nu är gör deras spelarbas arga medan de som gjorde bedrägeriet kan skratta hela vägen till banken och fortsätta sin verksamhet nästa spelsläpp.

Skägg.
10 Chambers

Nyheten uppdaterad med det senaste uttalandet.


signatur
Medlem
Skrivet av MRZnr1:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av MRZnr1:

Handen på hjärtat. Man ska betala för sina spel. Förr när man inte kopierade spel i lika stor utsträckning som idag så fick man bara några nya spel per år.
Som ovan skrev så är det olagligt att köpa stöldgods i god tro så det är ju helt rätt att företag stänger av falska nycklar. Gnäll inte att ni inte har pengar för ni har en dator som klarar av spelen!
Som "vuxen" så kan man bli lite pissed off när "kriminella" surar och gnäller över sådana här bagateller. I andra länder så finns det fattigdom så tänk i större perspektiv än att tycka synd om er själva.

Fast det är inte de "kriminella" som surar. Det är personer som köper från sidor med mycket bra rykten och reklam från andra stora gamers. Det är klart om du köper något som är helt uppenbart falskt så visst, men det är inte detta som är fallet i detta.
Varför skulle du själv betala 600kr om du ser spelet på en (enligt omdömen och reklam) pålitlig sida för 100-150kr mindre, endast en person med mer pengar än denna behöver eller bara ekonomiskt inkompetent skulle köpa det dyrare alternativet (så vida det inte handlar om CE boxar eller special utgåvor).

Kan inte riktigt hålla med. Om ett pris på en sida är mycket lägre än butik så förstår man att det kanske inte står rätt till. Det är ens skyldighet. Jag visste inte om att sådana här sidor fanns tidigare. Men för en vecka sidan ville jag ha tag i Call of Duty Advanced Warfare så jag sökte runt och hittade tillslut dessa sidorna som bara säljer nycklar. Nu gav jag 300kr och det är en slant billigare än affären. Blir jag av med nyckeln så kommer jag inte alls sura utan jag tyckte det kunde vara värt att chansa.

Det är inte Ubi Soft man ska skylla på om man känner sig lurad utan sidan som sålt nyckeln. De som lipar kan ju gå till de kända varuhusen nästa gång.
Så gör man ju med allt annat så varför inte också spel?

Men olika priser hittar du överallt, på nätet, det varierar till och med mellan olika butiker, speciellt mellan tex vanliga elektronikkedjor och tex Gamestop/Game.

Folk kommer alltid att söka sig till det billigare alternativet för det finns ingen anledning till att köpa det till överpris.
Det som många nätsidor som säljer nycklar gör som inte original utgivaren som tex EA, Ubisoft osv är att de tar inte extrabetalt för det digitala och inte heller tar betalt för den fysiska skivan + förpackning som kunden inte får.
Dessutom har de inte heller samma behov av att betala hyra + extra lön till arbetare i butiken som inte existerar.

Jag köpte Gears of War 2 med 1:an inkluderad när det kom på Elgiganten för 79kr, jämfört med Game och Webhallen som hade det för 599 respektive 549.
Inte var jag orolig att det skulle vara en stulenkopia (vilket det heller inte var), så varför skulle jag inte kunna hitta liknande deals på online sidor som enligt tidigare post pekat ut att de har över 21000 goda omdömen och stora gamers har dem som sponsorer.

Jag säger inte att det är Ubisofts ansvar att kompensera spelarna som blivit av med sina spel (om det var spelarna som gjorde bedrägeriet), men de har ingen rätt att tabort spelet utan en polisutredning, och först och främst ska de vända sig mot bedragarna och inte mot spelarna.

Medlem
Skrivet av Winzi:
Skrivet av joonsson:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Gandir:

Så du menar alltså att Ubisoft förlorar pengar när de har sålt kopian till en importör, som sedan sålt spelet till en butik. Där sedan någon kommer in till Butiken och köper spelet med ett stulet konto/kreditkort?

Nu handlar det ju inte om fysiska kopior utan om att köpa till sig så kallade CD-nycklar till digitala versioner i "bulk" från handlare i länder som Kina och Ryssland.

Köparen får sina nycklar som kan säljas vidare, köpet hävs, spelbolaget sitter kvar med avgifter från kortbolaget. Den som köpte nycklar med stulna kortet kan sälja dessa vidare utan att spelbolaget ser några pengar alls.

Är det någon kund som får problem när dessa nycklar stoppas är det väl bara att vända sig dit man köpte spelet för att få en ny korrekt nyckel eller pengarna tillbaka?

