Dragon Age: Inquisition är Biowares bästsäljare

Robot
Dragon Age: Inquisition är Biowares bästsäljare

De gamla konsolerna hjälpte Dragon Age 3 att bli Biowares största spel någonsin.

#bioware, #dragon-age-inquisition, #dragon-age-origins, #ea


Medlem
Dragon Age: Inquisition är Biowares bästsäljare

Väl förtjänat tycker jag : )

Medlem

Undrar hur många som har brutit sina löften att bojkotta Bioware/EA efter ME3.

Medlem
Skrivet av Ahris:

Undrar hur många som har brutit sina löften att bojkotta Bioware/EA efter ME3.

Ja tänk om alla hade behållt sina löften, det hade varit 1000 ex rakt ner i toaletten. Konkurs

Definitivt värt det, även om jag har haft mycket problem med buggar och krascher så är spelet annars väldigt roligt. Jag ville nästan inte göra sista questet då jag ville ha mer.

Medlem
Skrivet av Chiefen:
Skrivet av Ahris:

Undrar hur många som har brutit sina löften att bojkotta Bioware/EA efter ME3.

Ja tänk om alla hade behållt sina löften, det hade varit 1000 ex rakt ner i toaletten. Konkurs

Ja räknar du bara FZ's läsare så...

MT
Medlem
Skrivet av Ahris:

Undrar hur många som har brutit sina löften att bojkotta Bioware/EA efter ME3.

Jag har hållit mitt löfte efter DA2. Har varit lite sugen ibland men vet att jag kommer kanske spela 1h sen aldrig mer röra det. Spelar DA:O för tjugonde gången istället.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Chiefen:
Skrivet av Ahris:

Undrar hur många som har brutit sina löften att bojkotta Bioware/EA efter ME3.

Ja tänk om alla hade behållt sina löften, det hade varit 1000 ex rakt ner i toaletten. Konkurs

Ja räknar du bara FZ's läsare så...

Varje missnöjd nörd med ett twitter-konto eller tillgång till forum tror de startat en revolution.

KoP
Medlem
Skrivet av MT:
Skrivet av Ahris:

Undrar hur många som har brutit sina löften att bojkotta Bioware/EA efter ME3.

Jag har hållit mitt löfte efter DA2. Har varit lite sugen ibland men vet att jag kommer kanske spela 1h sen aldrig mer röra det. Spelar DA:O för tjugonde gången istället.

Synd. För DA3 är så mycket bättre än DA2.

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av MT:
Skrivet av Ahris:

Undrar hur många som har brutit sina löften att bojkotta Bioware/EA efter ME3.

Jag har hållit mitt löfte efter DA2. Har varit lite sugen ibland men vet att jag kommer kanske spela 1h sen aldrig mer röra det. Spelar DA:O för tjugonde gången istället.

Synd. För DA3 är så mycket bättre än DA2.

Utan tvivel. Jag vill påstå att det går att argumentera för att Inquisition är bättre än Origins med, men samtidigt är det inte superlönt i och med de försöker göra såpass olika saker redan från början. Oavsett så är Inquisition utan tvivel det bästa BioWare släppt på jävligt länge.

Medlem
Skrivet av Chiefen:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Chiefen:
Skrivet av Ahris:

Undrar hur många som har brutit sina löften att bojkotta Bioware/EA efter ME3.

Ja tänk om alla hade behållt sina löften, det hade varit 1000 ex rakt ner i toaletten. Konkurs

Ja räknar du bara FZ's läsare så...

Varje missnöjd nörd med ett twitter-konto eller tillgång till forum tror de startat en revolution.

Yes

Medlem

Jag var aldrig ett stort fan av Dragon Age Origins trots att jag älskar den sortens spel vanligtvis. Dragon Age 2 ska vi inte ens snacka om.

Inquisition där emot har jag haft oerhört kul i hittills! Bygger just nu ytterligare en karaktär. Vore inte helt fel om vi kunde få se våra karaktärer i naturligt ljus förstås innan vi godkänner utseendet... detta är lite knepigt...

