Sex inte bara för sexets skull i The Witcher 3

Robot
Sex inte bara för sexets skull i The Witcher 3

CD Projekt om varför sex är en så stor del av sitt kommande spel.


Medlem
Sex inte bara för sexets skull i The Witcher 3

Äre då man ställer in allt på högsta?


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Jag var en kvart före er med den denna nyhet i forumet, mwauhaha!

Medlem

Det är så jävla konstigt. Varför är det drama över naket över huvud taget? Spelet är för vuxna och det är massvis med folk som dör på väldigt hemska sätt i spelet... men det som folk fokuserar på istället är att två utav karaktärerna, som är vuxna och gör det helt och hållet utav egen vilja, har sex med varandra? Det känns lite lätt skevt tycker jag.

Medlem
Citat:

Men företaget har kommit långt sedan det första spelets Pokémon-liknande samlarkort där nakenheten och sexet var höhö-igt och skämsigt. I uppföljaren höll de sig oftast på rätt sida om den fina linjen mellan erotik och flåserier.

Säger mer om dig Jocke, än om spelet i sig. Jag fann inget "flåsigt eller skämsigt" i något av spelen, det är upp till betraktaren och dennes egna värderingar. Precis på samma sätt som att det sannolikt finns folk som menar att trean är sexistisk, "flåsig och skämsig" så ligger det i deras sätt att resonera och se verkligheten.

Men men, precis som alltid så är recensioner och recensenter i de allra flesta fall precis som vem somhelst som spelar spel, ytterligare en person med ytterligare en åsikt, men med yrket att skriva ner den.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Värt att tänka på, sex i USA betraktas annorlunda än i Europa, framförallt i norden och speciellt i Sverige. Att en spel innehåller sex kan leda till att det tabubeläggs betydligt mer än om det innehåller grovt våld i USA, i jämförelse med exempelvis just Sverige. Något säger mig att det är på grund hur sex i spel betraktas i USA som CD Project har valt att ens kommentera det, personligen anser jag att det hela är "meh" och inget jag bryr mig det minsta om.
Vill de ha sex i spelet så får de ha det, vill de inte det så behöver de inte ha det heller, livet går vidare trots allt.

Medlem
Skrivet av BeeJac:

Jag var en kvart före er med den denna nyhet i forumet, mwauhaha!

Good for you.

Medlem

Älskar sist vi hade den här debatten och argumenten löd i stil med "Varför ha med det överhuvudtaget?", kränkta korkade föräldrar antar jag..

Ja varför ha med det öht? Varför ha med våldet? Varför låta spelare styra karaktären? Vi kunde hållit oss till film istället, gärna censurerad..


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av Tobias Solem:
Citat:

Men företaget har kommit långt sedan det första spelets Pokémon-liknande samlarkort där nakenheten och sexet var höhö-igt och skämsigt. I uppföljaren höll de sig oftast på rätt sida om den fina linjen mellan erotik och flåserier.

Säger mer om dig Jocke, än om spelet i sig. Jag fann inget "flåsigt eller skämsigt" i något av spelen, det är upp till betraktaren och dennes egna värderingar. Precis på samma sätt som att det sannolikt finns folk som menar att trean är sexistisk, "flåsig och skämsig" så ligger det i deras sätt att resonera och se verkligheten.

Men men, precis som alltid så är recensioner och recensenter i de allra flesta fall precis som vem somhelst som spelar spel, ytterligare en person med ytterligare en åsikt, men med yrket att skriva ner den.

Säger det någonting om någon säger det väl isf mest om hur låg standard du själv har. Sex är asnajs och det finns ingen anledning till att det inte ska finnas i seriösa berättarmedium med, men första Witcher använde det knappast på ett sätt som tillförde någonting.

Medlem

Kanske handlar om att Polen är rätt konservativt också?

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Tobias Solem:
Citat:

Men företaget har kommit långt sedan det första spelets Pokémon-liknande samlarkort där nakenheten och sexet var höhö-igt och skämsigt. I uppföljaren höll de sig oftast på rätt sida om den fina linjen mellan erotik och flåserier.

