Arnroths krönika – Är Grim Fandango en semla utan grädde?

Robot
Arnroths krönika – Är Grim Fandango en semla utan grädde?

Thomas Arnroth fruktar att en gammal favorit slitits hårt av tidens gång, och han tvekar inför att möta ett av världens bästa spel igen.

#grim-fandango, #nintendo, #journalist, #iq-media, #aniware, #backpacker, #naughty-dog, #dice


Medlem
Arnroths krönika – Är Grim Fandango en semla utan grädde?

Jag minns när spelet kom. Såg en kompis spela det. Satt mest och tänkte på vad tiden går. 17 år skriver du. Känns inte så...

Medlem

Ett av mina absoluta favorit-spel i (min)världshistoria

Jag blev inte besviken på "Remastered".

Medlem

Tack så mycket Thomas Arnroth, nu har du fått mig att inte vilja spela grim fandango jag som såg fram emot det.
Men som du så vågar jag nog inte riskera de fina nostalgi minnena man har...

Medlem

Min uppfattning är att gamla spel sällan är så bra som man minns dem. Vi jämför gärna nya spel med gamla och påstår att det var bättre förr men väldigt sällan är det så. Tar man bort nostalgin ur jämförelsen så är retrospel inte så bra som vi tror. Naturligtvis finns undantag.

Visst minns jag Journalist, jag spelade inte själv men jag satt ofta jämte när min bror spelade det.

Medlem

Man minns de bra sakerna. Körde faktiskt igenom Grim för ett par år sen, det var inte helt enkelt att få igång vill lova. Minns att jag tyckte det var lite trögt och långsamt. Gjorde jag nog på 90-talet också men då hade jag mer tålamod eftersom alla point & klick var just långsamma. Problemlösningen är inte heller så märkvärdigt. Istället är det 20-tals atmosfären mixat med day of the dead, karaktärer, humor och musik som gör Grim fantastiskt. Jag tror inte ens jag förstod hur bra det var som ung.

Medlem

Thomas, du kan vara lugn. För mig var Grim en närmast religiös upplevelse när det begav sig, även om det kanske inte hade samma impact på mina livsval som för dig, det viktigaste är inte tekniken, det är atmosfären. Grim hade ju redan då problem med klumpiga kontroller t.ex, och avsaknaden av autosave kunde göra en frustrerad när det kraschade. Men sett till helheten var det ju fruktansvärt bra!

Lyckades få igång det för ca 2 år sedan med en emulator (minns inte namnet, typ scummvm fast för motorn i grim och MI4) och det håller än idag! Trots väldigt varma minnen, blev jag ändå överväldigad. Hade till min glädje glömt en del partier nästan helt, så när man gick in i ett nytt rum o såg "kulissen" blev det är härlig nostalgitripp.

Just detta spel tror jag du kan vara lugn att återbesöka. Sanna mästerverk klarar tidens tand mycket väl!

Ser själv framemot när jag får tid att dra igång remastered igen.

Skrivet av eddie the eagle:

Visst minns jag Journalist, jag spelade inte själv men jag satt ofta jämte när min bror spelade det.

Mina döttrar satte på det här om året, var beredd på skämskudde men de spelade flera timmar faktiskt. Åke i källaren som man fick tips av, han var en riktigt kollega på den tiden.

Skrivet av schill:

Tack så mycket Thomas Arnroth, nu har du fått mig att inte vilja spela grim fandango jag som såg fram emot det.
Men som du så vågar jag nog inte riskera de fina nostalgi minnena man har...

Förlåt.

Medlem

Detta spelet har åldrats med värdighet, inte för sin grafik eller klumpiga kontroll utan för att det helt enkelt är ett mästerverk!
Atmosfären och storyn håller långt än idag och förtjänar att spelas om.
Har själv suttit och knappat på det på min PS Vita nu sedan det släpptes och alla underbara minne jag hade kom tillbaka.

Medlem

Jag och en kompis satt och spelade X-Wing tillsammans. En styrde och en skötte sköldarna e t c.
Och jag har rätt starka minnen av alla äventyrsspel från perioden, allt från Indiana Jones and the Riddle of the pixels till just Grim Fandango. Full Throttle är ett annat från samma era.
Vissa spel åldras med värdighet, vissa inte, men jag tror äventyrsspelen håller bättre än actionspelen eftersom det oftast inte var just grafiken som man spelade för utan storyn. Och storyn är lika bra idag som när det begav sig.