Inaktiv

Vad är det som gör Inquisition bra?
Är osäker på om det är värt att spela igenom..

Älskar Baldur's Gate 2 och KotOR, gillar Origins.
Det som hållit mig borta från Inquisition är det verkar spelas ungefär som ett MMO med en stor värld och en miljon tråkiga sidequests och massa blommor att samla/mineraler att gräva ut. (Tycker Elder Scrolls är trist) Stridssystemet har jag läst att det inte är något speciellt och har läst grejer som att mounts bara är där för syns skull eftersom man knappt färdas snabbare med dem (Vilket låter vidrigt puttenuttigt).

Låter som att man försökt trycka in så mycket som möjligt för att attrahera en så bred målgrupp som möjligt, vilket skulle kunna leda till ganska intetsägande spel...

Finns det någon som spelat det och inte gillat det?

k3m
Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av KoP:
Skrivet av MT:
Skrivet av Ahris:

Undrar hur många som har brutit sina löften att bojkotta Bioware/EA efter ME3.

Jag har hållit mitt löfte efter DA2. Har varit lite sugen ibland men vet att jag kommer kanske spela 1h sen aldrig mer röra det. Spelar DA:O för tjugonde gången istället.

Synd. För DA3 är så mycket bättre än DA2.

Utan tvivel. Jag vill påstå att det går att argumentera för att Inquisition är bättre än Origins med, men samtidigt är det inte superlönt i och med de försöker göra såpass olika saker redan från början. Oavsett så är Inquisition utan tvivel det bästa BioWare släppt på jävligt länge.

Det går inte ens att jämföra Origins då det är många gånger bättre än Inquisition. Inquisition är ett bra spel och inte mer än så. Finns mycket bättre rollspel.

Medlem

Säger rätt mycket om vad vi kan förvänta oss från bioware hädan efter.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

phi
Medlem
Skrivet av mapamapa:

Finns det någon som spelat det och inte gillat det?

Jag är väldigt kluven. Personligen hatar jag verkligen att springa runt och plocka blommor, mineraler och samla material för att kunna crafta. Det går lyckligtvis att strunta i det om man vill.

Sen är spelet fullsmockat med tråkiga sidequests som inte tillför någonting till själva spelet eller storyn. När vi väl är inne på storyn så tycker jag att den är ganska "meh".

Gällande stridssytemet så gör det vad det ska, varken mer eller mindre. Tactical view-kameran är ibland hopplös jobbig, vilket gör att man oftast bara kör realtid istället. Striderna är så pass lätta att även fast man som jag spelar på hard så blir det sällan svårt.

Trots bristerna så har jag ändå lagt ned ca 150 timmar på det hittills och har inte kört igenom main storyn ännu. Så man ju valuta för pengarna åtminstone.

Men något Origins är det inte.

Medlem

Senaste DA Inquisition är nästan sämre än DA2 orkade inte spela det mer än 2h sen så la jag ner känns så dåligt alla tråkiga side quest. Sen för inte tala om stridssytemet är så kasst sämre än DA2 och detta är nog det viktigaste för mig skit i storyn dom flesta spel ha kass ändå vill man ha en bra story är det mycket bättre och läsa en bra bok, så för mig är det än 2/5 i betyg inte mer och jag har svårt och förstå att det sålt så bra. För efter DA2 köper jag aldrig bioware spel utan och provat det. Jag gillar MA3 som jag tyckte var riktigt bra.

Medlem

Kommer inte köpa det fören det blir billigt.
Nu är det inte värt pengarna tycker jag.