Säger mer om dig Jocke, än om spelet i sig. Jag fann inget "flåsigt eller skämsigt" i något av spelen, det är upp till betraktaren och dennes egna värderingar. Precis på samma sätt som att det sannolikt finns folk som menar att trean är sexistisk, "flåsig och skämsig" så ligger det i deras sätt att resonera och se verkligheten.

Men men, precis som alltid så är recensioner och recensenter i de allra flesta fall precis som vem somhelst som spelar spel, ytterligare en person med ytterligare en åsikt, men med yrket att skriva ner den.

Jag är inne på Xepheros linje. Din logik kan appliceras på vad fan som helst. "Oj, gillade du inte gameplayet i Daikatana? Då säger det mer om dig än spelet i sig. Jag fann inget "frustrerande eller tråkigt" i spelet, det är upp till betraktaren och dennes egna värderingar."

Frilansare
Skrivet av Tobias Solem:
Citat:

Men företaget har kommit långt sedan det första spelets Pokémon-liknande samlarkort där nakenheten och sexet var höhö-igt och skämsigt. I uppföljaren höll de sig oftast på rätt sida om den fina linjen mellan erotik och flåserier.

Säger mer om dig Jocke, än om spelet i sig. Jag fann inget "flåsigt eller skämsigt" i något av spelen, det är upp till betraktaren och dennes egna värderingar. Precis på samma sätt som att det sannolikt finns folk som menar att trean är sexistisk, "flåsig och skämsig" så ligger det i deras sätt att resonera och se verkligheten.

Men men, precis som alltid så är recensioner och recensenter i de allra flesta fall precis som vem somhelst som spelar spel, ytterligare en person med ytterligare en åsikt, men med yrket att skriva ner den.

Det är klart att det är subjektivt hur man uppfattar sexhanteringen i The Witcher 1. Det är också subjektivt om man tycker att sexet i en porrfilm har samma verkshöjd som sexet i Eyes Wide Shut eller Secretary.

Och nej, jag är ingen porrmotståndare.

finns som sakt en 18 år gärsn..om föräldrarna låter sina små oskyldiga barn titta på saker som riktar sig till vuxna är det päronens fel.

vissa verkar inte kunna se skillnanden på spel film och verkligheet...det verkar vara mera så här...eee 18 år på ett spel skit samma..ne he du lilla gosse du får inte se en film som innehåller rena porret


signatur

New life, New hope

Frilansare
Skrivet av Figurlig:

Kanske handlar om att Polen är rätt konservativt också?

Intressant! Tror du att de tar i lite extra just för att de verkar i ett konservativt, katolskt samhälle?

Medlem

Phew! Det var ju tur det. Annars hade FZ dragit ned betyget ala Bayonetta 2 / Witcher 1.

Medlem

Sex i spel ÄR inte kontroversiellt utanför en liten, liten klick konservativa (främst i USA) och radikalfeminister (främst i Europa), mestadels personer som aldrig spelat annat än Pac-Man eller Candy Crush. De får bara ett oproportionerligt stort utrymme i media.

Inaktiv

Sex är ju bättre än att hugga ihjäl någon? eller har jag fel?


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Medlem

Kombinera världens bästa open world-RPG (med Oculus-stöd) med den bästa samlagssimulatorn ni kan föreställa er till OR så har ni mitt drömspel.

Så kan man välja lite efter humör om man vill ha perfekta polygonbewbs eller ylande grisförvridna gobliner rakt up i nyllet när man masturb... jag menar, när man spelar rent allmänt.

Med ena handen på tangentbordet och andra handen på musen.

Datormusen!

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:
Skrivet av Tobias Solem:
Citat:

Men företaget har kommit långt sedan det första spelets Pokémon-liknande samlarkort där nakenheten och sexet var höhö-igt och skämsigt. I uppföljaren höll de sig oftast på rätt sida om den fina linjen mellan erotik och flåserier.

