Sex inte bara för sexets skull i The Witcher 3

Medlem

Jag har svårt för att se att det skulle betyda mycket för min upplevelse. Vare sig det är där eller inte.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av frispel:

Fan va folk pratar förbi varandra, problemet är såklart inte sex i sig, utan hur man porträtterar det samt vilken funktion det har i spelet.

Hur man "porträtterar sex" i The Witcher 1 har ungefär lika stor betydelse på spelets helhet som hur man porträtterar dvärgars rättigheter i samhället i spelet. Om man är riktigt långsökt så kan man dra paralleller till verkligheten, i alla andra fall så är det ett fiktivt verk i en fiktiv fantasyvärld. Av någon anledning så tycks vissa pseudofeminister alltid hitta problem med hur sex framställs i spel (och hur kvinnor på något vis ska vara "offer") - de problematiserar inte sina egna perspektiv på att en kvinna som har sex med en huvudkaraktär på något vis i deras ögon "är ett offer", inte en gestaltad vuxen individ med självbestämmanderätt och fri vilja (som jag gör), att man sedan som pseudofeminist sedan hävdar att feminism egentligen handlar om jämställdhet (vilket det gör) men upprepat problematisera hur just kvinnor utsätts i ett spel där huvudkomponenten (90% av spelets innehåll) innehåller mäns våld mot andra män är intressant.

Förmodligen för att varenda seriös vetenskaplig studie som gjorts på just DET fenomenet pekar på att våld i spel INTE leder till det som pseudofeministerna menar att sex i spel gör med avseende på sex.

Alltså hur fan går det till egentligen? Det är motsvarigheten till att kolla på en film som handlar om tortyr av män i fem minuter visar en kvinna som har sex med en man och sedan hävda att "hur kvinnor framställdes i filmen var tvivelaktigt".


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Det finns faktiskt anledningen varför sex och våld ska räknas som R-18. En tonåring ska inte behöva se varken våld eller sex scener som är för detaljerade. Vi kan fråga så här, kommer ni spela Witcher 3 på dagtid om ni har till ex. litet barn som är säg 10-13årig? Tycker ni att det innehållet passar till de? En 18årig då som vill spela och lillebrorn kommer till rummet? Måste dagens spel innehålla så mycket sex? Kommer ihåg när man var som ung, då var Al Bundy barnförbjudet, och började klo 23. Nu visas det på dagtid, vad blir näst, hårdporr på barnkanalen för att undervisa sex?

Det leder knappast bättre samhälle om man visar mer och mer detaljerad sex och våld på dagens spel. Kalla mig "moraltant" om ni vill, men ni vet jag har rätt.

Medlem

Ville bara säga i denna urspårade debatt att öppningsscenen i Witcher 2 var nog en av de bästa öppningscener nånsin i alla spel jag spelat (och det är en hel del). Sex i spel hör ju helt klart hemma precis som det hör hemma i vilken annat media som helst såsom film, bok, serie.etc. Man tittar/spelar väl inte något som är barnförbjudet när det finns minderåriga som kan se på, eller? Alternativt finns det ju alltid en pausknapp i sådana fall.

123
Skriv svar