Medlem
Skrivet av fnord:

Senaste DA Inquisition är nästan sämre än DA2 orkade inte spela det mer än 2h sen så la jag ner känns så dåligt alla tråkiga side quest. Sen för inte tala om stridssytemet är så kasst sämre än DA2 och detta är nog det viktigaste för mig skit i storyn dom flesta spel ha kass ändå vill man ha en bra story är det mycket bättre och läsa en bra bok, så för mig är det än 2/5 i betyg inte mer och jag har svårt och förstå att det sålt så bra. För efter DA2 köper jag aldrig bioware spel utan och provat det. Jag gillar MA3 som jag tyckte var riktigt bra.

Jag håller med dig om detta. Dragon Age: Origins är ett av mina favoritspel genom tiderna och nog min absoluta favorit inom RPG-genren. Dragon Age 2 var en stor besvikelse och jag såg fram emot Inquisition väldigt mycket.

När BioWare gick ut och sade att det var "Av PC-spelare för PC-spelare" så blev jag överlycklig och såg fram emot det riktigt mycket. Äntligen skulle de ha lyssnat efter fiaskot som var tvåan och lovade saker som att den taktiska vyn skulle komma tillbaka.

Det som hände var att de skeppade ett spel där den taktiska vyn är helt trasig och oanvändbar och stidssystemet är i mitt tycke nerdummat i och med att du inte får sätta ut poäng själv på vilka attribut dina gubbar skall ha och du är begränsad till att använda åtta förmågor som inte går att byta ut under stridernas gång.

När det kommer till huvudhistorien kändes den i mitt tycke ganska okej, om än något krystad. Du bygger inte direkt upp dig själv utan råkar bara ha ett magiskt märke på din hand och vips så är du messias.

Att de lagt in uppdrag i MMO-stil där allting i världen skall samlas och dödas i X-antal för att du skall "tjäna" poäng som du kan använda för att låsa upp mer av huvudhistorian tycker jag är en riktigt usel idé och jag kan inte förstå hur de fick för sig att lägga in det i spelet.

Spelet ser bra ut, men som en strategiskt lagd spelare som älskade den taktiska vyn och möjligheten att leka med en uppsjö förmågor på varje karaktär fann jag spelet allt annat än det jag hade hoppats på. Jag spelade igenom hela Dragon Age 2, men i det här gav jag upp efter 30 timmar. Den trasiga spelmekaniken gjorde att jag helt enkelt inte kunde njuta av spelet.

Det skall mycket till innan jag köper ett till BioWare-spel som det ser ut nu, tyvärr.

Medlem

Nej tack än så länge för min del, föregående talare tar upp bra negativa poänger som jag också har uppfattat.
Jag är svårflörtad efter deras senaste alster.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

k3m
Medlem
Skrivet av phi:
Skrivet av mapamapa:

Finns det någon som spelat det och inte gillat det?

Jag är väldigt kluven. Personligen hatar jag verkligen att springa runt och plocka blommor, mineraler och samla material för att kunna crafta. Det går lyckligtvis att strunta i det om man vill.

Sen är spelet fullsmockat med tråkiga sidequests som inte tillför någonting till själva spelet eller storyn. När vi väl är inne på storyn så tycker jag att den är ganska "meh".

Gällande stridssytemet så gör det vad det ska, varken mer eller mindre. Tactical view-kameran är ibland hopplös jobbig, vilket gör att man oftast bara kör realtid istället. Striderna är så pass lätta att även fast man som jag spelar på hard så blir det sällan svårt.

Trots bristerna så har jag ändå lagt ned ca 150 timmar på det hittills och har inte kört igenom main storyn ännu. Så man ju valuta för pengarna åtminstone.

Men något Origins är det inte.

En mycket bra synops. Den borde läggas in nedanför recensionstexten. Som ett komplement till den.

Medlem

Köpte spelet på releasedagen. En hyper-deluxe-limited-edition utgåva i fysiskt format. Jag har inte kommit längre in i storyn än att jag träffat på dvärgen med armborstet, hans Alvmagikerpolare och den andra.. vem det nu var. Så sjukt intetsägande känns helt spelet. Har försökt spela det nu 4-5 ggr.

Det känns tråkigt rent spontant. Jag hade jävligt gärna älskat spelet.. men.. nä. Det gick helt enkelt inte.