Fast det är dock inte troligt att det är importörer som köpt direkt från Ubisoft som köper inte det med stulna kreditkort utan någonstans där i mellan.
Om det är direktköp från Ubisoft så borde dem direkt kunnat stoppa detta då det är Ubisoft i första hand är dem som märker när köpen blir stoppade och pengarna returneras till den rättmätige ägaren, och då är det också deras uppgift att stoppa och svartlista denna nyckel innan den används.
Men om då nyckeln redan är registrerad är de skyldiga att enligt lag först kontakta personen med den ogiltiga nyckeln, sedan göra det till ett polisärende innan de har någon som helst rätt att plocka bort ditt spel från dit spelbibliotek i detta fallet. Detta gäller även fysiska kopior, de kan inte komma och ta ditt exemplar hos dig innan polisen har gett dem den rätten om du finnes skyldig till brott.

Fast det är inte helt sant. Fysiska och digitala kopior är inte samma sak. Har du en digital kopia betalar du för en tjänst och har godkänt deras villkor. Om villkoren de flesta företag ställer skulle hålla i en svensk domstol har ingen provat vad jag vet. Men lycka till att få Blizzard att ge dig pengarna tillbaka för att du bryter villkoret om att inte fuska till exempel. Ganska säker på att det står i Uplay's villkor att du inte får använda nycklar köpta från en grå återförsäljare vilket i många länder ger Ubisoft rätt att ta bort spelet, bland annat i USA.

För övrigt verkar många missförstått vad lagen om god tro faktiskt säger. Att köpa något i god tro innebär att du inte visste att det var olagligt och inte hade någon anledning att misstänka att det var stöldgods till exempel. Du kan då inte straffas för det.

Att man får behålla varan om man köper i god tro togs bort för ett par år sedan. Numer får den rättmätige ägaren tillbaka varan, i detta fall Ubisoft, och köparen får driva process mot säljaren. Ett mycket bättre koncept i min mening, ganska baklänges att det brukade vara tvärtom.

Det du säger fungerar delvis på Blizzards online spel ja, spelen försvinner inte men ditt konto blir bannat för att du utnyttjar antingen tredjeparts program eller glitchar osv.
Det är inte fallet här och nej, Ubisoft har förnuvarande inga regler om från vem du kan köpa dina koder ifrån såvida du gör det lagligt och inte piratar eller likande för att få/undvika nyckel. De har dock eventuella regionslås men det är inget som du som köpare vet om det är en ryssk, svensk eller engelsk nyckel du får om inget sägs (installationen kan förvisso vara på felspråk som bör varna).

Men om jag förstått det rätt i detta fall rör det sig inte om regionslåsta koder eller dylikt utan nycklar som införskaffats med stulna betalningsmedel.
I detta fall så har Ubisoft ingen rätt att ta tillbaka eller radera något spel från din lista innan det har blivit ett polisärende och det har bevisats att det är du som är boven i dramat. Annars är det mellan antingen Ubisoft och den inköparen som gjort bedrägeriet eller mellan de andra mellanhänderna, inte ditt.
För i detta fall straffar de fel personer (kanske inte alla), de som köpt är inte de som gjort felet utan dem någonstans där i mellan.

Så vad de gör nu är gör deras spelarbas arga medan de som gjorde bedrägeriet kan skratta hela vägen till banken och fortsätta sin verksamhet nästa spelsläpp.

De behöver inte bevisa att du är boven i dramat, högst troligt så har kortet poilisanmälts som stulet så det finns redan en polisanmälan i grunden. Och den kunden som "köpt" nyckeln som är ägaren av nyckeln sett från Ubisofts sida. Den som köpt en illegalt införskaffad nyckel har inte köpt den från Ubisoft utan får gå till sin egna illegala återförsäljare och kräva ny nyckel eller pengarna tillbaka. Alternativt göra sin egna polisanmälan.

Köper jag t.ex ett spel på Elgiganten som inte visar sig fungera så är det ju dit jag går för att häva köpet, ingen annanstans.

Medlem
Skrivet av magnre:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av joonsson:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Gandir:

Så du menar alltså att Ubisoft förlorar pengar när de har sålt kopian till en importör, som sedan sålt spelet till en butik. Där sedan någon kommer in till Butiken och köper spelet med ett stulet konto/kreditkort?

Nu handlar det ju inte om fysiska kopior utan om att köpa till sig så kallade CD-nycklar till digitala versioner i "bulk" från handlare i länder som Kina och Ryssland.

Köparen får sina nycklar som kan säljas vidare, köpet hävs, spelbolaget sitter kvar med avgifter från kortbolaget. Den som köpte nycklar med stulna kortet kan sälja dessa vidare utan att spelbolaget ser några pengar alls.

