Nvidia tweakar underpresterande Geforce GTX 970

Robot
Nvidia tweakar underpresterande Geforce GTX 970

Slött grafikminne får konkurrenten AMD att posta spydig bild.

#nvidia, #amd


Medlem
Nvidia tweakar underpresterande Geforce GTX 970

nVIdia fanboy som man är kan man ändå inte låta bli att skratta när man ser ATI's reklam

Medlem

Spelar man i 1080p så är detta ingen stor sak, som jag gör, och vill ligga på stabila FPS med 120hz skärm. 1440p och med bra prestanda?. Då skulle jag nog fundera på reklamation om det går, eller om nvidia kör en kompensation av något slag

nVidia är just nu på SweClokers forum och svarar på frågor om någon är intresserad av detta:
http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1350020...

Medlem

Föredrar nVidia men för i helvete...ge er med G-sync och ta in Freesync...

Inaktiv

Bara haft överhettade ATi (nuvarande AMD-kort då) kort jag

min 780 ligger på fina 27c i idle och 38 i spel atm


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Medlem

Har haft mer problem med att mina Nvidia kort krånglar än, med Amd. Så jag vet inte riktigt, brukar köra på det som funkar bäst.

Men det är ju lite dumt att vara spydig slår en ganska snabbt tillbaks på fingrarna!

Medlem

Haha, klockren reklam Påminner om när Sony visade hur man delar spel på PS4an (man bara lämnar över kartongen till polaren)!

Kör 2st 970 i SLI och jag kan intyga att i mitt personliga användande så har inga problem uppstått, ens i situationer över 3.5GB

k3m
Medlem
Medlem
Skrivet av WulffX03:

Spelar man i 1080p så är detta ingen stor sak, som jag gör, och vill ligga på stabila FPS med 120hz skärm. 1440p och med bra prestanda?. Då skulle jag nog fundera på reklamation om det går, eller om nvidia kör en kompensation av något slag

nVidia är just nu på SweClokers forum och svarar på frågor om någon är intresserad av detta:
http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1350020...

Nej, det kanske inte är några stora problem i 1080p just nu. Men spelen kräver mer minne nu och snart så behövs 4 GB VRAM även i 1080p. Om du då vill köpa ett till kort så har kommer du lida av att du bara har 3,5 GB VRAM, samt 0,5 GB segt VRAM. Så det är en ganska stor grej om man tänker på framtidseffekterna av det hela.

Medlem

hahaha AMD? vem använder sånt skit, nvidea 4 ever, let the haters hate, duckruckmucky smuck!

Medlem

jag spelar bara i 1080p och jag tycker det är en stor sak, för jag vill att mitt kort skulle ha hålla så länge som prestandan gör det möjligt och inte i brist utav minne,

det kanske inte hände så mycket med minnen på grafikkort under ps3,x360 eran, Men under de kommande åren nu så kommer det definitivt ändras iom det nya konsollernas stora minne jämför med innan. 512 mb vs 8196 mb

att köpa ett nytt enthusiast kort idag under 4 gb skulle inte falla mig in, folk säger att 4gb är för mycket i 1080P men det säger folk alltid, de sa folk om 2 vs 3 gb också och idag använder de flesta över 2.5 - 3 gb gb i spel på högsta inställningarna

jag testade ett 980 tidigare Men tyckte inte det hade tillräckligt mycket prestanda så nu väntar jag på 380x/390x/GM 200

men hade jag köpt Gtx 970 vilket jag iof var sugen på att köra i sli hade jag blivit tokig om jag fick reda på att korten bara hade 3.5 gb att effektivt tillgå i spel,

speciellt eftersom jag väntar på mod vänliga spel såsom gta v, nya fallout, nästa elderscrolls spel och vem vet vad som mer kommer, så jag personligen anser dett är helt tokigt. Men å andra sidan kan alla 970 användare ha tur och klara sig fint 2 år frammåt det vet man aldrig då kortet fortfarande är ett av de bästa bang for the buck korten jag sett:) ungefär som R9 290 med trix kylaren när de fick att köpa för 2.5 k,

Dessutom är det falsk marknadsföring så jag hoppas det smakr,

Medlem

dom borde göra ett kontra bild där det står, Nvidia means Nvidia pure awsomesauce ^^

Så....om jag bara har 1080 * 1200 i upplösning borde jag väl aldrig komma upp i mer än 3,5 ändå?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Så....om jag bara har 1080 * 1200 i upplösning borde jag väl aldrig komma upp i mer än 3,5 ändå?

1920x1200/1080

Det går inte att säga för allt beror på hur spelet använder ditt vram och vilka inställningar du kör med.
I normala fall idag orkar inte ett enda kort med nog höga inställningar för att ditt vram ska ta slut med undantag för moddat skyrim osv.

Witcher 3 som är jävligt snyggt och mest troligt optimerat för att nyttja det snabbare vram du har i datorn kan det finnas risk för att det tar slut. Men då behöver du bara stänga av några effekter som tex. MSAA som äter något så förbannat med grafikminne.