Ja just det, kan väl lägga till att jag spelat alla Biowares RPG sedan Baldurs Gate i princip. Så jag är ingen fjunig nybörjare heller


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Medlem

Det beror ju litet på hur man spelar det, då de släpper tyglarna relativt fria. Det finns definitivt underhållande avsnitt, men det är också lätt att drunkna i sidospår med quests som i varierande grad mest finns där för att ge en Power, valutan som bestämmer ens räckvidd eller hur man skall uttrycka det. Man -behöver- inte utföra dessa, och man bör inte stanna i samma area hela tiden heller utan man kan komma tillbaks senare, eller inte, om man så vill. Ser ofta folk som ledsnar pga att de stannar i det enorma första area:t utan att resa runt litet.

Spelet är definitivt designat med konsol i åtanke, tactical cam var helt oanvändbart på PC förr men funkar hjälpligt numera. Det är dock inte ett hopplöst fall utan jag har inga problem med styrningen alls egentligen, om man bortser från tactical, så de har iaf lagt ner en del tid på PC-versionen. Spelet handlar mest om realtidsstrider, typ som ett fantasy-Mass Effect fast med paus likt tidigare Bioware-spel, och fler förmågor med full kontroll över ditt party. Det är inte ett "DAO två" så det skall man inte förvänta sig, men gillar man tredjeperson-cRPGs så tycker jag det är ett bra spel.

Det är väldigt svårt att rekommendera på grunden av tidigare titlar, eftersom hittills så är alla DA-spel olika. Därför bör man inte förvänta sig en direkt uppföljare utan mer en fristående sådan med nytt tema i samma värld, med fokus på mer utforskande. Spelet är verkligen stort, det tog mig runt 150h att göra allt, men kör man enbart storyn så kortas det ned en bra bit.

Värt köpet helt klart för mig, men skulle gärna se dem släppa ett oldschool-rpg som omväxling.

Medlem
Skrivet av phi:
Skrivet av mapamapa:

Finns det någon som spelat det och inte gillat det?

Jag är väldigt kluven. Personligen hatar jag verkligen att springa runt och plocka blommor, mineraler och samla material för att kunna crafta. Det går lyckligtvis att strunta i det om man vill.

Sen är spelet fullsmockat med tråkiga sidequests som inte tillför någonting till själva spelet eller storyn. När vi väl är inne på storyn så tycker jag att den är ganska "meh".

Gällande stridssytemet så gör det vad det ska, varken mer eller mindre. Tactical view-kameran är ibland hopplös jobbig, vilket gör att man oftast bara kör realtid istället. Striderna är så pass lätta att även fast man som jag spelar på hard så blir det sällan svårt.

Trots bristerna så har jag ändå lagt ned ca 150 timmar på det hittills och har inte kört igenom main storyn ännu. Så man ju valuta för pengarna åtminstone.

Men något Origins är det inte.

Tycker precis likadant om allt du skriver, kanske spelat 40 fortfarande inte klarat det ännu. Känns som de lagt mycket tid på att göra det till en så bred massa som möjligt och inte lyckats få till dragon age känslan i spelet riktigt.

SPOILER? -->

Huvudstoryn kan väl sammanfattas ungefär " Ond snubbe hotar hela världen, du är hjälten som räddar allt (de tillochmed visar att utan dig så skulle världen gå åt helvete vid ett tillfälle) fight the bad guys blablabla goda vinner (gissar jag på) "

Inaktiv

Mass Effect & DA: Origins plöjde jag igenom direkt. Inquisition är bra men samtidigt saknar det suget jag haft för andra BioWare spel. Jag får nästan tvinga mig själv att starta spelet och sen tar det tid innan man hittar det som är bra.

Det sagt så kommer jag nog att spela igenom DA:I en andra gång. Kanske blir roligare när man inte tittar bakom varje sten.


signatur

The definition of insanity?

1
Skriv svar