Gå musikinriktning på folkhögskola

Medlem
Gå musikinriktning på folkhögskola

Hejsan! Har folk här på FZ någon koll på folkhögskolor i Skåne / Västergötlands län som har bra musikinriktningar?

Det är främst rock/afro-inriktningar som jag är ute efter.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Skurups folkhögskola (jazz, rock) och Sundsgårdens folkhögskola (jazz) är de två bästa skolorna jag känner till i södra Sverige. Är lite partisk mot Sundsgården, eftersom att det är lärare där jag har haft och träffat mest, men Skurup är erkänt bra också. Båda två är väldigt praktiska i båda studio- och livespelning och har fantastiska lärare och elever. Mycket bra förberedelse om du har tänkt att söka in till Kungliga sedan, eller bara om du vill lira skiten av dig i två år.

Vilket/vilka instrument ska du söka in på?

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Skurups folkhögskola (jazz, rock) och Sundsgårdens folkhögskola (jazz) är de två bästa skolorna jag känner till i södra Sverige. Är lite partisk mot Sundsgården, eftersom att det är lärare där jag har haft och träffat mest, men Skurup är erkänt bra också. Båda två är väldigt praktiska i båda studio- och livespelning och har fantastiska lärare och elever. Mycket bra förberedelse om du har tänkt att söka in till Kungliga sedan, eller bara om du vill lira skiten av dig i två år.

Vilket/vilka instrument ska du söka in på?

Tack för infon

Trummor som huvudinstrument är det som gäller!

Jag antar att man måste vara riktigt bra för att komma in på nån av dessa skolor isåfall?


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Apministern:
Skrivet av 73mpl4R:

Skurups folkhögskola (jazz, rock) och Sundsgårdens folkhögskola (jazz) är de två bästa skolorna jag känner till i södra Sverige. Är lite partisk mot Sundsgården, eftersom att det är lärare där jag har haft och träffat mest, men Skurup är erkänt bra också. Båda två är väldigt praktiska i båda studio- och livespelning och har fantastiska lärare och elever. Mycket bra förberedelse om du har tänkt att söka in till Kungliga sedan, eller bara om du vill lira skiten av dig i två år.

Vilket/vilka instrument ska du söka in på?

Tack för infon

Trummor som huvudinstrument är det som gäller!

Jag antar att man måste vara riktigt bra för att komma in på nån av dessa skolor isåfall?

Just ja. På trummor har du bl.a. Per Knutsson som lärare på Sundsgården. En av mina bästa vänner hade honom, och han är riktigt, riktigt bra. Konkurrensen är stenhård, men det gäller på nästan alla folkhögskolor. I enstaka fall kan det vara så att det är få som söker till ett instrument och då är det lättare, alternativt om de känner för att ta in två musiker per instrument. Oftast så brukar de bara ta in en ensemble, med lite mer vokalister. I snitt i Sverige är det väl 1/200 som kommer in. Vi har väldigt bra musiker i vårt lilla land.

1
Skriv svar