Sony Online Entertainment sålt till investeringsbolag

Robot
Sony Online Entertainment sålt till investeringsbolag

Sony gör sig av med onlinedelen som därmed kan släppa sina spel på fler plattformar.

#nyhetstips, #h1z1, #sony-online-entertainment, #daybreak-game-company, #landmark, #planetside-2


Medlem
Sony Online Entertainment sålt till investeringsbolag

Väldigt oväntat och kanske årets WTF?!

Medlem

Det var oväntat. Det ska bli spännande att se huruvida kvalitén på spelen stiger eller sjunker i.o.m. detta. Å ena sidan får de mer frihet att göra som de vill, men samtidigt blir de mer ekonomiskt beroende (eller hur ser det ut på pengafronten?).


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Alltid skeptisk när investeringsbolag är inblandade.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Jahapp.

Finns det något bra spel?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Jahapp.

Finns det något bra spel?

SWG var rätt bra. Nu vetefan


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

phew jag troddde först det gällde något om sonys first party spelbolagxD

Medlem
Skrivet av sirme91:

phew jag troddde först det gällde något om sonys first party spelbolagxD

Tja, det kan fortfarande hända. Kanske inte nu men om några år om ps4 tappar försäljning, släpps dåligt med bra spel, går kasst på musik sidan, tv och mobilenheten dör av. Vem vet.

Ingen större förlust i vilket fall.

Medlem
Skrivet av joffjoff:

Alltid skeptisk när investeringsbolag är inblandade.

Samma här. Jag får alltid känslan av att de vill kräma ut så mycket pengar de kan innan de lägger ner/säljer av företaget igen.

Men förhoppningsvis är så inte fallet den här gången.

Medlem
Skrivet av joffjoff:

Alltid skeptisk när investeringsbolag är inblandade.

Där investerings- och riskkapitalbolag drar fram dör all kreativitet som flygekorrar i ett kalhygge. Man vill ha säkra pengar, inte nytänk. Därför slog de inte till förrän de såg hur H1Z1 togs emot av spelarna.

Nå, vi får hålla tummarna för att det går bra ändå.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Väldigt oväntat och kanske årets WTF?!

Verkligen. Undra vilka det är som investerat... Kina?

Medlem
Skrivet av burkmopp:
Skrivet av Bojkott:

Väldigt oväntat och kanske årets WTF?!

Verkligen. Undra vilka det är som investerat... Kina?

Columbus Nova läste jag på IGN. Ingen aning om vilka de är, men verkar inte vara några kineser i alla fall

Medlem

Hejsan! Jag sitter tyvärr och äter just nu, men skulle ni kunna återkomma med pris och ev, lite tilltugg? Kollade ut genom fönstret och såg till min förvåning att min skinkor inte var kvar =/ Äsch det växer ut nya igen sen!


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:

Hejsan! Jag sitter tyvärr och äter just nu, men skulle ni kunna återkomma med pris och ev, lite tilltugg? Kollade ut genom fönstret och såg till min förvåning att min skinkor inte var kvar =/ Äsch det växer ut nya igen sen!

Jag vill röka det du röker.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:

Hejsan! Jag sitter tyvärr och äter just nu, men skulle ni kunna återkomma med pris och ev, lite tilltugg? Kollade ut genom fönstret och såg till min förvåning att min skinkor inte var kvar =/ Äsch det växer ut nya igen sen!

psykos

ELF
Medlem

Investment bolag låter inget vidare. Men kan det möjligtvis komma några PS exklusiva titlar till övriga plattformar nu?


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

SOE har väl alltid varit lite udda i Sonykoncernen, företaget startades som ett bihang till Sony Pictures Entertainment och drev först enbart Everquest i många år men blev så framgångsrikt att de expanderade.
Jag tror att de säljer av det för att SPE ska fokusera på filmproduktion och för att SOE troligtvis inte drar in lika mycket pengar som de övriga grenarna.

