"Bedrägeri" bakom tillbakadragna Far Cry 4-spel

Robot
"Bedrägeri" bakom tillbakadragna Far Cry 4-spel

Ubisoft menar att lågprisbutikerna kommit över nycklar på ohederlig väg. Butikerna håller förstås inte med.

#far-cry-4, #ubisoft, #devolver-digital, #hotline-miami


Medlem
"Bedrägeri" bakom tillbakadragna Far Cry 4-spel

Bra värld vi lever i, snart får man väll käft på smällen när man försöker fynda...

Medlem

Men alltså sänk priset från 599:- till 399:- för en jävla digital download på ett nytt spel så köper jag det gladeligen direkt på Uplay eller Steam istället för kinguin.

Vill fan inte ens veta hur det ska svida i börsen för någon som inte gått ut gymnasiet att köpa ett nytt spel en månad!

Medlem

Verkar som de hellre drar in nycklarna än att först undersöka om det är bedrägeri eller inte.. Jag håller på Skarbiński.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Förstår inte hur man kan straffa slutkunden på detta sätt.

"Du får inte vara ute och leta fynd du måste köpa av oss som har det dyraste priset. Om Inte då tar vi ditt spel ifrån dig"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag råkade ut för det här, och tycker ärligt talat att jag får skylla mig själv. Det är inte första gången G2A eller G2Play säljer skumma nycklar, jag var fullt medveten om risken att den skulle kunna bli bannad och nu när den blev det tänker jag inte handla därifrån igen någon gång den närmsta tiden.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Förstår inte hur man kan straffa slutkunden på detta sätt.

De har gjort helt rätt, om nycklarna finns där ute på grund av att någon har stulit dom och sedan säljt vidare dom så har dom helt laglig rätt att ta tillbaka det som är 'deras'. Även svensk lag styrker detta.

Långt ifrån en nyhet dock, Steam har gjort detta flera ggr om, största tillbaka draget var en serie av 7,5k nycklar till ett spel som vart stulna med hjälp av bedrägeri.

har du råkat ut för detta, gå tillbaka till affären du köpte spelet och begär en ny nyckel, de är dessa som ska stå till svar, Men värt att nämna att sidor som g2a är inga officiela återförsäljare så de lär inte hjälpa dig.

Medlem

De kanske inte kan/får prata om det, men det skulle vara väldigt intressant att veta exakt hur Ubisoft säkerställer att de nycklar som bannats är förskaffade från början via bedrägeri.
Som jag skrev i går är jag försiktigt positiv till Ubisofts tilltag då det såg ut som att de nycklar som bannats först köpts med stulna kreditkort för att sedan säljas vidare via G2A, Kunguin m.fl. Men då är det viktigt att Ubisoft inte bara tar tillfället i akt och bannar allt som inte säljs direkt via Uplay. Skulle som sagt vara intressant med lite klarhet.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av Anwest:

De kanske inte kan/får prata om det, men det skulle vara väldigt intressant att veta exakt hur Ubisoft säkerställer att de nycklar som bannats är förskaffade från början via bedrägeri.
Som jag skrev i går är jag försiktigt positiv till Ubisofts tilltag då det såg ut som att de nycklar som bannats först köpts med stulna kreditkort för att sedan säljas vidare via G2A, Kunguin m.fl. Men då är det viktigt att Ubisoft inte bara tar tillfället i akt och bannar allt som inte säljs direkt via Uplay. Skulle som sagt vara intressant med lite klarhet.

Jo bristen på den klarheten får iaf mig att tro att det inte är fallet utan att de är trötta på att det säljs billigare nycklar som köpts upp från länder med där spelen är billigare.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

MEG
Medlem

Låter lite skumt, (drar på mig konspirationsmössan) kan vara ett sätt att komma åt butiker som inte säljer deras produkter till det rekommenderade priset.


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av MEG:

Låter lite skumt, (drar på mig konspirationsmössan) kan vara ett sätt att komma åt butiker som inte säljer deras produkter till det rekommenderade priset.

Ubisoft vet ju inte vilka nycklar som just dessa butiker sålt då Ubisoft inte verkar sälja direkt till dem? De stoppar nycklar som de vet att någon/några kommit över via bedrägerier.

Medlem

Känns som det är lite underligt. Man måste ju regga cd nyckeln på Uplay, Steam, Origin osv. Hur kan dom veta att koden är "stulen"? Om koden är registrad redan varför kunde det inte vara en "hacker" som försökt regga nyckeln igen? This make no sense :S Jag köpte Premium på Battlefield 4 för 350 på spelbutiken.se och det kostar 500 på origin. Ska dom klippa det också nu?

Medlem

Våga Vägra Ubisoft.

Ifall dom vill lösa problemet får dom väl regionslåsa nycklarna på nåt vis istället för att straffa sina kunder ... bra PR, fast det verkar aldrig ha haft någon större prioritet hos utgivare.

