1080p/60 fps i Uncharted 4 är "riktigt jävla svårt"

Robot
1080p/60 fps i Uncharted 4 är "riktigt jävla svårt"

Det är inte säkert att Nathan Drake rör sig i 60 silkeslena bilder per sekund nästa gång ni träffas.

#uncharted-4, #naughty-dog, #the-last-of-us-remastered


Medlem
1080p/60 fps i Uncharted 4 är "riktigt jävla svårt"

Inte så svårt egentligen.
Om man vill att spelet ska flyta fint så drar man ner på effekter som gör att FPS sjunker.
Det har varit en självklarhet i pc-spel världen sen spelen gick över till 3D.

Men det är ju sant, då kan man inte hypa upp spelen med så fina screenshots osv som det är nu.
Men som sagt, lösningen är enkel. Man kanske skulle låta även på konsolerna få pilla med grafikinställningar?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har inget emot o köra Uncharted på min ps4 i 30fps, så länge dom är stabila men klart 60fps är alltid nice men var inget jag räkna med när jag köpte ps4n att få spel i 60fps det har jag min data till ska bli kul att det äntligen kommer med lite exklusiva spel till ps4 ser fram emot The Order 1886 somfan denna månaden

Medlem

"Det var riktigt svårt med The Last of Us Remastered"

Om de tyckte att det var riktigt svårt att få ett PS3-spel att flyta på bra på PS4 så kan vi nog glömma 1080p60 i Uncharted 4 redan nu.

Medlem

Varför inte erbjuda 60fps alternativt med 720/900p och 1080p/30fps för dom som vill.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

lycka till kommer däremot köpa en PS4a för detta och bloodbourne.

Medlem

Måste ju inte vara just 60 eller 30 fps lås. Nog får de gärna sikta mot 60 fps men att spelet ibland droppar ner till 50 - 40 fps om det nu skulle komma till det. Är väl ändå bättre än låsta 30 fps?


signatur

Life is too short to remove USB safely.

Medlem

Huvudsaken i min bok är roligt gameplay, inte grafik. Men som tidigare inlägg så varför inte erbjuda ett 30/60fps alternativ med matchande upplösning. Skulle gärna vilja spela ett Uncharted-spel i 60 bildrutor/sek...hade vart fett!

Medlem
Skrivet av Sergey:

Måste ju inte vara just 60 eller 30 fps lås. Nog får de gärna sikta mot 60 fps men att spelet ibland droppar ner till 50 - 40 fps om det nu skulle komma till det. Är väl ändå bättre än låsta 30 fps?

Nja, då får man tearing och spelet kommer upplevas som att det hackar till då och då. Hellre en konstant nivå som är helt jämn och i synk med TV:n.

Förstår dock inte varför man inte skulle kunna köra 50FPS istället? I de fall där 60FPS är gränsfall och den ibland droppar till låga 50's så vore det ju bättre att låsa till 50hz helt och håller tycker jag.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

"Det var riktigt svårt med The Last of Us Remastered"

Om de tyckte att det var riktigt svårt att få ett PS3-spel att flyta på bra på PS4 så kan vi nog glömma 1080p60 i Uncharted 4 redan nu.

Dock så var inte "The Last of Us Remastered" en rak portning utan en förbättring av allt från modeller till texturer och ljussättningar.
Det i kombination med att öka till 60 fps från 30 och även native 1080p från 720p kräver en hel del.

Medlem
Skrivet av wibbe44:
Skrivet av Bojkott:

"Det var riktigt svårt med The Last of Us Remastered"

Om de tyckte att det var riktigt svårt att få ett PS3-spel att flyta på bra på PS4 så kan vi nog glömma 1080p60 i Uncharted 4 redan nu.

Dock så var inte "The Last of Us Remastered" en rak portning utan en förbättring av allt från modeller till texturer och ljussättningar.
Det i kombination med att öka till 60 fps från 30 och även native 1080p från 720p kräver en hel del.