Medlem

Undrar vad det här betyder för planet side 2? Annars var det ganska väntat då det går väldigt dåligt för Sony.

Medlem

Everquest Next inte att förglömma. Och vad händer bak-katalogen? DC Universe med mera?

Skrivet av Thunde:

Undrar vad det här betyder för planet side 2? Annars var det ganska väntat då det går väldigt dåligt för Sony.

Jo visst men spelfronten är väl typ den enda där det -inte- går dåligt för Sony.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Lite blandat verkar det. PS4 säljer bra, men de gör en förlust på psp vita. Sony gick 800 miljoner dollar i förlust sista kvartalet 2014

Nu kan de investera i en bättre maskinpark kanske (?)


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Investeringsfirmor är en plåga i spelindustrin, och allting dom rör vid förvandlas för eller senare till skit.
Allt dom bryr sig om är kvartalsrapporter, och inte ett skit om produktkvalitet eller kunder.
Eller förlåt... visst bryr dom sig om kunder.... dom vill gärna mjölka allt dom kan ur dom.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Investeringsfirmor är en plåga i spelindustrin, och allting dom rör vid förvandlas för eller senare till skit.
Allt dom bryr sig om är kvartalsrapporter, och inte ett skit om produktkvalitet eller kunder.
Eller förlåt... visst bryr dom sig om kunder.... dom vill gärna mjölka allt dom kan ur dom.

Smedley var inte direkt bättre, enligt honom så är vi kunder "Credit Cards with Legs".

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av burkmopp:
Skrivet av Bojkott:

Väldigt oväntat och kanske årets WTF?!

Verkligen. Undra vilka det är som investerat... Kina?

Columbus Nova läste jag på IGN. Ingen aning om vilka de är, men verkar inte vara några kineser i alla fall

Det har du helt klart rätt i, jaha ska bli klart intressant att se vad det här kommer att innebära.

Medlem
Skrivet av Ichinin:
Skrivet av Alexraptor:

Investeringsfirmor är en plåga i spelindustrin, och allting dom rör vid förvandlas för eller senare till skit.
Allt dom bryr sig om är kvartalsrapporter, och inte ett skit om produktkvalitet eller kunder.
Eller förlåt... visst bryr dom sig om kunder.... dom vill gärna mjölka allt dom kan ur dom.

Smedley var inte direkt bättre, enligt honom så är vi kunder "Credit Cards with Legs".

Tänkte just säga det. Smedly har inte precis gjort det bra för SOE dom senaste åren. Det krävdes riktigt stora påtryckningar från communityn för att få PS2 optimerat. Som till slut ändå inte är en allt för stor optimering då spelet fortfarande använder sig av gammal teknik och lite annat dylikt skit som ActionScript 3.


signatur

Idono. That's me!

eld
Medlem
Skrivet av Idono:

...Som till slut ändå inte är en allt för stor optimering då spelet fortfarande använder sig av gammal teknik och lite annat dylikt skit som ActionScript 3.

Scaleform är ju inte direkt nån obskyr okänd teknologi som bara SOE använder.

Medlem
Skrivet av eld:
Skrivet av Idono:

...Som till slut ändå inte är en allt för stor optimering då spelet fortfarande använder sig av gammal teknik och lite annat dylikt skit som ActionScript 3.

Scaleform är ju inte direkt nån obskyr okänd teknologi som bara SOE använder.

Inte sa jag att det va obskyrt. Utan att det är skit. Scaleform har inte bara otroliga prestanda problem ifall det används på fel sätt(villket många gör) utan det är otroligt o-optimerat när det används i större skala som i Planetside 2. Mycket av PS2s problem är delvist tack vare Scaleform.

Men det är smällen vi spelare får ta när dom väljer att spara pengar på något som (imo.) förstör spelet i längden.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Vad händer med rättigheterna till Everquest franchisen nu?

Medlem

Vi får se vilka spel de lägger ner först

12
Skriv svar