Spärrade Far Cry 4-nycklar kom från EA:s Origin

Robot
Spärrade Far Cry 4-nycklar kom från EA:s Origin

Spel köpta med falska betalkortsuppgifter såldes vidare.

#ubisoft, #ea


Medlem
Spärrade Far Cry 4-nycklar kom från EA:s Origin

Sedär.....undra vad alla som hatade på Ubisoft i den tidigare nyheten kommer säga nu

Medlem
Skrivet av XxshadowxX:

Sedär.....undra vad alla som hatade på Ubisoft i den tidigare nyheten kommer säga nu

Jo det var väll för väl att det rörde sig om just kreditkortskapning etc. Men detta är information de kunde gått ut med direkt å inte vänta 2 dagar. Samt dessutom informera de kunder som har dessa koder innan de bara stänger ner deras spelande.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av XxshadowxX:

Sedär.....undra vad alla som hatade på Ubisoft i den tidigare nyheten kommer säga nu

Ni kom undan den här gången Ubi, men du är fortfarande den sämsta utgivaren i branschen och vi hatar dig!!!!


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Javas:
Skrivet av XxshadowxX:

Sedär.....undra vad alla som hatade på Ubisoft i den tidigare nyheten kommer säga nu

Ni kom undan den här gången Ubi, men du är fortfarande den sämsta utgivaren i branschen och vi hatar dig!!!!

Äsch....sluta vara så bitter nu

MEG
Medlem

Har fortfarande konspirationsmössan på mig, de vill alltså att kunder "bara" ska handla i deras butiker eller som de skriver på pålitliga butiker. Vad behändigt om det bara fanns deras butiker, vilka priser det skulle leda till.


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Eh, varken Far Cry 4 eller AC: Unity säljs på Origin, så hur fan går detta ihop?

Medlem

Jag förstår överhuvudtaget inte varför folk köper digitalt. Gillar ni inte att äga er produkt, eller? Varför betala 200-300kr MER för en digital kopia än en fysisk produkt (samlarutgåvan The Last of Us Ellie Edition med art book, soundtrack, väska, serietidning, Dualshocksticker m.m. var t.ex. billigare än att köpa den digitala via Playstation Store), en digital produkt som när som helst kan försvinna.

Vad händer om Ubisoft släpper ett antal katastrofala titlar till och går i konkurs? Tror ni de kommer att fortsätta driva Uplay? Inte en chans. Då sitter ni där med 300GB värdelösa spel som ni köpt för 3000 kr, när jag istället har mina fysiska kopior kvar, fysiska kopior som dessutom kostat 1200 kr mindre.

Jag förstår mig verkligen inte på er. Varför är det inte längre någon som bryr sig om ägande? Fattar ni inte att den dag fysiska kopior försvinner så försvinner också spelhistorien? Tror ni att vi hade kunnat spela Legend of Zelda eller Final Fantasy IV idag om de släppts digitalt på 80-talet?

Det här är ett kulturarv som håller på att försvinna, bara för att folk är så förbannat jävla korkade och lata att de inte orkar stoppa en BluRay i datorn och installera ett spel.

Gen
Medlem

Hahaha, aldrig i livet att jag handlar något direkt på Origin eller Uplay till deras sjuka ockerpriser. Då låter jag hellre bli att spela spelet. Vänta ni bara tills de börjar ta 600kr för standardutgåvan av ett nysläppt spel (just nu 549kr för Unity som jämförelse) . *Tvi*

Skrivet av LVX156:

Det här är ett kulturarv som håller på att försvinna, bara för att folk är så förbannat jävla korkade och lata att de inte orkar stoppa en BluRay i datorn och installera ett spel.

Egentligen håller jag med dig men det var ändå bättre förr när alla gjorde sin egen box. Nu är det ju bara ett gäng skivor. Och angående BluRay, antar du snackar konsoll? För PC spel släpps väl fortfarande på DVD? ett 50GB spel på 5 skivor, känns lite som vi är tillbaka på CD-ROMens tid. Och skulle nu spel börja släppas på BluRay hade de ändå blivit dyrare.

Medlem

Jag förstår vad du menar och håller verkligen med dig, MEN du skall inte tro att din spelsamling kommer vara intakt bara för att du har den fysisk. Uplay nere -> du kan ändå inte installera tyvärr. Vill vi ha tillbaka vår äganderätt kommer vi behöva kämpa för lagstiftning, eller endast handla drm-fritt på GoG...