Medlem

Först var det stulna kreditkort (vilket inte är uteslutet) sen är det "Nämnda butiker kommer över billiga nycklar på olika sätt, t.ex. genom att köpa dem i lågprisländer och sedan sälja dem i länder med högre priser. Försäljningspriset blir då markant lägre än hos etablerade återförsäljare som Steam och Uplay. Exempelvis Far Cry 4 kostar i nuläget 300 kr hos G2A medan Uplay tar 550 kr för spelet"

Tycker också det verkar skumt här... Är man serviceminded och loyal mot sina kunder så kör man ett juste race genom att TYDLIGT informerar om att dessa butiker FÅR köpa våra nycklar och DESSA skall du INTE köpa ifrån. Att folk sitter kaxiga med god ekonomi och säger "rätt åt er era dumma jävlar" är inget annat än en Tomte som blivit bortskämd av sina föräldrar och inte vet bättre. Alla har inte god ekonomi och alla kanske inte är så påläst att det är så självklart att man skall undvika vissa butiker. Det är vanliga människor som blivit olyckligt drabbade, vissa medvetna om risken andra inte. De har ändå betalat för sig de har inte gått in och snattat. Ha lite medmänsklighet eller håll käften, sitt inte och säg skyll dig själv det mår ingen bättre av. Att man visar agg mot "bluffarna" fine det må så vara. Jag är inte drabbad men jag tycker det är tråkigt för de som blivit utsatta. Hoppas det löser sig, som tur är verkar ju "Bluffarna" kompensera de drabbade.

Så då är frågan Vem är den riktiga Bluffaren, Ubisoft eller dessa 3:e parts affärer? Det är ok att sälja trasiga spel som bara måste köpas för det dubblapriset, eller?


signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / Xbox Series X

Medlem

Är inte så förvånad. Tycker man inte borde vara så värst förvånad om man handlat på G2A. Man vet ju att det är fuffens.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Jag tycker i stort sätt alla elektronikföretag här i Sverige köper in från U-länder. Min TV är t.ex. inköpt från Tjeckien och min gamla Galaxy S3 var inköpt från Polen. Fanns inte ens någon svensk manual i den. Jag tror ingen klassar Siba eller Webhallen som skojare pga detta.

Så länge priser justeras efter BNP så kommer man aldrig att komma ifrån detta. I Kina så kostar exempelvis GTA5 bara 250kr, och detta är genom Steam och ingen sida som G2A., medan vi i Sverige får betala 560kr.

Det säger ju sig självt att spelet hade sålt dåligt i Kina om de fick betala lika mycket som vi får, men har jag en möjlighet att köpa spelet för 250kr så gör jag ju naturligtvis det. Inte fan vill jag betala mer än dubbelt så mycket bara för att det är så oerhört skoj att spruta pengar på stora företag som anses sig ha rätt att leka polis.

Riktigt bra tajming av dem dessutom. TPB öppnar ju upp portarna om bara några dagar.

Gen
Medlem

Det är väl bättre att någon köper det lite billigare någonstans än att folk piratar och har sig? Sen tycker jag man skall ta bort Uplay/Origin priserna från ekvationen för de är tom mycket dyrare än fysiska kopior man köper på Spelbutiken. Vill jag betala 550kr för ett spel så kan jag lika gärna skaffa en konsoll. Vidare är det hål i huvudet att t ex CDON säljer fysisk kopia och Download för exakt samma pris. Download skall ju vara billigare! Fult knep för att tjäna mer pengar.

Medlem

Hade det varit nycklar köpta med t ex stulna kreditkort så kan jag tycka att det var rätt av Ubisoft, men ifall det handlar om nycklar köpta billigare från andra länder så är jag inte lika positivt inställd. Är det ens lagligt att göra så?
Även om Ubisoft har någon klausul som säger att man inte får göra så enligt deras LUA så kanske det inte är så lätt för kunden att veta. om det nu är så att det ÄR olagligt att sälja billigare från andra länder så får nog fan Ubisoft gå på den som ligger bakom brottet.

Är det så som dom säger så går det inte att jämföra med langning för de som köper spelen. Är spelen inköpta legalt så får väl köparen göra vad fasiken han vill med dem...låter ju mer som att det skulle vara en fråga för Tullverket i så fall.

Ozo
Medlem

"Jag var och köpte en hammare, visade sig att återförsäljaren hade stulit den, då kom tillverkaren hem till mig och tog hammaren och gick sin väg, inget konstigt alls."

Medlem

Köper aldrig mer spel från Ubisoft, "deras" spel håller aldrig måttet längre..
Det är för att Ubisoft tvingar sina utvecklare att skynda på med spelen.
De vill tjäna så mycket pengar som det går på kort dig. Vilket straffar sig i slutändan.
Nu tycker jag inte att G2A har gjort något fel, eller inte bedrägeri i alla fall..