Är ju inte överdriven skillnad på The Last of Us. GTAV är en titel som ser bra mycket bättre ut.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

Varför inte erbjuda 60fps alternativt med 720/900p och 1080p/30fps för dom som vill.

Jag har aldrig tänkt på det, men det är faktiskt en väldigt smart lösning. Sen kan det säkert vara mer tekniskt komplicerat att ordna det än vad vi lekmän tror. Men en smart lösning är det hursomhelst.


signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

Medlem
Skrivet av wibbe44:
Skrivet av Bojkott:

"Det var riktigt svårt med The Last of Us Remastered"

Om de tyckte att det var riktigt svårt att få ett PS3-spel att flyta på bra på PS4 så kan vi nog glömma 1080p60 i Uncharted 4 redan nu.

Dock så var inte "The Last of Us Remastered" en rak portning utan en förbättring av allt från modeller till texturer och ljussättningar.
Det i kombination med att öka till 60 fps från 30 och även native 1080p från 720p kräver en hel del.

Att man har förbättrat vissa punkter säger inget om hur mycket man har förbättrat. De förbättringar man märker av mest är texturerna. Polygonantalet i majoriteten av modellerna är densamma.

Ingen förbättring man direkt tappar hakan över.

Poängen är att om de nu hade såna stora problem med TLoU, hur ska de då lyckas uppnå samma upplösning och FPS med Uncharted 4 som är så mycket snyggare och som i grunden är gjort för next-gen?

Allt pekar mot att Uncharted 4 blir 30 FPS, sen om det blir 720p, 900p eller 1080p återstår att se. Jag skulle tippa på 900p.

herrejisses.... att inte ens den nya konsolgenerationen pallar en så pass uråldrig upplösning i 60 fps....... herrejävlar

Medlem

Varför är det alltid hyst 60 eller 30 som det strävas efter, 40 och 50 är väl alltid bättre än 30?


signatur

AYY LMAO

Medlem

Hörde talas om next gen:s ganska gamla hårdvara i höstas, trodde först att det var ett skämt, next gen borde vara 4k kvalitet... tycker lite synd om ps4/xboxone kunderna som faktiskt blir lurade av sony och Microsoft.

Medlem
Skrivet av Gamer-Tompa:

Hörde talas om next gen:s ganska gamla hårdvara i höstas, trodde först att det var ett skämt, next gen borde vara 4k kvalitet... tycker lite synd om ps4/xboxone kunderna som faktiskt blir lurade av sony och Microsoft.

Då skulle konsolerna vara betydligt dyrare och försäljningen skulle inte bli lika stor. Gissar på runt 7-8k, minst.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Helt ärligt så spelar jag hellre med 60+ fps och lite sämre grafik än dålig hackig framerate och medioker grafik.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Sänk upplösningen då, skillnaden mellan 900p och 1080p är knappt märkbart när man sitter någon meter från tv:n, på PC monitor syns det tydligare dock.

Medlem

Som vanligt bland kommentarerna är det PC spelarna som drabbas värst när spel är i 30-60 fps på konsolerna.

Skrivet av Idono:

Helt ärligt så spelar jag hellre med 60+ fps och lite sämre grafik än dålig hackig framerate och medioker grafik.

Problemet är att utvecklarna inte tycker så. Dom vill få spelet så snyggt som möjligt och ha en någorlunda framerate som majoriteten av spelarna tycker är ok.

Men låg framrate i tidigare spelen hindrade inte spelen från att vara fantastiska och verkligen en av få spelserier som levererat gång på gång.
Alla avhopp från Naughty Dog får mig att bli lite skeptisk men hoppas serien fortsätter i samma anda så vi har ett till spel att se fram emot.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Bojkott:

"Det var riktigt svårt med The Last of Us Remastered"

Om de tyckte att det var riktigt svårt att få ett PS3-spel att flyta på bra på PS4 så kan vi nog glömma 1080p60 i Uncharted 4 redan nu.

Grejen med att konvertera en spelmotor skriven för Cell till PS4 är att det är på en helt annan nivå. De fick ett enormt svårt jobb. Det går att läsa om det om man har intresse. Väldigt tidskrävande.