Skrivet av LVX156:

Jag förstår överhuvudtaget inte varför folk köper digitalt. Gillar ni inte att äga er produkt, eller? Varför betala 200-300kr MER för en digital kopia än en fysisk produkt (samlarutgåvan The Last of Us Ellie Edition med art book, soundtrack, väska, serietidning, Dualshocksticker m.m. var t.ex. billigare än att köpa den digitala via Playstation Store), en digital produkt som när som helst kan försvinna.

Vad händer om Ubisoft släpper ett antal katastrofala titlar till och går i konkurs? Tror ni de kommer att fortsätta driva Uplay? Inte en chans. Då sitter ni där med 300GB värdelösa spel som ni köpt för 3000 kr, när jag istället har mina fysiska kopior kvar, fysiska kopior som dessutom kostat 1200 kr mindre.

Jag förstår mig verkligen inte på er. Varför är det inte längre någon som bryr sig om ägande? Fattar ni inte att den dag fysiska kopior försvinner så försvinner också spelhistorien? Tror ni att vi hade kunnat spela Legend of Zelda eller Final Fantasy IV idag om de släppts digitalt på 80-talet?

Det här är ett kulturarv som håller på att försvinna, bara för att folk är så förbannat jävla korkade och lata att de inte orkar stoppa en BluRay i datorn och installera ett spel.

Medlem
Skrivet av Gen:

Hahaha, aldrig i livet att jag handlar något direkt på Origin eller Uplay till deras sjuka ockerpriser. Då låter jag hellre bli att spela spelet. Vänta ni bara tills de börjar ta 600kr för standardutgåvan av ett nysläppt spel (just nu 549kr för Unity som jämförelse) . *Tvi*

Fysisk kopia av AC:U - 359 kr. De lever helt på att korkade och lata människor inte orkar installera spel via skiva.

Medlem
Skrivet av Kebba:

Jag förstår vad du menar och håller verkligen med dig, MEN du skall inte tro att din spelsamling kommer vara intakt bara för att du har den fysisk. Uplay nere -> du kan ändå inte installera tyvärr. Vill vi ha tillbaka vår äganderätt kommer vi behöva kämpa för lagstiftning, eller endast handla drm-fritt på GoG...

Visst, men om det skulle hända så förbjuder inte mitt samvete mig att ladda ner en NoCD-patch.

Medlem
Skrivet av MEG:

Har fortfarande konspirationsmössan på mig, de vill alltså att kunder "bara" ska handla i deras butiker eller som de skriver på pålitliga butiker. Vad behändigt om det bara fanns deras butiker, vilka priser det skulle leda till.

Jag tolkar det som att de menar att vi inte skall handla av återförsäljare som flertalet gånger köpt med stulna/falska kreditkort...

För övrigt är det frågan om europas konkurranslagstiftning tillåter dem att lägga sig långt under andra återförsäljare, vilket dem extremt lätt skulle kunna göra och ändå tjäna mer pengar än vad de gör på att sälja via dem. Bara att sälja nycklarna till andra för 300 och sälja dem själva för 300, vilka tror du blir billigast för oss då?

Gen
Medlem
Skrivet av LVX156:
Skrivet av Gen:

Hahaha, aldrig i livet att jag handlar något direkt på Origin eller Uplay till deras sjuka ockerpriser. Då låter jag hellre bli att spela spelet. Vänta ni bara tills de börjar ta 600kr för standardutgåvan av ett nysläppt spel (just nu 549kr för Unity som jämförelse) . *Tvi*

Fysisk kopia av AC:U - 359 kr. De lever helt på att korkade och lata människor inte orkar installera spel via skiva.

Man köper CD-nycklar på nätet från G2A vilket kostar mindre än på skiva.
Sen tror jag inte Steam kommer lägga ner på några år. Mina gamla spel jag köpte -95 på skiva fungerar inte i någon burk ändå så det argumentet föll.

Medlem
Skrivet av LVX156:

Jag förstår överhuvudtaget inte varför folk köper digitalt. Gillar ni inte att äga er produkt, eller? Varför betala 200-300kr MER för en digital kopia än en fysisk produkt (samlarutgåvan The Last of Us Ellie Edition med art book, soundtrack, väska, serietidning, Dualshocksticker m.m. var t.ex. billigare än att köpa den digitala via Playstation Store), en digital produkt som när som helst kan försvinna.