Säger mer om dig Jocke, än om spelet i sig. Jag fann inget "flåsigt eller skämsigt" i något av spelen, det är upp till betraktaren och dennes egna värderingar. Precis på samma sätt som att det sannolikt finns folk som menar att trean är sexistisk, "flåsig och skämsig" så ligger det i deras sätt att resonera och se verkligheten.

Men men, precis som alltid så är recensioner och recensenter i de allra flesta fall precis som vem somhelst som spelar spel, ytterligare en person med ytterligare en åsikt, men med yrket att skriva ner den.

Det är klart att det är subjektivt hur man uppfattar sexhanteringen i The Witcher 1. Det är också subjektivt om man tycker att sexet i en porrfilm har samma verkshöjd som sexet i Eyes Wide Shut eller Secretary.

Och nej, jag är ingen porrmotståndare.

Två riktigt bra filmer i sin egen rätt, jag finner ingen av filmerna eller innehållet i The Witcher 1 som varken "flåsiga" eller "skämsiga" - som sagt, man lär sig mer om människorna själva än spelen när man läser recensioner med subjektivt innehåll.

Sen är det klart att det finns innehåll som vissa inte övht. uppmärksammar, eller "kvalitetsnivåer" för olika personer/målgrupper, en erotisk scen regisserad av Ridley Scott, eller Steven Sheinberg uppskattas mer av många än av "insert random porrfilmsregissör", på samma sätt som en lågbudgetkrigsfilm uppskattas av färre än Spielbergs motsvarighet.

Sedan finns det såklart en tredje grupp människor som tycker å det bestämdaste att allt krig, eller allt sex i film är dåligt och opassande. Tyckande kommer i alla former, vissa hävdar att deras tyckande är "rätt" för att många tycker likadant, andra hävdar att deras tyckande är "rätt" för att "mainstream" är detsamma som dålig smak, oavsett hur det rationaliseras så finns inga objektiva värderingar.

Därför menar jag just att "skämsigt" möjligen appliceras på vissa spelare, men det finns också de som spelade spelen utan att ens reflektera över spelkorten, inte för att de tyckte att de var "bra", utan för att de fokuserade på det spelet i huvudsak handlade om. Korten i The Witcher 1 var på intet sätt en huvuddel av spelets innehåll, utan var ungefär som människorna i GTA5, en del av spelvärlden som sådan, vad man gjorde med detta, eller att uppmärksamma detta var helt enkelt upp till betraktaren.

Därför blir jag ibland lite envis i såna här sammanhang, för det är lite som att människor som av en eller annan anledning blir upprörda över något innehåll i spel, film, satirteckningar, eller böcker får för sig att eftersom de blev upprörda så har de någon slags rättigheter på grund av att de blev upprörda att driva någon slags kampanj för att förändra innehåll eller för att påverka andra människor att bli lika upprörda som de är. Givetvis kommer det alltid att finnas smakpoliser, det vet de flesta som läser recensioner av något slag nuförtiden. Men vad är det smakpoliserna gör EGENTLIGEN?

Mitt svar på den frågan är att berätta för andra vad de tycker och försöker uppmuntra andra att tycka likadant. Så därav min kommentar, och möjligen smått raljanta ton.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Gen
Medlem
Skrivet av Figurlig:

Kanske handlar om att Polen är rätt konservativt också?

Gamla Polen under kommunismens tid kanske, dagens Polen ser rätt annorlunda ut.

OnT : Ingen fara med lite sex, som alla säger är det helt naturligt.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Jag är inne på Xepheros linje. Din logik kan appliceras på vad fan som helst. "Oj, gillade du inte gameplayet i Daikatana? Då säger det mer om dig än spelet i sig. Jag fann inget "frustrerande eller tråkigt" i spelet, det är upp till betraktaren och dennes egna värderingar."

