The Witcher: Wild hunt & Sex

Medlem
The Witcher: Wild hunt & Sex

Läste precis en artikel på the guardian som utforskade hur Wild Hunt använde sig av det. Artikeln beskriver hur det spelade 16 timmar med motion capture av just sex scener samt att de använder sig av de för att beskriva relationen mellan två karaktärer. Det är alltså inte för att sälja spelet till hormonstinna tonåringar, utan för att påvisa att det finns en meningsfull relation mellan karaktärarerna, att den ene skulle ge sig efter den andre om den hamnade i knipa.

Vidare nämner de även en annan punkt jag fastnade för. En mänsklig värld utan sex utspelar sig från ett barns perspektiv eller en så är det en osann berättelse. Jag håller med att sex är en viktigt förankring som gör en värld mer mänsklig. Visst finns de spel som kanske tar det till sin yttersta spets, men om vi tar Ninja Theory's Devil May Cry som ett exempel som vart mycket omdiskuterat för sitt porträtterande av kvinnor så kan vi även där se att de scener som fanns faktiskt underströk karaktärens destruktiva livsstil och val.

Jag hoppas inte denna tråd nu spårar ut på sexism och objektifiering för det var inte meningen. Meningen är att understryka att sex faktiskt används för att förstärka berättandet, inte som marketing knep.

Önskar alla en trevlig fredag!

Medlem

Jag tycker att CD Projekt Red är lite "hit and miss" när det kommer till sexet i Witcher-spelen. Å ena sidan gillar jag att sexet är en del av berättelsen och inte ett sorts "mål" som man strävar efter (som i många Bioware-spel, tex). Å andra sidan gled sexet i speciellt första Witcher-spelet in i självparodiskt territorium - och då bortser jag ändå från hela sexkortsamlaraspekten av spelet.

Förhoppningsvis kan Witcher 3 bygga på förbättringarna som det andra spelet gjorde på området. Jag gillade deras motivering för att uppenbarligen inleda spelet med en sexscen, men vi får väl se hur det blir.

1
Skriv svar