Vad händer om Ubisoft släpper ett antal katastrofala titlar till och går i konkurs? Tror ni de kommer att fortsätta driva Uplay? Inte en chans. Då sitter ni där med 300GB värdelösa spel som ni köpt för 3000 kr, när jag istället har mina fysiska kopior kvar, fysiska kopior som dessutom kostat 1200 kr mindre.

Jag förstår mig verkligen inte på er. Varför är det inte längre någon som bryr sig om ägande? Fattar ni inte att den dag fysiska kopior försvinner så försvinner också spelhistorien? Tror ni att vi hade kunnat spela Legend of Zelda eller Final Fantasy IV idag om de släppts digitalt på 80-talet?

Det här är ett kulturarv som håller på att försvinna, bara för att folk är så förbannat jävla korkade och lata att de inte orkar stoppa en BluRay i datorn och installera ett spel.

Jag skulle vilja säga att den digitala marknaden gjort att vi just kan spela gamla spel.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Gen
Medlem
Medlem
Skrivet av Javas:
Skrivet av XxshadowxX:

Sedär.....undra vad alla som hatade på Ubisoft i den tidigare nyheten kommer säga nu

Ni kom undan den här gången Ubi, men du är fortfarande den sämsta utgivaren i branschen och vi hatar dig!!!!

Knappast sämre än totalt värdelösa Codemasters


signatur

”Om det inte var menat att man ska äta djur, varför är de då gjorda av mat?” -Homer Simpson

Redaktör
Skrivet av Bojkott:

Eh, varken Far Cry 4 eller AC: Unity säljs på Origin, så hur fan går detta ihop?

Borttagna efter det här, läste jag.


signatur
Medlem

Det hela luktar fortfarande rutten fisk...
Ponera att G2A köpt nycklar som är oärligt skaffade så är det ju inte G2As fel, då de inte kan verifiera huruvida nycklarna är införskaffade med oärliga kreditkort. Sen undrar man varför EA skulle plocka bort Ubisoft titlar från Originstore om inget fel begåtts: " EA confirmed the news, and has temporarily removed all Ubisoft games from its catalogue in order to “protect against further fraudulent purchases”: http://www.vg247.com/2015/01/28/far-cry-4-keys-deactivated-or...

Jag kommer fortsättningsvis bara köpa min spel från Fast2Play etc. i ren protest mot dessa ockerpriser som erbjuds på bl.a. Ubisoft och Origin.


signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / Xbox Series X

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Eh, varken Far Cry 4 eller AC: Unity säljs på Origin, så hur fan går detta ihop?

Det tog bort Ubi-titlarna från Origin idag.


signatur

no remorse

Redaktör
Skrivet av LVX156:
Skrivet av Gen:

Hahaha, aldrig i livet att jag handlar något direkt på Origin eller Uplay till deras sjuka ockerpriser. Då låter jag hellre bli att spela spelet. Vänta ni bara tills de börjar ta 600kr för standardutgåvan av ett nysläppt spel (just nu 549kr för Unity som jämförelse) . *Tvi*

Fysisk kopia av AC:U - 359 kr. De lever helt på att korkade och lata människor inte orkar installera spel via skiva.

Nya storspel till pc har legat på ungefär 400-500 kr i nypris väldigt länge. Jag har för mig att jag betalade ungefär så mycket för Quake 3, Unreal Tournament, Black & White med flera i slutet av 90-talet. Samtidigt har konsumentprisindex gått upp knappt 20 procent sen 1999.

Om pc-spelen följt KPI skulle nya pc-stortitlar ligga på 500-600 kr i dag, men det känns det verkligen inte som de gör. Dyra digitala priser är ett sätt att höja priset för spel, och kanske håller förläggarna de fysiska återförsäljarna under armarna med lägre priser där för att hålla dem vid liv ett tag till. Höga digitala priser tycker jag i vilket fall inte är så konstigt.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Bojkott:

Eh, varken Far Cry 4 eller AC: Unity säljs på Origin, så hur fan går detta ihop?

Borttagna efter det här, läste jag.

Aah, på så vis.

Medlem
Skrivet av LVX156:
Skrivet av Gen:

Hahaha, aldrig i livet att jag handlar något direkt på Origin eller Uplay till deras sjuka ockerpriser. Då låter jag hellre bli att spela spelet. Vänta ni bara tills de börjar ta 600kr för standardutgåvan av ett nysläppt spel (just nu 549kr för Unity som jämförelse) . *Tvi*

Fysisk kopia av AC:U - 359 kr. De lever helt på att korkade och lata människor inte orkar installera spel via skiva.