Här handlar det inte om att jag har ett problem med att man ogillar The Witcher 1 som spel, spelet har flera spelmekaniska problem och buggar som är lagom frustrerande, och det finns delar i storyn som kan kännas korthuggna, eller i vissa fall meningslösa. Det vi diskuterar just här är snarare "smak" om vissa komponenter som är små komponenter i spel. Ungefär som sexscener i Game of Thrones. Det som är så spännande är att människor kan bli oerhört provocerade av att det är en sexscen med, medan de snarare rycker på axlarna när någons huvud far från axlarna, eller som George R.R. Martin själv skriver:

“I can describe an axe entering a human skull in great explicit detail and no one will blink twice at it. I provide a similar description, just as detailed, of a penis entering a vagina, and I get letters about it and people swearing off. To my mind this is kind of frustrating, it’s madness. Ultimately, in the history of [the] world, penises entering vaginas have given a lot of people a lot of pleasure; axes entering skulls, well, not so much.”

Så det som debatteras här är i så fall "nivån" eller "smakfullheten" på sexscenerna, inte spelet som helhet, och det är alltså där jag invänder mig. Är du med?


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Tobias Solem:
Skrivet av Sisyr:

Jag är inne på Xepheros linje. Din logik kan appliceras på vad fan som helst. "Oj, gillade du inte gameplayet i Daikatana? Då säger det mer om dig än spelet i sig. Jag fann inget "frustrerande eller tråkigt" i spelet, det är upp till betraktaren och dennes egna värderingar."

Här handlar det inte om att jag har ett problem med att man ogillar The Witcher 1 som spel, spelet har flera spelmekaniska problem och buggar som är lagom frustrerande, och det finns delar i storyn som kan kännas korthuggna, eller i vissa fall meningslösa. Det vi diskuterar just här är snarare "smak" om vissa komponenter som är små komponenter i spel. Ungefär som sexscener i Game of Thrones. Det som är så spännande är att människor kan bli oerhört provocerade av att det är en sexscen med, medan de snarare rycker på axlarna när någons huvud far från axlarna, eller som George R.R. Martin själv skriver:

“I can describe an axe entering a human skull in great explicit detail and no one will blink twice at it. I provide a similar description, just as detailed, of a penis entering a vagina, and I get letters about it and people swearing off. To my mind this is kind of frustrating, it’s madness. Ultimately, in the history of [the] world, penises entering vaginas have given a lot of people a lot of pleasure; axes entering skulls, well, not so much.”

Så det som debatteras här är i så fall "nivån" eller "smakfullheten" på sexscenerna, inte spelet som helhet, och det är alltså där jag invänder mig. Är du med?

Jag är med, och det är fortfarande exakt samma logik som gäller då bådadera är subjektiva aspekter. Du tycker att att vissa delar av storyn är korthuggna och meningslösa, Gösta håller inte med. Du tycker att spelet har spelmekaniska problem, Pelle håller inte med. Du tycker att sexscenerna i spelet är allt annat än skämmiga, Jocke Bennet håller inte med.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Jag är med, och det är fortfarande exakt samma logik som gäller då bådadera är subjektiva aspekter. Du tycker att att vissa delar av storyn är korthuggna och meningslösa, Gösta håller inte med. Du tycker att spelet har spelmekaniska problem, Pelle håller inte med. Du tycker att sexscenerna i spelet är allt annat än skämmiga, Jocke Bennet håller inte med.

Fast vissa åsikter är bättre än andra.

k3m
Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Tobias Solem:
Citat:

Men företaget har kommit långt sedan det första spelets Pokémon-liknande samlarkort där nakenheten och sexet var höhö-igt och skämsigt. I uppföljaren höll de sig oftast på rätt sida om den fina linjen mellan erotik och flåserier.

Säger mer om dig Jocke, än om spelet i sig. Jag fann inget "flåsigt eller skämsigt" i något av spelen, det är upp till betraktaren och dennes egna värderingar. Precis på samma sätt som att det sannolikt finns folk som menar att trean är sexistisk, "flåsig och skämsig" så ligger det i deras sätt att resonera och se verkligheten.