Att bygga spel till PS4 är betydligt lättare och går inte att jämföra med en så svår portning.

Sen hoppas jag de väljer ögongodis före 60 fps, Uncharted-spelen ska vara vackra, det är de fantastiska miljöerna och storyn man är ute efter.

Medlem
Skrivet av Haziza:

Varför är det alltid hyst 60 eller 30 som det strävas efter, 40 och 50 är väl alltid bättre än 30?

Precis den frågan jag tänkte ställa, varför är det antingen 30 eller 60 fps som gäller? Satsa på 45,eller 50 om ni inte klarar av 60.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Som vanligt bland kommentarerna är det PC spelarna som drabbas värst när spel är i 30-60 fps på konsolerna.

Skrivet av Idono:

Helt ärligt så spelar jag hellre med 60+ fps och lite sämre grafik än dålig hackig framerate och medioker grafik.

Problemet är att utvecklarna inte tycker så. Dom vill få spelet så snyggt som möjligt och ha en någorlunda framerate som majoriteten av spelarna tycker är ok.

Men låg framrate i tidigare spelen hindrade inte spelen från att vara fantastiska och verkligen en av få spelserier som levererat gång på gång.
Alla avhopp från Naughty Dog får mig att bli lite skeptisk men hoppas serien fortsätter i samma anda så vi har ett till spel att se fram emot.

Det är inget problem om det gäller äventyrsspel. Men spel som kräver precisions siktande i pressade situationer är hemska med låg frame rate. Inte bara för FPSen utan också för att det ligger redan en ganska markant respons tid med trådlösa kontroller.

Det är inte så svårt att få båda sidorna nöjda. 2 presets en med bästa grafiken en med 60+ FPS. Simpelt. Mycket av det är egentligen bara inställnings tweakar.


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

Varför inte erbjuda 60fps alternativt med 720/900p och 1080p/30fps för dom som vill.

Det här! Tusen gånger det här! Även en halvkass 60fps 720p version där de enbart sänkt ner allt rakt av utan precision, skulle vara att föredra framför 30fps.

Enklast är ju dock att sänka krävande saker som AA, shaders och skugg effekter. Visst det blir ju fortfarande en hel del pill då de mer eller mindre måste testa 2x, bara för att se att 60fps versionen håller sig stadigt och inte ballar ur heller.

Hursom, synd att det ska vara så här överhuvudtaget. Många utvecklare hade nog räknat med mer krut än vad som blev. Typ något liknande radeon 7970ghz, men fick istället knappt ens halva den beräkningskraften.

Kan kanske vara pga Amd inte kunde leverera bättre apu lösning, eller var Sony och MS bara snåla den här gången och ville riskera något 699$ fiasko. Tog väl också ett jädra tag innan Sony fick ps3:an att gå runt. Nu gör de väl en liten vinst på ps4:an istället.

Men jag tror jag ändå inte konsolerna hade behövt bli så mycket dyrare för att nå upp i vettig prestanda. Kanske ca 1000kr mer hade räckt i det här fallet. Vilket hade lönat sig för alla i längden tror jag.

Jaja, hur man än vrider och vänder på det är det ju i slutändan utvecklarna som måsta anpassa, och det handlar som vanligt bara om en prioriterings fråga. Och som vanligt prioroterar många fel.

Spelkänsla bör gå före grafik, eller ge mig ett val åtminstone.

Medlem

Ingen big deal alls för mig. Jag respekterar att andra tycker att det ska vara 60fps eller inte alls men för mig så är den marginella skillnaden mellan 30 och 60 inget att hispa upp sig över. Visst hade det varit skönt om det var 60 men det stör inte min njutning av upplevelsen ett dugg om det är 30.

Det viktigaste är att det är en stabil framerate.


signatur

// Bacon <3

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av wibbe44:
Skrivet av Bojkott:

"Det var riktigt svårt med The Last of Us Remastered"

Om de tyckte att det var riktigt svårt att få ett PS3-spel att flyta på bra på PS4 så kan vi nog glömma 1080p60 i Uncharted 4 redan nu.

