Windows 10 blir gratis för många

Medlem
Skrivet av totte1015:

Frågan är OM man uppgraderar till 10, kan man sedan nergradera sig igen om man vill det?

Tja, du har ju kvar din gamla Win7/8 licens, så varför inte?
Det vore tokigt om du "löste in" din licens.


signatur

I drank what?

Medlem

Undrar om man måste formatera datorn eller det räcker med en ren uppgradering? Antar det sistnämnda men spännande att se om allt fungerar direkt då.

Medlem
Skrivet av Stich:

Undrar om man måste formatera datorn eller det räcker med en ren uppgradering? Antar det sistnämnda men spännande att se om allt fungerar direkt då.

Så som det har fungerat i Windows 8, så kunde du göra en "in-place"-uppgradering från Windows 7. Det vill säga att du körde en installationsfil i Windows 7, startade om, och sen kör du Windows 8. Antar att det blir samma sak med Windows 10. Föredrar fortfarande att formatera och installera nytt och fräscht dock, historiskt sett så är risken större för drivrutinsproblem med uppgraderingar.

Medlem

Är väl någon 32-bit Home Basic-version det handlar om där 70% av funktionerna är låsta. Meanwhile släpper Apple den ultimata versionen av det bästa operativsystemet gratis varje gång.

NuZ
Testpilot
Skrivet av kebbe:

Är väl någon 32-bit Home Basic-version det handlar om där 70% av funktionerna är låsta. Meanwhile släpper Apple den ultimata versionen av det bästa operativsystemet gratis varje gång.

Apple? "Get out of here infidel!!!"


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Ozo
Medlem
Skrivet av kebbe:

Är väl någon 32-bit Home Basic-version det handlar om där 70% av funktionerna är låsta. Meanwhile släpper Apple den ultimata versionen av det bästa operativsystemet gratis varje gång.

Hade det funnits flera olika versioner så hade det nog framgått i en presentation på 2 timmar.

Skrivet av Qvisten:

Så får vi säkert en massa reklam istället

Operativsystemet är inte gratis permanent, utan i ett år för redan befintliga win7/8 kunder. Varför dessa skulle få reklam förstår jag inte o.O

Medlem

Är det skillnad på en windows 8 nyckel och en 8.1 nyckel?
Jag köpte min innan 8.1 kom ut, på erbjudandet som gav uppgradering från win7 för 149kr.


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Skrivet av M_R_X5432:

gratis så vad är haken?

Du måste ha "riktigt" Windows sedan innan.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Ozo:
Skrivet av kebbe:

Är väl någon 32-bit Home Basic-version det handlar om där 70% av funktionerna är låsta. Meanwhile släpper Apple den ultimata versionen av det bästa operativsystemet gratis varje gång.

Hade det funnits flera olika versioner så hade det nog framgått i en presentation på 2 timmar.

Skrivet av Qvisten:

Så får vi säkert en massa reklam istället

Operativsystemet är inte gratis permanent, utan i ett år för redan befintliga win7/8 kunder. Varför dessa skulle få reklam förstår jag inte o.O

Nej det har du fått om bakfoten. Win10 är helt gratis för alla med licenser för Win7 och 8. Permanent, för alltid.

Men du måste uppgradera inom det första året, sedan tar erbjudandet slut.

Ozo
Medlem
Skrivet av Hullken:

Nej det har du fått om bakfoten. Win10 är helt gratis för alla med licenser för Win7 och 8. Permanent, för alltid.

Men du måste uppgradera inom det första året, sedan tar erbjudandet slut.

Ja, annars hade jag inte kallat det gratis, då hade det varit en trial/demo.

Medlem

Windows har allt mindre costumizations och det gör det jobbigt att använda, så där måste det bli bättre. Även windows7 är hemsk i originalutförande, helt hopplösa inställningar men efter en viss tids ändringar så kan man få det fungera hyfsat snabbt.
Win10 verkar innebära mer mobil/tablet lull-lull som jag inte har någon som helst nytta av. Men det kan bli uppgradering(?) bara p.g.a. DX12.

Medlem

Låter som MS ska gå över till prenumerations licenser, har hört rykten om det tidigare.
Man ska betala årsavgift och sen får man upgraderingarna gratis. Tycks vara så jättarna ska dra in mer pengar, Adobe och Autodesk mfl är redan där.
Jag vägrar, men tydligen så verkar tillräckligt många köpa det.

Medlem
Skrivet av fizk:

Låter som MS ska gå över till prenumerations licenser, har hört rykten om det tidigare.
Man ska betala årsavgift och sen får man upgraderingarna gratis. Tycks vara så jättarna ska dra in mer pengar, Adobe och Autodesk mfl är redan där.
Jag vägrar, men tydligen så verkar tillräckligt många köpa det.

Antagligen inte, då går ju kunderna tillbaka till sitt föregående? Eftersom man redan lär ha en gammal licens för att få win10

Det är Store dom tjänar pengar redan på


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem
Skrivet av kebbe:

Är väl någon 32-bit Home Basic-version det handlar om där 70% av funktionerna är låsta. Meanwhile släpper Apple den ultimata versionen av det bästa operativsystemet gratis varje gång.

Du tror inte att kostnaden för osx är inbakat i priset för datorn?

Skrivet av Hullken:
Skrivet av Ozo:
Skrivet av kebbe:

Är väl någon 32-bit Home Basic-version det handlar om där 70% av funktionerna är låsta. Meanwhile släpper Apple den ultimata versionen av det bästa operativsystemet gratis varje gång.

Hade det funnits flera olika versioner så hade det nog framgått i en presentation på 2 timmar.

Skrivet av Qvisten:

Så får vi säkert en massa reklam istället

Operativsystemet är inte gratis permanent, utan i ett år för redan befintliga win7/8 kunder. Varför dessa skulle få reklam förstår jag inte o.O

Nej det har du fått om bakfoten. Win10 är helt gratis för alla med licenser för Win7 och 8. Permanent, för alltid.

Men du måste uppgradera inom det första året, sedan tar erbjudandet slut.

Windows 7 eller Windows 8.1, inte "bara" Windows 8. Klart att det ska jävlas lite med en trots att man har en köpt kopia av OS:et. Jag kan inte ha 8.1 på min laptop eftersom den bara segar ned och många drivrutiner slutar funka.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

12
Skriv svar