Medlem
Skrivet av Ozo:

"Jag var och köpte en hammare, visade sig att återförsäljaren hade stulit den, då kom tillverkaren hem till mig och tog hammaren och gick sin väg, inget konstigt alls."

Kass jämförelse. Det är som om Volvo skulle förbjuda mig från att importera en volvo bil från sydamerika, och ta den ifrån mig om jag säljer vidare den här.

Avstängd

Upisoft ligger illa till i min lista på idioter och hatade.

Medlem
Citat:

The banned game copies in question were acquired through licensed wholesale distributors and as such the origin of the 'keys' is the publisher himself.

Om G2A och Kinguin har köpt dessa nycklar på lagligt vis (ej stulna kort) och sedan säljer vidare så är det lagligt. Mjukvara får säljas, även begagnad enligt EU lag oavsett användaravtal, detta som Ubi gör har jag förstått vara olagligt.

Ska vi dra en bil-historia-parallell (som det brukar göras) så skulle det vara som att en person köper och importerar en bil från utland. Sedan när bilen har importerats lägger tillverkaren märke till detta via gps och därefter tar bilen utan ersättning, förvarning och lov. Detta är stöd.

Om det är häleri eller stöldgods som är frågan så är det fortfarande olagligt att ta tillbaka godset om det inte görs på färsk gärning (inom ett dygn), denna handling av beslag klassas som självtäkt. På lagligt vis måste Ubi vid stöld då gå via polisen och göra en anmälan.

disclaimer: ej jurist men baserar mitt inlägg på källan http://www.lag24.se/a/egenm%C3%A4ktigt-f%C3%B6rfarande-och-an...

Medlem

Bara gå ihop flera som blivit drabbade och gå till EU-Domstolen. (Om de är EU-medborgare)

Medlem

Suck... När ska företagen lära sig att gråimport inte är bedrägeri...

Gen
Medlem

Ubisoft fortsätter bara att skjuta sig själv i foten. När kommer de förstå att ett sådant uttalande, i samband med löjligt kassa releaser av AAA-spel som måste patchas 5 gånger för att de skall fungera, inte är bra? Yves Guillemot måste vara totalt hjärndöd.

Medlem

Jag fattar inte hur folk kan verka så överraskade. Köper du saker från den gråa marknaden har du medvetet gjort valet att inte på förhand fråga om nyckeln är stulen eller inte, och med det accepterar du även risken för sånt här. Varken konstigt eller fel att de väljer att dra in nycklar som sålts under tveksamma förutsättningar. Många gånger är det just stöld som ligger bakom nycklarna på den sortens sidor, och oavsett hur mycket du betalar får du aldrig en juridisk rätt till att behålla stöldgods.

Medlem
Skrivet av Corolyn:

Jag råkade ut för det här, och tycker ärligt talat att jag får skylla mig själv. Det är inte första gången G2A eller G2Play säljer skumma nycklar, jag var fullt medveten om risken att den skulle kunna bli bannad och nu när den blev det tänker jag inte handla därifrån igen någon gång den närmsta tiden.

Det händer inte om du köper från g2a direkt utan om du använder deras 3d part säljare. T.ex. som att du köper från någon på Ebay


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Davisx3m:

Bara gå ihop flera som blivit drabbade och gå till EU-Domstolen. (Om de är EU-medborgare)

Ubisoft publiceringsbolag är franskt. Tillverkaren av spelet är Ubi Montreal (alltså Kanada).

Som jag förstått det är det just publiceringsbolaget som spärrat nycklar och inte själva tillverkaren? Isåfall borde det gå. Kommer det göra någon skillnad överhuvudtaget? Absolut inte alls.

Ubisoft är brända i min bok sedan länge p.g.a idiotiska uttalanden och handlingar och jag är med gravt nöje en pirat när det gäller deras spel.

Inaktiv
Skrivet av Xepheros:

Jag fattar inte hur folk kan verka så överraskade. Köper du saker från den gråa marknaden har du medvetet gjort valet att inte på förhand fråga om nyckeln är stulen eller inte, och med det accepterar du även risken för sånt här. Varken konstigt eller fel att de väljer att dra in nycklar som sålts under tveksamma förutsättningar. Många gånger är det just stöld som ligger bakom nycklarna på den sortens sidor, och oavsett hur mycket du betalar får du aldrig en juridisk rätt till att behålla stöldgods.

Den är inte grå, och om det är stulna nycklar så skall ärendet hanteras av lagen, inte av ubisoft.

På steam så går användaren med på att inte utnyttja nycklar avsedda för t.ex den ryska marknaden och vad jag vet så finns det inget sådant som användare av ubisofts tjänster går med på.

123
Skriv svar