Grim Fandango – Nu och då

Medlem
Grim Fandango – Nu och då

Jag kommer ihåg första gången jag startade spelet, det var långt ifrån nytt och jag hade fått det av en kompis som tyckte att det var ”ett skitspel som det inte hände något i”. Det hade nog legat på mitt rum i några veckor utan att jag rört det och jag minns inte alls varför jag beslutade mig för att starta spelet men det gjorde jag. Efter cirka 10 minuter var jag fast, spelet liknade inget jag spelat tidigare.

Kommentaren ”ett skitspel som det inte hände nått i” kunde inte ha känts mer malplacerad, utan spelet blev ett av mina favoritspel genom tiderna. Så när remaken av spelet släpptes nu tidigare i veckan kunde jag inte låta bli att köpa det. Även om jag hade velat köpa det till PC så föll lotten på Playstation. Smått oroad över att jag inte alls skulle gilla spelet igen startade jag ändå upp det – oron var som bortblåst och jag var fast i att lösa de halvt ologiska pusslen igen (jag menar hur logiskt är det - med risk för spoiler - att använda fågelstatyn på stegen?). Jag förstår att jag fick sitta länge med vissa pussel första gången jag spelade igenom spelet.

Trots att man förbättrat grafiken så har man inte övergett grunden, de gamla finns fortfarande kvar under utjämnade kanter och tillagda skuggor. Nostalgikänslorna flödar och i spelets meny kan man välja att stänga av funktionen ”remastered” och därigenom spela spelet utan alla försköningar som gjorts. Men jag valde att spela majoriteten av spelet med remaster inställningarna på – mest bara för att uppleva förbättringen.

Kontrollen kan man klaga lite på, att använda styrspakarna fungerar inte utmärkt i alla lägen. Det är tillexempel ganska svårt att styra den upp-hottade likvagnen med den, men som tur är så fungerar det utmärkt med styrkorset.

När det kommer till ljudet har man behållit originalrösterna och ljudspåren, något jag inte hade kunnat förlåta dem för om de hade ändrat. Tänk er själva Manny med en annan röst eller Glottis för den delen… det hade inte gått.

Rent generellt så är originalet bättre. Men Remastered versionen är riktigt bra den med. För er som inte spelat Grim Fandango sedan innan så gör det, oavsett om ni väljer Remastered eller originalet

#blogg


signatur

“Everything’s impossible until somebody does it.”

Medlem
Grim Fandango – Nu och då

Remaken Remastern är helt okej, och det känns naturligt att använda musen för att styra. Utöver det känns det som en 15-euros snabbfix för att slippa köra spelet genom ResidualVM.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Remaken Remastern är helt okej, och det känns naturligt att använda musen för att styra. Utöver det känns det som en 15-euros snabbfix för att slippa köra spelet genom ResidualVM.

jag gillar remastern som sagt. känns väldigt mycket som originalet fast jag spelar på Playstation. men tycker inte det känns som en snabbfix direkt.


signatur

“Everything’s impossible until somebody does it.”

Medlem

Spelet är grymt, men något jag retar mig lite på är att de har lagt ner noll arbete på att förbättra miljöerna. Och samma sak gäller cutscenes. Bara karaktärerna är förbättrade med bättre ljussättning och högre upplösning, men miljöerna ser ut som originalet.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Spelet är grymt, men något jag retar mig lite på är att de har lagt ner noll arbete på att förbättra miljöerna. Och samma sak gäller cutscenes. Bara karaktärerna är förbättrade med bättre ljussättning och högre upplösning, men miljöerna ser ut som originalet.

Håller med, hade gärna sett hela skiten omgjort i någon hott 3d motor, så synd att det bara blev remaster och inte remake

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Spelet är grymt, men något jag retar mig lite på är att de har lagt ner noll arbete på att förbättra miljöerna. Och samma sak gäller cutscenes. Bara karaktärerna är förbättrade med bättre ljussättning och högre upplösning, men miljöerna ser ut som originalet.

Jag håller faktiskt inte med. Jag gillar att de behållit originalet i princip intakt av samma anledning som jag föredrar när filmer släpps igen utan en massa tillagda cg-effekter. Bara att originalet existerar så att folk lätt kan köpa och spela det är en kulturgärning.

Medlem
Skrivet av Rocky Dennis:
Skrivet av Bojkott:

Spelet är grymt, men något jag retar mig lite på är att de har lagt ner noll arbete på att förbättra miljöerna. Och samma sak gäller cutscenes. Bara karaktärerna är förbättrade med bättre ljussättning och högre upplösning, men miljöerna ser ut som originalet.

Jag håller faktiskt inte med. Jag gillar att de behållit originalet i princip intakt av samma anledning som jag föredrar när filmer släpps igen utan en massa tillagda cg-effekter. Bara att originalet existerar så att folk lätt kan köpa och spela det är en kulturgärning.

Jag är oxå glad att man valt att behålla själva grunden.Visst hade man kunnat jobba mer med bakgrunderna och inte bara med karaktärerna. Men spelet i sig har åldrats med så pass mycket värdighet att man inte behövde göra mer än man gjort


signatur

“Everything’s impossible until somebody does it.”

Medlem
Skrivet av Rocky Dennis:
Skrivet av Bojkott:

Spelet är grymt, men något jag retar mig lite på är att de har lagt ner noll arbete på att förbättra miljöerna. Och samma sak gäller cutscenes. Bara karaktärerna är förbättrade med bättre ljussättning och högre upplösning, men miljöerna ser ut som originalet.

Jag håller faktiskt inte med. Jag gillar att de behållit originalet i princip intakt av samma anledning som jag föredrar när filmer släpps igen utan en massa tillagda cg-effekter. Bara att originalet existerar så att folk lätt kan köpa och spela det är en kulturgärning.

Men att springa runt som en 1080p karaktär i 480p miljö känns inte rätt. Ska man göra om spelet så ska man göra det ordentligt. Annars tycker jag att de lika gärna hade kunnat släppt det på GOG för flera år sedan. Jag har valt att stänga av remaster grafiken då jag stör mig på det. Rätt som det är så blir karaktärerna fula.

T.ex. när Glottis försöker klämma sig ut ur sitt skjul

. Det ser helt enkelt inte bra ut med dessa övergångar. Då lirar jag hellre igenom hela spelet original.

Medlem

Perfekt för mig som inte spelade igenom hela originalet, och får en extra chans nu. Detta och Heroes of Might and Magic 3 HD är riktigt fina retro-lir!

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Perfekt för mig som inte spelade igenom hela originalet, och får en extra chans nu. Detta och Heroes of Might and Magic 3 HD är riktigt fina retro-lir!

Har du inte spelat igenom Grim Fandango ännu så gör det. Är definitivt ett av mina favoritspel


signatur

“Everything’s impossible until somebody does it.”

Medlem
Skrivet av Devolution:
Skrivet av 73mpl4R:

Perfekt för mig som inte spelade igenom hela originalet, och får en extra chans nu. Detta och Heroes of Might and Magic 3 HD är riktigt fina retro-lir!

Har du inte spelat igenom Grim Fandango ännu så gör det. Är definitivt ett av mina favoritspel

Absolut, ska bara köra klart 10 spel i Steamkatalogen först.

1
Skriv svar