Glöm inte att svaret på din fråga bara är spekulationer och finns inget innan vi har facit i hand. Men jag skulle inte oroa mig om jag var du. Får du problem är det bara att sänka på inställningar tills det löser sig.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Haha skönt gjort AMD

Medlem

Man märker ju knappt av problemet. Testat i både FC4 och Dying Light och så fort jag går över 3.3 - 3.4 GB så tappar jag 1-2 FPS men det är allt. Får absolut inget stutter eller andra problem.

Medlem
Skrivet av GRiZZLYFiRE:

Bara haft överhettade ATi (nuvarande AMD-kort då) kort jag

min 780 ligger på fina 27c i idle och 38 i spel atm

har aldrig haft ett kort som överhettats..men mitt gtx 8800 idlade på 90ºC jag slutade helt sonika att spela tills jag köpte ett annat kort

Medlem
Skrivet av Zalcore:

Man märker ju knappt av problemet. Testat i både FC4 och Dying Light och så fort jag går över 3.3 - 3.4 GB så tappar jag 1-2 FPS men det är allt. Får absolut inget stutter eller andra problem.

Samma, samma.

Har också sett en del benchmarks i vissa titlar där prestandatappet bara är 1-5% stort, vilket i sammanhanget är otroligt litet.

I vissa GPGPU-scenarion och för vissa användare så verkar det dock ha brutit ihop helt. Men inte för mig, och inte för en hel del andra testare heller! Så jag är nöjd

Inaktiv
Skrivet av fluffmajster:
Skrivet av GRiZZLYFiRE:

Bara haft överhettade ATi (nuvarande AMD-kort då) kort jag

min 780 ligger på fina 27c i idle och 38 i spel atm

har aldrig haft ett kort som överhettats..men mitt gtx 8800 idlade på 90ºC jag slutade helt sonika att spela tills jag köpte ett annat kort

TES: Oblivion brände ett X800 för mig. Sen var de nått annat


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Zalcore:

Man märker ju knappt av problemet. Testat i både FC4 och Dying Light och så fort jag går över 3.3 - 3.4 GB så tappar jag 1-2 FPS men det är allt. Får absolut inget stutter eller andra problem.

Samma, samma.

Har också sett en del benchmarks i vissa titlar där prestandatappet bara är 1-5% stort, vilket i sammanhanget är otroligt litet.

I vissa GPGPU-scenarion och för vissa användare så verkar det dock ha brutit ihop helt. Men inte för mig, och inte för en hel del andra testare heller! Så jag är nöjd

Mjo, vi ska väl vara nöjda! Men samtidigt verkar det som att många utav dom som skall testa med mer än 3.5GB användning slänger på nån super hög upplösning för att pressa kortet och sedan klagar på stutter när det egentligen beror på att spelet inte funkar så bra på en ensamt 970 i 4k. xD

Medlem
Skrivet av Zalcore:
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Zalcore:

Man märker ju knappt av problemet. Testat i både FC4 och Dying Light och så fort jag går över 3.3 - 3.4 GB så tappar jag 1-2 FPS men det är allt. Får absolut inget stutter eller andra problem.

Samma, samma.

Har också sett en del benchmarks i vissa titlar där prestandatappet bara är 1-5% stort, vilket i sammanhanget är otroligt litet.

I vissa GPGPU-scenarion och för vissa användare så verkar det dock ha brutit ihop helt. Men inte för mig, och inte för en hel del andra testare heller! Så jag är nöjd

Mjo, vi ska väl vara nöjda! Men samtidigt verkar det som att många utav dom som skall testa med mer än 3.5GB användning slänger på nån super hög upplösning för att pressa kortet och sedan klagar på stutter när det egentligen beror på att spelet inte funkar så bra på en ensamt 970 i 4k. xD

Öhm... no? O_o Da fuck kinda bs Sony/Mac mentalitet är det?

Bullshit är bullshit, fan spelar det för roll om ni inte råkat få problem just nu. De ljög, och helt i onödan också, hade lätt fortfarande köpt kortet om det stått 3.5gb. Kommer nog behålla det också om de kan lösa problemen via nya drivrutiner. Men om nvidia inte kan det, så kan det ju bli ju förbannat irreterande, om man helt plötsligt får en massa bildproblem från ingenstans, pga ett ynka klantigt design problem =/.

Shit, nu när jag tänker efter så fick jag en del bildproblem när jag maxa metro last light och körde deras benchmark, sure inget man märkte av sen när man drog ner vissa extrem effekterna för att få det spelbart.

Hursom, fortfarande rätt b. Tänk om jag hade haft hönskit i huvudet och föredragit 30fps? Jag tillsammans med många andra må tycka det är att försöra ett spel men vill en köra så, så borde man ju självklart kunna göra det utan att en får en massa bild problem på köpet.

Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Zalcore:
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Zalcore:

Man märker ju knappt av problemet. Testat i både FC4 och Dying Light och så fort jag går över 3.3 - 3.4 GB så tappar jag 1-2 FPS men det är allt. Får absolut inget stutter eller andra problem.

Samma, samma.