Är det någon kund som får problem när dessa nycklar stoppas är det väl bara att vända sig dit man köpte spelet för att få en ny korrekt nyckel eller pengarna tillbaka?

Fast det är dock inte troligt att det är importörer som köpt direkt från Ubisoft som köper inte det med stulna kreditkort utan någonstans där i mellan.
Om det är direktköp från Ubisoft så borde dem direkt kunnat stoppa detta då det är Ubisoft i första hand är dem som märker när köpen blir stoppade och pengarna returneras till den rättmätige ägaren, och då är det också deras uppgift att stoppa och svartlista denna nyckel innan den används.
Men om då nyckeln redan är registrerad är de skyldiga att enligt lag först kontakta personen med den ogiltiga nyckeln, sedan göra det till ett polisärende innan de har någon som helst rätt att plocka bort ditt spel från dit spelbibliotek i detta fallet. Detta gäller även fysiska kopior, de kan inte komma och ta ditt exemplar hos dig innan polisen har gett dem den rätten om du finnes skyldig till brott.

Fast det är inte helt sant. Fysiska och digitala kopior är inte samma sak. Har du en digital kopia betalar du för en tjänst och har godkänt deras villkor. Om villkoren de flesta företag ställer skulle hålla i en svensk domstol har ingen provat vad jag vet. Men lycka till att få Blizzard att ge dig pengarna tillbaka för att du bryter villkoret om att inte fuska till exempel. Ganska säker på att det står i Uplay's villkor att du inte får använda nycklar köpta från en grå återförsäljare vilket i många länder ger Ubisoft rätt att ta bort spelet, bland annat i USA.

För övrigt verkar många missförstått vad lagen om god tro faktiskt säger. Att köpa något i god tro innebär att du inte visste att det var olagligt och inte hade någon anledning att misstänka att det var stöldgods till exempel. Du kan då inte straffas för det.

Att man får behålla varan om man köper i god tro togs bort för ett par år sedan. Numer får den rättmätige ägaren tillbaka varan, i detta fall Ubisoft, och köparen får driva process mot säljaren. Ett mycket bättre koncept i min mening, ganska baklänges att det brukade vara tvärtom.

Det du säger fungerar delvis på Blizzards online spel ja, spelen försvinner inte men ditt konto blir bannat för att du utnyttjar antingen tredjeparts program eller glitchar osv.
Det är inte fallet här och nej, Ubisoft har förnuvarande inga regler om från vem du kan köpa dina koder ifrån såvida du gör det lagligt och inte piratar eller likande för att få/undvika nyckel. De har dock eventuella regionslås men det är inget som du som köpare vet om det är en ryssk, svensk eller engelsk nyckel du får om inget sägs (installationen kan förvisso vara på felspråk som bör varna).

Men om jag förstått det rätt i detta fall rör det sig inte om regionslåsta koder eller dylikt utan nycklar som införskaffats med stulna betalningsmedel.
I detta fall så har Ubisoft ingen rätt att ta tillbaka eller radera något spel från din lista innan det har blivit ett polisärende och det har bevisats att det är du som är boven i dramat. Annars är det mellan antingen Ubisoft och den inköparen som gjort bedrägeriet eller mellan de andra mellanhänderna, inte ditt.
För i detta fall straffar de fel personer (kanske inte alla), de som köpt är inte de som gjort felet utan dem någonstans där i mellan.

Så vad de gör nu är gör deras spelarbas arga medan de som gjorde bedrägeriet kan skratta hela vägen till banken och fortsätta sin verksamhet nästa spelsläpp.

De behöver inte bevisa att du är boven i dramat, högst troligt så har kortet poilisanmälts som stulet så det finns redan en polisanmälan i grunden. Och den kunden som "köpt" nyckeln som är ägaren av nyckeln sett från Ubisofts sida. Den som köpt en illegalt införskaffad nyckel har inte köpt den från Ubisoft utan får gå till sin egna illegala återförsäljare och kräva ny nyckel eller pengarna tillbaka. Alternativt göra sin egna polisanmälan.

Köper jag t.ex ett spel på Elgiganten som inte visar sig fungera så är det ju dit jag går för att häva köpet, ingen annanstans.

Ja det är dit du går för att häva köpet ja, men det är inte spelföretaget som bestämmer om det kan ta din vara ifrån dig eller inte.
Sedan är det inte sagt vilken återförsäljare eller vilken mellan hand det är i det hela som har gjort bedrägeriet.