Jag tror du lugnt kan sätta igång det. Grafiken är ganska tidlös och berättandet är lika bra som när du tryckte på ikonen för första gången.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Synd att det inte finns för Xbox One. Kommer själv ihåg när min bror köpte hem det, men spelade aldrig själv. Kommer bara ihåg en scen med en stor jäkla typ som reparerade något motorcykel typ. Skulle varit kul att spela, då jag inte har något som helst minne av det annars.
Men spelar inte på pc och har inget PS4.

----
Något man kan tänka på är också hurvida dessa top 100 bästa spelen någonsin listorna verkligen är korrekta. Hur ska man tänka när man bygger dessa listor? Ska man tänka på sin minnen hur spelen var att spela för 15-20 år sedan, eller ska man spela igenom alla spel i nutid för att sedan sätta ihop en lista?

Troligtvis skulle många klassiska spel anses vara skit om man ser det med nutidens ögon, medans spelen höll hög klass, bra grafik osv med gamla ögonen sett.

Resident Evil är ju spel, som var oerhört skräckinjagande precis som det skrivs i krönikan. Men ser man på gameplay-klipp av RE, ser det ut som ett skräckinspirerat legospel nuförtiden. Alla kommer vi ihåg den första zombien man möter, som äter på ett offer i korridoren, såg den scenen för nåt halv år sedan och det var det lökigaste jag sett, skulle den pixlade zombien vara läskig??

Medlem

Aldrig hört talas om, dock 6 år vid den tiden är ju så med allt, spelade stötnisse åker hiss, som en galning kring 90-talet, att utforska alla lägenheter etc. Iyckades få igång spelet för ett par år sedan, kändes ju dock som skit..

Medlem
Skrivet av vuze2143:

Aldrig hört talas om, dock 6 år vid den tiden är ju så med allt, spelade stötnisse åker hiss, som en galning kring 90-talet, att utforska alla lägenheter etc. Iyckades få igång spelet för ett par år sedan, kändes ju dock som skit..

Klarade du någonsin av Stötnisse åker hiss? Kommer ihåg det spelet så väl från min barndom, men aldrig att vi klarade av det helt och hållet.

Skrivet av vuze2143:

Aldrig hört talas om, dock 6 år vid den tiden är ju så med allt, spelade stötnisse åker hiss, som en galning kring 90-talet, att utforska alla lägenheter etc. Iyckades få igång spelet för ett par år sedan, kändes ju dock som skit..

Snackar vi Journalist eller Grim Fandango nu. Grim hoppas jag

Medlem
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av schill:

Tack så mycket Thomas Arnroth, nu har du fått mig att inte vilja spela grim fandango jag som såg fram emot det.
Men som du så vågar jag nog inte riskera de fina nostalgi minnena man har...

Förlåt.

Du är förlåten

Medlem

Jag spelade Wasteland på min C64 när det kom ut och minns det som ett av mina favorit-spel någonsin.

När det började snackas om en uppföljare för ett par år sedan fick jag för mig att spela om det. Minnena var betydligt dock bättre och jag tog mig bara ett par timmar in i spelet innan jag gav upp.

Det var mest spelmekaniken där allt kändes väldigt omständligt att göra som hade åldrats dåligt. Grafik och (bristen på) ljud har jag inga problem med.

Medlem

Skönt att grädden var borta, det är det äckligaste på en semla.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Jag har aldrig spelat Grim Fandango innan och jag kände att jag kanske borde prova det med "remastered" versionen. Har spelat lite grann och måste bara få säga, är det bara jag som tycker att spelet är SJUKT svårt?! Har absolut ingen aning om vad jag ska göra i en del fall och det finns inga ledtrådar eller något sånt. Lösningarna till vissa problem är extremt exakta också. Vill gärna spela ut det för storyn verkar vara intressant.

Skrivet av redruM:

Skönt att grädden var borta, det är det äckligaste på en semla.

Märk väl att i texten skriver jag grädde och mandelmassa. Är för mycket grädde på semlor enligt min smak!

Medlem

Har precis provspelat lite och det är för mig precis som jag minns det.