Vad har detta med att vara korkad eller lat? Jag är inte ensam i att jag sedan många år tillbaka gjort mig av med cdläsaren i min dator och satt in andra grejer istället. Det blir mer och mer begränsat vad du faktiskt behöver en skiva till, och jag ser ingen anledning till varför det är något dåligt. Bättre för miljön att skippa fysiska exemplaren också.

Medlem

Det är fortfarande olagligt enligt Svensk lag att ta lagen i egna händer och ta tillbaka stulet gods. Detta som Ubi gör klassas för självtäkt. Citerar mitt inlägg från nyheten från igår.

Skrivet av =FFM=FH:

...Om det är häleri eller stöldgods som är frågan så är det fortfarande olagligt att ta tillbaka godset om det inte görs på färsk gärning (inom ett dygn), denna handling av beslag klassas som självtäkt. På lagligt vis måste Ubi vid stöld då gå via polisen och göra en anmälan.

disclaimer: ej jurist men baserar mitt inlägg på källan http://www.lag24.se/a/egenm%C3%A4ktigt-f%C3%B6rfarande-och-an...

Att någon har gjort fel och bedragit Ubi, vilket är beklagligt, ger inte Ubi rätt att göra fel tillbaka eller mot annan. Ubi borde ha gått via polisen/rättsväsendet med bevis innan handling, Ubi är inte över lagen.

Dessutom detta med att skada konsumenten är det värsta ett företag kan göra. Det finns sätt att förhindra och försvåra bedrägeriköp vilket Ubi borde satsa sin energi på. På detta vis vinner både konsumenten och Ubi.

Ser man rent krasst på detta så var det Ubi som blev bedragen med sina bristande system, men konsumenten får betala priset.
Vill tillägga att sälja begagnade licenser är en rättighet företag inte får ta ifrån konsumenten enligt EU domstol.

Medlem

Så i slutändan är det bara konsumenterna som drabbas negativt av detta.

G2A är en helt legit sida att köpa sina keys från. Bara för att utgivarna inte har "godkänt" dem betyder det inte att de är mindre giltiga ställen än Peppes Spelbutik. Det är ingen som behöver utgivarnas godkännande för att sälja deras spel, oavsett hur mycket de vill att så skall vara fallet.

Medlem
Skrivet av Namn Namnsson:

G2A är en helt legit sida att köpa sina keys från. Bara för att utgivarna inte har "godkänt" dem betyder det inte att de är mindre giltiga ställen än Peppes Spelbutik. Det är ingen som behöver utgivarnas godkännande för att sälja deras spel, oavsett hur mycket de vill att så skall vara fallet.

Det känns ju inte så seriöst med företag som i sin iver att maximera sin vinst inte verkar bry sig var nycklarna de säljer kommer ifrån så länge de får tag i dem så billigt som möjligt.

Om de säljer legitima nycklar blir det inga problem men då går deras vinst ner.

Redaktör
Skrivet av Namn Namnsson:

Så i slutändan är det bara konsumenterna som drabbas negativt av detta.

G2A är en helt legit sida att köpa sina keys från. Bara för att utgivarna inte har "godkänt" dem betyder det inte att de är mindre giltiga ställen än Peppes Spelbutik. Det är ingen som behöver utgivarnas godkännande för att sälja deras spel, oavsett hur mycket de vill att så skall vara fallet.

Men problemet är ju att G2A sålt nycklar som ursprungligen införskaffats på olaglig väg.

Visst är köparna förlorarna. Samtidigt, om någon säljer en vara för nästan halva priset mot ordinarie pris borde varningsklockorna ringa. Och återkommande köpare är ju inte bara förlorare - de kan ha sparat stora pengar på andra spelköp.


signatur
Medlem

Har de tur så har de spelat färdigt spelet och kan få tillbaka pengarna

Medlem
Skrivet av XxshadowxX:

Sedär.....undra vad alla som hatade på Ubisoft i den tidigare nyheten kommer säga nu

Ja det förändrar ju inte att dom inkluderar "importerade" nycklar från lägre valutor som inte är ett brott, när dom letar nycklar att banna!

Medlem

Jaha... då vetja vart min nyckel till Far Cry 4 kom ifrån.. Och dem man köpte av kunde inte ge mig en ny nyckel utan hänvisar att man kan få "poäng" för pengarna man köpte spelet för eller få pengarna tillbaka. Det löste sig... men surt att de ska sluta såhär.

Edit: Hädanefter blir det Green man gaming, humble bundle eller gamersgate utöver Steam.

123
Skriv svar