Har också sett en del benchmarks i vissa titlar där prestandatappet bara är 1-5% stort, vilket i sammanhanget är otroligt litet.

I vissa GPGPU-scenarion och för vissa användare så verkar det dock ha brutit ihop helt. Men inte för mig, och inte för en hel del andra testare heller! Så jag är nöjd

Mjo, vi ska väl vara nöjda! Men samtidigt verkar det som att många utav dom som skall testa med mer än 3.5GB användning slänger på nån super hög upplösning för att pressa kortet och sedan klagar på stutter när det egentligen beror på att spelet inte funkar så bra på en ensamt 970 i 4k. xD

Öhm... no? O_o Da fuck kinda bs Sony/Mac mentalitet är det?

Bullshit är bullshit, fan spelar det för roll om ni inte råkat få problem just nu. De ljög, och helt i onödan också, hade lätt fortfarande köpt kortet om det stått 3.5gb. Kommer nog behålla det också om de kan lösa problemen via nya drivrutiner. Men om nvidia inte kan det, så kan det ju bli ju förbannat irreterande, om man helt plötsligt får en massa bildproblem från ingenstans, pga ett ynka klantigt design problem =/.

Shit, nu när jag tänker efter så fick jag en del bildproblem när jag maxa metro last light och körde deras benchmark, sure inget man märkte av sen när man drog ner vissa extrem effekterna för att få det spelbart.

Hursom, fortfarande rätt b. Tänk om jag hade haft hönskit i huvudet och föredragit 30fps? Jag tillsammans med många andra må tycka det är att försöra ett spel men vill en köra så, så borde man ju självklart kunna göra det utan att en får en massa bild problem på köpet.

Saken är ju liksom det att det inte är någonting som man märker av ändå. Har som sagt testat ett gäng olika spel över 3.5GB och tappar endast 1-2FPS, vilket är ungefär samma som 980 gör.

Hade detta varit ett problem så hade mitt kort åkt tillbaka direkt, men saken är ju den att det har fungerat fint innan detta kom fram, och det kommer definitivt att göra det efteråt.
Sedan att dom kunde gått ut med det direkt kan jag väl hålla med om, men det gör det fortfarande inte till ett sämre kort än vad det var för en månad sedan då alla prisade kortet som nån jävla messiah.
Folk har en tendens att se problem där dom inte finns.

Medlem
Skrivet av GRiZZLYFiRE:

TES: Oblivion brände ett X800 för mig. Sen var de nått annat

Rofl, kul att du säger det! Oblivion brände ett X800 för mig med! Åratal jag ens tänker på det kortets namn. X800.

Jag insisterade att köra allt på "high" och fick betala dyrt... Man hade kunnat steka ägg på dens röda metall-heatsink!!

Kopplade till sist in en 30 cm diameter bordsfläkt i ett försök att kyla kortet. Tror väl det knappt blev marginellt bättre.

Medlem

AMD <3

Jag skulle aldrig igen använda deras kort, men jag är samtidigt jäkligt glad att de finns. Nvidia måste ha ett rejält motstånd på marknaden och AMD ligger efter just nu. Hoppas verkligen de lyckas med kommande generation kort.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

*Suck* Varför måste fanboysen alltid visa sina fula trynen när det är tal om grafikkort. Har genom åren kört ungefär lika många kort från Nvidia som ATI/AMD och de har alla varit bra (mer eller mindre). Det är som Jonis sa bara bra att de triggar varandra till bättre grejer. Precis som med Samsung och Apple. Hate the haters...

Medlem
Skrivet av Darkmage1971:

*Suck* Varför måste fanboysen alltid visa sina fula trynen när det är tal om grafikkort. Har genom åren kört ungefär lika många kort från Nvidia som ATI/AMD och de har alla varit bra (mer eller mindre). Det är som Jonis sa bara bra att de triggar varandra till bättre grejer. Precis som med Samsung och Apple. Hate the haters...

fanboys finns i alla läger.
konsol / PC
Sony / Microsoft
iPhone IOS / Android
Star trek / Star wars

list goes on


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

MEG
Medlem

Rolig reklam, lite som när Sega hånade Nintendo, på den gamla goda tiden
http://cinemassacre.com/2012/08/17/snes-vs-sega-genesis-full-...


signatur

Death is only the beginning

Gen
Medlem

Tydligen stämmer inte uttalandet om en ny drivrutin enligt information till Kitguru:

http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/anton-shilov/...

Medlem

Nyheten handlar om 970 och så är det en bild på 980. Det är ju FULLSTÄNDIGT OACCEPTABELT.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Intressant, kör själv ett 970 med ASUS Swift och är toknöjd. Orkade inte med 4k i Shadow of Mordor dock, men hade inte väntat mig annat heller med ett singelkort

Kommer aldrig köpa ATI om inte något otroligt sker, men det är bra att AMD kontrar. Konkurrens är BRA!!!

Så kan man ju alltid hoppas att Nvidia pudlar ordentligt och gör ett utbytesprogram för oss som köpt kortet

12
Skriv svar