Lite tråkigt dock då det inte blir mycket till överraskningar i spelet då man minns det mesta allt för väl.

Skrivet av WardonE:

Jag har aldrig spelat Grim Fandango innan och jag kände att jag kanske borde prova det med "remastered" versionen. Har spelat lite grann och måste bara få säga, är det bara jag som tycker att spelet är SJUKT svårt?! Har absolut ingen aning om vad jag ska göra i en del fall och det finns inga ledtrådar eller något sånt. Lösningarna till vissa problem är extremt exakta också. Vill gärna spela ut det för storyn verkar vara intressant.

Misstänker att du har rätt, och att det var just sånt man var ok med 1998...

Medlem
Skrivet av WardonE:

Jag har aldrig spelat Grim Fandango innan och jag kände att jag kanske borde prova det med "remastered" versionen. Har spelat lite grann och måste bara få säga, är det bara jag som tycker att spelet är SJUKT svårt?! Har absolut ingen aning om vad jag ska göra i en del fall och det finns inga ledtrådar eller något sånt. Lösningarna till vissa problem är extremt exakta också. Vill gärna spela ut det för storyn verkar vara intressant.

Sjukt svårt!?
Detta är ju rena barnspelet om man jämför med tidigare släppta äventyrs-spel
Kan lova att det blivit en hel del frustration när man inte funnit lösningar men är man vad vid äventyrs-spel så är alla pussel osv i Grim Fandango ganska enkla.

Medlem

Ska det vara semla så ska det vara vaniljsemla med mindre grädde, det är grejer det!


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Jag tycker som vissa andra här att det är olika hur bra spel åldras. Personligen tycker jag att 2d-plattformsspel ofta åldras med värdighet.

Däremot gillar jag sällan de tidiga 3d-spelen från slutet av 90-talet. Allt skulle ju helt plötsligt vara 3d, även om spelkänslan fick lida.

Medlem

Hade helst sett en remake inte bara remaster, med någon modern motor, typ senaste unreal.

Medlem

Hade gärna sett en remake av ALLA Lucasart-peka klicka äventyr, samt Simon the sorcerer 2d-spelen. Dom var fan grymma, dock hade jag låtit mina söner spela dom nu istället för mig själv för jag kan säkert tänka mig att dom inte är så jävla utmanande idag när man kan engelska. förstår vad man ska göra osv

EDIT: Ja, dom funkar fint i SCUMMVM men ändå.


signatur
Medlem

Jag har själv en rätt bra relation till de spel som formade min ungdom, även om det säkerligen beror på spel. De gamla Black Isle-spelen håller till exempel ruggigt bra än idag - jag har spelat igenom alla på senare år. Sedan finns det spel som jag har svårt att komma in i igen, som Outcast, men som för den delen inte sotar ned några av minnena som jag ursprungligen hade med dem.

De spel som inte brukar hålla är de som fokuserade på fel saker. En riktigt bra story och snygg art design är tidlös; flashig grafik mindre så.

Jag har inte spelat Grim Fandango - ska göra det nu när det släppts igen, är planen - men det känns som ett spel som gjorde mycket rätt. Det är fortfarande snyggt. Inte för att Shaefer klämde in mycket polygoner när det begav sig, utan för att det fortfarande ser helt eget ut. Det ser fortfarande extremt fantasieggande ut. När jag tittar på det idag så tänker jag fortfarande, "Det där ser ut som ett spel som jag verkligen vill spela", precis lika mycket som jag gjorde när det först släpptes.

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag spelade Wasteland på min C64 när det kom ut och minns det som ett av mina favorit-spel någonsin.

När det började snackas om en uppföljare för ett par år sedan fick jag för mig att spela om det. Minnena var betydligt dock bättre och jag tog mig bara ett par timmar in i spelet innan jag gav upp.

Det var mest spelmekaniken där allt kändes väldigt omständligt att göra som hade åldrats dåligt. Grafik och (bristen på) ljud har jag inga problem med.

Burh the heretic!

Wasteland har en supersimpel mekanik, och när man väl lärt sig knapparna så går det fortare att byta utrustning eller ladda om än vad det gör i ett modernt RPG. Wasteland håller fortfarande, jag spelar igenom det åtminstone en gång per år.

12
Skriv svar