Dock så var inte "The Last of Us Remastered" en rak portning utan en förbättring av allt från modeller till texturer och ljussättningar.
Det i kombination med att öka till 60 fps från 30 och även native 1080p från 720p kräver en hel del.

Att man har förbättrat vissa punkter säger inget om hur mycket man har förbättrat. De förbättringar man märker av mest är texturerna. Polygonantalet i majoriteten av modellerna är densamma.

Ingen förbättring man direkt tappar hakan över.

https://www.youtube.com/embed/eCra3SzCLyY

Poängen är att om de nu hade såna stora problem med TLoU, hur ska de då lyckas uppnå samma upplösning och FPS med Uncharted 4 som är så mycket snyggare och som i grunden är gjort för next-gen?

Allt pekar mot att Uncharted 4 blir 30 FPS, sen om det blir 720p, 900p eller 1080p återstår att se. Jag skulle tippa på 900p.

Lite av det jag syftar på. Största förbättringen man märker är just de 60 fps'en / upplösningen och texturerna. Men att nå just 60 fps från 30, även med samma ögongodis är den mest krävande uppgiften, vilket många missar.

De har inga problem med att nå 60FPS om de sänker upplösningen till 720p. Men det kommer inte hända eftersom det skulle bli total sågning med tanke på hur hett ämnet är ute bland spelarna.
Därav blir det troligen 30fps med 1080p.
Inte mig emot, hellre massa ögongodis och stabil 30 än choppig 60 och sämre grafik.

Har det funkat på Uncharted 1-3 med 30fps utan problem så går det även i 4:an.

Medlem

Den som trodde vi skulle få 1080p@60fps på alla spel denna generation förstår inte hur spelutveckling på konsol fungerar. Hoppas inte folk bygger upp hopp för 4096p@60fps på nästa generation - för det kommer heller inte att gå för alla spel.

Min uppfattning är att det är mest PC-spelare som är upprörda över detta. Och det kan jag förstå för dom är vana vid en enkel lösning som funkat där - vill du ha högre upplösning/framerate får du punga ut för ny hårdvara. Detta går såklart inte att göra till konsol.

Jag instämmer med att spelutvecklare borde ge oss spelare valmöjlighet. Vill några spela med högre framerate och lägre upplösning - ja låt dem göra det då!

I övrigt anser jag att jämn framerate är viktigast. Många lyckas inte ens med det

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

Varför inte erbjuda 60fps alternativt med 720/900p och 1080p/30fps för dom som vill.

Det skulle ju jag skriva haha. Kan inte hålla med mer!!! Whyyyyy?

Medlem

Liiiiiiite bättre hade jag förväntat mig av ps4 och xbox one.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Som sagt största problemet konsolerna har är dom vill hänga med pc marknaden och hålla riktigt billiga priser på sina konsoler, dags att vakna det går inte sa det innan.

kommer falla längre och längre bakåt, om inte ni vill höja konsolpriserna med 1000-2000 kr mer.

jag längtar själv tills konsoler dör ut.
kommer gynna alla så himla mycket.

och allt kommer finnas på en platform.
Nu är det ju faktist så jag inte vill konsoler och det ENKLA ska bort för det kan du faktist få i en PC det är inte alls svårt.

det är bara en ridå utav ursäkter och lathet, hell starta din dator och starta ett spel går 10 gånger snabbare än xbox one och ps4.

MYCKET Snabbare, sen är det bara att köpa och koppla in en kontroll.

och ja spelen är billigare med!

dagen då konsoler dör ut helt kommer aldrig komma, men att dom är mainstream för casuals kommer dö ut.

att kunna använda en dator är standard idag, och kostnaden är billigare,idag att lira pc än konsol, speciellt med tanke på hur seg utvecklingen med hårdvara jämnfört med för runt 6-8 år sedan då ett graffe kort höll kanske i max 1 år, sen kommer det spel med uber grafik där du vart tvungen att köpa nytt.

123
Skriv svar