Om du är 4, G2A är 3, sedan någon 2 och Utgivare är 1 och det är mellan 1 och 2 som problemet uppstod så är det 3 och 4 som redan har betalat som blir "lidande" och 2 kan fortsätta som de vill och 1 har just gjort 3 och 4 mindre benägna att stödja 1.
I första hand skall 4 ev. även 3 meddelas innan handling utförs. D.v.s att Ubisoft i detta fall inte hade rätt att ta bort spel från spelaren bibliotek innan något meddelande går ut, eller i värsta fall samma dag.
Det går inte att bara ta bort något och sedan säga: Det var illegala kopior, vi återkommer senare till kunderna som är drabbade. Det fungerar inte på det sättet.

Nu har dock Ubisoft gått ut med ett nytt meddelande om att det faktiskt verkligen är kopior införskaffat på illegalt vis (dock inte vilken ordning i ledet som bedrägeriet uppstod) så mer information är att vänta, dock slår dem ner på fel personer, inte bedragarna utan dem blivit pålurade grejerna, d.v.s. kunderna.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Nu har dock Ubisoft gått ut med ett nytt meddelande om att det faktiskt verkligen är kopior införskaffat på illegalt vis (dock inte vilken ordning i ledet som bedrägeriet uppstod) så mer information är att vänta, dock slår dem ner på fel personer, inte bedragarna utan dem blivit pålurade grejerna, d.v.s. kunderna.

Bedrägeriet måste ha skett mot antingen Ubisoft själva eller en handlare de samarbetar med, annars skulle de inte veta vilka nycklar det gäller. Ubisoft har ingen aning om vilka nycklar som specifikt sålts via till exempel G2A då dessa nycklar är bortom deras kontroll.

De vet inte om det är Sven Svensson i Sverige som spelar Far Cry 4 eller någon mellanhand som har begått bedrägeriet. Det de kan göra är att stoppa de nycklar de vet någon/några kommit över på ett felaktigt sätt.

Om man inte stoppar nycklarna så kommer ju detta att fortsätta. Om pengaflödet i denna typ av handel stryps kommer den att minska.

Inaktiv

Herregud vilket jävla liv det var här då. Ja, köper ni stöldgods kan ni bli av med det också om polisen knackar på dörren. Ubisoft agerar lite vigilante med all rätt tycker jag. Börja grina, skaffa ett jobb och var ärliga i fortsättningen. Eller piratkopiera spelen istället isåfall?

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Winzi:

Nu har dock Ubisoft gått ut med ett nytt meddelande om att det faktiskt verkligen är kopior införskaffat på illegalt vis (dock inte vilken ordning i ledet som bedrägeriet uppstod) så mer information är att vänta, dock slår dem ner på fel personer, inte bedragarna utan dem blivit pålurade grejerna, d.v.s. kunderna.

Bedrägeriet måste ha skett mot antingen Ubisoft själva eller en handlare de samarbetar med, annars skulle de inte veta vilka nycklar det gäller. Ubisoft har ingen aning om vilka nycklar som specifikt sålts via till exempel G2A då dessa nycklar är bortom deras kontroll.

De vet inte om det är Sven Svensson i Sverige som spelar Far Cry 4 eller någon mellanhand som har begått bedrägeriet. Det de kan göra är att stoppa de nycklar de vet någon/några kommit över på ett felaktigt sätt.

Om man inte stoppar nycklarna så kommer ju detta att fortsätta. Om pengaflödet i denna typ av handel stryps kommer den att minska.

Tyvärr så tror jag inte att de någonsin kommer att få bukt på problemet. Eftersom de som ligger bakom bedrägeriet fortsätter att gå fria, pengarna har de redan fått och det kommer sannorlikt att vara samma visa nästa gång.

Enda sättet att minska onlinehandel är att de själva börja distribuera sina spel till skäliga priser och inte 500-600 och då fungerar de knappt likt AC.
Sedan kan de sluta göra sina kunder arga genom att inte ignorera dem så länge det bara går.

Fungerande produkter och bättre priser i grunden är det enda som kan göra det möjligt att detta minskar.
Och när det gäller priser.. eller funktionalitet vid släpp ser det inte speciellt ljust ut när det gäller Ubisoft just nu.

Medlem

Jag märkte att mitt exemplar var bort i helgen.
Hade köpt den via cjs, så det är tydligen inte bara G2A-köpare som är drabbade...

Medlem
Skrivet av flexifuel:

Jag märkte att mitt exemplar var bort i helgen.
Hade köpt den via cjs, så det är tydligen inte bara G2A-köpare som är drabbade...

Ring din konsument ombuds man och be om hjälp. För de får inte göra på det viset.

Skriv svar