Men men, precis som alltid så är recensioner och recensenter i de allra flesta fall precis som vem somhelst som spelar spel, ytterligare en person med ytterligare en åsikt, men med yrket att skriva ner den.

Jag är inne på Xepheros linje. Din logik kan appliceras på vad fan som helst. "Oj, gillade du inte gameplayet i Daikatana? Då säger det mer om dig än spelet i sig. Jag fann inget "frustrerande eller tråkigt" i spelet, det är upp till betraktaren och dennes egna värderingar."

Själv håller jag med Tobias. Sedan så används inte logiken på det sätt du säger. Logik är förankrat i vetenskap, inte åsikter. Sist så är sex något fint och naturligt. Att det inte finns fler spel som nyttjar det är tråkigt.

Medlem

Bara införa två kryssboxar innan man börjar spelet. I den ena står det Våld i den andra Sex så kan man skräddarsy sin upplevelse. Jag vill dock tro att av ren nyfikenhet skulle de flesta ha bägge ibockade.

Lite nyfiken, de som inte gillar Sex i spel, är det ok i tex Game of thrones?

Frilansare
Skrivet av disinfect:

Phew! Det var ju tur det. Annars hade FZ dragit ned betyget ala Bayonetta 2 / Witcher 1.

Eller så hade en enskild recensent dragit ner betyget för att denne tycker så, eller inte. Att FZ står bakom alla enskilda recensenters texter på sajten är inte samma sak som att FZ håller med om allt som står i alla enskilda recensenters texter. Eller betygen för delen. Vore ju märkligt om vi samlades för konsensus varje gång det skulle sättas betyg, inte sant?

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:
Skrivet av disinfect:

Phew! Det var ju tur det. Annars hade FZ dragit ned betyget ala Bayonetta 2 / Witcher 1.

Eller så hade en enskild recensent dragit ner betyget för att denne tycker så, eller inte. Att FZ står bakom alla enskilda recensenters texter på sajten är inte samma sak som att FZ håller med om allt som står i alla enskilda recensenters texter. Eller betygen för delen Vore ju märkligt om vi samlades för konsensus varje gång det skulle sättas betyg, inte sant?

Oavsett så borde en recension gå igenom en viss kvalitetskontroll, precis som med allt annat. Den här tycker jag bara är komisk: http://www.fz.se/artiklar/recension/20071103/the-witcher

Recensionen av enhanced edition ser helt annorlunda ut: http://www.fz.se/artiklar/recension/20081007/the-witcher-enha...

k3m
Medlem
Skrivet av Horniak:
Skrivet av Joakim Bennet:
Skrivet av disinfect:

Phew! Det var ju tur det. Annars hade FZ dragit ned betyget ala Bayonetta 2 / Witcher 1.

Eller så hade en enskild recensent dragit ner betyget för att denne tycker så, eller inte. Att FZ står bakom alla enskilda recensenters texter på sajten är inte samma sak som att FZ håller med om allt som står i alla enskilda recensenters texter. Eller betygen för delen Vore ju märkligt om vi samlades för konsensus varje gång det skulle sättas betyg, inte sant?

Oavsett så borde en recension gå igenom en viss kvalitetskontroll, precis som med allt annat. Den här tycker jag bara är komisk: http://www.fz.se/artiklar/recension/20071103/the-witcher

Recensionen av enhanced edition ser helt annorlunda ut: http://www.fz.se/artiklar/recension/20081007/the-witcher-enha...

Fasiken vilken bra idé. Hoppas FZ.se tar emot ditt förslag lika bra som jag gör. Beröm åt dig, verkligen ett toppen förslag

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av k3m:

Själv håller jag med Tobias. Sedan så används inte logiken på det sätt du säger. Logik är förankrat i vetenskap, inte åsikter.

Eh, argument är en del av logik. Vet inte vad du pratar om...

...och det gör antagligen inte du heller

Medlem

Vad är sensmoralen här?

Det är ok att slakta till höger och vänster, men fruktansvärt att två vuxna knullar...?

123
Skriv svar